Hur fastnade ni för erat märke? (mc)

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ville ha stor äventyrshoj men ändå med hyfsad prestanda, väghållning och säkerhetsdetaljer.
Testade Multistrada, Super Tenere, 1200GS, Crosstourer, 1200 Explorer och KTM 1190 men ingen föll mig riktigt i smaken.
Inne på Lingvalls låg en blad på kommande 1290 Super Adventure.
Läste igenom.
-"Jag tar en."
-"Jag vet inte vad den kostar ännu."
-"Spelar ingen roll."

Finns fortfarande ingen hoj jag hellre vill ha. ??
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Tog körkortet 2020. Aldrig tänkt på mc innan eller olika märken. Grannens absoluta dröm var en Aprilia tuono v4 1100 factory. Så gick och köpte en sprillans dagen efter grannen berättade om hojen och har älskat den sen dess ;)
Du köpte den modell som din granne sa att han drömde om...? :va
 
Last edited:

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Att vara lojal med en specifik mc-tillverkare tycker jag påminner om sådant behov av få förändringar som är viktigt för människor med autism. Knappast något att sträva efter eller att med nöjt tonfall berätta för andra om. Hellre flexibilitet och förmåga att anpassa sig efter skiftande yttre omständigheter. Men det valet har man ju inte ifall man nu är rigid till sin läggning. Tråden borde byta namn till ”Mina autistiska mc-erfarenheter” och då med förutsättningar att bli mycket mer intressant och personlig.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
RD500, såg den och fattade inte att en hoj kunde vara såå jävla häftig!
Såg också den och FZ750 som nya modeller hos återförsäljarna i mitten av 1980-talet. Båda uppfattade jag som obegripligt häftiga, snygga och totalt ouppnåeliga. 500:ans två avgasmynningar ovanför bakhjulet (!!) och 750:ns stora (integrerade) fyrkantiga strålkastare. Men sedan många år uppfattar jag båda som klumpiga och med proportioner som ser ut att vara oönskade konsekvenser av tillverkningstekniska begränsningar. Har likheter med att titta på filmer som har 40–60 år på nacken och som beskrivs som klassiker. Ofta häpnar man över ologisk och ihålig handling, uselt skådespel och förstås riktigt dåligt ljud och bild. Och det har likheter med att se 1960-talets bästa idrottsutövare. Inte jätteimponerande. 35 års utveckling och tillskott av nya motorcyklar har inte påverkat dina preferenser?
 
Last edited:

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Att vara lojal med en specifik mc-tillverkare tycker jag påminner om sådant behov av få förändringar som är viktigt för människor med autism. Knappast något att sträva efter eller att med nöjt tonfall berätta för andra om. Hellre flexibilitet och förmåga att anpassa sig efter skiftande yttre omständigheter. Men det valet har man ju inte ifall man nu är rigid till sin läggning. Tråden borde byta namn till ”Mina autistiska mc-erfarenheter” och då med förutsättningar att bli mycket mer intressant och personlig.

Fast nu var inte min fråga om man hade ett märke man var lojal med, utan om man har något favoritmärke!
En stor skillnad.
Hade du sen läst vad folk svarat så hade du sett att många har berättat att dom provat flera olika märken.
Men också vilket som är deras favoritmärke och varför det blev det.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Såg också den och FZ750 som nya modeller hos återförsäljarna i mitten av 1980-talet. Båda uppfattade jag som obegripligt häftiga, snygga och totalt ouppnåeliga. 500:ans två avgasmynningar ovanför bakhjulet (!!) och 750:ns stora (integrerade) fyrkantiga strålkastare. Men sedan många år uppfattar jag båda som klumpiga och med proportioner som ser ut att vara oönskade konsekvenser av tillverkningstekniska begränsningar. Har likheter med att titta på filmer som har 40–60 år på nacken och som beskrivs som klassiker. Ofta häpnar man över ologisk och ihålig handling, uselt skådespel och förstås riktigt dåligt ljud och bild. Och det har likheter med att se 1960-talets bästa idrottsutövare. Inte jätteimponerande. 35 års utveckling och tillskott av nya motorcyklar har inte påverkat dina preferenser?

Ha ha ha, är du igång igen? ?

Du måste ha svårt med läsförståelse eller, som vanligt, så försöker du provocera fram en nonsendebatt, debatten kan jag inte hjälpa dig med just nu för jag har annat för mig men jag kan ju be dig läsa vad jag skrev igen och bara hoppas att du förstår vad som står istället för vad du vill det ska stå, lycka till! ?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kul tråd! :tummenupp

Håller med vad som tidigare skrivits om att det ofta är en modell man fastnar för. Tycker alla (japanska) märken har haft nån jag gillar, t.o.m Honda även om jag aldrig ägt någon. :)
Suzukis tidiga GSX-Rer är ju stenhårda liksom Kawa GPZ, ZZR och ZXR.

Störst plats i mitt hojliv har ändå Yamaha tagit med alla sköna offroadhojar de presterat, främst under 80-talet; tvåtaktarna IT och DT, fyrtaktarna TT, XT och Tenere. Har försökt att samla alla, men några luckor finns fortfarande.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Du måste ha svårt med läsförståelse [...]
Jag noterar att du börjar med ett personligt riktat försök att tillskriva mig en kognitiv funktionsnedsättning. Tror att du egentligen vet att jag har god förmåga till läsförståelse, men du vet och har själv erfarit att jag ställer följdfrågor och tycker inte om det. Det jag skriver är alltså att jag delar din erfarenhet (såg och var djupt imponerad av Yamaha RD 500 dåförtiden), att erfarenheter tenderar att påverka ens uppfattningar och att antalet erfarenheter ju sedan 1985 är många till antalet. Alltså hög grad av sannolikhet att 35 års ackumulerade erfarenheter kan påverka ens uppfattning av vad som är snyggt och bäst. Hade uppskattat genuin respons på det istället för detta löjliga om läsförståelse. För tydligen hade du blivit påverkad; efter 23 års väntan köpte du till slut din drömhoj, men slutade använda den efter två år när du upptäckte att moderna hojar är mycket roligare. Och du har nu låtit den stå oanvänd i ditt garage i fjorton år. Jag tycker mycket om tvåtaktsmotorer och hade uppfattat det som fantastiskt ifall nya moderna varianter plötsligt dök upp i tillverkarnas presentationer av årets nya modeller. Hade dels önskat mig modeller där tillverkarna praktiserat estetisk varsamhet, men varit tekniskt rationella – dels modeller som var helt och hållet moderna skapelser. Såhär som på bilden tolkar en professionell motorcykel-designer hur en fullt modern RD500 borde se ut, vilket ju är väldigt annorlunda jämfört med 1985. Personligen tycker jag att den här moderna tolkningen är alldeles för karaktärslös och skulle ha mått bättre av fler tydliga nya tolkningar av (homage till) originalet. Till exempel en fyrkantig LED-strålkastare, mycket mer synliga expansionskammare och ”V4”-märket mycket större. Och varför inte en tydligt synlig kick (som komplement till elstarten)? Till exempel.RD5002013roberts2-e1476870047436.jpg
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag noterar att du börjar med ett personligt riktat försök att tillskriva mig en kognitiv funktionsnedsättning. Tror att du egentligen vet att jag har god förmåga till läsförståelse, men du vet och har själv erfarit att jag ställer följdfrågor och tycker inte om det. Det jag skriver är alltså att jag delar din erfarenhet (såg och var djupt imponerad av Yamaha RD 500 dåförtiden), att erfarenheter tenderar att påverka ens uppfattningar och att antalet erfarenheter ju sedan 1985 är många till antalet. Alltså hög grad av sannolikhet att 35 års ackumulerade erfarenheter kan påverka ens uppfattning av vad som är snyggt och bäst. Hade uppskattat genuin respons på det istället för detta löjliga om läsförståelse. Jag tycker mycket om tvåtaktsmotorer och hade uppfattat det som fantastiskt ifall nya moderna varianter plötsligt dök upp i tillverkarnas presentationer av årets nya modeller. Hade dels önskat mig modeller där tillverkarna praktiserat estetisk varsamhet, men varit tekniskt rationella – dels modeller som var helt och hållet moderna skapelser. Såhär som på bilden tolkar en professionell motorcykel-designer hur en fullt modern RD500 borde se ut, vilket ju är väldigt annorlunda jämfört med 1985. Personligen tycker jag att den här moderna tolkningen är alldeles för karaktärslös och skulle ha mått bättre av fler tydliga nya tolkningar av originalet. Till exempel en fyrkantig LED-strålkastare, mycket mer synliga expansionskammare och ”V4”-märket mycket större. Till exempel.View attachment 477978

Var ju det jag skrev I mitt inlägg, valde RDn av rent nostalgiska känsloargument, RGn är ju klart häftigare om man ska ha -80tals 2t.

