Hur åker ni klädda i stekhet sommarvärme?

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Använder väldigt sällan MC som A-B transportmedel men kör relativt mycket.

Låter sporthojen stå ibland när det är för varmt, samma som när det regnar. Är det riktigt varmt en period så kör jag på morron och kväll.

Jag vill alltid ha skydd för jag insåg att det gör ont o skrapa upp sig redan efter första trampcykelvurpan.

Jag tycker att det aldrig går att motivera avsaknad av skydd med att "jag kör sakta" etc, det visar bara hur riskmedveten eller nonchalant föraren är.
 

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa 2010

N00b

Sneaky SOB
Gick med
11 Jun 2008
Ort
malmø
Hoj
Honda CB1100 SF X-11
Knappast en förebild men jag pendlar i följande när det är varmt.

* Hjälm
* Ryggskydd
* Kraftig MC Jacka med till hörande skydd
* Handskar
* Vanliga jeans
* Sneakers.

Har beställt ett par denim byxor men dom verkar ta sin tid att levereras. Har varit i situationer där jag har suttit fast i en kö (hatar kötthuvuden som ställer bilen så att man inte kan smita mellan, "kan inte jag, ska inte du") 30C+ utan skugga i ett helt svart skinnställ. Hade hellre kört naken vid det tillfället.

Var och en till sitt men man måste vara medveten om att det är en risk man tar när man inte använder fullständigt skydd.
 

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Hur kan det komma sig att man är en komplett idiot om man åker mc utan skyddsutrustning om man så bara kör inne i stan i 50 km/h , när grannens dotter sen kan komma i minikjol , linne , stringtofflor o hjälm i 70 blås på eu-moppen , o då höjer folk inte ens på ögonbrynen , för så gör ju alla ?

Missförstå inte nu.... Jag åker alltid i skyddsutrustning oavsett temperatur...men visst är det väl så ? En eu-moppe i 70 km/h eller en mc i 70 km/h....slår man sig inte lika hårt om man klotar ?
Och visst är det coolt att sätta sig på Eu-moppen, klänga på barnet bakom sig som man hämtat från skolan och gasa i 70 i sommarkläder! Detta är inte helt ovanligt att se i stan eller på Essingeleden. :huvet
Jag körde i full mundering (skinnställ) oavsett väder förra året. NU när jag har blivit ett år äldre och därmed klokare :rolleyes:, vilket innebär att jag har blivit lite slappare. Hjälm, ryggskydd, handskar och skinnjacka med axel- och armbågsskydd. Nertill slarvar jag däremot med att ha vanliga jeans och gympadojor om jag är i stan (t/r jobb etc). Kör med jackan lite uppknäppt och när jag lutar mig framåt fläktar det lite. Det är min aircondition.:tungan
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag kör ALLTID i full skyddsmundering:)Jag har inte mina skyddskläder som ett skydd mot kylan:va

Det är ditt val givetsvis, men jag skulle hellre ta att man blir svettig vs att vid en ev marksyning få livslångt men pga man valde bort skyddskläderna, lätt val för mig iaf.
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Jag kör alltid med full utrustning trilla gör ajaj, jag svettas gärna lite i stan än att skada mig :)
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Varmt och Stekhet sol ???? Här är ju iskallt

Förra året cruisade vi runt på rivieran, dock i bil, där var det +38 i skuggan :mad:, fan vet vad det var i solen 60 grader eller.

Hur klarar man sig på MC då?
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jag använder samma utrustning på bana som på gata oavsett hur varmt det blir numera.
Helställ (ventilerat), Hjälm, Handskar, MC-Boots, Ryggskydd.

Tidigare kunde jag under kortare pendling köra med mc-jacka och jeans istället för skinnstället och ta skor/shorts i en rygga. Men eftersom jag slutade använda MC´n för pendling så blev det naturligt att börja köra med allt eftersom jag bara kör aktivt eller på bana.

Man får ju köra i vad man vill, men jag skulle nog välja att ha NÅGOT form av "slitskydd" om man råkar gå omkull i låg hastighet pga någon oförsiktig manöver.
 

BOMBO

Fullt ös
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Kalmar
Hoj
ktm 990 superduke 2011
Alltid full mundering. Blev tvungen att lägga hojen igår en bilist som körde ut framför mig:huvet. Jävligt glad att jag hadde allt på mig. Det känns idag ändå vill jag lova
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Fullt skydd...
Riktigt varma dagar skulle jag dock fundera på att byta ut
skinnjackan mot crossvästen och en tröja.. så har ännu inte skett...
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Nu är jag inte direkt mr.Föredömme.
Men jag pendlar dagligen till jobbet iklädd Jeans, MC-boots, handskar, hjälm och någon form av tröja (och ryggskydd de dagar jag inte är för morgontrött för att inse att jag glömt skyddet hemma när jag kommit halvvägs på E4'an). Påväg hem brukar tröjan åka ned i ryggan så man får lite solbränna på armarna :banana

Sen tar jag det förvisso betydligt mer piano i den här munderingen än med skinstället på. Men som tidigare nämnts i tråden verkar ingen se speciellt konstigt på alla scooterister som kör i samma mundering, tror chansen att jag råkar illa ut i den hastigheten är betydligt mindre då man hörs en hel del mer och dessutom har riktiga bromsar...

Eller så är det bara mitt gudssyndrom som spelar mig ett spratt...
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Full mundering, som tidigare definierades i tråden :)

Jag AVSKYR att slå mig och skrapsår skulle VERKLIGEN förstöra mitt vackra utseende :tungan så att köra motorcykel i något annat än komplett utrustning är inte ett alternativ.

Innerst inne gillar jag egentligen inte att cykla och åka inlines heller, det gör jätteont när man trillar, även om det är roligt fram tills dess. Å andra sidan är det inte lika många bilister som försöker torpedera en när man cyklar... :näsblod
 

magnus123

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2009
Ort
Västra götaland
Hoj
Vtr Firestorm
Hur kan det komma sig att man är en komplett idiot om man åker mc utan skyddsutrustning om man så bara kör inne i stan i 50 km/h , när grannens dotter sen kan komma i minikjol , linne , stringtofflor o hjälm i 70 blås på eu-moppen , o då höjer folk inte ens på ögonbrynen , för så gör ju alla ?

Missförstå inte nu.... Jag åker alltid i skyddsutrustning oavsett temperatur...men visst är det väl så ? En eu-moppe i 70 km/h eller en mc i 70 km/h....slår man sig inte lika hårt om man klotar ?

Jag vet inte vad stringtofflor är men har du nån bild på grannens dotter när hon har det på sig får du gärna visa :rolleyes::tungan
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top