Hur har ni råd att köpa och renovera hus?

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Kompisar..? jag hoppas VERKLIGEN du får kvitto också!!!

Det som rörde själva vattenskadan var ju försäkringsgrej så det var ju en firma som fixade.
Resten vet jag inte vad jag ska med kvitto till :va

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Vi byggde nytt för 4 år sedan då bagagnatmarknaden inte var lika dyr som nu.
Det kostade totalt 1.800 000, med 200 000 i handpenning så fick vi en lägre boendekostnad än om vi köpt ett 70-talshus för 1.100 000.
Då är det 98m2 i botten + 70m2 övervåning och garage 50m2.
Med ett nybygge så får man bättre räntor, lägre driftskostnad (väldig mycket lägre jämfört med vissa gmla hus), ingen fastighetsskatt första 5 åren och ALLT är nytt o fräscht!!
Visst har man fått slita och investera en del slantar på tomten istället, med jag tycker att det är roligare än att riva ut gmla mögliga badrum, byta kök eller trilskas med värmepannor som är från hedenhös tid.

vi byggde för 2 år sedan, vi hamnade åsså på 1,8miljoner inkl tomtarbetet (stenläggning, asfalt samt lite gröna strån här å där), anledningen till att vi byggde var att våran boendekostnad sjönk jämfört mot det gamla huset vi sålde rätt så rejält samt att nu slipper jag å renovera eller vara rädd för att någonting ska pajja etc men jag tror att många är så jävla rädda för att bygga nytt vilket jag inte kan fatta, många verkar tro att det är dyrare att bygga nytt kontra köpa ett gammalt hus med gamla inventarier som ska ersättas å det blir dyrt.

Ja, det blir ju sååå mycket billigare :rolleyes: Om han inte ska bo på 50kvm då förstås...

DevantE; Brorsan köpte nyss hus här i stan och han hade handelsbanken. De nekade honom för en ynka betalningsanmärkning som uppkom av misstag för några år sedan men som givetvis är betald och klar sen länge. Han tjänar bra och hans tjej är välutbildad också, ändå fick de kalla handen.
Han katade bara in på Swedbank och sa att han skulle köpa en kåk och klockan 7 på kvällen så ringde mäklaren och sa att husägaren hade gått med på deras bud.
Dagen efter var de husägare, med annan bank än tidigare. Så spring till någon annan och kolla dina möjligheter.

Och det värsta som kan hända är ju att du blir arbetslös, måste sälja huset för en spottstyver och sen gå till soc och flytta hem till morsan :näsblod
Seriöst, du har det fortfarande bättre än negrerna i Afrika om det skulle inträffa...

jag svarar ja på ditt påstående eller har du några erfarenheter av att bygga?

Last edited:

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
Med all respekt.

Jag påstår att du tänker fel,att amortera av 1 miljon är inget man gör.

Man amorterar en del och renoverar under resans gång och hoppas på att huspriserna håller i sig eller stiger i kombination med att man höjt husets värde genom renoveringar,lyckas man och allt går bra så huset värt mer än den miljonen man lånade på 10 år sikt.

Varför då tokamortera och leva som en hund för att betala tillbaka hela sitt lån till banken ?

Naturligtvis så bör man amortera lite men då mera i syfte att se det som man "spara" pengar genom att glappet mellan lån och husvärde blir större vid försäljning.

Han kanske tjänar tillräckligt för att ha det gott ställt OCH tokamortera ?
Huspriser har hållit i sig...hmmmm..SEN MAN BÖRJADE HÅLLA RÄKNING på bostadsmarknaden.
Jag tror nog inte det finns någon husägare i hela sverige som har haft ett 'glapp' mellan värde och lån då alla har tjänat på att kränga av sina hus..även vid 'fel' tillfälle.

Att låna en mille och amortera på 10år + renoveringskostnader under de första 2-3 åren är ingenting. Hörde du killens historia ? d var så fluffigt och gulligt så JAG hade lust o låna ut 900K till honom!
Jag tror bara att swedbank e så jäkla skraja nu för denna 'lågkonjuktur'. Istället för att värna om sina kunder och få till en positiv trend så sliter de av deras huvet och skiter ner siffror i halsen..om att det är OMÖJLIGT. medan för en annan bank verkar planerna riktigt vettiga!
Att neka någon pengar i en bank som killen som skulle växla in dollar, e juhh bara patetiskt...visar hur skört ställt de har det!

