Hur kan man vara höger?

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
1. Du insinuerade att jag skyllde på sossarna (eller något annat parti). Du sa att jag inte skulle skylla det på ett enskilt parti, vilket jag inte gjort heller.

2. Anledningen till folkomröstningen var väl att Harrisburg precis gått upp i rök. Tror fan det att avvecklingspropagandan påverkade folket. Man röstade ju själv på linje tre i "skolomröstningen", gick i 3e klass på lågstadiet. Hela klassen röstade på linje tre med motiveringen "det är vår framtid". Ungar i alla tider har alltid trott att de vet så jävla bra, så även jag. Men jag växte upp till bättre vetande jag med.

Det där var ju en klockren beskrivning på den rödgröna politiken.

1. Ber om ursäkt i så fall. Det blev till sist lite rörigt tror jag. Åtminstone för mig. :)

2. Bättre tillfälle att lägga omröstningen på för att "avveckla med förnuft"-sidan skulle vinna kunde man nog inte hitta. Möjligtvis precis efter Tjernobyl. Du röstade nej? Så du var en röd liten knatte? :D

Läste någonstans att likheterna mellan rödgrön och blågrön politik är större än skillnaderna, så jag antar att den beskrivningen är klockren åt båda håll. :tummenupp

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Du skrev inlägget tidigt på morgonen, så jag antar du inte hunnit få i dig ditt kaffe än. ;)

Var i det jag skrev ser du att jag skrev majoriteten?

"Att ställa krav fungerar på de du kan ställa krav på. På vissa kan du inte ställa några. Troligtvis en liten del, men eftersom kravmaskinen är trubbig så dras de med i karusellen."

Jag tror visst att många kan jobba med något igen, men så länge det inte finns jobb till 100% av befolkningen så kommer dessa väljas bort av arbetsgivarna. Bör vi därmed låta dem mer eller mindre svälta?

Sant. Jag läste fel.

Oavsett trubbigheten så skall alla fall granskas. Självklart kan inte alla jobba och dessa skall ha fulltidsersättning, naturligtvis. Resten skall bidra i form av jobb på de resterande % de inte är sjukskrivna. Det är regeringens ansvar att göra det attraktivt för arbetsgivarna att anställa dessa men individens ansvar att aktivt söka arbete. Misslyckas regeringen med detta är sjukpension för resten av livet inte svaret utan då får man göra om och göra rätt. Under tiden man gör det skall den sjuke givetvis ha stöd från staten.

Jag gick på a-kassa i två månader då ägarna till det förra företaget jag var anställd på inte kom överens och likviderade företaget. Först nu, fem månader efter det inträffade, fick jag mina 7680 kr för den första månaden. Hade jag fortfarande varit arbetslös hade jag självklart köpt oxfilé varannan dag, åkt på solsemester två gånger, köpt värsta hojen och skrattat alla rakt upp i ansiktet hur himla bra jag hade det som kunde gå hemma och lata mig på deras bekostnad. :rolleyes:

Många inlägg på SH har ju många gånger innehållit: Kamma dig och sök ett jobb. Tänk om det verkligen varit så enkelt att få ett jobb.

Det är knappast moderaterna du skall grina på ang. a-kassan. De har inte speciellt mycket att göra med varandra.

Det är ytterst sällan det är lätt att få jobb. Det har hänt mig två gånger under hela min karriär. Däremot så är det mycket enklare att skaffa sig ett jobb. För vill man verkligen så finns det massor att göra även om det är "ett skit jobb".

Lika många moderater ser till vad som är bäst för dem själva och röstar efter plånboken. Hur många inlägg har inte handlat om hur mycket mer de har över i plånboken, istället för att lägga tonvikten på hur bra alla arbetslösa och sjuka har fått det?

Röstar för sveriges bästa? :D Jo, så är det nog. Att de får mer i plånboken för utfört arbete har som sagt inget med saken att göra.

Att alla är lata, är bidragsfuskare och så vidare är i sin tur tagna ur moderaternas handbok. :)

Av alla moderater jag pratat med så är det hittills ingen som som vill att de sjuka, svaga och arbetslösa skall sparkas ut på gatan.