Köpte även modern sportis i samma veva och parkerade i princip RDn redan efter ett år så självklart har mina preferenser påverkats av allt nytt som kommit efter och det är ju exakt det jag skriver. . .

Så hur kunde du missa att svaret på din fråga redan fanns i ursprungsinlägget?
Dålig läsförståelse?
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Det här med hojar kom ganska sent i livet för mig. När jag var i 12-årsåldern körde jag rätt mycket skoter, på den tiden var det ET250, 340 och SS440 samt naturligtvis drömskotern SRV540 som gällde. Yamaha hela bunten. Sedan fyllde jag moppe och det blev en Suzuki K50, visst var det kul men någon fortsättning blev det inte. Först när jag fyllde 30 tog jag kortet, mest för att alla omkring mig fått för sig att börja köra. Det blev bara ett år för dom och nu är jag den enda som fortfarande kör en kort bit då och då. Alla hojar blev förstås Yammor.
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Borde nog ha blivit Honda. Började med en Honda MT-5 moppe då de var lättast att trimma... I samma veva började jag kolla på GP500 och Mich Doohan blev den stora idolen, men hjärtat klappar just nu lite extra för Yamaha.

När det väl var dags för MC så blev det en Kawa ZX6R -98 i 2 säsonger innan den byttes till en GSXR750 -01. En riktigt fin hoj som användes mestadels som banhoj. Efter det blev det rena recahojar och tävling för hela slanten. Supersport trimmar R6 -02, CBR1000RR -07, R6 -08. Den första R6:an var riktigt rolig tills motorn gick... CBR riktigt bra chassie och bromsar, men lite för klen motor jämfört med nyare BMW mm. R6 -08 är också en riktigt bra banhoj.

När jag kände mig färdig med RR så var jag hojlös i 2-3 veckor innan en YZ250F cross inhandlades. En helt ny värld.....

Förra säsongen fick jag lite feeling för en gathoj och en GSXR750 -01 inhandlades. Fortfarande en trevlig hoj som räcker till och blir över för lite glassturer
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Suzukis tidiga GSX-Rer är ju stenhårda liksom Kawa GPZ, ZZR och ZXR.
Jag kan bara hålla med.
Vilket leder mig till min senaste Gsxr. Inköptes i våras från en jobbarkompis som haft den i ett år. Han köpte den av 1:a ägaren som har hållit den helt original. Nyskick skulle man nog kunna säga.
Jobbarkompisen kom till mig och frågade om inte jag ville köpa den av honom. Han hade hittat en likadan CB 500 som han haft i ungdomen.
Det blev en kort provtur men jag var ju redan fast när jag såg den.
Suzuki Gsxr 750 1990, snart 3200 mil och dessutom såld ny av Motospeed i Västerås

IMG_20221028_230228.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag kan bara hålla med.
Vilket leder mig till min senaste Gsxr. Inköptes i våras från en jobbarkompis som haft den i ett år. Han köpte den av 1:a ägaren som har hållit den helt original. Nyskick skulle man nog kunna säga.
Jobbarkompisen kom till mig och frågade om inte jag ville köpa den av honom. Han hade hittat en likadan CB 500 som han haft i ungdomen.
Det blev en kort provtur men jag var ju redan fast när jag såg den.
Suzuki Gsxr 750 1990, snart 3200 mil och dessutom såld ny av Motospeed i Västerås

View attachment 477985
Skitsygg! Vore fint med ett Yoshimura Duplex också. :tummenupp
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Att vara lojal med en specifik mc-tillverkare tycker jag påminner om sådant behov av få förändringar som är viktigt för människor med autism. Knappast något att sträva efter eller att med nöjt tonfall berätta för andra om. Hellre flexibilitet och förmåga att anpassa sig efter skiftande yttre omständigheter. Men det valet har man ju inte ifall man nu är rigid till sin läggning. Tråden borde byta namn till ”Mina autistiska mc-erfarenheter” och då med förutsättningar att bli mycket mer intressant och personlig.
Är inte det en autistisk tolkning av tråden? Låter som trådstarten väckte känslostarka minnen.
Lite svårt att inte dra på smilbanden när man läser "BMW" istället för hojmodell på din profil.