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Vi byggde nytt för 4 år sedan då bagagnatmarknaden inte var lika dyr som nu.
Det kostade totalt 1.800 000, med 200 000 i handpenning så fick vi en lägre boendekostnad än om vi köpt ett 70-talshus för 1.100 000.
Då är det 98m2 i botten + 70m2 övervåning och garage 50m2.
Med ett nybygge så får man bättre räntor, lägre driftskostnad (väldig mycket lägre jämfört med vissa gmla hus), ingen fastighetsskatt första 5 åren och ALLT är nytt o fräscht!!
Visst har man fått slita och investera en del slantar på tomten istället, med jag tycker att det är roligare än att riva ut gmla mögliga badrum, byta kök eller trilskas med värmepannor som är från hedenhös tid.

Vi köpte 70-talshus i Etuna för 3 år sedan. Rivde ut oljepannan & installerade b-värme, har en total uppvärmningskostnad på 6000:-/år för 95 + 95 + 30kvm. Hur menar du att man får bättre räntor för nybyggnation, det har jag aldrig hört talas om? I övrigt tycker jag det är rätt kul att renovera rum för rum, huset var inte särkilt nedgånget så inget var/är i akut behov av renovering, handlar mest om att sätta sin egen prägel på huset och utan att det känns påtvingat. Dessutom slipper jag måla kåken var sjunde år (eller hur ofta man nu gör det) då jag har sandstenstegelfasad. :tungan

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vi köpte 70-talshus i Etuna för 3 år sedan. Rivde ut oljepannan & installerade b-värme, har en total uppvärmningskostnad på 6000:-/år för 95 + 95 + 30kvm. Hur menar du att man får bättre räntor för nybyggnation, det har jag aldrig hört talas om? I övrigt tycker jag det är rätt kul att renovera rum för rum, huset var inte särkilt nedgånget så inget var/är i akut behov av renovering, handlar mest om att sätta sin egen prägel på huset och utan att det känns påtvingat. Dessutom slipper jag måla kåken var sjunde år (eller hur ofta man nu gör det) då jag har sandstenstegelfasad. :tungan

Läser inte din fru inredningstidningar?

Då måste man ständigt bygga om / förändra fullt beboeliga hus bara för att...

Köksmodet håller max i fem år, då måste man byta ut ALLT som är fem år gammalt, inklusive maskiner som kanske skulle hålla i 20år.
Samma sak med badrum, dom dyraste rum man kan göra om, dom är moderna i maximalt fem år, sedan har industrin lyckats köpa nog många "stilreportrar" att tala om hur ute det är.

Har grannar som på dom sju år jag har bott här är inne på tredje badrumsversionen.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"

hehe.. jag under 4500 och då från slutet av 1910 talet.
dock bara 130kvm har aldrig sett ett nybyggt hus med så tjocka väggar som jag har :)

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4

Köksmodet håller max i fem år, då måste man byta ut ALLT som är fem år gammalt, inklusive maskiner som kanske skulle hålla i 20år.
Samma sak med badrum, dom dyraste rum man kan göra om, dom är moderna i maximalt fem år, sedan har industrin lyckats köpa nog många "stilreportrar" att tala om hur ute det är.

Har grannar som på dom sju år jag har bott här är inne på tredje badrumsversionen.

Haha, det här har vi diskuterat förut vill jag minnas. Nej, vårat kök går nog inte hem hos trendsättarna. Kollegor & bekanta verkar ha en smått hysterisk inställning till hur kök & badrum ska se ut. Känns lite som att "den nya bilen"-statusen (det mest svenska man kan skryta med) har ersatts av "det mest flashiga köket med ögrupp i ek" eller "häftigaste badrummet med mosaik och myspys-belysning". Folk är så statusfixerade att det är skrämmande. :gnissla

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Haha, det här har vi diskuterat förut vill jag minnas. Nej, vårat kök går nog inte hem hos trendsättarna. Kollegor & bekanta verkar ha en smått hysterisk inställning till hur kök & badrum ska se ut. Känns lite som att "den nya bilen"-statusen (det mest svenska man kan skryta med) har ersatts av "det mest flashiga köket med ögrupp i ek" eller "häftigaste badrummet med mosaik och myspys-belysning". Folk är så statusfixerade att det är skrämmande. :gnissla

Jag är sjukt sugen på 50tals köks-skåp, lutande skåp med skjutluckor i masonit...

