Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Scinner

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Hoj
Blade -98
Tjena!

Min blade -98 har börjat att strula lite. Den svarar inte på gas, eller den svarar men lite sent.
Märker av det som mest om ja myser fram i 50 på 3:an, 4:an o vrider på rullen då låter de som den inte får soppa i ca 1,5 sekund innan den börjar dra igen.
Märker även av de ibland när ja ska slanga på 1:an, får inte tilräckligt med kraft för att resa på sig när ja duttat koplingen.

Kan de va nåt munstycke i...

Var idag och inhandlade mig 4 nya #140 munstycken för att göra en Dr.Bike mod och se om jag kanske samtidigt kunde bli av med strulet jag har. Har ikväll bytt munstyckena samt höjt nålarna med en styck M3-bricka (då det redan satt en extra bricka på nålen). Vred oxå ut pilotskruven ett halvt varv. När jag sedemera skulle börja rensa ur och borra luftburken upptäckte jag vad jag av lukt och konsistens bedömde som olja i burken? Hur i hela fridens namn kan jag ha fått olja i luftburken? Såg oxå att plastbrickan som sitter i ramens underkant för att avskärma varmluft från luftburks snablarna inte riktigt satt på plats, dom två skruvar som ska hålla den på plats fanns helt enkelt inte där vilket medför en springa på ca 1,5cm. Gummimattan som är en fortsättning på plastbrickan satt inte heller som den skulle om jag inte misstar mig helt för visst ska den väl ligga ner under förgasarna? (mot insugningsrören)

Skulle vara tacksam om Dr.Bike eller någon annan kan förklara för mig vad jag kan ha för problem!

Edit: Är klar med ombestyckningen och luftburksmoden och måste säga att det blev en markant skillnad mot förut. Bottendraget som förut var näst intill obefintligt drar riktigt fint på låga varv nu. Mitt problem jag hade innan har visat sig en gång ca en timma in i provkörningen men bara en kort stund sen har den gått klockrent efter det. Nu drar den lika hårt på tvåan som den bara gjorde på ettan innan. Sugljudet den ger ifrån sig nu tycker ja låter lite ballt. Den bröööölar :yoparty

Är helt klart jätte nöjd med resultatet men kommer nog experimentera lite till med nålara och blandskruvarna mest bara för nyfikenhetens skull. Har fått blodad meck hand :)

Last edited:

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Ursäkta min okunskap men måste fråga då jag inte har någon bruksanvisning till min Cbr 900 från 93.

Vad är den inringade saken till för. Tomgångs-skruv måhända????
Sitter på vänster sida precis bakom kåpstaget.

Bifogat

• Test.JPG
    Test.JPG
    58 KB · Visningar: 110

Renjägarn

Medlem
Gick med
27 Apr 2008
Hoj
2000, Suzuki VZ 800 Marauder
Lyckades dra av övre bulten till bromsoket bak på min -96a och när jag sen skulle borra ur skruven så lyckades man ju borra snett som &¤%"%¤". Behöver därför ett nytt bromsoksfäste bak, vilka årsm passar det fästet från? Är det bara 96 eller är det från tidigare och senare modeller också? Borde väl vara samma på iaf några fler årsmodeller eller kanske t om andra honda hojjar?

Det är alltså en aluskiva som sitter fast i bakaxeln samt i ett "fack" i ramen. Där bromsoket sitter fast med 2 bultar varav en glidbult.

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Halleluja bröder nu har sommaren även nått oss i Lapplands inland ;)
Körde 35mil i går (utan att frysa röven av mig).
Känns som att jag lätt skulle kunna köra lika långt igen, tycker att bladen har utsökt körställning om jag jämför den rakt av med fjolårets gsxr 750 -1998.
Är det nån som har koll vad för slags däck man kan ha på en bastard som dessa? Utbudet är väl rätt begränsat pga 16" hjulet?
Jag siktar på däckbyte no:1 före årets semester.

jocke.w

full gas spar tid
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Nån blå sak....
Vill man så kan man få hjälp med flera bra knep och steg utav mig, jag har fn 143 riktiga hästar (inte dynojetljug).
Och inte i motorn, utan på min bakslang. (motsvarar ca 157,5-158 på veven)
Detta med originalkammar mina herrar och damer!
Sug på det.