Jag noterar att du börjar med ett personligt riktat försök att tillskriva mig en kognitiv funktionsnedsättning.
Jag får hålla med dig att He rik gör fel som tillskriver dig problem med läsförståelsen. Det kan absolut vara så att du har svårt att förstå sociala sammanhang eller att du är så känslomässigt påverkad av tidigare erfarenheter att det tar överhanden.

Som exempel så måste inte autism resultera i en kognitiv funktionsnedsättning, men det kan försvåra att socialt interagera med andra människor.

Tror att du egentligen vet att jag har god förmåga till läsförståelse, men du vet och har själv erfarit att jag ställer följdfrågor och tycker inte om det.
Förmågan att kunna ställa följdfrågor har ingenting med läsförståelse att göra. Jag kan tolka allt du skriver som fan läser bibeln och trots detta ställa följdfrågor.

Jag lämnar det som en övning till läsaren att fundera på hur kul det är att besvara följdfrågor som inte är kopplade till vad man tidigare sagt eller skrivit.

Det jag skriver är alltså att jag delar din erfarenhet (såg och var djupt imponerad av Yamaha RD 500 dåförtiden), att erfarenheter tenderar att påverka ens uppfattningar och att antalet erfarenheter ju sedan 1985 är många till antalet. Alltså hög grad av sannolikhet att 35 års ackumulerade erfarenheter kan påverka ens uppfattning av vad som är snyggt och bäst. Hade uppskattat genuin respons på det istället för detta löjliga om läsförståelse.
Jag anser att det du ber om har besvarats i He riks inlägg.

I inlägget kan man läsa följande:
"Upptäckte ju att en modern sportis hade såå mycket mer att bjuda på så den har fått vila sen 2008"

Det här skulle jag tolka som att 35 års ackumulerade erfarenheter definitivt har påverkat ens uppfattning om vad som är bäst.

Inlägget avslutas så här:
"känslor och förnuft hör ju sällan ihop så RD blev det så av nostalgiska skäl. ?"

Att nostalgiskt köpa något man gillade som yngre är inte ett bevis för att man fortfarande tycker prylen är snyggast och vackrast. Vanligtvis är nostalgiköp ett sätt att återuppleva och vörda gamla minnen eller få avsluta något man inte hade möjlighet att avsluta förr.

Min följdfråga till dig:
Då din läsförståelse är på topp, vad mer hade behövt skrivas i He riks inlägg för att du ska känna dig tillfreds med att He rik har en RD500 av nostalgiska skäl snarare än att han tror att den 35 år senare fortfarande är snyggast och bäst?

Till exempel en fyrkantig LED-strålkastare, mycket mer synliga expansionskammare och ”V4”-märket mycket större. Och varför inte en tydligt synlig kick (som komplement till elstarten)? Till exempel.View attachment 477978
Konceptbilder med ett större V4-märke finns det gott om, i fall man är nyfiken på hur det skulle se ut.
1667045254931.png
1667045265189.png
 
Last edited:

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
[...] vad mer hade behövt skrivas i He riks inlägg för att du ska känna dig tillfreds med att He rik har en RD500 av nostalgiska skäl [...]
Ifall man är ointresserad av hur andra tänker tror jag inte det behövs något alls. För egen del tycker jag att andras så kallade kognitiva beteenden – hur de resonerar – är intressant, ljusår mer än att någon hade Honda, att någon hade Yamaha, att någon hade Suzuki etc. Så hade uppskattat reflektioner om attraktionen med en 35 år gammal motorcykel som man inte använder. Det finns rimligen egenskaper som man tillskriver det ena märket, men inte det andra – vilka och på vilka grunder? Och hur resonerar man när man uppfattar dessa egenskaper som attraktiva?
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Jag har precis börjat mitt hojliv (i somras).
Startade med en MT07 som byttes direkt efter att körkortet var taget.
Jag gillar den klassiska looken på motorcyklar, jag vill kunna köra gata, grus och skog med samma maskin och jag behöver inte köra så jäkla fort.
Fanns bara en motorcykel som fyllde alla boxar ,- Ducati Desert Sled, ångrar inte en sekund att jag köpte den. Skulle nog säga att tack vare den så är Ducati just nu det märke jag fastnat för. Visst trånar jag efter mer effekt ibland, eller en ren skogsmaskin, eller ett landsvägslok. Men det räcker med att dra av kapellet från släden för att inse att jag troligtvis inte kommer byta på bra många år!
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top