Men det skulle inte passa i mitt 80tals hus, dessutom har jag ett fungerande 80tals kök.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!

Min jobbarkompis hade en kul diskussion med sin sambo: när han kommer hem ser han att hon kastat kaffebryggaren o micron som var max ett år gamla.

Han frågar: -varför har du kastat ut kaffbryggaren?!!
- den var blå.
-Och!?
-Men fattar du inte?, det var ju förra årets färg!
Sen rök porslin o krukor o hela skiten:D

P.s Ditt rene chateaubriande citat var bland de grymmaste jag sett:yoparty

Last edited:

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
Det enda som är "bra" är att räntorna är på väg ner och på 6-8 månader så kan husmarknaden börja hämta sig igen och vi vi bör kunna få ut en vettig slant från huset vi bor i nu.

Långt ifrån säkert att det om bara 6-8 månader börjar återhämta sig.
Blir lågkonjukturen långdragen och varslen ökar så kan det lätt ta 3-4 år innan det börjar återhämta sig. Sedan ytterligare kanske 3-4 år innan vi når den toppnotering vi nyligen uppnått.

Sedan när avklarades en nedgång på bostadsmarknanden på bara några månader ?
Det har aldrig hänt, historiskt sett så varar de aldrig under 2 år så nedången kommer förstås att fortsätta. Man måste skilja på vad som man hoppas skall hända och vad som är realistiskt.

Att alltså dra ut på försäljningen bara för att 'hoppas' på att få ut så mycket som möjligt kan alltså bli dyrt i längden.

Last edited:

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
swettbank är inte att rekomendera,prova att gå till en annan bank med huspapperen och alla andra bankpapper med ,sen måste du låna 250 k på en gång går det inte att renovera det mest akuta och sen ta finliret lite längre fram om du nu vill ha just det huset? du kanske kan låna hälften till att börja med.annars är ju alternativet att köpa senare/annat hus.
bara en tanke. Har själv nordea och är mycket mer nöjd med dom än när jag hade swedank. handelsbanken ska vara bra annars.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Med all respekt.
Jag anser att det är just det här synsättet som leder fram till personliga och globala finanskriser gång på gång.
Folk lever över sina tillgångar tyngda av skuld, hela livet.
Bankerna jublar över att kunna pressa låntagarna på så mycket ränta som möjligt under så lång tid som möjligt. Helst ska man bara betala ränta och inga amorteringar.

Händer något går det åt helvete. Men inte för bankerna, för där går staten in med skattepengar och städar upp.

Varför är det helt fel att lägga upp kalkylerna på så sätt att man räknar med att betala bort ett huslån?

Jag tycker devantE gör rätt när han säger att han planerar att amortera allt han orkar nu när han är ung och tjänar mycket. Helt rätt.
amorterar ganska mycket men man ska ju leva med så idiotamortering kanske inte är nödvändigt men som sagt det som är betalt är ju betalt,man lär väl inte vilja jobba mera när man är 55+ sen så kommer det ju alltid till nya projekt dubbelgarage carport altan etc etc då kan det ju vara bra om man betalat av lite kanske. visst så länge huspriserna stiger så funkar det ju men det gör de ju inte nu..............

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
...
Huspriser har hållit i sig...hmmmm..SEN MAN BÖRJADE HÅLLA RÄKNING på bostadsmarknaden.
Jag tror nog inte det finns någon husägare i hela sverige som har haft ett 'glapp' mellan värde och lån då alla har tjänat på att kränga av sina hus..även vid 'fel' tillfälle.

...

Intressant....

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions

Det finns fortfarande människor som fortfarande sitter med "bostads"lån efter krashen på 90-talet där de tvingade sälja sina hus under belåningsvärdet.

Såsom ovan säger. Intressant kommentar....

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det finns fortfarande människor som fortfarande sitter med "bostads"lån efter krashen på 90-talet där de tvingade sälja sina hus under belåningsvärdet.

Japp, min jobbarkompis tillexempel.