Old blades never die! - They just go faster!!! :yoparty

Nu blev man ju lite nyfiken... vad har du gjort me blejden egentligen ? :va

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
900RR & R1 -07 race
Halleluja bröder nu har sommaren även nått oss i Lapplands inland ;)
Körde 35mil i går (utan att frysa röven av mig).
Känns som att jag lätt skulle kunna köra lika långt igen, tycker att bladen har utsökt körställning om jag jämför den rakt av med fjolårets gsxr 750 -1998.
Är det nån som har koll vad för slags däck man kan ha på en bastard som dessa? Utbudet är väl rätt begränsat pga 16" hjulet?
Jag siktar på däckbyte no:1 före årets semester.

Jag kommer troligen köra på Metzeler Sportec M3 nästa gång jag byter däck. De har fått bra kritik!

Dr.Bike

Guest
Nu blev man ju lite nyfiken... vad har du gjort me blejden egentligen ? :va

Egenhändigt portat topplock, ett lager ur toppackningen borta (alltså inte ens planat!), Keihin FCR39:eek:r (med väldigt dåligt inpassade gummislangar istf riktiga och anpassade insugsgummin...här gömmer sig nog ett gäng hästar) Ett mysko helsystem (har ett bättre ligger på hyllan, här finns fler häst) samt lite uppborrat block för större slagvolym.

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
900RR & R1 -07 race
Tänkte höra om någon har möjlighet att hjälpa mig lite?

Någon av de tidigare ägarna på min hoj har av någon anledning skuvat bort plasten/gummit som skall sitta nedanför snablarna på luftboxen. Läste tidigare i tråden att Dr. Bike skrev att man inte skulle plocka bort den.

Vad gör den plasten/gummit för nytta? Tar den bort turbulens eller varmluft från motorn?

Är det någon som har en till salu, eller som vet måtten på en så jag kan tillverka en egen?

Är tacksam om någon har möjlighet att hjälpa mig!!!

Mc:n är en -98.

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
Honda CRF 450L 2019 Honda VFR 750F 1995
Tänkte höra om någon har möjlighet att hjälpa mig lite?

Någon av de tidigare ägarna på min hoj har av någon anledning skuvat bort plasten/gummit som skall sitta nedanför snablarna på luftboxen. Läste tidigare i tråden att Dr. Bike skrev att man inte skulle plocka bort den.

Vad gör den plasten/gummit för nytta? Tar den bort turbulens eller varmluft från motorn?

Är det någon som har en till salu, eller som vet måtten på en så jag kan tillverka en egen?

Är tacksam om någon har möjlighet att hjälpa mig!!!

Mc:n är en -98.

Skulle behöva till min 93:a också...

TjReal

Tattoo på onsdag!
Gick med
28 Jun 2004
Hoj
2005, Husqvarna SMR 450
Hejsan hoppsan alla glada blade'are..!

Har en fråga till alla er som har koll. Plockade bort förgasarna idag för att se vad det satt för munstycken i dom, döm till min förvåning när jag upptäcker att det sitter 120 på de två yttre gasarna, och 122 på de två inre.... :va Skall det verkligen vara så? Lågfartarna var 40 alla fyra..
Kolla in bilden.
Anledningen till att jag frågar är att jag tänkte göra som alla andra och köpa större munstycken, men jag antar att jag skall köpa 4 st av samma storlek?

Vad för storlek på huvud samt lågfart skall jag inhandla tycker ni?

En sista fråga, finns det olika typer av förgasargummin ( de som syns på bilden ), det står 37 kW på mina, finns det andra bättre som man hellre skall smälla på?

Tacksam för svar till en novis som bara skruvat i en KTM 660 förut.. :)

// Thomas

Bifogat

• gasare 2.JPG
    gasare 2.JPG
    136.2 KB · Visningar: 143

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Jag kommer troligen köra på Metzeler Sportec M3 nästa gång jag byter däck. De har fått bra kritik!

Blev Metzeler Sportec M1 för mig, 2564 kr hem till dörren :tummenupp hos MC däck online.
Mina nuvarande Bridgestonesulor är totalslut om ca 100mil.

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Ngn som har nerplåtat dimensioner på bakhjulslagren till cbr 900 rr -97 ,antar det är samma 1992-1997 dock inte säker.

