Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Jimmy.l

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Ort
Visby
Hoj
Honda CBR900 :-)
Vad göra? Tja, köpa originalnålar så finns det åtminstone dokumenterade inställningar som funkar skapligt. Ska du börja laborera med det du har måste du testa dig fram själv...[/QUOTE]

Typiskt:huvet, då jag nu har gjort (Dr.Bike (R.I.P.) modden:tummenupp och vad allt detta nu innebär:confused::confused:! Hoppas att den kommer att gå bra ändå! Vi får hoppas på det bästa:tummenupp:tummenupp!

Jimmy
 

toto1

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Uppsala
Hoj
1993, Honda, NX250
Då har man tjackat sporthoj igen efter några år utan. Det blev en 92:a, har aldrig ägt en så gammal hoj men den går jämnt o fint o är tight i chassiet. Helnöjd! Snorbillig försäkring :)
 

Bifogat

  • DSC01619.JPG
    DSC01619.JPG
    176.7 KB · Visningar: 85

jonas_moller

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Ytterby
Hoj
2002, Honda 954 Fireblade
Äntligen. Har drömt om denna hojen sedan jag var ung.
Är sedan idag stolt ägare till en 954 Fireblade.
Häääärligt !
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Jag har tänkt skaffa mig en extra tank till min -99. Vet någon om -97ans tank är samma som -99ans? Hur långt sträcker sig modellerna om de nu är lika genom åren.
Helst rena fakta, och inga gissningar.
 

Linkan78

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
CBR900RR
Går i tankarna på att köpa en gammal blade, något speciellt man ska tänka på gällande dessa hojar? Fått för mig att man får den bästa hojen jämfört med ZX9R, FZR1000 och Gsxr av ungefär samma årsmodeller, iallafall chassiemässigt, motormässigt verkar den klenare än övriga. Är 20-25tkr ett vettigt pris för en 92-95a?
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Går i tankarna på att köpa en gammal blade, något speciellt man ska tänka på gällande dessa hojar? Fått för mig att man får den bästa hojen jämfört med ZX9R, FZR1000 och Gsxr av ungefär samma årsmodeller, iallafall chassiemässigt, motormässigt verkar den klenare än övriga. Är 20-25tkr ett vettigt pris för en 92-95a?

Spruckna insugsgummin kan vara en fälla, dock så hörs det vid gaspådrag att den "chippar" luft... Annars är det väl missljud i motor och växellåda. Om hojen är skitig när du ska titta på den så har ägaren säkert servat den lika illa som han skött den! Skicket säger mycket om hur den blivit omhändertagen! Lycka till:tummenupp
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Går i tankarna på att köpa en gammal blade, något speciellt man ska tänka på gällande dessa hojar? Fått för mig att man får den bästa hojen jämfört med ZX9R, FZR1000 och Gsxr av ungefär samma årsmodeller, iallafall chassiemässigt, motormässigt verkar den klenare än övriga. Är 20-25tkr ett vettigt pris för en 92-95a?

20-25 är vettigt pris för en i bra skick. Effekten räcker till, det skiljer inte mycket när du ställer upp dom mot varandra. Tycker man att det börja bli trött så rekomenderar jag att söka sig till kurvigare vägar. :)
Den drar bra i hela registret men det är kort, iaf på 92an.
 

Linkan78

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
CBR900RR
Ok, tackar för bra svar. Gäller bara hitta ett välvårdat ex då. Vad är det för intervaller på ventiljustering på dom så man vet att fråga?

Jo, bara svänga mera om man tycker det fattas efffekt:) Men tror att det lätttare chassiet väger upp den lite mindre effekten. Ska vänta ut marknaden ett tag tills man hittar ett vettigt ex inte alltför långt bort.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Tänk på att gammla CBR900 är inte bra att wheela med, om inte oljepumpen modifieras. Kammaxlarna lär gå torra med haveri som följd. Tänk på detta innan du slangar, om du nu håller på med sånt.

I stort sett alla Honda V4:a radfyra som twinnar. kontrollerar man ventiler varje 2400 mil. Det kan vara justering första gången. Sedan är det bara kontroller. Honda är bra grejjer:tummenupp
 
Last edited:

Linkan78

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
CBR900RR
Tänk på att gammla CBR900 är inte bra att wheela med, om inte oljepumpen modifieras. Kammaxlarna lär gå torra med haveri som följd. Tänk på detta innan du slangar, om du nu håller på med sånt.

I stort sett alla Honda V4:a radfyra som twinnar. kontrollerar man ventiler varje 2400 mil. Det kan vara justering första gången. Sedan är det bara kontroller. Honda är bra grejjer:tummenupp

Okay, får ha det i åtanke men det är väl om man wheelar kilometervis i sträck eller?

