Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Rikard.S

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Ort
Eslöv
Hoj
Honda CBR 900 RR Fireblade -94
Varför skulle de inte passa me ett tonat på den??? =)

Tjenis Bladare!

Har tyvärr ett problem me min:(-94:a svensksåld) Beter sig som ett övs men på variabelt varvtal c:a 9300-9800????
Bänkad med lamda o går liiiite fett tills detta varvtal dåden blir liiite mager (lite svårt att se pga allt hackande i kurvan.

Vääääännnligen HJÄLP!!!

Mvh/Rikard

Har klurat ut att detta ligger i cdi-boxen (oem:30410-MW0-600)
problemet e att enligt Honda så finns de 3 boxar 25hk 50hk o fullhästarsbox, men de ser ingen skillnad på de oem-nr:et.

Min heter "MW0 G2 820R 3126" och är tydligen en 50hk box...
...vill ju ha en fullhästbox :va

Snälla....nån som vet!!!
 
Last edited:

JonaZ

Finsmakare
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Mölndal
Hoj
2003 Suzuki GSX-R 1000
passar alla hondas bolt on modeller på tidiga cbr 900 modeller???

någon som vet???
 

Slappskinnet

Medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hojlös för tillfället
Ventiler?

Tjena!

Jag har en 954 2002´a som snart gått 2100mil.
Ska ju in på service vid 2400 och då justeras väl ventilerna.

Grejen är att jag uppfattar ett litet knackande innan motorn blivit varm.
Bör jag lämna in den redan nu på service eller är detta normalt?

Går hur bra som helst annars.

/HenkeB
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
passar alla hondas bolt on modeller på tidiga cbr 900 modeller???

någon som vet???

Jag tror bultmönstret är samma på dom första modellerna men att rördiametern går upp några mm från 92-93 till 94. Är dock inte helt säker. Mät på din och ring säljaren och be han mäta..

Varför skulle de inte passa me ett tonat på den??? =)



Har klurat ut att detta ligger i cdi-boxen (oem:30410-MW0-600)
problemet e att enligt Honda så finns de 3 boxar 25hk 50hk o fullhästarsbox, men de ser ingen skillnad på de oem-nr:et.

Min heter "MW0 G2 820R 3126" och är tydligen en 50hk box...
...vill ju ha en fullhästbox :va

Snälla....nån som vet!!!

Ja jag har hört det oxå. Var hos en kille som hade några fulleffekts liggande men har tyvärr inte kvar nummret. Det är ju ganska stor skillnad på 50 och 120-130hk.. har du precis köpt hojjen? Det brukar ju märkas om det fattas 70 80hk:) Kolla med skrotar om dom har någon liggandes. Kan du lägga upp kurvan?

Edit: en snabb koll på http://www.blocket.se/kalmar/Honda_Aprilia_Ducati_Suzuki_delar_25419266.htm?ca=17&w=2
 
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Hur många här är det som bytt bort sina 16" hjul fram på CBR900 97-99 mot ett 17" dito? Vilka fälgar åker ni på?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Hur många här är det som bytt bort sina 16" hjul fram på CBR900 97-99 mot ett 17" dito? Vilka fälgar åker ni på?
En här!

Fälgen en VFR800 -01 där CBR originaldistanserna användes som mallar för nya 2 mm bredare samt fästena för bromsskivorna frästes ner 3,5 mm/sida. Alternativet till samma fälg är Blackbird-skivor om man vill slippa bearbeta fälgen. Men du får då begränsa dig till 98-99, 97:an har andra mått och är istället lika 96:an. :tummenupp

I övrigt finns ganska utförlig info om detta både i tråden och i teknikforumet. Latmask! :D

Edit: Kom ihåg fel, distanserna måste göras nya 2 mm bredare, inte svarvas ner.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Last edited:

oakhillracing

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2010
Ort
Kolsva
Hoj
92 fireblade
Empiriska tester bara för mig, andra har säkert bänkat. Skillnaden är uppenbar när man kör och tillräckligt många CBR900 är moddade på samma sätt med bra resultat för att man ska kunna anse tiden försvarbar. Det tar ändå inte mer än 30 minuter att fixa till boxen... :tummenupp

Först, bestycka om förgasarna: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=130267

Sen kapa och borra lite innan boxen sätts tillbaka: http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2774632

Det ser helrätt ut. Men om man tar bort mellanväggen bara på den undre (luftfiltret) vinner man nåt på det? Eller ska man försöka leta på nåt bra lim eller likn. till springan, för att göra helrent?
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Jag har ett kraschkåpor över.. ligger i annonser.

Jag har funderat på dr bike modden själv.. Hur är det med förbrukningen efter detta ingrepp? är det samma förfarande på alla årsmodeller 92-98? mvh
 

Pussycat

Försök att tämja mig...
Gick med
11 Dec 2009
Ort
Tyresö
Hoj
07, Yamaha R1, 97, Honda Fireblade, CBR900RR
Hej alla!