Däremot vill alla att det skall utredas och ställas krav / motprestationer för att få bidrag. De flesta vill också att bidrag skall behövsprövas så att tex: barnbidraget går till ensamma mamman istället för till Wallenberg- eller kungafamiljen.

Att få mer över i plånboken gillar alla. Jag vet ingen som klagar på det oavsett blocktillhörighet?

Tänk om alla skattesmitare betalat sina skatter, eller om ingen valt att skriva sig utomlands i ett skatteparadis, då hade vi nog kunnat sänka skatterna generellt utan att för den sakens skull behöva dra in på något. De (som alldeles säkert oftast röstar blått), tillsammans med de som fuskar med bidrag, är av samma skrot och korn.

På vilket sätt kan det vara lika illa att behålla sina egna pengar än att roffa åt sig bidrag (andras pengar) man inte har rätt till?

De som tjänar så mycket att de skaffar konton eller skriver sig utomlands har redan betalat skatt så att de täcker 50 svenskar.

Dessutom så är det omöjligt att inte beskattas alls i Sverige så länge du är här eller har en fastighet här!

För övrigt skulle de säkerligen inte flytta sina tillgångar och skatter någonstans om de inte höll på att beskattas ihjäl här hemma.

Varför, om jag har ett fallskärmsavtal som ger mig 50 miljoner ifall jag får antingen sparken eller väljer att säga upp mig, skulle jag bry mig om att företaget går med vinst? :confused:

En likhet med alldeles för höga bidrag: Varför skulle någon bry sig om att arbeta ifall de ändå bara skulle förlora en tusenlapp i månaden på att gå hemma?

Ta bort fallskärmarna och de kortsiktiga optionsavtalen, så får de en drivkraft att verkligen se till företagets bästa i ett längre perspektiv. De har trots allt ofta en lön som väl täcker upp deras ansvar och som gör att de får mat på bordet och kan unna sig lite emellanåt.

En busschaufför har också ett stort ansvar, en lokförare, en sjuksköterska, en läkare, en lärare, en pilot, så varför därmed inte ge dem typ 3 miljoner i lön per år? :confused:

Det som driver en VD är sällan/aldrig lönen. Men för att få de som är bäst är det bara att betala.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Vad grundar du det på?
Socialdemokraterna (inte väljarna, utan högsta ledningen) lade mycket jobb på att få en händelse där en av dem försnillat över 50 000 kr att framstå som ett misstag där hon köpt en toblerone på fel kort.

Hon var och är fortfarande en katastrof.

Men hon försnillade inga 50,000 däremot nytjade hon sitt kort till privata inköp som iofs återbetalats redan innan det dök upp i pressen.

Och det var fel men inget försnillande, för det ät en helt annan sak.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Sant. Jag läste fel.

Oavsett trubbigheten så skall alla fall granskas. Självklart kan inte alla jobba och dessa skall ha fulltidsersättning, naturligtvis. Resten skall bidra i form av jobb på de resterande % de inte är sjukskrivna. Det är regeringens ansvar att göra det attraktivt för arbetsgivarna att anställa dessa men individens ansvar att aktivt söka arbete. Misslyckas regeringen med detta är sjukpension för resten av livet inte svaret utan då får man göra om och göra rätt. Under tiden man gör det skall den sjuke givetvis ha stöd från staten.

Väl skrivet! :tummenupp

Det är knappast moderaterna du skall grina på ang. a-kassan. De har inte speciellt mycket att göra med varandra.

Det är ytterst sällan det är lätt att få jobb. Det har hänt mig två gånger under hela min karriär. Däremot så är det mycket enklare att skaffa sig ett jobb. För vill man verkligen så finns det massor att göra även om det är "ett skit jobb".

Eftersom det är regeringen som sätter taket så är det sittande regering man ska skylla på. Idag är högsta dagsersättningen 680 kr/dag, medan det verkar som de rödgröna vill höja den till 930 kr/dag.

