Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Öppnade upp luftburken i vintras enligt beskrivning tidigare i tråden på min blade 97 och igårkväll / natt fick jag tummen ur och bytte huvudmunstycken till 135 och shimsade upp nålarna. Var klar ca 00:00 och tog en provtur 01:30 Helt otroligt vilken skillnad :yoparty blev en helt annan hoj. Visst hade jag läst att det skulle göra stor skillnad men det är ju nästan löjligt hur mycket bättre den går, otroligt varvillig, över 6000 så bara drar den. Upp på slangen på 2 med gas:). Är hemma efter en tur ner till Bike ca 40 mil och är lyrisk. Om det finns någon i detta land som kör gammelblade och inte moddat luftburken och bytt munstycken så är mitt tips att göra detta bums !


Nu har du gett mig griller i huvet....
 

Pelle81

Luktar smegma, mysk och svett
Gick med
22 May 2005
Ort
Hva
Hoj
Veteranare av olika slag
Ja mig med...vill också att min ska gå sååå bra!!!

Det är bara att sätta igång!!!!
Jag kan intyga att KGA inte överdriver. Det är min gamla hoj och jag fick äran att prova pärlan på väg hem från Bike och satan vad jag ångrade att jag inte fick händerna ur röven och bytte munstycken.

(KGA säg till när jag får byta tillbaka till 97:an! saknar den lite)

Rock On/ Per
 

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
XT660R - 11
Kan även rekommendera stomgrips för bättre feeling.:tummenupp

Det har jag lurat på att investera i... jobbigt som fan ibland när knäna glider mot tanken. Har du nått tips om vart man kan köpa? Hitta ett par på bikestyle-racing.se som ser helt okej ut, men vill gärna se om det finns fler modeller.
 

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Blev du av med den eländiga svackan mellan 5-7000varv? Tog du bort hela mellanväggen i burken, eller tog du bort så som drbike beskriver?
Öppnade upp luftburken i vintras enligt beskrivning tidigare i tråden på min blade 97 och igårkväll / natt fick jag tummen ur och bytte huvudmunstycken till 135 och shimsade upp nålarna. Var klar ca 00:00 och tog en provtur 01:30 Helt otroligt vilken skillnad :yoparty blev en helt annan hoj. Visst hade jag läst att det skulle göra stor skillnad men det är ju nästan löjligt hur mycket bättre den går, otroligt varvillig, över 6000 så bara drar den. Upp på slangen på 2 med gas:). Är hemma efter en tur ner till Bike ca 40 mil och är lyrisk. Om det finns någon i detta land som kör gammelblade och inte moddat luftburken och bytt munstycken så är mitt tips att göra detta bums !
 

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
Såld
Blev du av med den eländiga svackan mellan 5-7000varv? Tog du bort hela mellanväggen i burken, eller tog du bort så som drbike beskriver?
Tog bort som Dr bike beskriver, ska man ta bort hela så får man plasta om burken. Vad jag inte skrev är att det inte är orginalfilter utan touringbutikens sportluftfilter märke DNA ( typ K&N ) och svackan försvann. Jag ska även byta lågfartsmunstycken till 45 ( 40 är orginal ) men dom var restade så dom får jag först nästa vecka.
 

dj_aggwa

Bilbyggare
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åmotfors
Hoj
1994 Honda CBR900RR Fireblade
Jahopp.. avverkat tur nr. 2 på hojen nu å testade körställningen ni tipsa om å de va betydligt bekvämare :) Bara lite stel i nacken :p

MEN, när vi va påväg hem å hade kanske 2 mil kvar så kolla ja hastighetsmätaren innan fartkamerorna.. Då fladdrade den upp och ner från 70-20 hela tiden ?? Stannade på en ficka å kollade lite å då stängde ja ner den.. Efter de så startade den inte upp igen utan starthjälp..

Är det så att mätaren fladdrar när batteriet blir tomt ?

Och varför blev batteriet tomt ? Körde me helljus på hela tiden men tycker inte de skulle påverka, alltså så laddar generatorn för dåligt ? Eller kanske inte alls ? Nåt tips å komma med hur ja kollar upp e ?

Mvh Magnus
 

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Tog bort som Dr bike beskriver, ska man ta bort hela så får man plasta om burken. Vad jag inte skrev är att det inte är orginalfilter utan touringbutikens sportluftfilter märke DNA ( typ K&N ) och svackan försvann. Jag ska även byta lågfartsmunstycken till 45 ( 40 är orginal ) men dom var restade så dom får jag först nästa vecka.



