Honda XR650R

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
http://www.blocket.se/vi/33961287.htm tänker fara och kolla på den här på söndag. Någon här som varit och kollat på den eller vet nått om den?

Tjenare granne (kramfors)

Den där såg stenbra ut och har den bara gått 1200 mil så slå till!

En xr går 10000 mil om man byter olja var 300-400 mil (landsväg)

Det enda som kan knäcka en äcksär är höga varv = 8000-8250v. Undviker man dessa varv i mesta möjliga mån håller dom förevigt:tummenupp

Den hojen har ju dessutom viper slipon som garanterat får ut alla kusar ,,ca 2hk mer än org dämparen. Kn filtret är ju också kanaonbra förutasatt att kåpan är borrad.

Om du köper den kolla då bestyckningen. Sätt i 190 i högfart o 68 lågf så ska du få känna på bra drag. Man ska kunna få ut 50-52 bakhjul hk med dom prylarna som följer med!!

Bara kn filtret o dämparen kostar 850kr + 1900kr!
 

JonasA

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2007
Ort
S-Näs
Hoj
XR650R
motardhjul

Tjo, har kikat på en xr650r och är på G att slå till.
Men jag vill slänga på motardhjul, är det nåt annat jag behöver tänka på?

Vet att Hondas egna är svindyra så jag är på jakt efter beg. om det inte finns något alternativ från nån annan hoj som kan passa utan att behöva trixa förmycket, orginal hastighetsmätare behöver ej funka utan det sitter nån digital historia med magnet på framskivan om jag såg rätt.

Är det nåt annat som e bra att bytas, har skummat igenom tråden och knfilter och ljuddämpare samt förgasare.

Finns det plast och dekaltrim att köpa på nätet nånstans eller åtminstone kika på olika alternativ?

Tänkte iaf börja med orginal och ta modifikationer under vinterhalvåret och lägga mer tid på bus under sommaren.

Så till min fråga, är det nån som sitter och trycker på en uppsättning motardhjul sm vill bli av med dom för en "lagom" summa?
 

gbr

4-stroke force
Gick med
6 May 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Husaberg FS650e -06, FE450 -09, XR650R, GASGAS 300
Tjenare granne (kramfors)

Den där såg stenbra ut och har den bara gått 1200 mil så slå till!

En xr går 10000 mil om man byter olja var 300-400 mil (landsväg)

Det enda som kan knäcka en äcksär är höga varv = 8000-8250v. Undviker man dessa varv i mesta möjliga mån håller dom förevigt:tummenupp

Den hojen har ju dessutom viper slipon som garanterat får ut alla kusar ,,ca 2hk mer än org dämparen. Kn filtret är ju också kanaonbra förutasatt att kåpan är borrad.

Om du köper den kolla då bestyckningen. Sätt i 190 i högfart o 68 lågf så ska du få känna på bra drag. Man ska kunna få ut 50-52 bakhjul hk med dom prylarna som följer med!!

Bara kn filtret o dämparen kostar 850kr + 1900kr!

Va och skakade hand med han idag. Hojjen va fräschare än jag trodde!
slipon och kn filter sitter på. dock ingen borrad kåpa.
Men den går bra! :tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Va och skakade hand med han idag. Hojjen va fräschare än jag trodde!
slipon och kn filter sitter på. dock ingen borrad kåpa.
Men den går bra! :tummenupp

Lysande du har just köpt en evighetsmaskin:tummenupp

Innan du borrar/kapar upp kåpan så se till att det sitter 190 munstycke i högfart o minst 68 i lf annars stuper den. Man kan med fördel ha 70" på vintern men det kan vara svårt att få tag på 70". Bra i gasen firman kan borra 70" lågfartmunstycken så ni vet. Och man köper såklart alla munstycken o förgasardelar av Bra i gasen för han är suveränt bra att handla av.

Lägg ner mycket tid på att justera lågfarts skruven ,,det ger bra mycket bättre stabilare tomg.