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX

Visst kan vi tala om enskilda fall där köparen har åktpå ett övervärderat hus + att försäljningen skedde i det absoluta botten av 90-talets lågkonjuktur.
Men om vi tittar på den stora massan och hur markanden i allmänhet har behandlat dessa människor så har man klara siffror på det jag talar om.
Man kan ställa sig frågan..om vrför en peson slutgiltligen säljer sitt hus när marknadsvärdet är som lägst..i mina ögon så har man alrig haft råd att äga huset från början.
Köper man en villa med familjen så ska man ändå kunna tänka sig att leva i det hemmet de närmaste 30 åren...inget måste..men att man KAN tänka sig det...just så man inte hamnar i en situation där man blir tvungen att sälja av det största projektet i livet som husköp ändå är!..både úr ett välbefinnande och ekonomisk perspktiv...
men visst..vi kan tala om de 3% som förlorade mkt under 90-talet....som killen på snubbens jobb....intressant :p

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Japp..små sår (elaka bakterier) och små utgifter ska man inte låta härja runt okontrollerat utan de måsta man ha koll på :gnissla, har en viss förmåga att föröka sig snabbt :gnissla

Glad jag slipper hus nu för ALLTID var det något som var tvungen att fixas: målas, dräneras, klippa gräs (inköp av diverse saker), dyrare bensinräkning och gud vet allt....nu är något går sönder så ringer jag bara ett telfonsamtal och vips så kommer någon och fixar det :yoparty och lägenheten har jag inte lagt ut en krona på i inköp :) och framförallt inga grannar som ska lägga sig i allt..som det lätt blir på landet :gnissla

Hus är inte för alla. Tycker man mer om att sitta i en skokartong tillsammans med en massa andra folk inne i stan ska man inte välja hus. Är att pyssla, skapa och hålla efter en tomt pest så är ju lägenhet mycket bättre.

Varför skulle jag vilja låna upp kåken för att tex köpa en bil för ett par hundratusen? Som sen sjunker 3ggr så fort i värde mot vad jag amorterar, och efter en 3-4 år byter jag bil igen och lånar på kåken osv. Med tanke på att man i regel lånar upp lite för större renoveringar o så. Det skulle innebära att när jag blir gammal och sitter där med ett hån skratt till pension, och har ett par miljoner i lån på bilar och annan konsumtions skit som dessutom är skrotat sedan länge, när jag skulle kunnat vara låne fri?
präktig som faan, men jag tror inte på att ha mer i lån en vad man har i värde i sina prylar.

Mycket bra skrivet. Visst lån är bra och en nödvändighet ibland men detta med att konsumera pengar man inte har kommer gå riktigt åt pipan en dag. Ja just det det har ju precis hänt :rolleyes:

Själv fattar jag inte grejen. Flera kompisar i USA som köper allt med kreditkort och betalar en räkning i slutet på månaden. Varför handlar man inte med pengarna som du har på ditt konto istället?

Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Hus är inte för alla. Tycker man mer om att sitta i en skokartong tillsammans med en massa andra folk inne i stan ska man inte välja hus. Är att pyssla, skapa och hålla efter en tomt pest så är ju lägenhet mycket bättre.

Hade jag varit tvingad och välja mellan hus och liten fjuttig skokartong på 25 kvadrat eller liknande så hade jag självklart valt hus (har ju även under en tid bott i hus), men nu är skokartongen i fråga på över 100+ kvadrat så det är enbart fördelar. Grannen brevid hos är aldrig hemma och på andra sidan bor ingen granne då där finns en brandvägg :D

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
skokartongen i fråga på över 100+ kvadrat så det är enbart fördelar.

Det där låter som en riktigt klockren kompromiss (och så har jag ju sett några bilder från lägenheter så jag vet att its all nice and good hehe).

Själv precis flyttat ihop med flickvännen, till trea på 80 kvm, största jag har bott i tidigare vart en etta på 50 kvm, har aldrig känt mig så vuxen som nu (under flytt-tiden söndag/måndag iallafall) :D :yoparty
Samt första gången (för oss båda) som vi verkligen går runt på IKEA, Jysk, Mio m.m. och verkligen kollar in saker vi kan/ska köpa - tidigare har man ju studerat och bara plockat med en säng och skrivbord plus stol typ :D (och så en massa gamla "skräpsaken" man fått av släkt och vänner hehe)

Skokartong i stan is the shit :yoparty
(fan va trött jag är på att klippa gräset på farsans tomt, så jädra gött att senaste åren enbart behövs vara när han åker på semester 2-3 veckor per sommar)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC