Biturbo
Min går i etthundra!
1/1.2971*(1-0.2889) = 54.82% kvar eller 45.2 % skatt
Just.
Tänkte fel där.
Men det där stämmer inte heller då man genom kommunalskatten betalar dubbel skatt på arbetgivare- / egenavgiften
1/1.2971*(1-0.2889) = 54.82% kvar eller 45.2 % skatt
Men det där stämmer inte heller då man genom kommunalskatten betalar dubbel skatt på arbetgivare- / egenavgiften
Men jag har verkligen ingen lust att betala in mer och mer och mer utan att något någonsin blir bättre eller i många fall ens bra.
Egenavgift: 29,71% Egenavgift är den lägsta form av arbetsgivaravgift man kan ha.
Kommunalskatt: 28,89% i Vellinge som har lägst skatt i Sverige för tillfället.
Summa: 58,60% Vilket är den absolut lägsta skatt du kan ha.
Gå sen ut och köp något så får du skatta 25% till för momsen förutom tullavgiften då om det är något som inte är producerat inom landet.
Jag tror du är ute och cyklar igen. Det är medräknat att egenavgiften baseras på lönen före skatt.
Ålderstrappan med allt fler pensionärer som blir allt äldre (och för lite födda barn)gör att oavsett regering kommer vi alla att få högre kostnader och allt mindre tillbaka.
Har sagt det förut och säger det igen: Det viktiga är inte vilken brutto- eller nettolön man har, vilken skattenivå man på papperet har utan det är vad vad slantarna räcker till i jämförelse med andra länder.
Jämför en ”normal” arbetare i Sverige med en ”normal” arbetare i Indien så har säkert Indiern lägre skatt, men så värst flådig villa eller hyffsad ny bil lär han inte ha råd med.
Har sagt det förut och säger det igen: Det viktiga är inte vilken brutto- eller nettolön man har, vilken skattenivå man på papperet har utan det är vad vad slantarna räcker till i jämförelse med andra länder.
Jämför en ”normal” arbetare i Sverige med en ”normal” arbetare i Indien så har säkert Indiern lägre skatt, men så värst flådig villa eller hyffsad ny bil lär han inte ha råd med.
Indien är ett dåligt exempel.
Det är ett otroligt stort land med fantastiskt många invånare, och antagligen världens största klassskilnader.
Hur mycket de som jobbar inom den ofantliga,högteknologiska industrin tjänar vet jag inte.
Men en bekant flyttade till Indien efter att ha fått sjukpension (hjärnskador efter en misshandel och kass rygg efter trafikolycka).
Levde gott på 5000 i månaden.
I de (antagligen) dyraste delarna av landet (runt Goa).
Ergo:
Det är svårt att jämföra levnadsstandard i olika delar av världen.
Snusförnuftigt inlägg
Man är höger för att man tror att det gagnar en själv. Precis som man är vänster för att man tror att det gagnar en själv. Det är lätt att prata om moralfilosofi hit och dit, men vi vill alla se till att just vi själva har det bra.
Om det handlade om omtanke för varandra skulle socialdemokrater rösta på moderaterna och moderater rösta på socialdemokraterna.
Faktum är att de två politiska alternativen möter exakt samma statsfinanser och därför behöver fatta likartade beslut; de kanske presenterar alternativen annorlunda och de kanske också är det till en början, men med ett ekonomiskt system som är ett halvt sekelt gammalt är det svårt (och politiskt praktiskt omöjligt) att förändra eller avvika ifrån det.
Det är som att åka jämsides på en rak väg. Ibland tar någon av parterna en avstickare. Men de kommer till slut alltid tillbaka på samma väg, antingen lite före eller lite efter.
På vilket sätt kommer Alliansen att förändra, tror du? Skall de trolla fram stöd (ekonomiskt såväl som politiskt) till projekt som skall förändra landet? Vilka projekt är det? Om det nu är genomförbart och gagnar alla, varför har inte tidigare regeringar försökt sig på det?Jag klarar mig oavsett regering och röstar inte för att det ska gagna mig utan för att jag inte gillar hur landet ser ut efter en röd regering i hundra år.
Att det inte går att förändra är ju bara dumheter. Att det inte går att göra, i någon större omfattning, under de närmsta 4-5 mandatperioderna är dock helt sant.
Du betalar egenavgift på lönesumman sen betalar du även kommunalskatt på lönesumman.
Detta innebär att du dubbelbeskattas på den summa du betalar i egenavgift.
Jamen det är ju så jag räknat! Om man skolkat från mattelektionerna så ska man nog inte ge sig in på att kritisera andras kalkyler.
På vilket sätt kommer Alliansen att förändra, tror du? Skall de trolla fram stöd (ekonomiskt såväl som politiskt) till projekt som skall förändra landet? Vilka projekt är det? Om det nu är genomförbart och gagnar alla, varför har inte tidigare regeringar försökt sig på det?
Du rör ihop saker: först skriver du att det går att förändra i teorin, precis som jag, sedan att det i praktiken är omöjligt, precis som jag.
Bah, nu har ju sossarna börjat med nån radioreklam som går ut på att dom vill ha läkare som åker hem till folk för att slippa köer på akuten. Det kommer ju kräva tiotusentals läkare till, för om varje besök tar en kvart och det tar 20 min att åka till varje patient så är det ganska lätt att lista ut att det lär gå åt en hel del mer folk För att inte tala om när dom vill ha lite labbresultat, ska dom ringa efter labbilen då, och komma tillbaka när den har vart där?
Jobb och anställning är inte samma sak.
Det är det som är tanken bakom rot- och rutavdrag.
Om kostnaden för att leja bort ett arbete är rimlig, så är chansen större att man betalar ett proffs i stället för att göra det själv.
Resultat: Fler arbetstillfällen och jämnare fördelning av resurser.
Både ekonomiska och tidsmässiga.
Skillnaden mellan personliga försäkringar och skattefinansierade obligatoriska är valfriheten.
Dessutom går en stor andel av pengarna som kommer in genom skatter och avgifter till att administrera desamma.
Lönekostnad och lön är inte samma sak.
Med lite tur får du ut hälften av lönekostnaden i lön.
Sedan momsar du bort en del om du får för dig att använda slantarna.
Skall vi dela ut bidragen i sann socialdemokratisk anda så tvingas vi snart skjuta av de sjuka för att bidragen skall räcka till de inbillade sjuka.
Jag retar mig bara på ditt bidrag till försöket att få det att framstå som att hela skandalen handlade om att hon lånat en peng för att köpa en chokladbit.
Möjligen har hon dragit lärdom.
Men den lärdomen verkar inte vara att sköta vare sig sin egen ekonomi eller att hushålla med skattepengar.
Men jag har verkligen ingen lust att betala in mer och mer och mer utan att något någonsin blir bättre eller i många fall ens bra.
6 timmars arbetsdag ger också fler arbetstillfällen och jämnare fördelning av resurser.
Nej, anställning och jobb är inte samma sak. Igår jobbade jag på att få få ihop en av bilarna så att jag kan sälja den, men det arbetet gjordes utan lön och utan anställning.
Och vem tycker du ska betala den generella löneförhöjningen på 33% som automatiskt uppstår när samma person ska ha lika mycket betalt för 6 timmars arbete som han tidigare fick för 8 timmars arbete? Den avgiften vill ni lägga på arbetsgivaren - snacka om att antalet konkurser kommer att skena iväg. Men det kan de väl gott ha, de rika svinen som driver firma och skor sig på de stackars anställda.
Ja, och dessutom; jobba är ju jobbigt!
Tjohej. På byrån, och andra byråer, hör det till regel snarare än undantag med 80-90-timmarsveckor. 30? Sluta klaga på att ni inte hinner hem till Café Norrköping, slapptaskar.
Precis! Gör som alla andra" Säg upp dig!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7616197.ab
Det är ett intressant samhälle vi skapat...
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|