Honda XR650R

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
börjar bli dags för värmehandtag snart så jag tänkte kolla om nån monterat och vart ni tar strömmen från,
en del tar ju ström till gps vid pilarna på bilden,går det o gå på där?

så här blev det till slut:

blev en batterikonvertering för vinterbruk,ger ström så det räcker till både xenonhjälmlyset och värmehandtag gott och väl plus h4insatsen finns ljus o värme i överflöd

+ström som räcker gott och väl till allt man behöver,kör heljus 60w+xenonhjälmlyse och värmehandtag utan problem,batteriet syns knappt om man inte tänker på det .xenon är värt konverteringen bara det jämför xenon hjälmlyset med h4insatsen med helljuset på trots 200w stator är hjälmlyset grymt mycket effektivare

-batteriet var jävligt o få plats med ,stora 17literstanken gick inte o använda batteriet fick inte plats då får helt enkelt skifta tank vår och höst

delar som bytts är:
stator bytt till en ricky +200w
batteri 4a m likriktare monterat bakom h kyl i egengjord hållare , laddning från baklyse till batteriet
h4 hella insats till orginallampan för o få dit en 55/60lampa istället för org 35w
tar ström till xenonhjälmlyset och handtagsvärmen från en rc-kontakt med vippbrytare på styret

Ovanstående i fet stil vill jag också göra, men jag är en nolla vad det gäller fordonsel.
Vad är en likriktare, var handlar man och hur kopplar man in den?
Syftet med att få ett batteri på grisen är att kunna koppla in en Zumo GPS.
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Hej har nyss blivit ägare till en xr 650r -03:a och skulle rensa baken lite, då jag upptäckte att det inte fanns något under bromsglaset som sitter uppe på bakskärmen.:confused:
Är det något som ska köpas orginal eller finns det andra bra lösningar?
och går det igenom en besiktning med det som enda bromsljus.

Tjena,
den där är nog endast godkänd för endurobruk... Jag köpte ett LED-baklus på AVA mc (finns samma på biltema för ½ priset upptäckte jag sen) som gick igenom besiktningen utan problem.

Min koppling hugger när jag ska i väg blir bara värre å värre ju varmare den blir. Varför:confused: När man kör märks inget. Endast från stillasående

Har samma problem lite till och från, någon nämnde att det kunde vara ett hack i kopplingskorgen som förhindrar att lamellerna löper smidigt... Har inte orkat ta bort och kolla än däremot :)
 
Last edited:

R&B

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
GSX 750F -90
Sitter lite i köpartankar och undrar vad ni tror om en xr som gått 3150 mil på mätaren. Helt orginal enligt han som säljer.
Ska man oroa sig för ras eller hur är det med XR650R?

EDIT: Kanske borde ha skrivit att det är en -02:a.
 
Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Sitter lite i köpartankar och undrar vad ni tror om en xr som gått 3150 mil på mätaren. Helt orginal enligt han som säljer.
Ska man oroa sig för ras eller hur är det med XR650R?

Honda är ju kvalitet. Så oroa dig inte.

Dock så har den nog gått mer än 3150 mil.
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
3150 låter i och för sig rätt rimligt. Betydligt rimligare än min 01:a eller vad det nu är som gått prick 1200 :D

Trippmätaren har varit död i över ett år tyvärr så man får helt enkelt räkna när man säljer den. Låga mil behöver ju inte vara bluff, vissa XRs går väl mycket skog & grus och där tar det ju ett tag att bygga upp milen. Det är ju inget touringlok direkt...

BTW nån som bänkat sin Hynda? Eller vet vad den ger i original på bakhjulet? De uppgifter Hynda själva lämnar är väl på motorn...?
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Angående mil, alla lever inte på hojen, eller har flera hojar och en båt, eller hobbybil eller familj eller...
Det finns massor med orsaker att hojar inte går något, min Superenduro har t.ex. inte ens gått hundra mil i år, men då har jag en XR och en Pontiac Cab och hus och barn o.s.v. också, allt tar tid.
XR är väl dessutom en renodlad kortturshoj, jag körde 200 mil på 6 dar i Norge med min på semestern, längre dagsetapper än så vill man nog inte ha.

Rev överdelen på XR'en för ett par veckor sen, 1300 mil hade den gått då, borde väl bli ca 300 timmar.
Fanns inte tillstymmelse till slitage på kolv, kolvringar eller cylinder, bara att fortsätta åka, dom tål mil dom gamla Hondorna.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Min 03:a har precis passerat 1000 mil...
Men då har jag ju en hoj till, och så pendlar jag 30 mil (med bil) om dagen så när jag kommer hem så är inte min första tanke på att hoppa ut i trafiken igen... :gnissla


Ialla fall.
Minfråga till alla XR kunninga.
Vet ni var man kan köpa en sådan här lampa?
XR650R-supermoto-LED-off.jpg

XR650R-supermoto-LED-on.jpg

( http://www.vancouversupermoto.com/page.php?id=39 )

BTW nån som bänkat sin Hynda? Eller vet vad den ger i original på bakhjulet? De uppgifter Hynda själva lämnar är väl på motorn...?

Jag har inte bilderna kvar, men det var typ 47-49 hästar på hjulet har jag för mig (var ju för 5 årsedan. kort minne...) . 61 är som sagt i motorn och det på en bra dag :hihi
Min är helt orginal i motorn(ostrypt så klart), endast ombestyckad förgasare och HRC rykrör. Nu har jag Arrows Ti och den går lite bättre med det, men tror inte det gav några extra hästar på toppen.

:hej
 
Last edited:

fredrik1

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2009
Ort
Stockholm
Hoj
XR650R/900SL/FXDWG
Tjenna. Jag är på jakt efter en bakdämpare passande en xr650 04 och letar mig fördärvad utan resultat. Någon vänlig själ som kan vända mig i rätt riktning? Alternativt vart jag kan hitta en ny fjäder? fjädern är alldeles för mjuk

Testa Eibachfjädrar från t ex www.xrsonly.com. Har funderat på att uppgradera men ebb i kassan hindrar just nu... //F

Vet ni var man kan köpa en sådan här lampa?

Snygg! Nix, inte en aning, men jag köpte en vanlig LED broms/bakljuslampa, kapade bort sockeln och lödde dit trådarna direkt på de motstånden. Limmade sedan lampan på en platta som matchar
botten under glaset. 80:- och besiktningstestat med framgång för ngn månad sedan. Lyser friskt!

//F
 
Last edited:

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Jag tror ufo har en såndär insatsplatta med leds till baklampan, jag såg nåt sånt som låg och slängde på crossendurocompaniet för ett tag sen. Ska försöka komma ihåg att titta närmre på den nästa gång jag är förbi.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Min koppling hugger när jag ska i väg blir bara värre å värre ju varmare den blir. Varför:confused: När man kör märks inget. Endast från stillasående

kan bero på 3 saker.

1.. Troligast. Skeva brända mellanskivor. Byt ut mellanskivorna om dom ser blonerade ut eller om man ser att dom är skev.

2. Korgen är fruktanvärt nött,,,Hutlöst nött måste den vara för att hugga Slipas till bara.

3. Mystisk olja.. Olja som funkar bra är faktist biltemas helcyntet. Bellray är en dyr oplja men lammellerna funkar klockrent. Statoils racingvay = stenbra för koppling


Bromsad xr.

Om den är urkorkad i baken och har kn filter öppnad sidokåpa optimalt bestyckad kan den ge 50-51 hk på baken. Med slipon typ från sporthoj fullt öppen 52hk

Lätt trimmad Av farbror Boost 72 hk baken Och lätt turboförsedd uppimot 125hk och 116 nm :tummenupp
zy7lm8.jpg
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Jo efter att ha läst i den här tråden så verkar det vara vanligt att ljuga/bluffa om milen :/

Min -00:a har gått hmmm,, vänta jag måste springa ner i garaget och kolla :). Aha 788,5 mil men det stämmer givetvis inte det heller!! Jag slarvade/snålade när jag monterade motardkitet vid ca 400 mil och hoppade över Hondas alternativa hastighetsmätardrivning, sedan 400 mil har mätaren visat 20-25% för hög hastighet och även milen har ju då tickat för snabbt.

Kanske finns 20 mil isåka med std 21" hjul sedan 400mil. Men säg att den gått ärliga 720-730mil då. Mätaren har då aldrig varit urkopplad annat än vid hjulbyte. Men nu står den ju mest hela tiden i dvala.:rolleyes:

/Christer
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Finns det 38-kuggars bakdrev? Eller någonstans där omkring?

Har 15 fram och 41 bak nu, men det går inte tillräckligt fort! :cdevil
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Hur fort går den med 15/41 drev 180Km/h? har för mig att du har lite godis på din eller?

Renthal har 38 drev, säkert i alu och dyra men det finns ju iallafall!

http://www.renthal.com/File/product...anufacturer=HONDA&model=XR 650R&bikedate=2000

Finns säkert även andra som har, hör med Addemoto i Malmö.

/Christer
Ja, runt 180 där något. Har bara "standard" sakerna, kolv, kam och avgas.

Men kör ganska mycket bana, och det varvar så förbannat på rakorna då, tycker synd om grisen! :hihi

Tackar så mkt för länken!
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Måste bara uttrycka mitt gillande för de som designade XR:en... Jag är absolut ingen mekaniker men shit vad lätt det är att komma åt saker :)

Har dragit mig i ett år för att kolla ventilerna t ex... Sen när man väl sätter igång så är det totalt 8 skruvar att lossa på, ställa svänghjulet rätt och fram med bladmåttet... Inte för att nåt behövde justeras (har kört den ca 1000 mil sen jag köpte den) vilket också imponerar :).

Bytte också lameller, samma sak där fast kanske 12 skruvar.. Totalt inkl oljebyte, ca två timmar och då har jag som sagt aldrig provat vare sig ventiljustering eller lamellbyte innan :D

Kan tilläggas att grisen går upp på bakhjulet betydligt lättare nu efter kopplingen fick sig en uppfräschning :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Sitter lite i köpartankar och undrar vad ni tror om en xr som gått 3150 mil på mätaren. Helt orginal enligt han som säljer.
Ska man oroa sig för ras eller hur är det med XR650R?

EDIT: Kanske borde ha skrivit att det är en -02:a.

En xr 650 går ca 10000 mil utan att ens öppna motorn om den får rätt olja och hyffsad ventilkoll, (500 mils)
Peranders xr 650 på SOE forumet har nog gått 8000mil nu i höst utan att han dragit en skruv i motorn. (möjligtvist lammeller? Och då är den vinterkörd lika mycket som sommar (kallstartad)

Det enda som knäcker en xr är höga varvtal under längre perioder nära varvstopp.....

38 kuggs bakdrev finns.. cr500 eller cr125-250 Och 16 kuggar framdrev finns
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top