Hur åker ni klädda i stekhet sommarvärme?

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Haha... Nope... Åker från Tumba mot Nykvarn strax innan 06:00 på morgonen och sen hem igen strax efter 19:30...
Så inga som helst köer för mig... ;)

Inte en chans.. Skulle känna mig så jäkla oskyddad...
Kränger hellre på mig allt... eller tar bilen.. :D

Falsk trygghet ;)
Nåväl, jag blir mer solbränd om armarna än dig :brinnerup
 

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Falsk trygghet ;)
Nåväl, jag blir mer solbränd om armarna än dig :brinnerup

Ja jag har världens finaste mc-bränna just nu....
fick den mellan körpassen på Gotland ring... *asg*
Knallbrun om händerna och ansiktet... HAHA

Men efter jag blev påkörd på hojen av en bil för två år sedan så litar jag inte på mottrafikanterna... därav.. Full mundering... :D
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Jag är ny med MC, och har upptäckt att det är ett helvete att åka med full säkerhetsutrustning i stekhet sol.
Hur gör ni?

Ska man bara åka i stan osv, brukar ni åka utan skydd?
Så jag har gått klädd nu är shorts och t-shirt under mc-kläderna, då jag inte endast åker ut en sväng o sen hem, utan tar mig från A till B.

Jag är ju medveten om att vid en smäll/omkullåkning så är det ju inte särskilt bra utan skydd, även om det endast är i 50 km/h.

Kom med endel tips ändå! :)

Det mest korrekta är att hitta en komplett skyddsutrustning som svalkar så mycket det går. Men upp till en viss temperatur så blir det varmt oavsett vad man har på sig. När jag körde Indien runt hade jag ett par lätta gympadojor, tunna vita bommulsbyxor och en tunn vit bommulsskjorta - i syfte att ha på mig så lite som möjligt och samtidigt skydda mig mot solen (hade dock en hjälm). Jag skulle inte kunna åka i ett mc ställ i den värmen, jag skulle svimma av överhettning och vätskebrist. Att skada sig, var en risk jag fick ta.

Är det för varmt för att ha ett mc ställ men jag vill åka ändå så undviker jag allt vad inspirerad körning heter, utan tar det lugnare och ökar marginalerna. Men risken att drutta omkull finns alltid där oavsett hur försiktigt man än kör.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Japp...nyss hemkommen efter en solsession på Flatenbadet. Det är inte så långt så jag körde i surfshorts, handskar ( så inte sololjefingrar skulle kladda på rullarna), hjälm, sneakers och en tshirt (fastbudnen i ryggsäcken). Annat var det det imorse..kostym till kneget ! Funderar på att åka ut till Bulten och plåta en smula...utan att byta om, näja kanske tshirt då så man inte får tvätta bort myggen från isterbuken !
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Sant full utrustning i väldigt hög temperatur kan bli en fara i sig.. Vätskebrist och okoncentration kan orsaka en betydligt värre skada än att köra utan skyddisar. Men det bästa är väl att försöka hitta ett mellanting.. Crossväst med skydd och en tröja över är ju bättre än inget och blir inte ett dugg varmt.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om man ska köra i stan så finns det 2 sätt. Antingen åker man bil med en flaska vatten, kanske en kopp kaffe, lite bra musik och AC:en på 21 grader.

Annars åker man hoj och håller farten uppe ändå och få fläktar det. Meningslöst att köa med hoj.

Men.. 2 hjul = full mundering. Jag kan eventuellt tumma på skinnet ett par gånger per år i undantagsfall, men hjälm, handskar och ryggskydd är alltid på.
 

kive

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2010
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 SE -10
Kör med samma som annars (hjälm, allväderställ, ryggskydd, handskar, stövlar) men tagit ur foder och öppnat all ventilation i hjlälm/stället.
Körde ca 25mil idag, var inga problem men undviker alla ställen där jag vet att det kan bildas köer och stannar aldrig om jag inte måste (tankning av hoj eller mig själv dvs:))
Nya hjälmen verkar dock göra mycket, köpte en shoei xr1100 förra veckan och känns underbart svalkande med all ventilation öppen ändå tystare än min gamla airoh kruka.
Funderar dock på att fixa draggin jeans och skyddväst så man kan ta hojen för lite småresor som handla/träna utan behöva helt åsidosätta säkerheten helt alternativt promenera runt som en svettig astronaut.
 