Behöver lite hjälp då jag e fullständigt lost så fort jag närmar mig en skruvmejsel hehe. Jag kör omkring på en 900 (97a) som funkar alldeles utmärkt. MEN idag dock så fick den ett så konstigt ljud för sig att jag nästan tänkte avbryta färden. Den började "klucka"! Först trodde jag det bara var då jag släppte på gasen, för det försvann när jag drog på, men senare så återkom det o gaspådrag hjälpte inte. Sen försvann det igen. Det lät nästan som att soppan i tanken kluckade fram o tebax, fast mkt högre?:confused: Jag har försökt söka i tråden, men hittade inget (eller så suger jag på sökningar hehe:gnissla)

I ett tidigare inlägg i denna tråd nämndes drivpaketet. Kan det vara orsaken? Vad är det som låter? Oerhört tacksam för hjälp!:Bugar

MVH

Joey
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Men om man tar bort mellanväggen bara på den undre (luftfiltret) vinner man nåt på det? Eller ska man försöka leta på nåt bra lim eller likn. till springan, för att göra helrent?
Nej, det ger just inget utom att burken tappar lite stabilitet. Men har du nånting att täta med kan du slipa bort i princip hela kanten i locket.

Hur är det med förbrukningen efter detta ingrepp? är det samma förfarande på alla årsmodeller 92-98? mvh
Vid normal landsvägskörning på relativt jämn gas/vettiga pådrag ingen större skillnad, från 0,6 till 0,65 kanske. Bankörning märker du större skillnad, då det är större gaspådrag och mer gas.

Förutom att originalbestyckningen skiljer och de ser lite olika ut så är principen densamma.

I ett tidigare inlägg i denna tråd nämndes drivpaketet. Kan det vara orsaken? Vad är det som låter?y
Omöjligt att säga med så lite info, men kan du åtminstone kolla att kedjespelet är OK och att bakhjulet faktiskt sitter fast?

Kedjespel: Ta den omtalade skruvmejseln och lyft kedjan rakt upp mitt mellan bakdrev och motor, du ska max kunna rör den ca 30 mm upp/ner och den ska inte ta i svingen eller nåt sånt.

Bakhjul: Kolla att den stora muttern är åtdragen.
 
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Någon som seriöst har testat olika bromsbelägg på CBR 98-99 med original-skivor?
Iom att jag jobbar ihop med förre ägaren till min så snackas det lite, och på min thunderace så märkte jag radikal skilland på att byta från original till EBC HH belägg, dock så slets dom fort!
Medans på CBRen så verkar original NISSIN-belägg vara bättre än just EBC HH-belägg.
Några reflektioner?
Har hört rykten om att eftermarknadsbelägg gärna "slår" skivorna på våra CBRer?
 

hase3d

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR 900RR Fireblade
Empiriska tester bara för mig, andra har säkert bänkat. Skillnaden är uppenbar när man kör och tillräckligt många CBR900 är moddade på samma sätt med bra resultat för att man ska kunna anse tiden försvarbar. Det tar ändå inte mer än 30 minuter att fixa till boxen... :tummenupp

Först, bestycka om förgasarna: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=130267

Sen kapa och borra lite innan boxen sätts tillbaka: http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2774632

Bestyckade om min i helgen med 140 munstycken samt modda luftburken. Är helnöjd med resultatet, stor skillnad mot tidigare... nu blev det lite mer attityd i Tarja :D Dock så sket jag i att köpa ett K&N filter utan kör på orginalfiltret, möjligt att det blir något bättre att byta det men det vette fan ifall den lilla effekten är värd pengarna :tuttar
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
...möjligt att det blir något bättre att byta det men det vette fan ifall den lilla effekten är värd pengarna :tuttar

Om du köper ett K&N och höjer nålarna så tror jag du kommer tycka att det är värt. Men helt nödvändigt är det ju inte förrän man ändå måste byta filter :)
 

hase3d

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR 900RR Fireblade
Om du köper ett K&N och höjer nålarna så tror jag du kommer tycka att det är värt. Men helt nödvändigt är det ju inte förrän man ändå måste byta filter :)

Skillnad blir det ju med K&N men jag är av den tanken att skillnaden förm inte blir så stor som det kostar :)

nålarna höjjde jag med i helgen, samt så strippade jag orginalfiltret på "nätet" mm. Var ute igår kväll igen och brände ur den.. och jag förstår inte att jag inte fixa detta innan. Är hel nöjd. :banana
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Var får jag tag på en termostat? har googlat. tyckte 50 europeiska pengar var lite väl saftigt?
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Är sugen på bestyckningen och luftfilter-modden. Men jag kör ganska mycke på bana, och då med original-ljuddämparen. Blir det knas då? Vill ju inte hålla på och byta munstycken och flytta nålar när det är bandag, och samtidigt vill jag inte att den ska gå SÄMRE än original så fort man kastar på original-slipon.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top