Ja ang. ventilerna lät det ju mycket bra. Honda har ju ett väldigt bra rykte. Bör man passa sig för hojar som gått drygt 6000mil och satsa på en med mindre mil eller går en välservad maskin hur lnge som helst?
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
En polare till mig har en 93 som rullat snart 9000 mil, inga problem alls med den, självklart servat enligt de intervaller som finns....låter bra i motor och låda.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Okay, får ha det i åtanke men det är väl om man wheelar kilometervis i sträck eller?

Ja ang. ventilerna lät det ju mycket bra. Honda har ju ett väldigt bra rykte. Bör man passa sig för hojar som gått drygt 6000mil och satsa på en med mindre mil eller går en välservad maskin hur lnge som helst?

Om jag förstått oljepumpsproblemet rätt, så suger oljepumpen in oljan i motorns framkant på 900:an. Wheela och oljan rinner bakåt. Pumpen går därmed torr. Vips så så kör man kamaxlarna torra. No good. Jag tror inte att det handlar om kilometer. Detta lär tydligen att gå att modifiera så att oljan sugs upp längre bak i motorn. Jag vet inte riktigt hur dock.

Generellt tycker jag att folk har miltalsskräck när det gäller hojar. Det är skicket som gäller. En motor som levererar ett bra kompressionsprov, som är rena i sina vätskor och lämnar rätt färg på sina avgäser torde vara en bra motor. Gamla Hondor brukar bära åren med heder.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Okay, får ha det i åtanke men det är väl om man wheelar kilometervis i sträck eller?

Ja ang. ventilerna lät det ju mycket bra. Honda har ju ett väldigt bra rykte. Bör man passa sig för hojar som gått drygt 6000mil och satsa på en med mindre mil eller går en välservad maskin hur lnge som helst?

Man kan inte riktigt lita på milen på så gamla mc. Min mätare stod på 3000 mil när jag köpte min. När jag skulle byta drivpaket så upptäckte jag att framdrevet var gummidämpat. Har ingen aning men misstänker att det var tvunget att vara orginal(?) Så jag tror iaf min stämmer hyffsat. Har kört 1200 mil utan några konstigheter.
 

steine

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2010
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VTR1000f -97
Tjenare gänget.

Har spanat alldeles för länge på blades och nu med kortet i hand är drömmen inte lika långt bort längre.

Jag har hittat ett objekt, 97a, och väntar på lite svar, har ringt runt till försäkringsbolag och samlat data och kommit fram till allt möjligt men bla. att bokstaven R är dyr. Nu till frågan:
Hojen är reggad på 37 kw i pappret (alltså inte strypt i pappret utan som orginaleffekt om jag fattade det rätt) vilket resulterade i att Folksam-personen gav en väldigt väldigt intressant pris. Jag kan ju bara gissa att orginal-strypningen ligger på botten av en sjö någonstans, men för att försäkringen ska gälla kan jag strypa ner den till 37 med en brick-sats?

Samt:
Hur mår en 97ans blade på 37kw? Hur mycket slöare, "sämre", tröttare blir den? Har inte hittat nå info om det. Men med tankte på att de såldes i det utförandet ett tag så borde det ju vara hållbart iaf.

Och varför detta tillvägagångs sätt? Jo, har man inte råd att köra fullt ut så har man inte + positivt att försäkringen gäller om det smäller.
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
En fireblade på 37kw är nog inte så pigg eller snabb, man kan då inte vrida på rullen så långt heller....
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Jag har nog tyvärr mer effekt i crossen... Inge roligt... Jag skulle välja lite mer effekt iaf, annars blir de mest glida runt...
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Du kan nog vara lugn för att du har full effekt i den hojen. Det finns nämligen lite historia bakom det där. Om jag har fattat det rätt så gick det till så här förr i tiden:

Det fanns en period på 90-talet då generalagenterna stoppade in strypningar i hojarna för att kunna typa om hojarna som motorsvaga och därmed fixa billiga försäkringspremier åt sina kunder. När hojarna sedan väl såldes i butik så passade naturligtvis säljaren på att upplysa kunden om att man kunde få 130 Hk ur hojen om strypningarna togs bort, utifall att kunden inte visste det från början:D

Försäkringsbolagen fattade naturligtvis snart detta. Försäkringspremien beräknades i fortsättningen alltid på orginaleffekten från fabrik och poängen med att strypa hojar redan i butiken försvann.

Detta är troligtvis anledningen till att siffran är så låg i reg.- beviset. Den där hojen har antagligen inte ens rullat ut ur butiken med strypbrickorna på plats.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top