Hur åker ni klädda i stekhet sommarvärme?

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Om du inte insåg på det, så var det lite ironi mot den svenska sk. sommaren. Vad är det som säger att det ska gå(kan) att köra mc när det är så varmt? Vad är det som säger att man måste vara klädd som en "riddare"? Stekhet sommarvärme kör gärna lite klädd men anpassa körsätt och hastighet, enklare än så är det väl inte, ut och njut av en varm fartvind:tummenupp

Visst insåg jag din ironi, men jag ser det faktiskt som ett riktig problem också. Har kört massor med bil i sydeuropa men skulle gärna ta hojjen som omväxling men fegar pga värmen. Köra i några plusgrader går ju bra, bara att bylta på sig ordenligt.

Man vad gör man om asfalten kokar i sydeuropa, det känns ju som någon kör värsta värmefläkten i ansiktet på en, ju fortare man kör ju värre blir det.

Svart är ju i alla fall ett big No No No .... för hjälm, ställ, handskar eller stövlar.
 

Sprawler

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Nu för tiden lär man ut på körskolor att kevlarjeans i vissa fall är bättre än skinnställ. Det ska tydligen vara baserat på någon studie, men jag är jävligt tveksam. Den dag Rossi och grabbarna skrapar knä i lågt skurna kevlarjeans är jag övertygad :yoparty

Jag kör för övrigt ofta med skinnbyxor, skyddsjacka och en tunn tröja över. Funkar kanon! Kommer aldrig köra utan skydd. Har sett på tok för många ovackra skador :huvet
 
Last edited:

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Nu för tiden lär man ut på körskolor att kevlarjeans i vissa fall är bättre än skinnställ. Det ska tydligen vara baserat på någon studie, men jag är jävligt tveksam. Den dag Rossi och grabbarna skrapar knä i lågt skurna kevlarjeans är jag övertygad :yoparty

Jag kör för övrigt ofta med skinnbyxor, skyddsjacka och en tunn tröja över. Funkar kanon!

I några studier har det kommit fram att vissa textilier är mer slittåliga än skinn. :fakta
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
De nya kevlar jeansen som är ce godkända, tål nötning, dvs att släpas /glida på marken efter hojen betydligt bättre än något testat skinnställ, men mot slag och dyl är skinnställ överlägset.

Har även kört knäskrap med mina jeans utan det knappt syns, har dock alltid godkänd jacka och ryggväst (med inbyggda skydd),riktiga stövlar och handskar.

Ska man pressa känns det tryggare med full mundering, men man saknar smidigheten/rörligheten i kevlarjeans och jacka.
Men tror skinnstället fått sig en riktig utmanare för alla de olyckor när du lägger hojen och glider på gatan, vilket också säkert är betydligt vanligare än ren krock, du kan ju kana nära nog dubbelt så långt som det bästa skinnstället, som då är ett b-ställ med extra tjockt skinn, vilket inte proffsställen har, de ligger ju på c:a 1,2mm. Så ju sämre ställ desto längre slitagesträcka. På underkroppen är det ju främst skrapsår vi skyddar oss mot.
Men kör c:a 70-ställ och 30 kevlar:)
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
min mamsen har varit snäll nog att sy ett par förstärka jeans till mig, inte samma material som dom i ce-godkända, men dom är minst lika bra som jofama byxornar jag annars har :)
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Imorse blev det Levi's 511 plus ryggskydd och skinnpaj. Givetvis med hjälm, handskar och stövlar till jobbet.

Nu på lunchen blev det en sväng med Converse, uppvikt skjorta och nakna händer till affärn.

:jäs

:eek:moraltant

Ädit: Längre sträckor och seriös körning blir det givetvis helställ. Dock låter jag bli att köra om det är för jävla varmt.
 

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
Har inte läst hela tråden, men jag tycker det är lite konstigt att så många (både i denhär och andra trådar) totalt förkastar att åka i nånting annat än helställ, stövlar, ryggskena och hela baletten oavsätt hur långt och/eller långsamt man ska köra, samtidigt som många tycker att det är helt naturligt att bomba järnet på allmän väg.Nu vet jag ju inte om det är samma personer som har båda åsikterna ioförsej...
Jag tror ju att risken att man ska förolyckas eller skadas allvarligt är större iförd alla tänkbara skydd i 250+ än i träpjuck och t-shirt i 70...

När man åkte moppe hade man(i alla fall jag) ju ingen skydsutrustning alls, utom möjligen hjälm om man skulle göra nått riktigt dödsföraktat:yoparty Då hade man ju dessutom noll ärfarenhet och sällan fungerande bromsar och sånt onödigt, men en bra bit över 50knyck gjorde endå min gamla Casal:DÖverlevde gjorde dom flästa endå konstigt nog...

Själv skulle jag inte ha minsta grublerier att ta bågen med hjälmen som enda skydsutrustning (har väll ioförsej hänt att jag åkt utan hjälm också...) om jag bara ska förflytta mej kortare sträckor i moppetempo (typ just inte över 100:)), ska jag åka längre en några km så vill jag nog gäran ha nån vindtät jacka ioförsej, men det har mera med komforten att göra en ev. skydsaspekt.
Ska jag däremot köra lite längre, och syftet med turen mera är mc-åkning än att jag ska nånstans, så hoppar jag i skinnstället och stövlarna:)
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Har inte läst hela tråden, men jag tycker det är lite konstigt att så många (både i denhär och andra trådar) totalt förkastar att åka i nånting annat än helställ, stövlar, ryggskena och hela baletten oavsätt hur långt och/eller långsamt man ska köra, samtidigt som många tycker att det är helt naturligt att bomba järnet på allmän väg.Nu vet jag ju inte om det är samma personer som har båda åsikterna ioförsej...
Jag tror ju att risken att man ska förolyckas eller skadas allvarligt är större iförd alla tänkbara skydd i 250+ än i träpjuck och t-shirt i 70...

När man åkte moppe hade man(i alla fall jag) ju ingen skydsutrustning alls, utom möjligen hjälm om man skulle göra nått riktigt dödsföraktat:yoparty Då hade man ju dessutom noll ärfarenhet och sällan fungerande bromsar och sånt onödigt, men en bra bit över 50knyck gjorde endå min gamla Casal:DÖverlevde gjorde dom flästa endå konstigt nog...

Själv skulle jag inte ha minsta grublerier att ta bågen med hjälmen som enda skydsutrustning (har väll ioförsej hänt att jag åkt utan hjälm också...) om jag bara ska förflytta mej kortare sträckor i moppetempo (typ just inte över 100:)), ska jag åka längre en några km så vill jag nog gäran ha nån vindtät jacka ioförsej, men det har mera med komforten att göra en ev. skydsaspekt.
Ska jag däremot köra lite längre, och syftet med turen mera är mc-åkning än att jag ska nånstans, så hoppar jag i skinnstället och stövlarna:)

hjälm alltid men annars är de precis så de e!:tummenupp
 

Implementer

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Själv undviker jag skinnstället som pesten. För varmt, man kan inte ha vanliga kläder under samt dåligt när det regnar. Har inte använt det en enda gång i år faktiskt...

Kör istället med Lindstrands textilställ. Dessa har deras material Hi-ART som ska vara jämförbart med skinn (enligt tillverkaren). Har inte hittat några exakt data på det dock. Under kör jag även en Dainese Safety jacket, de inbyggda skydden i jackan har jag tagit ur. Just de inbyggda skydden i textil jackan ställer jag mig tveksam till att de sitter på plats när man väl drar omkull, därav skyddsjackan.

Nu när det är riktigt varmt kan man ju skippa jackan och dra en tröja över skyddsvästen. Råder dock delade meningar om hur bra det är om man vurpar...

Ytterligare en fördel med textilstället är att det har så bra ventilation så jag kör oftast vanliga kläder under så slipper man byta om hela tiden (jobbpendlar mest).
 

T0bbe

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2009
Ort
Motala
Hoj
Gsxr 1000 -01 - SÅLD, ZX10R -07 SÅLD, GSXR 1000 -07 Mycket nöjd!!!
Har alltid full utrustning.
Det gör ont att vurpa utan skydd, jag vet. Sen så vet jag ett skräck exempel på att köra "lättklädd". Kan säga att han fick åka in på sjukhuset med jämna mellanrum för att plocka ur stenar/grus som kroppen stötte ifrån sig med tiden. Inte så ballt
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Har inte läst hela tråden, men jag tycker det är lite konstigt att så många (både i denhär och andra trådar) totalt förkastar att åka i nånting annat än helställ, stövlar, ryggskena och hela baletten oavsätt hur långt och/eller långsamt man ska köra, samtidigt som många tycker att det är helt naturligt att bomba järnet på allmän väg.Nu vet jag ju inte om det är samma personer som har båda åsikterna ioförsej...
Jag tror ju att risken att man ska förolyckas eller skadas allvarligt är större iförd alla tänkbara skydd i 250+ än i träpjuck och t-shirt i 70...

När man åkte moppe hade man(i alla fall jag) ju ingen skydsutrustning alls, utom möjligen hjälm om man skulle göra nått riktigt dödsföraktat:yoparty Då hade man ju dessutom noll ärfarenhet och sällan fungerande bromsar och sånt onödigt, men en bra bit över 50knyck gjorde endå min gamla Casal:DÖverlevde gjorde dom flästa endå konstigt nog...

Själv skulle jag inte ha minsta grublerier att ta bågen med hjälmen som enda skydsutrustning (har väll ioförsej hänt att jag åkt utan hjälm också...) om jag bara ska förflytta mej kortare sträckor i moppetempo (typ just inte över 100:)), ska jag åka längre en några km så vill jag nog gäran ha nån vindtät jacka ioförsej, men det har mera med komforten att göra en ev. skydsaspekt.
Ska jag däremot köra lite längre, och syftet med turen mera är mc-åkning än att jag ska nånstans, så hoppar jag i skinnstället och stövlarna:)

Håller med, ett skinnställ skyddar knappast mot direkt krockvåld, ok att det blir mindre skrapsår eller att kroppsdelar stannar kvar i stället. Men övertron att värsta utrustningen gör att man blir osårbar är bara en massa bullshit, skulle anta att dom flesta dör pga krockvåld mot kroppen, då spelar skinnställ, textilställ, eller vad man har på sig ingenroll.:näsblod
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
fan vet vad det var i solen 60 grader eller.

Det är stört omöjligt att mäta och definera en temperatur i solsken :fakta :mattias

Jag tror ju att risken att man ska förolyckas eller skadas allvarligt är större iförd alla tänkbara skydd i 250+ än i träpjuck och t-shirt i 70...

Enligt vägverkets (vad dom nu heter nu för tiden) statistik är det totalt överlägset flest olyckor i 50 och 70-hastigheter.

ett skinnställ skyddar knappast mot direkt krockvåld,

Mer statistik :banana Vill minnas att det är 60% av alla mcolyckor som är just singelolyckor, och de allra flesta fall av de som inte är singelolyckor beror på att motorcykeln hamnar på fel körbana i en kurva. Jag tror att du i ren reflex hellre lägger hojen än att krocka med den mötande bilen så jo, glid och skrapsår är betydligt vanligare än en direkt krock. Och dessa skrapsår kan göra dig invalid för livet ändå.
 
Last edited:

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Enligt vägverkets (vad dom nu heter nu för tiden) statistik är det totalt överlägset flest olyckor i 50 och 70-hastigheter.

tror vägverket eller vad de nu heter har väldigt dålig koll på vilken hastighet fordonet hade när det sa flipp-klonk. däremot är ju tex bulten en 70-sträcka. ;)
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Hur kan det komma sig att man är en komplett idiot om man åker mc utan skyddsutrustning om man så bara kör inne i stan i 50 km/h , när grannens dotter sen kan komma i minikjol , linne , stringtofflor o hjälm i 70 blås på eu-moppen , o då höjer folk inte ens på ögonbrynen , för så gör ju alla ?

:drool
 

karlan

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Honda CBR 900 -97
Shit, trodde inte på en sån här respons på tråden :)
Kul att få lite tips, men efter att ha läst alla inlägg (ja, faktiskt :p) så låter det som att det är rätt genomgående med skydd som gäller.

Budgeten tillåter nog inte heller denna sommaren en ny uppsättning kläder, så jag får köra med mina gore-tex kläder ändå :eek:
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top