Hur åker ni klädda i stekhet sommarvärme?

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Var httar ni stekhet sommarvärme någonstans:va
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Var httar ni stekhet sommarvärme någonstans:va

När man kör ner till Balkan, Italien, Korsika eller Spaninen när det är bort mot 40 grader i skuggan och 60 grader i solen på den svarta asfaltvägen.

Jag fattar fortfarande inte hur man fixar det. :va:va:va

Jag vägrade t.o.m kliva ur min luftkonditionerad bil där det var 21.5 grader.

Vid den temperaturen kylde inte fartvinden, utan ju fortare man åker desto varmare blir det.

När luften är varmare än människoroppen blir det ju inte kyleffekt av vinden utan uppvärmingseffekt. :gnissla
 
Last edited:

mungajanne

Låg fart gör ont!!!
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Suzuki GSR 600 -08, Suzuki GSX400-82, HUSQVARNA Mod. 24 1946
Rambopannband, linne och flipflop.


Jag har vid två tilfällen på kort tid sett hur "bra" goretex fungerar vid asfaltskontakt.
1. På en instruktörs körning med SMC lowsidade en omkull cykeln i ca 20 km/tim med skjuts hon på bönpallen slet sönder stället o fick skrapsår...
2. Vid SMC körning bromsar en omkull i långsammaste gruppen i max 30 km/tim stället helt sönder o kraftigt skrapsår på underarm, armbåge.

Slutsats: Jag kör alltid med skinnställ o full skyddsutrustning.:tummenupp

Min granne har inte förstått konceptet...
 

Bifogat

  • grannen.jpg
    grannen.jpg
    57.8 KB · Visningar: 362
Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Jag är ny med MC, och har upptäckt att det är ett helvete att åka med full säkerhetsutrustning i stekhet sol.
Hur gör ni?
Som vanligt. Det är inte roligare att slå sönder sig i 30 grader än i 15.
Är det för j-a varmt låter jag hojen stå och sätter mig i en luftkonditionerad bil istället.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Jag har vid två tilfällen på kort tid sett hur "bra" goretex fungerar vid asfaltskontakt.
1. På en instruktörs körning med SMC lowsidade en omkull cykeln i ca 20 km/tim med skjuts hon på bönpallen slet sönder stället o fick skrapsår...
2. Vid SMC körning bromsar en omkull i långsammaste gruppen i max 30 km/tim stället helt sönder o kraftigt skrapsår på underarm, armbåge.

Slutsats: Jag kör alltid med skinnställ o full skyddsutrustning.:tummenupp

Min granne har inte förstått konceptet...

Apropå dom där med Gortex ställ som du skriver om. vad var de för konstiga ställ som går sönder så lätt. inga skydd i dessa överhuvudtaget ? Har varit omkull i mitt första tyg/allväderställ och de var väl runt 50/60 när en idiot i bil bestämde sig för att sväng trotts att jag var där. De som blev var skrapmärken på jackan och skrapmärken på knäna på brallorna och på sin höjd så fick jag ett litet hål i brallan. de var inget som slets sönder helt iallafall och att jag fick skrapmärken på knän eller armar. Dock vart man rejält tilltufsad men de hade jag varit med skinnstället med. Kan iofs skilja möjligen från ett ställ till ställ mitt är lite tightare i formen så de kan vara de som gör de att de inte luftigt och pösigt ?!

Grannen ser ut att köra Jänkar principen ala Sturgis. :D

Själv funderar jag på att skaffa en sån där skyddsjacka och köra med bara en lättare tröja över typ cross och sen kevlar jeans dom gånger man kör fram och tillbaka till jobbet. för denna värmen den är jobbig i längden i fullt ställ...
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
När man kör ner till Balkan, Italien, Korsika eller Spaninen när det är bort mot 40 grader i skuggan och 60 grader i solen på den svarta asfaltvägen.

Jag fattar fortfarande inte hur man fixar det. :va:va:va

Jag vägrade t.o.m kliva ur min luftkonditionerad bil där det var 21.5 grader.

Vid den temperaturen kylde inte fartvinden, utan ju fortare man åker desto varmare blir det.

När luften är varmare än människoroppen blir det ju inte kyleffekt av vinden utan uppvärmingseffekt. :gnissla

Om du inte insåg på det, så var det lite ironi mot den svenska sk. sommaren. Vad är det som säger att det ska gå(kan) att köra mc när det är så varmt? Vad är det som säger att man måste vara klädd som en "riddare"? Stekhet sommarvärme kör gärna lite klädd men anpassa körsätt och hastighet, enklare än så är det väl inte, ut och njut av en varm fartvind:tummenupp
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Jag har vid två tilfällen på kort tid sett hur "bra" goretex fungerar vid asfaltskontakt.
1. På en instruktörs körning med SMC lowsidade en omkull cykeln i ca 20 km/tim med skjuts hon på bönpallen slet sönder stället o fick skrapsår...
2. Vid SMC körning bromsar en omkull i långsammaste gruppen i max 30 km/tim stället helt sönder o kraftigt skrapsår på underarm, armbåge.

Slutsats: Jag kör alltid med skinnställ o full skyddsutrustning.:tummenupp

Min granne har inte förstått konceptet...

Vad var det för skitställ dom använde? Har gått omkull i feltemas allvädersbrallor och någon random crossjacka i betydligt högre hastighet än så med endast en en mindre reva i byxan och en mosad knäppningsknapp på jackan :va
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Jag har vid två tilfällen på kort tid sett hur "bra" goretex fungerar vid asfaltskontakt.
1. På en instruktörs körning med SMC lowsidade en omkull cykeln i ca 20 km/tim med skjuts hon på bönpallen slet sönder stället o fick skrapsår...
2. Vid SMC körning bromsar en omkull i långsammaste gruppen i max 30 km/tim stället helt sönder o kraftigt skrapsår på underarm, armbåge.

Min farsa har kört omkull i 80 knyck med ett standard goretex-ställ och gled en bra bit på vägen innan det tog stopp. Inte ett skrapsår efter det och stället skyddade perfekt. Jag undrar också vad för kassa ställ de hade som du beskriver ovan om det gav sådana resultat vid 20-30 knyck. Inget jag känner igen på de som jag känner till som kört omkull med goretex. De (få) olyckor jag sett så skyddar goretex minst lika bra som skinn.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Apropå dom där med Gortex ställ som du skriver om. vad var de för konstiga ställ som går sönder så lätt. inga skydd i dessa överhuvudtaget ? Har varit omkull i mitt första tyg/allväderställ och de var väl runt 50/60 när en idiot i bil bestämde sig för att sväng trotts att jag var där. De som blev var skrapmärken på jackan och skrapmärken på knäna på brallorna och på sin höjd så fick jag ett litet hål i brallan. de var inget som slets sönder helt iallafall och att jag fick skrapmärken på knän eller armar. Dock vart man rejält tilltufsad men de hade jag varit med skinnstället med. Kan iofs skilja möjligen från ett ställ till ställ mitt är lite tightare i formen så de kan vara de som gör de att de inte luftigt och pösigt ?!

Grannen ser ut att köra Jänkar principen ala Sturgis. :D

Själv funderar jag på att skaffa en sån där skyddsjacka och köra med bara en lättare tröja över typ cross och sen kevlar jeans dom gånger man kör fram och tillbaka till jobbet. för denna värmen den är jobbig i längden i fullt ställ...



Har gått om kull i skyddsväst och lindstrandsbyxor ett par gånger utan några som helst tecken på genomslitning, Det vill ju till att man har alla skydd isatta för att dom skall funka.
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Hjälm, underställ, ryggskydd, stövlar, handskar och självklart DUBBLA skinnställ som gp proffsen :fakta :tungan ...undviker att köra långsamt

Har väl hänt att jag kört i jeans och vanliga skinnjackan nån gång...
Men tänkte köpa mo'cycle jeans och en tunn jacka att ha istället så fort jag har råd.
 
Last edited:

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Jag har vid två tilfällen på kort tid sett hur "bra" goretex fungerar vid asfaltskontakt.
1. På en instruktörs körning med SMC lowsidade en omkull cykeln i ca 20 km/tim med skjuts hon på bönpallen slet sönder stället o fick skrapsår...
2. Vid SMC körning bromsar en omkull i långsammaste gruppen i max 30 km/tim stället helt sönder o kraftigt skrapsår på underarm, armbåge.

Slutsats: Jag kör alltid med skinnställ o full skyddsutrustning.:tummenupp


Det finns många billiga allvädersställ på marknaden, kvalitén på dessa är i många fall diskutabel. Däremot så tror jag inte att ett rikigt GoreTex-ställ (eller valfritt annat "finare" membran) innebär dåligt skydd.

Jag noterade när jag arbetade i MC-butik att något många textilklädda förare inte fokuserar på är passformen. De vill ha ett löst sittande ställ så att de kan ha vanliga kläder under och hur då skydden hamnar när man väl går omkull går ju aldrig att förutse. Dessutom är ju textilställen lösare i passformen från början, vilket inte heller underlättar.
 

Fonsin

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2009
Ort
Avesta
Hoj
KTM 690 SMR 08 & Buell xb12ss 07.
    • Hjälm
    • Handskar
    • Munkjacka / T-shirt
    • Ryggskydd
    • Cargo Pants
    • Sneakers
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det beror väl lite på.
Ska jag åka någonstans och vet att det inte blir regn så kör jag med Lindstrands MC-jeans på benen. På överkroppen har jag antingen min Rukka-jacka eller om det är djävligt varm en Dainese Safety Jacket med huvtröja ovanpå.
Ska jag köra långt eller vet med mig att jag ska "köra på riktigt" så drar jag på mig hela Rukka-stället.

Se till att du har skydd på dig så att du inte krossar skallen, armbågar och knän eller bryter ryggen. Vet du med dig att du kör med kläder som har lite mindre slitskydd så håll igen på tempot och se till att ha lite extra marginaler om någon runtomkring hittar på något dumt.

MC-jeansen ska enligt uppgift klara lika mycket som ett skinnställ innan asfalten börjar äta arsle men min Dainese safety Jacket är ju egentligen mest skydd mot slag och väldigt lite slitskydd. Så när jag kör med den så är jag lite extra försiktig.
 

CMA

Övning ger färdighet
Gick med
18 Jun 2009
Ort
Motala
Hoj
Suzuki SV1000S-2007 Suzuki sv1000s-04 (såld) Fireblade-98 (såld)
Jag har vid två tilfällen på kort tid sett hur "bra" goretex fungerar vid asfaltskontakt.
1. På en instruktörs körning med SMC lowsidade en omkull cykeln i ca 20 km/tim med skjuts hon på bönpallen slet sönder stället o fick skrapsår...
2. Vid SMC körning bromsar en omkull i långsammaste gruppen i max 30 km/tim stället helt sönder o kraftigt skrapsår på underarm, armbåge.

Slutsats: Jag kör alltid med skinnställ o full skyddsutrustning.:tummenupp

Skinnställ is the shit!!! :tummenupp
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har vid två tilfällen på kort tid sett hur "bra" goretex fungerar vid asfaltskontakt.
1. På en instruktörs körning med SMC lowsidade en omkull cykeln i ca 20 km/tim med skjuts hon på bönpallen slet sönder stället o fick skrapsår...
2. Vid SMC körning bromsar en omkull i långsammaste gruppen i max 30 km/tim stället helt sönder o kraftigt skrapsår på underarm, armbåge.

Slutsats: Jag kör alltid med skinnställ o full skyddsutrustning.:tummenupp

Min granne har inte förstått konceptet...

Ja. Grejen där är ju att slitstyrkan hos textilställ varierar. Köper man ett tunnare ställ så har det ofta lite svagare tyg och då kan det gå sönder lite väl lätt. Det är frågan om ställ som oftast inte är avsedda för renodlad gatåkning utan är lite mer inne på offroad där tempot är lägre och asfalt saknas.
Ett bra textilställ grejar lika mycket som ett skinnställ. Till och med Biltemas ställ är av sådan kvalitet på tyget att det lätt ska klara en sådan omkullkörning utan några större problem.
Dom dyraste textilställen håller för ungefär dubbelt så mycket som ett skinnställ.