Nästa trimsteg är andra krökar. Locknersbilochmc har några tyskkrökar kvar tror jag ,,,det ger bättre drag från mellanreg o uppöver och dom är billiga/prisvärda.
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Lysande du har just köpt en evighetsmaskin:tummenupp

Innan du borrar/kapar upp kåpan så se till att det sitter 190 munstycke i högfart o minst 68 i lf annars stuper den. Man kan med fördel ha 70" på vintern men det kan vara svårt att få tag på 70". Bra i gasen firman kan borra 70" lågfartmunstycken så ni vet. Och man köper såklart alla munstycken o förgasardelar av Bra i gasen för han är suveränt bra att handla av.

Lägg ner mycket tid på att justera lågfarts skruven ,,det ger bra mycket bättre stabilare tomg.

Nästa trimsteg är andra krökar. Locknersbilochmc har några tyskkrökar kvar tror jag ,,,det ger bättre drag från mellanreg o uppöver och dom är billiga/prisvärda.

Hur går det med ditt projekt Benny? Turbo & 690cc kit?

/Christer
 

thundercat600

Sommar...
Gick med
13 Mar 2006
Ort
skellefteå
Hoj
XR650r -00
Jag ringde herrn idag, det verkar inte som om han gjort någon service, det klickar i framhjulet och ramen är sprucken och svetsad...:huvet

Jag bestämmde mig för att åka och kika på liket, döm om min förvåning den var ju fräsh.....( inte ny direkt men ändå)! Står på gården nu nyservad och crossdäck på. Jag visste inte att jag skulle tycka att det var så här kul att kappköra med älgarna i skogen!:yoparty



PS Motard settet är till salu. Däcken är typ nya!
 

thundercat600

Sommar...
Gick med
13 Mar 2006
Ort
skellefteå
Hoj
XR650r -00
vad är det för prislapp på motardgrejjorna?

Ge ett bra bud så får vi se! Har även en STOR tank som jag vill bli av med. (Han jag köpte den av hade blivit bjuden 2000 för tanken och 7000 för motardgrejerna....) Känns dock som ett överpris på fälgarna..
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hur går det med ditt projekt Benny? Turbo & 690cc kit?

/Christer

Ligger nere i väntan på bättre tider tyvärr,,,orkar inte skruva så myckert nu

Jag köpte mig en HIghland 950 Performance edition motard/crosshjul för att stilla körbehovet.

Men jag kan medela att en xr650 något trimmad med 12-1 komp o hotcams ,,portad av mig,,,Acra helcystem går lika bra som denna Highland PE.. Pe står för fabrikstrimmad. Den har ca 11kg komp Vassare kammar fullt öppet avgas i kolfiber. Har 10-14hk mer än en vanlig HL ca 95hk ska den ha sägs det.

Nu hade xr föraen en stoooor fördel Vikten!! Hans maskin med förare vägde 222kg och min 303kg!!

Men ändå jag kunde inte en gång sticka framhjulet före denna xr hela vägen upp till 180kmt. Jag trodde farten skulle dlöda den förb xren men ikke:D

Xrn bromsade vi för några år sedan till 64-66 bakhjuls hk men jag tror den ger några hk till nu pga inkörning och metallbehandlingar (payback)

Denna förb xr har nu ställt till det så jag måste trimma den fabrikstrimmade Higlnder:gnissla
 

gbr

4-stroke force
Gick med
6 May 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Husaberg FS650e -06, FE450 -09, XR650R, GASGAS 300
vart beställer jag en gaswire? inge kul me semestergas under grusbus :rolleyes:
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Lysande du har just köpt en evighetsmaskin:tummenupp

Innan du borrar/kapar upp kåpan så se till att det sitter 190 munstycke i högfart o minst 68 i lf annars stuper den. Man kan med fördel ha 70" på vintern men det kan vara svårt att få tag på 70". Bra i gasen firman kan borra 70" lågfartmunstycken så ni vet. Och man köper såklart alla munstycken o förgasardelar av Bra i gasen för han är suveränt bra att handla av.

Lägg ner mycket tid på att justera lågfarts skruven ,,det ger bra mycket bättre stabilare tomg.

Nästa trimsteg är andra krökar. Locknersbilochmc har några tyskkrökar kvar tror jag ,,,det ger bättre drag från mellanreg o uppöver och dom är billiga/prisvärda.

När vi nu ändå pratar förgasare. Vilken är bäst till en XR (icke tubomatad :tungan ), för jag antar att du testat runt lite? :)
Sålde inte du ett tag sådana, man kunde få dem bestyckade och allt?

