Hur åker ni klädda i stekhet sommarvärme?

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Det är stört omöjligt att mäta och definera en temperatur i solsken :fakta :mattias

Självklart, de varmaste som jag upplevt har varit i Sydeuropa, Indien, Mellanöstern och öknar i USA har varit 38-45 grader i skuggan. Sen att det är omöjligt att mäta är ju en sak, men varmt som fan i solen är det i alla fall... tex i öknen i Dubai, jag har provat. Mycket värre än i skuggan

Då kyler fartvinden inte ett skvatt utan värmer istället.

Fattar inte hur någon kan ta sig fram på MC då med ställ:brinnerup

Vi kikade på Tour de france och det var 38 grader men de dricker och svettas ju så avdunstningen kyler kroppen, har du skinnställ stannar ju fukten inne i stället och kyler nada så kroppen överhettas.
 
Last edited:

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
tror vägverket eller vad de nu heter har väldigt dålig koll på vilken hastighet fordonet hade när det sa flipp-klonk. däremot är ju tex bulten en 70-sträcka. ;)

Kan vara så.. Att vi sporthojjare ALLTID kör minst 100km/h för fort är ju helt givet för allmänheten :yoparty :D

Nä men vänd på saken.. ska du bara ner till byn, drar på dig en tjocktröja och en hjälp (EDIT: hjälm) för att "äh, det går så sakta ändå så jag har koll på läget". Men kör man i 50 i ett samhälle är man rätt avslappad av sig.

Eller om du tänker dig att du har full mundering i 150km/h och av hastigheten är du så grymt koncentrerad på körningen.

Med andra ord: Var tror du det är stört risk att olyckas? Utan kläder och okoncentrerad i ett långsamt tempo bland massa bilar, övergångsställen, fotgängare o.s.v., eller med fúll koncentration, full mundering och bland bilar som bara kör rakt fram? :va

Då kyler fartvinden inte ett skvatt utan värmer istället.

Fattar inte hur någon kan ta sig fram på MC då med ställ:brinnerup

inte ens naket lär ju vara tillräckligt avklätt i 38-45° hetta :va Hur gjorde dom före AC fanns i bilarna btw? :rolleyes:
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag kör med komplett utrustning. Åretruntpendlare/gubbe som jag är kör jag med allvädersställ.
Då jag supit bort mina sommarhandskar och vinterhandskarna är alldeles för varma så slog jag till på ett par feltemahandskar. De har låg "krage" och en klar fördel med det visade sig vara att det nu blir en jäkla luftkonditionering i jackan då det plötsligt är gott om plats för luften att ta sig in nere vid ärmarna runt handlederna.

82-556_l.jpg
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Jag kör med komplett utrustning. Åretruntpendlare/gubbe som jag är kör jag med allvädersställ.
Då jag supit bort mina sommarhandskar och vinterhandskarna är alldeles för varma så slog jag till på ett par feltemahandskar. De har låg "krage" och en klar fördel med det visade sig vara att det nu blir en jäkla luftkonditionering i jackan då det plötsligt är gott om plats för luften att ta sig in nere vid ärmarna runt handlederna.

82-556_l.jpg

såna handskar e de bästa fom finns, kör med cross handskar för tillfälligt och dom luftar så jävla underbart :tuttar
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
inte ens naket lär ju vara tillräckligt avklätt i 38-45° hetta :va Hur gjorde dom före AC fanns i bilarna btw? :rolleyes:

Visst är det tillräckligt, är du i skuggan under en suflett även om det är 45 grader, har tunna kläder så fukten hela tiden kan avdunsta så kommer det räcka för att hålla din kroppstemp på 37 grader.

Problemet är om du drarpå dig något tätt som ett skinnställ så avdunstning upphör, då blir du ångkokt inne i stället som en asiatisk grönsakskokare.

Det gäller väl att ha luftiga skyddskläder som tillåter snabb avdunstning genom kraftig genomströmning.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Kan vara så.. Att vi sporthojjare ALLTID kör minst 100km/h för fort är ju helt givet för allmänheten :yoparty :D

Nä men vänd på saken.. ska du bara ner till byn, drar på dig en tjocktröja och en hjälp (EDIT: hjälm) för att "äh, det går så sakta ändå så jag har koll på läget". Men kör man i 50 i ett samhälle är man rätt avslappad av sig.