Har du portat toppen åxå eller bara moddat luftburken???
Har du ändrat något på blandskruvarna (luft/soppa)???
:confused:

Annars skall nog jag åså modda min burk å skaffa sportfilter.
 

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Är det någon här som har provat att ta bort hela mellanväggen och plastat? Man tycker ju att det skulle bli ännu bättre om man tar bort hela väggen? Efter ha läst alla positiva erfarenheter av Dr bikes modifikationer, så måste man ju bara prova:)
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Jahopp.. avverkat tur nr. 2 på hojen nu å testade körställningen ni tipsa om å de va betydligt bekvämare :) Bara lite stel i nacken :p

MEN, när vi va påväg hem å hade kanske 2 mil kvar så kolla ja hastighetsmätaren innan fartkamerorna.. Då fladdrade den upp och ner från 70-20 hela tiden ?? Stannade på en ficka å kollade lite å då stängde ja ner den.. Efter de så startade den inte upp igen utan starthjälp..

Är det så att mätaren fladdrar när batteriet blir tomt ?

Och varför blev batteriet tomt ? Körde me helljus på hela tiden men tycker inte de skulle påverka, alltså så laddar generatorn för dåligt ? Eller kanske inte alls ? Nåt tips å komma med hur ja kollar upp e ?

Mvh Magnus

Fick det fenomenet som du beskriver förra sommaren...hade problem med att den startade ibland, och ibland inte. På sista turen så fick jag stänga av lyset för att det överhuvud taget skulle gå att köra (bluddrade om lyset var på), till skut gav sig hastighetsmätaren...och 80 meter från garaget stannade den :)

Då var det likriktaren som var paj.
 

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Ort
ADAK
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Har nu kört mina första 20 mil på bläjden och gillar den skarpt hitills.
Går ju som ett skållat ollon :yoparty helt omöjligt att köra 90 med :tungan
Denna hoj kommer med största sannorlikhet att kosta mig körkortet.
Väntar fortfarande på kåpskruvsatsen från bikersneed, dom verkar ha en oerhörd leveranstid. (upp till 20 arbdar)http://www.pixbox.se/pic_show_id20154266.html
 

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Tydligen inte...Är det någon som provat om det funkar på bana?
Är det någon här som har provat att ta bort hela mellanväggen och plastat? Man tycker ju att det skulle bli ännu bättre om man tar bort hela väggen? Efter ha läst alla positiva erfarenheter av Dr bikes modifikationer, så måste man ju bara prova:)
 

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Det har jag lurat på att investera i... jobbigt som fan ibland när knäna glider mot tanken. Har du nått tips om vart man kan köpa? Hitta ett par på bikestyle-racing.se som ser helt okej ut, men vill gärna se om det finns fler modeller.


Jag gjorde det krångligt för mig och köpte ett par universal som jag sedan tejpade mot tanken och ritade på.Sax och 10 min sen var det klart.
Om du hittar modellspecifikt så köp det så blir det skitenkelt.Mina köpte jag på Nöff Nöff i Stockholm, men kolla Touringbutiken om dom har.....:tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
Öppnade upp luftburken i vintras enligt beskrivning tidigare i tråden på min blade 97 och igårkväll / natt fick jag tummen ur och bytte huvudmunstycken till 135 och shimsade upp nålarna. Var klar ca 00:00 och tog en provtur 01:30 Helt otroligt vilken skillnad :yoparty blev en helt annan hoj. Visst hade jag läst att det skulle göra stor skillnad men det är ju nästan löjligt hur mycket bättre den går, otroligt varvillig, över 6000 så bara drar den. Upp på slangen på 2 med gas:). Är hemma efter en tur ner till Bike ca 40 mil och är lyrisk. Om det finns någon i detta land som kör gammelblade och inte moddat luftburken och bytt munstycken så är mitt tips att göra detta bums !

Lånar ditt inlägg lite.
Tack ska ni ha alla som PM:at och bekräftat att modden funkar för er oxå :tummenupp
Det ÄR verkligen skillnad, och är en bra inledning på de olika trimstegen man kan vidtaga för att få en snärtigare hoj!

Vill man så kan man få hjälp med flera bra knep och steg utav mig, jag har fn 143 riktiga hästar (inte dynojetljug).
Och inte i motorn, utan på min bakslang. (motsvarar ca 157,5-158 på veven)
Detta med originalkammar mina herrar och damer!
Sug på det.


