Honda XR 650-Turbo reportage i Bike!

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Boost 2 skrev:
Läste någonstans att Aprillia v2 1000 behövde endast 80-85hk för att åka 230, gp 125orna är inte dåliga har för mig 220-230 med endast 50hk, dock småvuxet folk!!
Jodå, luftmotståndet kan skilja upp till 2-3 ggr på olika std hojar.
Hayabusan har cda värde (eff. area) på ca .31, en BMW r1100 rt m upprätt
förare .97, en racing 125a ligger runt .20.
Bmw:n behöver mao 3 ggr mer effekt för en given fart än Hayabusan.
Så visst finns det stora skillnader där.
/u
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
ulf_lundin skrev:
Jodå, luftmotståndet kan skilja upp till 2-3 ggr på olika std hojar.
Hayabusan har cda värde (eff. area) på ca .31, en BMW r1100 rt m upprätt
förare .97, en racing 125a ligger runt .20.
Bmw:n behöver mao 3 ggr mer effekt för en given fart än Hayabusan.
Så visst finns det stora skillnader där.
/u

Min fighterturbo är ett bra exempel, med relativt upprätt körställning trots hopkrypning så gott det går, så går den mer eller mindre konstant på bakhjulet när man håller fullt med 240-260 på mätaren, accet är det inget fel på men det blir för mycket effekt för luftmotståndet så att säga...om ni undrar så är det är inte alls lika roligt som det låter :D
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Nu finns reportaget i McNytt. Där verkar vrid- o effektkurvorna hänga ihop.
Tveksam till om jag skulle vilja/våga ha sån brant vridkurva, rena 2t-racern.
Fast det är jag det.
Men bra jobbat är det. :tummenupp

Öppnar intressanta perspektiv för den sortens hojar.
Tyvärr väldigt lite teknisk info i artikeln. Så jag är fortfarande väldigt nyfiken
på 'hur i h-e' det funkar.
/u
 
Last edited:

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
ulf_lundin skrev:
Nu finns reportaget i McNytt. Där verkar vrid- o effektkurvorna hänga ihop.
Tveksam till om jag skulle vilja/våga ha sån brant vridkurva, rena 2t-racern.
Fast det är jag det.
Men bra jobbat är det. :tummenupp

Öppnar intressanta perspektiv för den sortens hojar.
Tyvärr väldigt lite teknisk info i artikeln. Så jag är fortfarande väldigt nyfiken
på 'hur i h-e' det funkar.
/u

Tror att Benny (Boost 2) fortfarande är lite hemlighetsfull om alla praktiska detaljer. Men jag kan säga att karaktären blev "snällare" :cdevil när originalkammen kom tillbaka i Hondan.
Fungerade faktiskt över förväntan på isen. Inga oväntade effektpucklar eller andra överraskningar i motorkaraktären. Skulle vilja se Benny ställa upp i någon riktig istävlig framöver... Risk att han enkelt piskar upp motståndet, helst på en lite öppnare bana... :D

/G
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Göran_Gullbro skrev:
.
Fungerade faktiskt över förväntan på isen. Inga oväntade effektpucklar eller andra överraskningar i motorkaraktären. Skulle vilja se Benny ställa upp i någon riktig istävlig framöver... Risk att han enkelt piskar upp motståndet, helst på en lite öppnare bana... :D

/G

Ingen risk att hamna på pallen på RM-banorna i alla fall.
Finnarna har snabba banor men där skiter det sig garanterat.
:hihi
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
ulf_lundin skrev:
jag är fortfarande väldigt nyfiken
på 'hur i h-e' det funkar.
/u

Jo det är så att avgaserna driver en turbin som i sin tur driver en kompressor som pressar in övertryck i cylindern :hihi :hihi

Vad är det som skilljer mot "normalt"?
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
PD skrev:
Vad är det som skilljer mot "normalt"?
Nåt måste det vara eftersom andra misslyckats förut. Antar det är dom glesa
pulserna från en 4t stånka som spökar mest. Sen är det ju en rätt liten motor
att turba, kanske svårt hitta aggregat som passar. Vad vet jag, vad vet jag..
/u
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
jag vet att Marklund hade nått på G en gång i tiden som inte gav så mycket, runt 80bakhjulshästar tror jag det var! om han nu våga ladda på nått för det var väl tänkt som nån "hållbar" ökenräser.

Dom glesa avgaspulserna måste man kunna dubbla med ett långt och ett kort avgasrör från twin portarna i toppen till turbon, och två pulser är ju dubbelt så bra :tummenupp

men han kör väl med turbon ibakom motorn nånstans och då skulle det bli mycket rör det klart :3freak hmm tänktente på de.
 
Last edited:

Micke sr400

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Oskarshamn
Hoj
Yamaha sr 400
Någon som vet vad för turbo som "Boost 2" har?Har skrivit lite om mitt försök tidigare som floppade :( Testade först med en IHI rhb5 utan att få det att funka.Har kommit över en IHI rhb32 ifrån en Daihatsu som ska testas snart på min sr 400 stånka som det går att se lite taskiga bilder av på min sida:http://web.telia.com/~u49118987/ :tummenupp
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
fick du inte upp något tryck eller vad var det som inte funka?
 

Micke sr400

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Oskarshamn
Hoj
Yamaha sr 400
PD skrev:
fick du inte upp något tryck eller vad var det som inte funka?[/QUOTE
Nä inge tryck!Kändes strypt vid gaspådrag men fick bränsle,förgasare på sugsidan så det beror inte på något tryck i flottörhus.laddade inget vid körning men hörde turbon vina,måste bero på förstor turbo och lustiga motpulser eller nått? :confused: Ska testa med lilla turbon snart :hihi
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
PD skrev:
jag vet att Marklund hade nått på G en gång i tiden som inte gav så mycket, runt 80bakhjulshästar tror jag det var! om han nu våga ladda på nått för det var väl tänkt som nån "hållbar" ökenräser.
Läs artikeln i McNytt. PG Lundmark har skrivit den. Det står lite om Marklunds försök.
Brist på tid o pengar stoppade det.
/u
 

Tane b#3

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Vantaa, Finland
Hoj
Honda cb750 "struten", kawa zx12
Honda xr e den svettigste enduron som finns. Joo för guds skull smäll på en turbo i den så sprängs den ganska fort. Va fan sku man egentilgen göra me en turbo enduro??? Ja ska oxå sätta turbo på "struten" o så ska ja utmana ghostrider på strippen i bomberweekend.
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Tane b#3 skrev:
Honda xr e den svettigste enduron som finns. Joo för guds skull smäll på en turbo i den så sprängs den ganska fort. Va fan sku man egentilgen göra me en turbo enduro??? Ja ska oxå sätta turbo på "struten" o så ska ja utmana ghostrider på strippen i bomberweekend.
:D :D
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Tane b#3 skrev:
Honda xr e den svettigste enduron som finns. Joo för guds skull smäll på en turbo i den så sprängs den ganska fort. Va fan sku man egentilgen göra me en turbo enduro??? Ja ska oxå sätta turbo på "struten" o så ska ja utmana ghostrider på strippen i bomberweekend.

Utveckling sker av nyfikna människor som gör oväntade saker... Annars skulle vi alla fortfarande befinna oss bland aporna träden.

XR 650 är nog den svettigaste enduron som finns som du säger. Just den här XR:en har nog aldrig och kommer nog aldrig sätta sina hjul i något endurospår/endurotävling om jag känner ägaren rätt... Han vill snarare hitta en ny nisch där en relativt tam offroad (original) fungerar som en mycket udda och extremt kraftfull motard-, is- och busmaskin. Just i de här fallen kan man ha nytta av den fördubblade effekten. Vem tycker inte att det är kul med en "skrytmaskin" som får sporthojnissarna att tappa hakan på Mittsverigebanan? Eller bara vara värst på grusvägsturen?

Varför bara gå i andras fotspår hela tiden... Frågan är inte vad man i hela friden ska ha en "turboenduro" till, utan frågan är snarare vad man kan göra med en motorcykel i ett kul chassie som väger ca 140 kilo(körklar) och en motor som utvecklar en bra bit över 100 hästar!!! Världen blir ju helt plötsligt full av möjligheter!!!

Om det sedan inte finns tävlingsgrenar (reglementen) där denna skapelse platsar in till så lär nog sådana dyka upp när andra följer i samma anda. För det här är nog något som skapar habegär! (vill ha!!! :tomten )

Jag tror mig veta att det här inte är den enda turbomatade stånkan vi kommer att få se framöver... Inom kort lär det nog drälla av dem lite här och var...

Kanske något även för en slö qvarna på 50-60 kusar!!!?? :hihi

/G
 
Last edited:

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Tane b#3 skrev:
Honda xr e den svettigste enduron som finns. Joo för guds skull smäll på en turbo i den så sprängs den ganska fort. Va fan sku man egentilgen göra me en turbo enduro??? Ja ska oxå sätta turbo på "struten" o så ska ja utmana ghostrider på strippen i bomberweekend.


Det är inte lätt att förklara för någon inget förstår var det någon som sa någon gång. Har för mig att denne någon var Stenmark.
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Jag tror att XR650 är lika vanlig som en Stiga Garden i endurospåren


Det som fattas grussprättarna är effekt! en sporthoj på lite öppnare grusvägar är riktigt kul :banana

Turbo :Bugar
Turbo :Bugar
Turbo :Bugar
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Göran_Gullbro skrev:
Världen blir ju helt plötsligt full av möjligheter!!!

/G

:va


Var finns möjligheterna? ?Crossbana ? Endurospår? Backtävling? Motardbana?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top