Honda XR650R

Mobster

Posör?
Gick med
1 Jul 2007
Ort
Umeå
Hoj
Gammel XR600, KTM 990SM
nu när ni ändå är inne på slangning så har jag en fråga. upplever min som rejält ostadig vid nersläpp, så illa att jag nästan fick byta kallingar en gång då styrstoppen tog i varsin ggng höger o vänster sida.. har crossdäck på, men det hade jag även på min gammel 600 o den gick rakt som ett lok även om man hade lite vinkel vid nerslag, kan det ha nåt med styrlagren o göra eller vad tror ni? slangar från 4-5:e vxl så man är ju inte sugen på käka tussilago i dom hastigheterna.. kom med tips o ideér..

E vi fortfarande inne på slangning så har jag oxå en fråga :confused: har en 01:a med akra helsystem o en mikuni 42 (tror jag), nu är det så att det förgasaren läcker bensin när jag kör på bakhjulet? vet i fasen vars det kommer, men hoppas på en av dräneringsslangarna, nån som har någon idé?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Vid oljebyte får jag i ca 1,4l i ramen men sedan 6dl till !! Ni fuskar!!
Jag gör som så Motorn fullt varm så klart!! och sedan tappar man ut oljan som vanligt genom bägge pluggarna (ram o botten P) Men slutligen när det runnit nästan klat så trycker jag in decompen och kickar ŕunt motorn några varv och vinklar dessutom upp den på stödet väldigt snett typ 45grader och vinglar på lite så oljan rinner till dräneringshålet . Släpper sedan ner i normalt läge och gör om samma prossidur minst 1g till ,, Ju fler dessto mer gammelolja o skräp får man ut. På så sätt har man allmänt renare olja hela tiden, Rek på alla hojar Även glidare/rr/snöslungor/gräsklippare åker på samma behandling bara köra starmotorn några korta stötar..



:D går o göra en grisig variant också,
kicka inte runt utan filterlock,:skrämd satan vad svart garageväggen blev första oljebytet
 

loso

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2007
Ort
thn
Hoj
xr650
E vi fortfarande inne på slangning så har jag oxå en fråga :confused: har en 01:a med akra helsystem o en mikuni 42 (tror jag), nu är det så att det förgasaren läcker bensin när jag kör på bakhjulet? vet i fasen vars det kommer, men hoppas på en av dräneringsslangarna, nån som har någon idé?


alla mina hojar har läckt ut soppa vid slangning(dränening),skulle tro att ditt fall e samma.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
E vi fortfarande inne på slangning så har jag oxå en fråga :confused: har en 01:a med akra helsystem o en mikuni 42 (tror jag), nu är det så att det förgasaren läcker bensin när jag kör på bakhjulet? vet i fasen vars det kommer, men hoppas på en av dräneringsslangarna, nån som har någon idé?

Det beror på att den flödar över. Ställ ner flotörnivån bara,,,den kan ställas ner regält ,,råkar man ställa den för lågt märks det vid låååånga fullgasrepor då stannar motorn helt enkelt pga att flotören inte hinner fyllas på.

kan tänkas att du får skruva på axpumpen och luftskruven något efter nerställning av flotörnivå,,i värta fall även trottelnålen upp ett hack.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Det beror på att den flödar över. Ställ ner flotörnivån bara,,,den kan ställas ner regält ,,råkar man ställa den för lågt märks det vid låååånga fullgasrepor då stannar motorn helt enkelt pga att flotören inte hinner fyllas på.

kan tänkas att du får skruva på axpumpen och luftskruven något efter nerställning av flotörnivå,,i värta fall även trottelnålen upp ett hack.
Boooost! Hilfe!

Ringer nog imorron å bestället en Tm 40 eller 42..

Men vilka munstycke å grejjer ska jag köpa till?

Hojjen den ska sitta på är original, men borrad sidokåpa å ljuddämpare. :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Boooost! Hilfe!

Ringer nog imorron å bestället en Tm 40 eller 42..

Men vilka munstycke å grejjer ska jag köpa till?

Hojjen den ska sitta på är original, men borrad sidokåpa å ljuddämpare. :)

Jag sätter i rätt munstycke då hos locket innan ivägskick.. (gratis)

Orginal filter ? Men ordenligt hål i sidokåpa hoppas jag.. Org dämparen.....Kör du den helt öppen i baken dvs ca 45.50mm hål rakt ut?.. Eller har du kvar det äckliga gnistgallret?

Jag förställer även axpumpen i bästa läge som jag kommit fram till på 650 . Då ska den vara nära optimal ..
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag sätter i rätt munstycke då hos locket innan ivägskick.. (gratis)

Orginal filter ? Men ordenligt hål i sidokåpa hoppas jag.. Org dämparen.....Kör du den helt öppen i baken dvs ca 45.50mm hål rakt ut?.. Eller har du kvar det äckliga gnistgallret?

Jag förställer även axpumpen i bästa läge som jag kommit fram till på 650 . Då ska den vara nära optimal ..
Ska jag säga att det ska vara inställt alá boost när jag ringer imorron då? :);)


Japp, det är ordentligt hål i sidokåpan. Och jag har bytt det finmaskiga nätet bakom mot ett grövre.

Ljuddämparen är öppen rakt igenom som du säger! :)


Tack för hjälpen!
 
Last edited:

Mobster

Posör?
Gick med
1 Jul 2007
Ort
Umeå
Hoj
Gammel XR600, KTM 990SM
Det beror på att den flödar över. Ställ ner flotörnivån bara,,,den kan ställas ner regält ,,råkar man ställa den för lågt märks det vid låååånga fullgasrepor då stannar motorn helt enkelt pga att flotören inte hinner fyllas på.

kan tänkas att du får skruva på axpumpen och luftskruven något efter nerställning av flotörnivå,,i värta fall även trottelnålen upp ett hack.

Ah, oki, ska kolla lite på det tackar så mycket för tipset :D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ska jag säga att det ska vara inställt alá boost när jag ringer imorron då? :);)


Japp, det är ordentligt hål i sidokåpan. Och jag har bytt det finmaskiga nätet bakom mot ett grövre.

Ljuddämparen är öppen rakt igenom som du säger! :)


Tack för hjälpen!

Det lät bra.. Ja säg att du ska ha Boosts xr650 inställning!! Annars får du Hd 1200 grundbestyckning:D
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Förgasaren i första hand. Och hellst kn filter eller minst ett Moto-air skumfilter. En sak man ska ta bort vare sig man kör org filter eller annat skumfilter är det äckliga nät som stoppar filtret att fara in i luftburken. Finns att köpa vet jag men vart? tror det följde med något skumfilter men var lika dyrt då som kn!! Men jag tillverkade av 2mm pianotråd och lödde ihop med sillverlod med rutmönster på ca 5*5 cm rutor då får man bättre flöde. Det bästa skumfilter jag kör är white brohters,,,finns tyvär inte i svedala , men moto- air eller uni finns ju och kostar bara någon 100dring.
Därefter kommer slipon. och sedan krökar sedan portnings edan komphöj sedan kam sedan turbo sedan nittro sedan dynamit:D

Detta nät som Boost pratar om kan jag ordna en bättre variant av än det som sitter som orginal. 250:- och då ingår frakten, om någon är sugen. Då är det tillverkat av 12 mesh tefloncoatat rostfritt nät.

Mvh Christer
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Är det någon som sitter på en adapter till främre bromsoket!?

Är i så fall intresserad av att handla!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Såja! 42mm beställd! :yoparty

Ingen snålning här inte :tummenupp Den gasaren rammlade ner i min källare idag så jag ska pilla på den i dag och återlämmna till Locket.

Har du sett några bilder på hur man förlänger gasvirefästet till dessa så org virarna passar? Enkelt ingrepp ,,men man måste ha en svets och en plattgärnsbit på ca 40mm * 20mm,,,,,,,, tjocklek runt 3-5mm

Jag ska ta några bilder och mått redan nu så kan du leta reda på rör och kylarslang ,plattgärn . Jag har nämmligen en lös luftburk liggandes här i källaren och även insugsgummi så det är lätt att mäta.

Vi kan ju göra en xr-mikuni modd tråd för dummis:D (vi förklarar allt i minsta detalg med mått) Jag tror nämligen många drar sig för att montera annan fugge pga att dom tror det är svårt. Och det är synd för byte av fugge gör 40% bättre köregenskaper och rolighetsfaktor på xr maskinerna... Ktm,husaberg ,yamaha, ja i stort sett alla andra märken har bättre förgasare från fabrik,,,helt otrolig värdlöst av honda som tjurats på med denna fugge sedan 1983:gnissla :näsblod På Honda crf 450 sitter ingen skit inte,,varför kunde inte xr få fcr flatlide kehin som crf och ktm 660 mf?????????????????????????????????????????????
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Ingen snålning här inte :tummenupp Den gasaren rammlade ner i min källare idag så jag ska pilla på den i dag och återlämmna till Locket.

Har du sett några bilder på hur man förlänger gasvirefästet till dessa så org virarna passar? Enkelt ingrepp ,,men man måste ha en svets och en plattgärnsbit på ca 40mm * 20mm,,,,,,,, tjocklek runt 3-5mm

Jag ska ta några bilder och mått redan nu så kan du leta reda på rör och kylarslang ,plattgärn . Jag har nämmligen en lös luftburk liggandes här i källaren och även insugsgummi så det är lätt att mäta.

Vi kan ju göra en xr-mikuni modd tråd för dummis:D (vi förklarar allt i minsta detalg med mått) Jag tror nämligen många drar sig för att montera annan fugge pga att dom tror det är svårt. Och det är synd för byte av fugge gör 40% bättre köregenskaper och rolighetsfaktor på xr maskinerna... Ktm,husaberg ,yamaha, ja i stort sett alla andra märken har bättre förgasare från fabrik,,,helt otrolig värdlöst av honda som tjurats på med denna fugge sedan 1983:gnissla :näsblod På Honda crf 450 sitter ingen skit inte,,varför kunde inte xr få fcr flatlide kehin som crf och ktm 660 mf?????????????????????????????????????????????
Gött! :D

Nä, hade varit bra att se bilder på hur vajrarna ska förlängas! :)
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Sådär då har man lättat lädret lite hos din kompis i Kramfors Boost!!
Blev en kopplingssats och ABP krökar.
Nu till frågan då.
Jag har TM40 gasare, KN filter, XrOnlys Slip-on samt HotCams steg 1 kam på nu och injusterat.
Efter att jag meckat på krökarna, behöver jag då justera bestyckningen?:gnissla

// JN
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
42mm mikuni HSR passar faktist bättre än 40mm:tummenupp Kolla bilderna dom har nästan exakt samma storlekar på stosarna både bak och fram!! 40mm gasaren måste man ju förstora upp mot toppen med typ kylarslang eller liknande gummistos. Även 42an förlängas i aktern med 2,5cm.. Man tar enklast en plåt på 0,8mm eller 1mm som rullas runt akterstosen ,,skarven svetsas eller silverlodas ihop. förlängningsröret blir då 35mm långt och går att skohorna in i luftburkens gummiballe. förlängningsrör/plåten limmas lämpligast fast på förgasarstosen (plasticpaddings tanktät eller JB weld är bäst)
Notera mina snygga ritningar på bilderna:D Jag drog med en skrytbild på en 42a jag portade och löstandsförsedde + powerplate:yoparty

Viud köp av 42a får man dessutom med massor av brochyrer och papper o skit + en fin låda,,dessutom en knarkspruta med fett i otroligt nog??? Återfyllnningsbar!! Förmodligen till för att smörga axpumpsstången ubder gummibälgen? Mystist och onödigt attv skick med men bara att tacka och ta imot. Vid köp av 40mm hsr får man inte ett skit,,(vilket funkar lka bra)
 

Bifogat

  • PB080018.JPG
    PB080018.JPG
    69.4 KB · Visningar: 109
  • PB080017.JPG
    PB080017.JPG
    75.9 KB · Visningar: 166
  • PB080016.JPG
    PB080016.JPG
    128.5 KB · Visningar: 156
  • PB080015.JPG
    PB080015.JPG
    134.9 KB · Visningar: 141
  • Bild 098.jpg
    Bild 098.jpg
    114.4 KB · Visningar: 140
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Men en fin låda och massa broschyrer är ju pimp att ställa på bänken i garaget :hihi
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Sådär då har man lättat lädret lite hos din kompis i Kramfors Boost!!
Blev en kopplingssats och ABP krökar.
Nu till frågan då.
Jag har TM40 gasare, KN filter, XrOnlys Slip-on samt HotCams steg 1 kam på nu och injusterat.
Efter att jag meckat på krökarna, behöver jag då justera bestyckningen?:gnissla

// JN

kanon:tummenupp
Kolla i krökarna mynning hur pass mycket svetsöverflöd det hänger in!! Slipa bort om det hänger in såpass mycket att dim på röret stryps. (på vissa)

Bestyckningen skiljer inte mycket...har du 1,5mm munstycke i hög och 30-32 i låg så blir det bra. Ju större lågfart man kan köra med dessto mindre axpump behövs och det är en fördel economist sett ivf:rolleyes: Men måste man skruva ut blandskruven mer än 2 varv bör man sätta i ett mindre lågfart ,typ 25 är bra att utgå från. 1,5mm säger jag för att jag borrar dom själv för att vara säker på just 1,5mm + att man då köper ett helt gäng mindre piratmunstycken som sedan borras 1,4 1,5 1,6 osv . Dom enda gasare som har bra gradering är faktist kehin org gasaren där har man 180 = 1,8mm osv kanonbra. Men mikuni :gnissla deras org munstycke som sitter i 40 resp 42an heter 160" en det är 1,75 ungefär :gnissla

hsr 42 lev med 25 i lågfart så det är bra utgångsläge. hsr 40 sitter ca30 i låg och det brukar bli bra med helt öppena system. Men man kan få byta ner sig till 20-25 beroende på filter och hål i kåpa + dämpar utsläpp höjd över havet tjock eller smal förare.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top