För övrigt har inte GoreTex någonting med saken att göra. Det påverkar inte slitskyddet alls. GoreTex är ett vattentätt membran som är teflonbaserat och ligger på insidan av skyddstyget. Vissa textilställ har det och vissa har andra varianter på samma tema medan vissa helt saknar vattentäta membran.

Snackar du GoreTex så ska du snacka om vattentäthet.
Vill du prata om skydd vid omkullåkning så handlar det om Cordura etc. Det finns en uppsjö av olika textiler som man gör ställ i beroende på vad det ska vara till för och dom är olika bra i olika situationer.

Som parentes kan jag nämna att en av mina polare klotade sin hoj i våras i ca 40 knyckan fick inte en skråma på sitt relativt tunna och billiga Lindstrands av det. Det enda som blev var ett litet brännmärke i tyget eftersom han råkade lägga benet mot avgasröret när han reste upp cykeln.

Att vissa ramlar och deras ställ a'la vindoverall från 80 talet trasas sönder betyder inte att alla textilställ ger dåligt skydd.

Dock är det tyvärr så att ifråga om textilställ så är det i dagens läge så att man får vad man betalar för. Vill man inte betala så mycket så får man offra lite vattentäthet för att inte förlora skyddseffekt.
 

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Jag har vid två tilfällen på kort tid sett hur "bra" goretex fungerar vid asfaltskontakt.
1. På en instruktörs körning med SMC lowsidade en omkull cykeln i ca 20 km/tim med skjuts hon på bönpallen slet sönder stället o fick skrapsår...
2. Vid SMC körning bromsar en omkull i långsammaste gruppen i max 30 km/tim stället helt sönder o kraftigt skrapsår på underarm, armbåge.

Slutsats: Jag kör alltid med skinnställ o full skyddsutrustning.:tummenupp

Min granne har inte förstått konceptet...

Kul för dig att du alltid kör i skinnställ! :tummenupp

Precis som några andra reagerade jag duktigt över kvaliteten på textilställen personerna i dina exempel måste ha haft. Jag har själv gått om kull inte bara en gång utan två gånger, samma dag med samma textilställ, Lindstrands. Första gången var en lowsider i ca 70km/h. Lite slitningar blev det helt klart på högerbenet. Andra gången satt jag på bönpallen, hade trots allt skrotat min hoj vid första lowsidern, var vid en inbromsning från ca 180-200km/h. Instruktören nyper frambromsen. Jag känner att hojen viker sig, bara till att hoppa av. Glider ca 60 meter på samma sida som tidigare under dagen. Efter detta är visserligen stället relativt sönderslitet men det har ännu inte gått hål helt igenom. Det som skadats mest är dragkedjorna av plast samt sömmarna. Det är även sömmarna som är den svagaste punkten på ett skinnställ.

Så kom inte och säg att textilställ inte kan var bra. Jag har idag en extra jacka som har GoreTex membran. Jag har som tur är inte behövt testa det än så jag kan inte uttala mig om hållbarheten i det än. Jag kan dock säga att det Hi-Art membranet som Jofama/Halvarssons/Lindstrands använder sig av är väldigt slittåligt. Visst, hade jag haft ett skinnställ hade det kanske klarat sig lite bättre.
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Jeans och tischa. Det är skönt som fasen. Har gått omkull i 160 med jeans, tischa, sneakers och det var förvånansvärt ok. Lite rosa bara men det är en fin färg. Och en gång, även då i ca 150-160 med jeans och hoyjacka då utan ett enda märke.

har oxå gått omkull i jeans/shorts och tischa några gånger, kanske inte i 150-160 men jag brukar i värsta fall också bara få lite rosa, sexig hy. förstår inte varifrån de har fått att man kör ihjäl sig direkt om man inte har fullmundering. åker man förbi diken där det ligger folk som inte reser sig och åker därifrån kan man ge sig fan på att det är något slags känguruskinn omlindat runt härket.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top