Old blades never die! - They just go faster!!! :yoparty
 

dj_aggwa

Bilbyggare
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åmotfors
Hoj
1994 Honda CBR900RR Fireblade
Fick det fenomenet som du beskriver förra sommaren...hade problem med att den startade ibland, och ibland inte. På sista turen så fick jag stänga av lyset för att det överhuvud taget skulle gå att köra (bluddrade om lyset var på), till skut gav sig hastighetsmätaren...och 80 meter från garaget stannade den :)

Då var det likriktaren som var paj.


Okay, låter inte helt olikt mitt problem nej..

Har vart ute å mätt strömmen som hojen drar med enast tändningen på och sen slått på motorn. När ja har helljuset på så ligger den å drar 5 A minus hela tiden = Drar fort ur batteriet. Har ja endast halvljus så laddar den faktiskt 1 A.. (med motorn igång alltså)

Mätte me ca. 4000 i varv och med voltmätare påkopplad med och spänningen sjunker med 1 volt när man slår igång helljuset.


Är det Likriktaren eller spolen ? Eller kanske bara ett laddrelä lr liknande ? :confused:


Mvh Magnus
 

Renjägarn

Medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Gävle
Hoj
2000, Suzuki VZ 800 Marauder
Precis inhandlat mig en CBR900rr -96a och känns som att jag vill göra en egen lite service innan hojkörningen riktigt drar igång, tidigare ägare hade inte stor koll på när den sist servades ordentligt.

Så vad bör man byta? Olja, oljefilter, luftfilter? Tändstift kanske när man ändå är igång? Samt lite prisuppgifter vore kanon så man vet att man inte blir helt blåst när man går in och frågar efter delarna.

Tips och ideer och gärna lite info om vad för olja o filter och dyl jag bör använda. Första hojen så inte alltför stor koll på detta. Är mer insatt i bilar, men det ska väl ändras nu? :)
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Allt handlar ju om hur händig du är och om du kan med motorcykeln.

Det man kan göra då man ändå håller på är att byta samtliga vätskor (broms, kylar, olja + filter). Byt tändstift och rengör/byt luftfiltret. Då du ändå har tagit av tanken så kan du väl tömma ur bensinen och byta den. Rengöra munstyckena (högfart och lågfart) och kolla förgasaren (kolla insugsgummina då du du ändå är där).

Nu blev det mycket...men om du bara vill göra det basic så byt tändstiften, olja+filter.

Oljefilter är billiga, precis som bil. Oljorna är som alla andra också, fråga bara efter den oljan som din mc skall ha. D.v.s köp delarna på en honda verkstad så får du rätt.

Eller köp allt online på t ex http://www.mc-online.se/shop/ där du knappar in din modell så får du upp det du behöver.

Hade en -98 blade innan och då var jag på samma nivå som du. Bara att skruva isär någon gång så kan du allt om hojjen. Den är med andra ord lättskruvad enligt mig. PMa om det är något.

Lycka till!
 

Renjägarn

Medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Gävle
Hoj
2000, Suzuki VZ 800 Marauder
Har inga problem med motorer i allmänhet men känner mig ändå ganska ny inom just MC delen så ;) Jo är ju som du säger lika bra att byta ut det mesta när man ändå håller på. Då vet man ju att allt är fräscht.
Blir en tripp till närmaste MChandlare på måndag för inhandling av serviceprylar.


Läst lite överallt att just CBR'ens bränsle är ställt aningen snålt, något man bör bry sig om då hojen är orginal?
 

Cero

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Halmstad
Hoj
Honda CBR 900 RR (Fireblade) -96
Tjena!

Krashade min cbr 900 lite smått igår då en bilistjävel körde mitt i vägen o vägverkets underbara rullgrus fanns som underlag. Hojen är helt repig på vänster sida, framför allt motorkåpan. Så nu under min sjukskrivningstid vill man ju pilla lite med hojen så man har något att göra.

Frågan lyder: Vart kan man få tag i nya dekaler till hojen. Är en svart/gul 96:a


Kan tala om att hojen går utmärkt att lägga sig ner med i 70 km/h. Tur man hade skinnställ :) Bröt bara ett finger och skrapade upp ett.

Nåväl, tack på förhand / C
 

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Hjälp mig.
Jag bytte mitt smutsiga orginalfilter idag mot ett nytt orginalfilter.
Efter det så startade den och gick pissigt.Efter en tur på 100 m dör den typ soppatorsk.Jag har satt på kranen jag lovar.
Försöker frenetiskt att starta den med dåligt resultat.Ibland tänder den till när man chokar den men dör direkt.Kan det blivit nåt krångel med bensintillförseln när jag plockade bort tanken???
Cykeln är orginalställd utom ett Yoshibolt-on.Jag ska åka till Gotland på torsdag så nu är goda råd dyra......
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top