Det är inte lätt att skaffa sig ett jobb heller. Inte ens om det är ett "skitjobb". Konkurrensen är stor även om dem.

Sedan verkade det som att regelverket faktiskt "försämrades" redan då de rödgröna styrde, men med de blågröna har det blivit än mer "sämre".

Sämre på så sätt, som jag läste i en artikel, att en kvinna i Luleå var tvingad att lämna dotter och man i Luleå för att ta en deltidsanställning i Karlskrona. Eller då en byggarbetare på fredagen blev anvisad att ta ett arbete i Norge och vara på plats på måndagen.

Det är lite klurigt, för självklart måste man kunna få kräva att folk flyttar dit ett jobb finns, men numera måste du göra det redan första dagen. Tidigare fick du tydligen 100 dagar på dig att hitta ett jobb i krokarna.

Att bli tvingad att flytta på en gång är inte lätt. Du kanske har ett hus som ska säljas (som du i värsta fall säljer till förlust) och en massa andra saker som ska ordnas, som till exempel dagisplats, skola och liknande ifall du har barn.

Det är som sagt inte lätt att bestämma var man ska sätta gränserna, men har man lite empati är det inte svårt att förstå att regelverket kanske är lite väl hårt idag.

Av alla moderater jag pratat med så är det hittills ingen som som vill att de sjuka, svaga och arbetslösa skall sparkas ut på gatan.

Däremot vill alla att det skall utredas och ställas krav / motprestationer för att få bidrag. De flesta vill också att bidrag skall behövsprövas så att tex: barnbidraget går till ensamma mamman istället för till Wallenberg- eller kungafamiljen.

Att få mer över i plånboken gillar alla. Jag vet ingen som klagar på det oavsett blocktillhörighet?

Nej, jag tror inte jag känner någon som klagat på det. :)

Krav ska ställas och det har det mig veterligen alltid gjort. Du har alltid varit tvingad att söka arbete då du varit arbetslös.

Motprestationer som vad?

På vilket sätt kan det vara lika illa att behålla sina egna pengar än att roffa åt sig bidrag (andras pengar) man inte har rätt till?

De som tjänar så mycket att de skaffar konton eller skriver sig utomlands har redan betalat skatt så att de täcker 50 svenskar.

Dessutom så är det omöjligt att inte beskattas alls i Sverige så länge du är här eller har en fastighet här!

För övrigt skulle de säkerligen inte flytta sina tillgångar och skatter någonstans om de inte höll på att beskattas ihjäl här hemma.

Det är illa därför att regeringen som företräder oss i den demokrati vi har (där de alltså företräder oss väljare) faktiskt bestämt att alla dina pengar inte är dina.

Eftersom de flesta betalar sin skatt som de ska är det egoistiskt att inte göra det. Lika egoistiskt som att snylta på bidrag man inte har rätt till. Båda två snor pengar de inte har rätt till.

Det som driver en VD är sällan/aldrig lönen. Men för att få de som är bäst är det bara att betala.

Ja, så är det ju självklart. Hög lön tycker jag de ska ha, men motsätter mig bonusar och fallskärmsavtal. Om en VD delger ett gott resultat på aktiestämman så är det allas förtjänst på företaget.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hon var och är fortfarande en katastrof.

Men hon försnillade inga 50,000 däremot nytjade hon sitt kort till privata inköp som iofs återbetalats redan innan det dök upp i pressen.

Och det var fel men inget försnillande, för det ät en helt annan sak.

Om jag minns rätt, så var det över 50 000 som hon handlat privat på tjänstekortet.
Hon påstod i början av skandalen att det var "förskott på lönen" som hon betalat tillbaka när hon fått lön.
Det hade hon inte.
Då sade hon att hon trodde att det dragits automatiskt på lönen.
Därför betalade hon tillbaka.
Ungefär hälften.
När den dumma pressen inte nöjde sig med det, så betalade hon hela skulden plus ränta.
Sedan åkte hon till Mauritius.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Sämre på så sätt, som jag läste i en artikel, att en kvinna i Luleå var tvingad att lämna dotter och man i Luleå för att ta en deltidsanställning i Karlskrona.

Så var reglerna redan innan så vitt jag vet, men de tillämpades inte.

Dessutom ska man inte tro på allt som står i tidningarna. Jag blev själv anvisad ett jobb i Höganäs (9 mil bort, ca 2-2.5h med buss enkel resa) när jag var deltidsanställd. Jobbet var 7-17 må-to och 7-12 fre vilket innebär att jag vore tvungen att åka hemifrån vid 4.30 för att hinna, och vara hemma runt 19.30. Inte en chans i helvetet att jag är intresserad av att ta det jobbet, och det var arbetsgivaren mycket väl medveten om (jag åkte naturligtvis dit på jobbintervjun). Han vill naturligtvis inte anställa nån som drar så fort möjlighet ges, bättre då att anställa en lokal förmåga som stannar ett tag.

Nåväl, jämförelsen med Lulekvinnan är naturligtvis att arbetsgivaren aldrig hade anställt henne ändå, när han vet att hon drar efter nån vecka så fort det finns vilket skitjobb i Luleå som helst. Men det blev säkert en bra snyftare i Aftonhoran.
Läste själv artikeln och vad jag kan minnas så var det inte att hon var anvisad att ta jobbet, utan att söka jobbet. Och både du och jag vet att det är enkelt att avstå ett jobb genom att söka det med en väl avvägd ansökan.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Problemet är att vi har en väldigt massa Bengtsten och Palle71 i det här gudsförgätna landet.

Det är sannerligen ett problem och du har förmodligen rätt, tror dock en radikalhöger skulle attrahera många och dagens icke-idealistiska böghöger är bra jävla provocerande. :mad:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
IB startades av socialdemokkratiska partiet ety SÄPO inte ville hjälpa dem i kampen med SKP om fackföreningarna.

Geijer knullade förmodligen luder.
Det var inte brottsligt.
Därför OK för mig.
Palme ljög och förvrängde sanningen för att försvara honom.
Det är oOK.

Olof Palme initierade och stödde försäljningen av "Robot 70" till Indien,Dubai och Bahrain trots att det bröt mot vapenexportlagen.

Ingvar Carlsson gav en bokförläggare med livlig fantasi (Ebbe Carlsson)tillgång till hemliga uppgifter.

Och då har jag inte nämnt Sveriges egen Kim jong Il: Göran Persson.

Du glömde att sossarna startade Rasbiologiska institutet 1922 dvs långt före Hitler började med sina rensningar.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
medan det verkar som de rödgröna vill höja den till 930 kr/dag.

19papp i månaden, det är en jävla massa mer än många som faktiskt går till jobbet och gör något tjänar :huvet

Visst kan du få bidrag men så länge du är fullt frisk så finns där massor att göra.
Plocka skräp, rensa rabatter, tvätta vägskyltar, plocka tuggummi..

Att det ska ge mer pengar i fickan att rulla hatt i soffan är en mkt god anledning att välja höger. Sånthär är ett hån mot åldringsvårdare, dagispersonal och andra samhällsviktiga individer. En spark i ansiktet.

Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Visst kan du få bidrag men så länge du är fullt frisk så finns där massor att göra.
Plocka skräp, rensa rabatter, tvätta vägskyltar, plocka tuggummi...

Om man bara sett till att det erbjöds sådana "ersättningsväxlingar" så vore det skitbra:tummenupp

Men nu är det ju inte riktigt så. det var många år sedan man såg AMS jobbare i dikena och plockade skräp och röjde sly, det var på den gamla riktiga sossetiden.

Och återigen vi har haft blått styre i snart 4 år så allt som är galet nu borde skyllas på dom och ingen annan:gnissla

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om man bara sett till att det erbjöds sådana "ersättningsväxlingar" så vore det skitbra:tummenupp

Men nu är det ju inte riktigt så. det var många år sedan man såg AMS jobbare i dikena och plockade skräp och röjde sly, det var på den gamla riktiga sossetiden.

Nu är väl att kräva arbete för pengar en kränkande uppfattning. Det blir värre för var gång...

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin