Fotade det som låg i botten av oljan. Se bifogad bild. Fotat i en uppkapad oljedunk...
Väldigt små stålfärgade partiklar som fastnar på en magnet. Kommer detta från ett kollapsande vevlager?
tyvärr så gör det nog de
Tror bara det är bredden på kedja och drev som skiljer.. 530 på dom gamla och 525 på dom nyare..
Körde i ny olja i maskinen och var ute och provkörde lite igen.
Tycker nog att ljudet avtar när maskinen blir riktigt genomvarm, borde inte ljudet bli värre om det är ett vevlager? Tycker dessutom att det klapprar/tickar mer än knackar och slår.
Metallen skulle ju kunna vara från växellådan, hittar inga spån av metall i oljan bara de små prickarna.
Trottelklapper? Någon som har några andra idéer?
Jag har världens rasnojja så jag vill ha bort ljudet(öronproppar?)...
när kollades ventilerna då?
om det är spån så kan det ju va lådan eller nått men när mina vevlager drog åt akogen gick det inte och varva upp hojen alls den orkade inte varva upp till 6 tusen ens men jag kollade ALLT och sen va det 2 st vevstakslager.
men spånen akn ju va från innan det borde va fullt i olje filtret om ett vevstakslager har dragit.. det var iaf mitt. Kolla ventilet sen gasar du tills det rasar och köper ny motor
Fotade det som låg i botten av oljan. Se bifogad bild. Fotat i en uppkapad oljedunk...
Väldigt små stålfärgade partiklar som fastnar på en magnet. Kommer detta från ett kollapsande vevlager?
Är spånen magnetiska kommer de INTE från ett vevlager.
Eller rättare: NÄR det kommer stålspånor från ett vevlager då HÖR du det. JAg lovar.
Naturliga stålspån finns dock, och de kommer från kopplingslamellerna, som innehåller diverse olika metallspån som armering. Bl.a mässingsspån, brons, koppar och lite stål.
Växellådan produceraralltid lite spån oxå.
Min teori om dina bekymmer är trottelklapper.
KOm upp om du har lust ska jag lyssna på den.
Man tackar för erbjudandet! Tror inte det behövs lyssnas på maskinen mer... Kanske behöver den dock portas i vinter.
Tror på trottelklapper jag med, låter som det kommer från förgasarna efter noggrann lyssning.
Skönt att du släppt ras-nojan! (jag hade samma noja som nybliven firebladeägare, och känner igen syptomen du beskriver!)
Man trodde ju hela tide att "nåt var på gång" :skräck
Du är m.k.t välkommen i vinter
Köpte mig en gammelblade (-92) för några veckor sedan...
Problemet är att den knackar/tickar vid gaspådrag främst på ettan/tvåan vid runt 3000-4000rpm. Innan samt efter det går den tyst och fint. Ljudet kommer inte heller fram när man varvar utan last.
Bytte kamkedjesträckare till en manuell variant men ljudet försvann inte. Sen skulle jag byta olja och kan tycka mig se ett visst "kopparskimmer"... Men jag kan inbilla mig. Lyckades dock inte fånga fenomet på bild och i oljefiltret hittade jag ingenting.
* Är det ett vevlagerras på gång? (borde inte det låta mest hela tiden?)
* Vad kan det annars vara?
Det dumma är att jag kollade på en till som också tickade, accepterade det till slut och köpte en...
/ Tommy
Har samma oljud i min Blade 97. 3 oberoende mekaniker har lyssnat och sagt att det inte är något att bry sig om men ingen har kunnat svara på vad det är bara att vissa fireblade låter så.låter som lyftarna,, testat byta plja i motorn? ? ?
Denna beställde jag....
så nu fick jag kollat ventilerna, dock med "nocken upp"....men men.
nu till ett nytt litet problem.
plastade igen springan på luftburken och tog bort allt vad mellanväggar hette.
tycker att hojen går bättre över lag, förutom att hojen går bättre på 3/4 gas o sackar lite på fullgas nu och det gjorde han inte innan.
kan säga att det sitter helsystem på hojen och förgasarna var inställda för det så jag ville inte skruva på piloterna och byta munstycken då stiften såg fina ut.
någon som vet vad det är i första hand jag ska ge mej på för att bli av med detta..?
piloterna?
höja nålarna?
mvh
Efter att jag sett ett lyckat ombygge av häcken på en cbr, så tänkte jag göra detsamma.
Har lessnat på den kartongliknande bakdelen och tänkte klämma dit något spetsigare. Någon som har tips på vad jag kan använda mig av?
Går det att modifiera det nuvarande staget eller måste det bytas ut helt?
//Johan W
det är ingen vänlig själ som har/kan sätta ihop en guide om hur man mäter och schimsar om ventilerna på dom gamla bladerna?
tja jag har en cbr900 rr 97a, tänkte kolla om de e nån som vet var jag kan få tag i en skruv sats så jag kan byta alla skruvar på hojen till en annan färg? mvh jimmy
Tänkte bara nämna att min låter också vid 3000 - 4000. Ett vibrerande ljud, som att något sitter löst och ligger och darrar runt dem varvtalen.
Jag upplever exact samma med min Blade-97.
Var inne hos min mek ett par ggr som lugnade ner mig med att det ljudet kommer från dom rakskurna dreven i lådan.Han sa att det var bara att tuta och köra. Jag tänkte att han vet nog vad han pratar om och kör nu vidare med det lilla klapprande ljudet.Motorn går som bara satan.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |