Honda XR650R

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ringde Bra I Gasen och beställde 3 olika lågfart 25 (24 fanns inte), 27.5 och 30 och även den trasig packningen. Riktigt trevlig och hjälpsam herre d där!! Rekomenderas starkt!!

Får väl prylarna underförmidagen imorgon hoppas jag så jag kan plocka ihop det lagom tills baksmällan släpper :yoparty

När du skriver att jag endast ska ha lite sprut i ax till att börja med menar du att jag ska dra ner insexen ganska långt till att börja med antar jag för att sen kunna justera upp den tills jag blir nöjd, har jag hajjat rätt om fuktionen då?

Mvh Daniel


Visst är bra i gasen farbrorn ovanligt trevlig!! Och snabba lev!!

Ja du har hajja exakt rätt :tummenupp ner med insexan helt om du vill så känner man av bestyckningen bättre. När du har ställt in bra tomg så kan du börja skruva upp insexan igen och slå på snabba fullgas från tomg (stillastående) till den svarar bra. man brukar få ge på lite extra för att den inte ska stupa med låg växel i under belastning. bara att ha tanken lös och limma gärna fast en avsågad insexa förgått i skruven så blir det snorlätt att justera lite då o då (sekundlim går fint) Den andra skruven som går rakt bakåt tjärnmejselskruv som ställer hur tidigt den ska slå till skruvar du ut nästa helt , axpumpsstången ska ligga an mot kläppen som börjar trycka ner den ,,och det brukar bli väldigt långt ute på gängan skruv så fjädern är lite väl slak i detta läget.. På med Locktite gänglåsning över hela skruven bara så gängar den inte upp sig. Epoxylim går bra oxå.

På bra i gasens hemsida har du nål och nålmunstycke rekomenderat till xr650 ,,går lika bra att jämföra med vilken märke och 500-700cc som helst,, så har du samma nål o munstycke som någon av enstånkorna eller HD har så funkar det finfint.

Ditt nålventilsäte har tillräckligt stor borr såg jag. (sällan man behöver förstora) Tumregel minst lika stort hål som huvudmunstycke. Typ 1,5mm i detta fall. Jag borra upp mina själv efter behov.

Kolla bara så flotörhöjden är skapligt rätt inställd. Flotörerna ska flyta vågrätt med packningsyta kopp när ventilen börjar stänga. Blås i bränsleslang medans du drycker igen flotören med handen ,,,,, då ska det bli väldigt svårblåst i vågrätt läge ,,,,och tvärstummt typ 1mm förbi :tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Boost trotteln kan nu köpas av mig för er som inte orkar/har råd byta till flatslide.

Jag säljer dom första billigt för att få kläm på vad folk tycker (500kr). Testgubbarna som kör dom nu har kört för lite än (cycklar isärplockade) och vi har bestyckat om lite hit o dit för att få fram bästa bestyckning som passar olika avgas o filter //körstil,,,Detta har varit det svåraste att lista ut via mail. Mycket svårt att betycka om via mail :gnissla :D

Jag kan garantera att stuntgubbar och snålfabröder blir nöjd ivf .. Följer gasen stenbra vid bakhjulsåka (lättkört) och drar ca 1 dl mindre milen.

Jag bygger om eran trottel på 1 dag och skickar tillbaka genast. Man får 2st högfartare med + 1st lågfart.
Träffar man rätt i bestyckningen blir den jämbördig med flatslidegasare!!

Trotteln blir inte förstörd!!! Går lätt att slipa bort spacklet och sopa i org munstycken om man nu blir missnöjd??
 

Bifogat

  • P3270022.JPG
    P3270022.JPG
    70.8 KB · Visningar: 182
  • P3270026.JPG
    P3270026.JPG
    44.9 KB · Visningar: 108

Slarvar

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Mariestad
Hoj
XR650R SM (Såld)
Sparkade igång cykeln förut, första kicken o den small igång direkt och det fanns tomgång redan från start!! :yoparty
Stod i garaget o varvade lite o hade riktigt gött svar hela tiden, tror dock inte att mina grannar uppskattar detta, ekar friskt mellan hyreshusen här :)

Får hoppas på vettigt väder imorgon så man kan ut o prova och justera lite.

Satte i 25 lågfart nu som sagt, men hur märker jag om jag behöver öka ett snäpp eller 2? Fatta inte riktigt det :huvet
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Sparkade igång cykeln förut, första kicken o den small igång direkt och det fanns tomgång redan från start!! :yoparty
Stod i garaget o varvade lite o hade riktigt gött svar hela tiden, tror dock inte att mina grannar uppskattar detta, ekar friskt mellan hyreshusen här :)

Får hoppas på vettigt väder imorgon så man kan ut o prova och justera lite.

Satte i 25 lågfart nu som sagt, men hur märker jag om jag behöver öka ett snäpp eller 2? Fatta inte riktigt det :huvet

Rätt lågf? Om du har stabil tomg när den är genomvarm och den går ner på tomg relativt fort från uppvarv,typ går ner stabilt ,,inte småtvekande/rusande några sek så har du rätt storlek. Är den lite rusande tvekande att gå ner så är det för litet låg,,,och går den ner stenfort och har en 8 taktande missande gång och svårt att hålla tomg,,vill typ stanna ,,då är den för stor. Det går till viss del småjustera en aning på bränsleskruven ,, ,Kan man få dom att gå bra inom 0,5-2 varv ut så är det nästan OK Duger i krig.... Men optimalt är om den går bäst vid 1-1,5 v ut. Bara att tokskruva ut o in tills du får bästa gång, Om skruven då hamnar fullt inskruv eller mer än 3varv ut bör man byta munstycke..Större lågfart om den rusar/tvekar att gå ner vid ett varv utskruvad bränsleskruv . Mindre om den surar /vill stanna/8 taktar/ryker vid 1 varv ute skruv.
 
Last edited:

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
vad är den ultimata drevningen för landsvägåka och lek bakhjulsåkning på era xr 650 med motard kit ska jag väl tillägga, utan att det ska varva satan....
har nu 15/43 drevning och det varvar rätt så bra vid 120km/h men det är ju inga problem att dra upp den sittandes på 4 an´s växel..
vad kör ni på för drevning på era hojar??

Har 15/44 på orginalgrushjulen,kan någon som inte satt och ritade bilar och pratade på matematiklektionerna räkna ut vilket motorvarv man har i ca120kmh på femman?
 
Last edited:

jontobee

örn
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Skebo (Nära Robroring)
Hoj
Honda Xr 650r Motard-00.Honda Z50-93.50% av en Harley-93 å en Pitpro 125-06. Sv 650 cafè Racer &bilar kan dra åt helvete!
Blinkersreläköp?

Tja var köpa detta billigare honda tar 800spänn+ är det ett special med dioder:va mina vill inte lysa. Eller kan man ta vad som hälst. Bra sida från annat land kanske som man kan skicka efter från eller har någon liggandes?????
 

Eccer

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
Norrort
Hoj
XR650R 2001

Slarvar

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Mariestad
Hoj
XR650R SM (Såld)
Blir inte klok på det riktigt, den bluddrar o går skummt när man precis ska iväg men sen när man har rull på maskin så funkar det hyggligt. verkar precis som ha surar på sig en smula i starten. Har jag för stort lågfart? Sitter nålen fel? Står blandskruven helt åt helvete?

Hmm, vet inte riktigt vart ja ska börja :huvet
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Blir inte klok på det riktigt, den bluddrar o går skummt när man precis ska iväg men sen när man har rull på maskin så funkar det hyggligt. verkar precis som ha surar på sig en smula i starten. Har jag för stort lågfart? Sitter nålen fel? Står blandskruven helt åt helvete?

Hmm, vet inte riktigt vart ja ska börja :huvet

Om den går rent på tomg så har du rätt lågfart. Troligast är det för mycket axpump påslagen då om den surar i starten. Gänga ner insexan något varv och testa. Du kan prova skruva på blandskruven också . Trottelnålen ska troligast vara max sänkt ,, Kolla så den är max sänkt!!
 

Slarvar

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Mariestad
Hoj
XR650R SM (Såld)
Om den går rent på tomg så har du rätt lågfart. Troligast är det för mycket axpump påslagen då om den surar i starten. Gänga ner insexan något varv och testa. Du kan prova skruva på blandskruven också . Trottelnålen ska troligast vara max sänkt ,, Kolla så den är max sänkt!!

Har varit o fixat inför bes imorgon nu så jag har inte haft tid att skruva på fuggen idag, jo ja tycker allt att han går fint på tomgång, möjligtvis så tar det lite lång stund innan han går ner helt jämt o fint på tomgång men väl där nere så är det bara ljuva toner så att säga.

Men när jag som sagt ska iväg i en korsning eller liknande så gasar jag ju bar pyttelite, gissningsvis så öppnar trotteln bara några mm och axpumpen ska väl vara med mer än så va?

Trottelnålen sitter som sagt längs ner, översta hacket.

Hoppas det går fint på besiktingen imorgon så ska man väl kunna ägna lite mer tid till att ställa in allt.

Tackar så mycket för din hjälp!!!
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Inte mer än en månad sen man fick på Boostportade förgasaren men nu har jag faktiskt provkört på riktigt och inte bara torrbrutit på gården.

Axpumpsinställningen tror jag inte jag behöver röra, finns inga tendenser till att stupa (avslag från 130 ner till 50 och så full gas, svarade direCKt!) inte ens när man kör så folk tror man har fler skruvar löst än vanligt, på-av, på-av, på-av, på-av stupar den. Nu går den bra på tomgång men jag har skruven 3,5 varv ut nu så jag antar att jag bör byta lågfart från 22,5 till 25(?) sen när motivationen kommer tillbaka...

Har inte mätt bränsleförbrukningen än efter att powerplaten sattes in, får bli när jobbpendlandet sätter igång på allvar, den gick på runt 0,6 innan, det jobbiga är att jag inte har lyckats hetsa upp Duccen i mer än 0,5 trots elak körning :D

Ska bli intressant att se hur bränsleekonomin påverkas då jag kör väldigt mycket lågfart med XR:en genom stan, köer och skit... :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Inte mer än en månad sen man fick på Boostportade förgasaren men nu har jag faktiskt provkört på riktigt och inte bara torrbrutit på gården.

Axpumpsinställningen tror jag inte jag behöver röra, finns inga tendenser till att stupa (avslag från 130 ner till 50 och så full gas, svarade direCKt!) inte ens när man kör så folk tror man har fler skruvar löst än vanligt, på-av, på-av, på-av, på-av stupar den. Nu går den bra på tomgång men jag har skruven 3,5 varv ut nu så jag antar att jag bör byta lågfart från 22,5 till 25(?) sen när motivationen kommer tillbaka...

Har inte mätt bränsleförbrukningen än efter att powerplaten sattes in, får bli när jobbpendlandet sätter igång på allvar, den gick på runt 0,6 innan, det jobbiga är att jag inte har lyckats hetsa upp Duccen i mer än 0,5 trots elak körning :D

Ok låter lovande, Ja lägg i 25 ,,det brukar hamna runt 25-30

(Slarvar) kan tänkas behöva större lågfart också typ 5 steg ,,Om nu inte luftbränsleskruven kan fixa detta? Prova slå på mer axpump också!!
 

Nicc

Vill ha sommar året runt!!
Gick med
3 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Vulcan S
har precis köpt en xr650l -94a, mätaren funkar inte, kan man köpa nåt från t.ex nån nyare modell eller liknande för att få det att funka, den funkar alltså med orginal enduro hjul men inte med retard hjulen som jag kommer köra mest med, de får bli cykeldator i början, men det hade vart kul å ha igång orginalmätaren... tips nån? tips på bra cykeldator? gärna med ljus i!?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
har precis köpt en xr650l -94a, mätaren funkar inte, kan man köpa nåt från t.ex nån nyare modell eller liknande för att få det att funka, den funkar alltså med orginal enduro hjul men inte med retard hjulen som jag kommer köra mest med, de får bli cykeldator i början, men det hade vart kul å ha igång orginalmätaren... tips nån? tips på bra cykeldator? gärna med ljus i!?

Finns att köpa annan utväxling (snäckväxeln) till xr650r . Då visar mätare rätt fart (Hyffsat rätt)
Bäst och billigast är sigma sports cyckeldatorer, jag kör en gammal sigma bc sport 800 som är inhandlad på clasohlssons för 140kr. Sigtmas datorer är snabb i upplösningen så dom hinner med bra hela tiden,,dvs man ser tydligt farten under uppax så att säga. Tror classe har en nyare vers nu,, kolla bara att den har maxhastighet på över 180kmt,, min klarar 300+. Dom har ingen inbyggd lampa tyvär....
 

Nicc

Vill ha sommar året runt!!
Gick med
3 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Vulcan S
ja jag hitta en fin cykeldator idag, men skulle gärna få på orginalmätaren men vajjer huset så att säga e för stort med motard fälgarna på, går inte imellan gaffel å fälg...
 

jontobee

örn
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Skebo (Nära Robroring)
Hoj
Honda Xr 650r Motard-00.Honda Z50-93.50% av en Harley-93 å en Pitpro 125-06. Sv 650 cafè Racer &bilar kan dra åt helvete!
drevnig från stort till litet

Hallå vad har ni för drevning på era motarder/storhjul?
Jag har 16/41 på storhjulen hur räknar jag om det till motarhjulen? 16/38 är nu på motard men känns inte helt okej. Vad har ni för drevning?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Hallå vad har ni för drevning på era motarder/storhjul?
Jag har 16/41 på storhjulen hur räknar jag om det till motarhjulen? 16/38 är nu på motard men känns inte helt okej. Vad har ni för drevning?

storhjulen 14/48 för stig/led/grus eller 15/45 för mer grus

är inte 15/43 eller ev 41 rätt vanligt på motardfälgarna ? måste kännas trött med 16/38
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top