Eller om du tänker dig att du har full mundering i 150km/h och av hastigheten är du så grymt koncentrerad på körningen.

Med andra ord: Var tror du det är stört risk att olyckas? Utan kläder och okoncentrerad i ett långsamt tempo bland massa bilar, övergångsställen, fotgängare o.s.v., eller med fúll koncentration, full mundering och bland bilar som bara kör rakt fram? :va



inte ens naket lär ju vara tillräckligt avklätt i 38-45° hetta :va Hur gjorde dom före AC fanns i bilarna btw? :rolleyes:

Nu vet jag inte hur det ser ut i din by, men jag kan garantera att jag är betydligt mer på hugget när jag kör i tischa i centrala stockholm än när jag har skinstället på mig på motorvägen(antar att du menade detta med bilar som kör rakt fram)/landsväg.

Innan AC'n uppfanns tror jag inte vi hade samma problem med global uppvärmning för övrigt :p
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Se där! Finns dessa studier tillgängliga nånstans för oss vanliga dödliga?

Tyvärr hittar jag inte det testet som jag sett. Men det var i MC-folket eller Bike om jag inte minns fel.

Enligt det testet så var dom billigaste textilställen relativt usla vad gäller skydd medan dom dyrare i tjockare kvaliteter på Cordura och en del andra material lika bra eller bättre än majoriteten av skinnställen.
Dom bästa var faktiskt till och med dubbelt så bra som något skinnställ.

Tyvärr så är det så tråkigt att i fråga om ställ så är det mycket en fråga om att man får vad man betalar för. Visst finns det en del undantag men dom billigare ställen är ofta tunnare och mer avsedda för cross eller offroadåkning där man inte har höga farter och asfalt. Dom dyrare ställen är avsedda för landvsägsbruk och har tjockare yttertyger i bättre material som tål avsevärt mer nötning.

Jag kan tycka att det är lite underligt att det inte kommit någon klassificering av ställ som anger hur mycket asfalt dom tål innan det går åt helsike.

För det är ju lite samma sak med skinn. Det finns skinnkläder som är i tunnt och smidigt skinn som trasas sönder lika fort som dom sämsta textilställen.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Innan AC'n uppfanns tror jag inte vi hade samma problem med global uppvärmning för övrigt :p

Högsta uppmätta temperatur i skuggan är 57,8 °C i El Azizia, Libyen den 13 september 1922.

Det var långt före den globala uppvärmningen började ta fart....
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Full mundering - inga undantag.

Det är varmt att köra hoj men betydligt bättre att svettas än att plocka asfalt ur kroppen :fakta

Alternativet är att vara på stranden eller köra bilen med full AC-spruta :)
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Nu vet jag inte hur det ser ut i din by, men jag kan garantera att jag är betydligt mer på hugget när jag kör i tischa i centrala stockholm än när jag har skinstället på mig på motorvägen(antar att du menade detta med bilar som kör rakt fram)/landsväg.

Nja centrala stockholm har jag full förståelse för men åker man i shorts o t-shirt i centrala stockholm får man ju faktiskt skylla sig själv, det är ju lite som att be om att bli invalid. :yoparty
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Nja centrala stockholm har jag full förståelse för men åker man i shorts o t-shirt i centrala stockholm får man ju faktiskt skylla sig själv, det är ju lite som att be om att bli invalid. :yoparty

haha, och dra på sig rejs-ställ när man ska ut och köpa mjölk är inte som att be om att uppfattas som mongolid?
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Det är stört omöjligt att mäta och definera en temperatur i solsken :fakta :mattias



Enligt vägverkets (vad dom nu heter nu för tiden) statistik är det totalt överlägset flest olyckor i 50 och 70-hastigheter.



Mer statistik :banana Vill minnas att det är 60% av alla mcolyckor som är just singelolyckor, och de allra flesta fall av de som inte är singelolyckor beror på att motorcykeln hamnar på fel körbana i en kurva. Jag tror att du i ren reflex hellre lägger hojen än att krocka med den mötande bilen så jo, glid och skrapsår är betydligt vanligare än en direkt krock. Och dessa skrapsår kan göra dig invalid för livet ändå.

Har ingen statistik men huvuddelen av dom 60% sker säkert i farter som är 2-3ggr den lagliga fartgränsen . Då är krockvåld mot kroppen avgörande, ok att skrapsår kan orsaka mycket lidande, men du lever iallafall
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Högsta uppmätta temperatur i skuggan är 57,8 °C i El Azizia, Libyen den 13 september 1922.