Last edited:

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Byxor, t-shirt, hjälm har det blivit till jobbet senaste veckorna. Och det går inte sakta heller. :mad: :rivjärn :skrubbsår
 

desh

Apskaft
Gick med
10 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600F -99
massa jävla sommar-mc-grejer. typ as-ventilerade richa-hanskar, tämligen ventilerad tvådelat dainese-skinnställ, ventilerade dojor, och bara ett tunt linne under.

hade jag haft samma grejer som på vår/höst hade man nog inte blivit insläppt på restauranger mm (luktat apmycket svett heehee)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
MX-skyddsväst med alles inbyggt och ett par allvädersbrallor utan innertyg. Har inte varit för varmt ens idag mitt på dagen. :tummenupp
2008_Alpinestars_S-MX_Bionic_2_Protection_Jacket_Black_Red.jpg
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Underställ först sedan raceställ. Man anpassar farten efter värmen. Gillar man att stanna vid korvkiosken och flexa eller åka på töntturné genom staden får man väl skylla sig själv.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Inte värt att chansa!

Följande lager har jag på mig.
1: Skinnställ
2: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ringväv
3: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bombdräkt
4: BMW C1
5: Ytterväggarna på lägenheten


Nerå. Kör i det jag känner för och anpassar åkningen efter vad jag har på mig. Rygg, händer och huvud får alltid "fullgott" skydd.

Tror att risken är störst att jag kör ihjäl mig när jag är iförd skinnställ och "full" mundering. Åkningen brukar tas till en högre nivå då. Förmodligen pga den falska trygghetskänslan.

Om man ska köra i stan så finns det 2 sätt. Antingen åker man bil med en flaska vatten, kanske en kopp kaffe, lite bra musik och AC:en på 21 grader.

Annars åker man hoj och håller farten uppe ändå och få fläktar det. Meningslöst att köa med hoj.

Men.. 2 hjul = full mundering. Jag kan eventuellt tumma på skinnet ett par gånger per år i undantagsfall, men hjälm, handskar och ryggskydd är alltid på.

3 sätt: Kör i svala kläder och tar det lugnt och försiktigt.

Att hålla farten uppe för att hålla värmen nere kan nog fort gå ganska fel, särskilt i stadsmiljö.
 
Last edited:

diva77

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
ER-6n 11 samt bakpå BMW....lyxiga biatch
Måste bara fråga....

Vilka försäkringsbolag har ni som väljer å åka "mindre" påklädda?
Många kräver full mundering för att man ska ha rätt å få ut cash om d vill sig illa.....

smaken är som baken......delad

men varför riskera???
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Måste bara fråga....

Vilka försäkringsbolag har ni som väljer å åka "mindre" påklädda?
Många kräver full mundering för att man ska ha rätt å få ut cash om d vill sig illa.....

smaken är som baken......delad

men varför riskera???

Det där ligger det en del i...

Men det är inte bara skinn som är godkännt som tur är.
 

diva77

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
ER-6n 11 samt bakpå BMW....lyxiga biatch
Det där ligger det en del i...

Men det är inte bara skinn som är godkännt som tur är.

Sant....så länge du har förstärkta axlar, knän o armbågar samt hjälm m.m....så e det ok....sen spelar d ingen roll om d e skinn el allväders....

bara undrar hur folk tänker.....olycka=nada pengar då....surt sa räven
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Måste bara fråga....

Vilka försäkringsbolag har ni som väljer å åka "mindre" påklädda?
Många kräver full mundering för att man ska ha rätt å få ut cash om d vill sig illa.....

smaken är som baken......delad

men varför riskera???

Vågar du inte riskera nått så låt hojen stanna i garaget.

För egen del är det mest stadstrafik utan, och då är väl ärrbildning det man riskerar utan skinnställ.
Så jag får väl låta bli att tigga pengar för eventuella ärr? :va

Krosskador (det som är sannolikast att få) skyddar inte skinnstället emot, så tror trots villkoren att fb får vara snälla och pynta.

bara undrar hur folk tänker.....olycka=nada pengar då....surt sa räven

Olycka = nada fungerande kropp.. surt sa räven
 
Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Måste bara fråga....

Vilka försäkringsbolag har ni som väljer å åka "mindre" påklädda?
Många kräver full mundering för att man ska ha rätt å få ut cash om d vill sig illa.....

smaken är som baken......delad

men varför riskera???
Få ut får du, höjd självrisk är minsta problemet. Dock brukar jag ha på mig mer kläder än du ser ut att ha.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top