Mitt "problem" är att min år mjukt och fint som f-n. (inställd av en mkt erfaren cross förare, men har inte kontakt med honom längre :( ). Men, den är inte öppnad/borrad luftburk och jag har standard luftfilter + Arrows Ti slip-on. Men den går så fint att jag drar mig för att ändra något för att slippa hamna i ett inställnings träsk.
Jag vill helt enkelt ha mer puff i prylarna, men slippa alt för mkt problem. Det är lixom gött att in princip alltid få igång den på första kicken. :)
Jag hatar att kicka, men XR'n är OK när den är rätt inställd och man vet vad man gör... :D
Vill bara inte byta 3-4hk mot att den är sketans j'vla svår att starta. Då tar jag hellre en slöare motor och kickar enkelt. :)

:hej
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
När vi nu ändå pratar förgasare. Vilken är bäst till en XR (icke tubomatad :tungan ), för jag antar att du testat runt lite? :)
Sålde inte du ett tag sådana, man kunde få dem bestyckade och allt?

Mitt "problem" är att min år mjukt och fint som f-n. (inställd av en mkt erfaren cross förare, men har inte kontakt med honom längre :( ). Men, den är inte öppnad/borrad luftburk och jag har standard luftfilter + Arrows Ti slip-on. Men den går så fint att jag drar mig för att ändra något för att slippa hamna i ett inställnings träsk.
Jag vill helt enkelt ha mer puff i prylarna, men slippa alt för mkt problem. Det är lixom gött att in princip alltid få igång den på första kicken. :)
Jag hatar att kicka, men XR'n är OK när den är rätt inställd och man vet vad man gör... :D
Vill bara inte byta 3-4hk mot att den är sketans j'vla svår att starta. Då tar jag hellre en slöare motor och kickar enkelt. :)

:hej
Om den går fint, varför ändra? :tungan
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
I med annan kam och 11:1 kolv då. Då blir det roligt :D

Jag har faktiskt funderat på det...

Bytte inte du på din?
Har du någon kurva på hur det blev?
Jag har både bra och dåliga erfarenheter av sådant på tidigare hojar, så är ju enklare om någon gjort det tidigare... :)
Gjorde du det själv? Eller på firma? Dyrt?
Jag antar att det även sitter en annan förgasare, K&N filter (och öppnat hus?) och slip-on (och även andra krökar) på din?

Hur är det att kicka igång 11:1 komp?
Kommer ihåg att jag bytte kolvar på min förra hoj så att det blev 11.3:1 i komp, och då gck startmotorn efter typ en månad... :rolleyes: Vart lite fix och trix att hitta en startmotor som passade och samtidigt klarade det nya kompet.


:hej
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
vart beställer jag en gaswire? inge kul me semestergas under grusbus :rolleyes:

Det är inte gasrullen som hakar sig fast? Eller kanske handtaget som "klistrar" sig fast på något på styret :va

Kanske inte alltid är gaswiren.

Om jag vore du skulle jag ta bort wiren och smörja den och kolla eventuella skador om såna finns.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
vart beställer jag en gaswire? inge kul me semestergas under grusbus :rolleyes:

Det är inte gasrullen som hakar sig fast? Eller kanske handtaget som "klistrar" sig fast på något på styret :va

Kanske inte alltid är gaswiren.

Om jag vore du skulle jag ta bort wiren och smörja den och kolla eventuella skador om såna finns.

Eller gör det enkelt. Tjöp nytt.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag har faktiskt funderat på det...

Bytte inte du på din?
Har du någon kurva på hur det blev?
Jag har både bra och dåliga erfarenheter av sådant på tidigare hojar, så är ju enklare om någon gjort det tidigare... :)
Gjorde du det själv? Eller på firma? Dyrt?
Jag antar att det även sitter en annan förgasare, K&N filter (och öppnat hus?) och slip-on (och även andra krökar) på din?

Hur är det att kicka igång 11:1 komp?
Kommer ihåg att jag bytte kolvar på min förra hoj så att det blev 11.3:1 i komp, och då gck startmotorn efter typ en månad... :rolleyes: Vart lite fix och trix att hitta en startmotor som passade och samtidigt klarade det nya kompet.


:hej
Kolven gick på 2000 kr från lockners och kammen gav jag 1000 kr för av en på SOE. Sen bytte vi allt själv hemma i garaget, var inte så svårt. Man bör fixa det om man har tålamod och inte tummen mitt i. :)

Sidokåpan är uppborrad och har ett Arrow helsystem och en HSR 42. Kör dock med ooriginalförgsaren nu igen för jag fick inte rätt på HSR'en, men det kommer. Och originalröret är på igen för Arrowet sprack, men det ska också fixas. Inga kurvor heller tyvärr, man ska börja jobba nu i höst så då får man lite kulor så man har pengar till en ordentlig bänkning.

Den är lika enkel att starta som innan. 9 gånger av 10 så startar den på första eller andra. :) Har kört såhär i 1.5 år nu där dom flesta milen har varit fullgas på bana och det håller bra, oljan ser alltid fin ut osv :tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
När vi nu ändå pratar förgasare. Vilken är bäst till en XR (icke tubomatad :tungan ), för jag antar att du testat runt lite? :)
Sålde inte du ett tag sådana, man kunde få dem bestyckade och allt?

Mitt "problem" är att min år mjukt och fint som f-n. (inställd av en mkt erfaren cross förare, men har inte kontakt med honom längre :( ). Men, den är inte öppnad/borrad luftburk och jag har standard luftfilter + Arrows Ti slip-on. Men den går så fint att jag drar mig för att ändra något för att slippa hamna i ett inställnings träsk.
Jag vill helt enkelt ha mer puff i prylarna, men slippa alt för mkt problem. Det är lixom gött att in princip alltid få igång den på första kicken. :)
Jag hatar att kicka, men XR'n är OK när den är rätt inställd och man vet vad man gör... :D
Vill bara inte byta 3-4hk mot att den är sketans j'vla svår att starta. Då tar jag hellre en slöare motor och kickar enkelt. :)

:hej

Org förgasaren kan man få hyffsat bra med rätt munstycken.

Problemet är bara att man måste överdriva bestyckningen till det fetare för att få det svar man vill ,,så förbrukningen blir hög,,typ 0,7-0,8lm:näsblod
Du måste borra upp sidokåpan och sopa i 190" hf o 68lf då får du minst 2 riktiga hk till och dem känns som 4 hk. Den blir ej svårstartad av detta.

Bästa förgasare är Leckton 44mm men dom är en aning svår att lära sig och kan bli dyr att bestycka om man är ovan. Bes kräver ny nål och nålarna är svindyr

Så smartast o enklast och tillräckligt bra....
Hsr42 eller tm40. Men dessa gasare kräver några inställningar för att få lira bra. Jag utgår från 150" HF och 24-30 lf Sedan får man jobba med nålhöjd o axpumpen. När den gasaren är inst perfekt har man näst intill insprutning,,eller bättre än insprut för man får bra känsla från motor till gshantag.

Nästa steg i trimm är högre komp,,,försök hitta en 12-1 kolv (xr only kan ha) 11-1 är ju brar 1kg mer och märks knappt. Den blir inte mer svårstartad med 12. 1. Jag startar min barfota med 13,5-1. Högre komp-förhållande käns bara av om man inte har autodecomp och försöker kicka förbi tdc.

Jag rekk hotcams steg II för den ger med 12-1 kolv lika bra botten NM upptill ca 4000v för att sedan ge mer nm än oeg motor.

Jag har byggt några motorer med dessa prylar och dom blir stenkul i registret ,,ruskigt mellanregg man brakar bara på i mellanregget och framhjulet är i luften hela tiden. Mycket hållbart trim och ger från 60-70hk ber på portat o vilket avgas man har.

Vill man ha över 70hk köper man en Tornado st II kam. Har man bra portat (plastportat insug för bra botten och 12-1 kolv drar den nästan lika bra som hotcams från 0-4000v men sedan kommer power speciellt från 7000v---
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Ang. tm-40 förgasaren:

Har haft en monterad på min xr ett tag. Funkar klockrent med kännbart bättre botten.

Problemet jag har är att fjädern i gashandtaget med dubbla vajrar är för trögt. Mycket trögare än med originalförgasaren vilket gör att man blir trött i handleden efter ett tag.

Vad är bästa lösningen för detta problem? Byta handtag? Byta ut returfjädern?
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top