Det var långt före den globala uppvärmningen började ta fart....

Märkligt, nu när jag googlar på det verkar alla extrema temperaturer vara från lååångt tillbaka i tiden. Är det bara vi och nord/sydpolen som fått uppleva bättre väder sedan den globala uppvärmningen kickade igång? More freon to the ppl isf :banana

{QUOTE=Ingel;4823939]haha, och dra på sig rejs-ställ när man ska ut och köpa mjölk är inte som att be om att uppfattas som mongolid? [/QUOTE]

Här i Tumba verkar folk dock tycka att man är mongolid om man kommer körandes till ICA/Donken iförd något annat än full rejsmundering dock. Ja, om man kommer på en MC då, sjävlfallet gäller det inte moppe :va
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
haha, och dra på sig rejs-ställ när man ska ut och köpa mjölk är inte som att be om att uppfattas som mongolid?

Nää jag menar inte att man aldrig ska/bör köra utan fullt ställ, jag kör faktiskt sällan med fullt ställ. Men om jag hade gett mig in i full rusning mitt i stockholm vet jag inte om jag hade gjort i bara tshirt o shorts. Även om man själv alltid kör perfekt som vi hojjare givetvis gör, finns det ju alltid andra som absolut inte gör det, och många som faktiskt bara skiter i att bry sig. Vissa tycks ju se oss motorcyklister som ett gäng parasiter som förpestar bilisternas vägar.:mad:
 

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
haha, och dra på sig rejs-ställ när man ska ut och köpa mjölk är inte som att be om att uppfattas som mongolid?

Här i Tumba verkar folk dock tycka att man är mongolid om man kommer körandes till ICA/Donken iförd något annat än full rejsmundering dock. Ja, om man kommer på en MC då, sjävlfallet gäller det inte moppe :va

Det är för att vi i Tumba är vettiga?? ;)

Själv kör jag alltid full mundering...
Underställ, ryggskydd, skinnställ, mc-stövlar, handskar och självklart hjälm...

Skulle kanske nån gång kunna tänka mig att ha på mig MC-jeans, ryggskydd, skinnjacka, mc-stövlar, handskar och hjälm... För en tur till stan för att träffa polare el liknande...
Eller pendling till jobbet kanske men oftast tycker jag att det blir bekvämare med bil iofs...

Jag själv kan köra hur lugnt och fint som helst men alla de där jäkla älgarna i trafiken gör ju inte det... :/
 
Last edited:

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Det är för att vi i Tumba är vettiga?? ;)

Själv kör jag alltid full mundering...
Underställ, ryggskydd, mc-stövlar, handskar och självklart hjälm...

Skulle kanske nån gång kunna tänka mig att ha på mig MC-jeans, ryggskydd, skinnjacka, mc-stövlar, handskar och hjälm... För en tur till stan för att träffa polare el liknande...
Eller pendling till jobbet kanske men oftast tycker jag att det blir bekvämare med bil iofs...

Jag kan köra lugnt och fint och allt det där men alla de där jäkla älgarna i trafiken gör ju inte det... :/


Hehe, bra poäng :hihi

Bekvämare att pendla till jobbet i bil? Jag tar det som att du slipper att köra E4'n norrgående och sedan genom stan till jobbet :rolleyes:

Älgar? Har inte sett några sånna, däremot en jäkla massa talibananer :banana

Men testa linne och ett par sköna byxor nästa gång du glider till Donken/Ica i det här fina vädret så kommer du aldrig vilja ta på dig MC kläderna igen :D
 

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Hehe, bra poäng :hihi

Bekvämare att pendla till jobbet i bil? Jag tar det som att du slipper att köra E4'n norrgående och sedan genom stan till jobbet :rolleyes:

Älgar? Har inte sett några sånna, däremot en jäkla massa talibananer :banana

Men testa linne och ett par sköna byxor nästa gång du glider till Donken/Ica i det här fina vädret så kommer du aldrig vilja ta på dig MC kläderna igen :D

Haha... Nope... Åker från Tumba mot Nykvarn strax innan 06:00 på morgonen och sen hem igen strax efter 19:30...
Så inga som helst köer för mig... ;)

Inte en chans.. Skulle känna mig så jäkla oskyddad...
Kränger hellre på mig allt... eller tar bilen.. :D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top