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Var idag och inhandlade mig 4 nya #140 munstycken för att göra en Dr.Bike mod och se om jag kanske samtidigt kunde bli av med strulet jag har. Har ikväll bytt munstyckena samt höjt nålarna med en styck M3-bricka (då det redan satt en extra bricka på nålen). Vred oxå ut pilotskruven ett halvt varv. När jag sedemera skulle börja rensa ur och borra luftburken upptäckte jag vad jag av lukt och konsistens bedömde som olja i burken? Hur i hela fridens namn kan jag ha fått olja i luftburken? Såg oxå att plastbrickan som sitter i ramens underkant för att avskärma varmluft från luftburks snablarna inte riktigt satt på plats, dom två skruvar som ska hålla den på plats fanns helt enkelt inte där vilket medför en springa på ca 1,5cm. Gummimattan som är en fortsättning på plastbrickan satt inte heller som den skulle om jag inte misstar mig helt för visst ska den väl ligga ner under förgasarna? (mot insugningsrören)

Skulle vara tacksam om Dr.Bike eller någon annan kan förklara för mig vad jag kan ha för problem!

Edit: Är klar med ombestyckningen och luftburksmoden och måste säga att det blev en markant skillnad mot förut. Bottendraget som förut var näst intill obefintligt drar riktigt fint på låga varv nu. Mitt problem jag hade innan har visat sig en gång ca en timma in i provkörningen men bara en kort stund sen har den gått klockrent efter det. Nu drar den lika hårt på tvåan som den bara gjorde på ettan innan. Sugljudet den ger ifrån sig nu tycker ja låter lite ballt. Den bröööölar :yoparty

Är helt klart jätte nöjd med resultatet men kommer nog experimentera lite till med nålara och blandskruvarna mest bara för nyfikenhetens skull. Har fått blodad meck hand :)

vad fick du ge för munstyckena??
Tog du samma dimension på munstyckena till alla fuggar??
Behövde du byta nålarna åxå??

Scinner

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Hoj
Blade -98
vad fick du ge för munstyckena??
Tog du samma dimension på munstyckena till alla fuggar??
Behövde du byta nålarna åxå??

30:-/st kostade munstyckena hos min lokala MC-handel.
Ja jag tog 140 till alla fyra. Det satt fyra 120 i innan. (Ska köpa 135:eek:r med och testa)
Nope mina nålar såg fina ut så jag höjde endast upp dom med 2 M3 brickor på varje nål, eller rättare sagt 1 M3 bricka då det redan satt en där sen innan.

Värsta terapiarbetet att få tillbaka nålarna med den kraftigt långa fjädern + att gummit måste hamna rätt, men med lite tålamod så går det! :)

Grymt prisvärt med tanke på förbättringen.

Lycka till!

Solid snake

Guest
Gör det mycket skillnad att öppna luftburken på en gammal 900?

Ingen aning om min är öppnad iofs, inte ens lyft tanken...

Scinner

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Hoj
Blade -98
Gör det mycket skillnad att öppna luftburken på en gammal 900?

Ingen aning om min är öppnad iofs, inte ens lyft tanken...

Det gjorde mycket tillsammans med ombestyckning av förgasarna iaf sen om det gör så mycket i sig har jag ingen aning om då jag gjorde båda modifieringarna samma dag. Skulle ombestyckat först och testat utan att modda luftburken. (Lätt att vara efterklok). Men med tanke på att hojen nu drar som f_n redan i början av registret så är jag mer än nöjd.

Tack så mycke Dr.Bike för dina tips!

Last edited:

Solid snake

Guest
Hejsan hoppsan alla glada blade'are..!

Har en fråga till alla er som har koll. Plockade bort förgasarna idag för att se vad det satt för munstycken i dom, döm till min förvåning när jag upptäcker att det sitter 120 på de två yttre gasarna, och 122 på de två inre.... :va Skall det verkligen vara så? Lågfartarna var 40 alla fyra..
Kolla in bilden.
Anledningen till att jag frågar är att jag tänkte göra som alla andra och köpa större munstycken, men jag antar att jag skall köpa 4 st av samma storlek?

Vad för storlek på huvud samt lågfart skall jag inhandla tycker ni?

En sista fråga, finns det olika typer av förgasargummin ( de som syns på bilden ), det står 37 kW på mina, finns det andra bättre som man hellre skall smälla på?

Tacksam för svar till en novis som bara skruvat i en KTM 660 förut.. :)

// Thomas
Större på 2an och 3an för de går varmare än 1an och 4an.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln