Hur kan man vara höger?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Och vem tycker du ska betala den generella löneförhöjningen på 33% som automatiskt uppstår när samma person ska ha lika mycket betalt för 6 timmars arbete som han tidigare fick för 8 timmars arbete? Den avgiften vill ni lägga på arbetsgivaren - snacka om att antalet konkurser kommer att skena iväg. Men det kan de väl gott ha, de rika svinen som driver firma och skor sig på de stackars anställda. :mad:

I Danmark hade de en bra lösning på fördelningen av arbetet i början av nittiotalet.
Sopåkarna jobbade i team bestående av fyra personer.
Varje team tog in en arbetslös, som behöll sina bidrag.
Pengar och arbete fördelades jämt - 4 tjänster delat på fem personer betyder att man jobbar fyra veckor och är ledig var femte.
De som hade anställning från början fick mycket fritid, men förlorade bara småpengar.
Den arbetslöse fick betydligt mer pengar och arbetslivserfarenhet.
Win-win.
I mina ögon en utmärkt (temporär) lösning.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Och vem tycker du ska betala den generella löneförhöjningen på 33% som automatiskt uppstår när samma person ska ha lika mycket betalt för 6 timmars arbete som han tidigare fick för 8 timmars arbete? Den avgiften vill ni lägga på arbetsgivaren - snacka om att antalet konkurser kommer att skena iväg. Men det kan de väl gott ha, de rika svinen som driver firma och skor sig på de stackars anställda. :mad:

Vilken syn du har på företagare. :skrämd

:hihi

Tja... Hur har andra länder löst det när de gick ner till kortare arbetsdag utan att hela landet gick i konkurs? Hur klarade Sverige det när vi gick från 48 timmarsvecka till 40?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
:fakta Precis! Gör som alla andra" Säg upp dig!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7616197.ab

Det är ett intressant samhälle vi skapat...
Och nu vill sossarna driva igenom butlertjänster i tunnelbanan, så att folk kan lämna tvätten på morgonen och få den tvättad under dagen, lämna inköpslista och hämta matkassar, dagis ska införas på tunnelbanestationerna och det ska bli bra wifi på vagnarna så folk kan jobba på väg till och från jobbet, för att minska stressen och ge folk mer tid över :huvet

I Danmark hade de en bra lösning på fördelningen av arbetet i början av nittiotalet.
Pengar och arbete fördelades jämt - 4 tjänster delat på fem personer betyder att man jobbar fyra veckor och är ledig var femte.
De som hade anställning från början fick mycket fritid, men förlorade bara småpengar.
Win-win.
Var det facket som stoppade det i slutändan?

Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Du får din lön för det arbetet i och med att du får ut ett högre pris när du säljer bilen. Någon anställning är det ju inte fråga om men det sätter dig bara i samma sits våra egenföretagare, dom saknar också anställning och får oftast sin lön väldigt oregelbundet.

Jag har eget företag registrerat, så jag vet hur den sitsen är.

Ärligt talat så kommer jag med 99% sannolikhet att förlora både tid och pengar på den bilen. Jag kommer inte få tillbaka det jag lagt ner, så det är tyvärr jobb som inte kommer ge något tillbaka.

Du kan ju motbevisa mig och dessutom få chansen att skratta gott åt mig, att jag hade fel, genom att köpa den av mig för 15.000. :tungan

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Tja... Hur har andra länder löst det när de gick ner till kortare arbetsdag utan att hela landet gick i konkurs? Hur klarade Sverige det när vi gick från 48 timmarsvecka till 40?

Det är ointressant och besvarar inte frågan. Det som är intressant är att vi lever HÄR och NU, och det är HÄR och NU som ett sådant förslag ska finansieras. Men som vanligt är det väl bara att dra igång en tredje sedelpress :tummenupp

Win-win.

Funkar inte i Sverige. Varje gång man försöker få en arbetslös att göra något för att behålla sin a-kassa eller sitt soc, t.ex. kratta löv eller ta hand om äldre, så skriks det i högan sky, från bl.a. fackligt håll, att det är lönedumpning och slavarbete. Vi vet ju också att danskarna har en betydligt friare syn på arbete och arbetsmarknaden.

Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Det är ointressant och besvarar inte frågan. Det som är intressant är att vi lever HÄR och NU, och det är HÄR och NU som ett sådant förslag ska finansieras. Men som vanligt är det väl bara att dra igång en tredje sedelpress :tummenupp

Det är faktiskt intressant då det handlar om exakt samma fråga.

Det var så de löste det förra gången, en till sedelpress? Jag vet inte, så det är därför jag frågar.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Det är faktiskt intressant då det handlar om exakt samma fråga.

Det var så de löste det förra gången, en till sedelpress? Jag vet inte, så det är därför jag frågar.

Det är inte du som frågar, utan jag. Jag frågade hur du vill finansiera 6-timmars arbetsdag HÄR och NU, det var ditt förslag - inte mitt. Hur det har gjorts tidigare är ointressant om inte förutsättningarna är de exakt samma. Är de det? Det borde du veta eftersom det, återigen, var ditt förslag.

För mig låter det som om du gör som sossarna och kommunisterna alltid gör - kommer med en massa förslag som låter bra i teorin, men som spricker så fort finansiering kommer på tal. Ekonomi är och har aldrig varit sossar och kommunisters starka sida. Heller.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Det är inte du som frågar, utan jag. Jag frågade hur du vill finansiera 6-timmars arbetsdag HÄR och NU, det var ditt förslag - inte mitt. Hur det har gjorts tidigare är ointressant om inte förutsättningarna är de exakt samma. Är de det? Det borde du veta eftersom det, återigen, var ditt förslag.

För mig låter det som om du gör som sossarna och kommunisterna alltid gör - kommer med en massa förslag som låter bra i teorin, men som spricker så fort finansiering kommer på tal. Ekonomi är och har aldrig varit sossar och kommunisters starka sida. Heller.

Tydligen är inte heller Moderater så duktiga på ekonomi, som säljer ut företag på ideologisk grund till så låga priser att köparna skrattar hela vägen till banken. Och Moderaternas tilltag lät inte ens bra i teorin.

Så... Då ska vi bena upp sextimmarsfrågan.

Skrotnisse sade att ROT- och RUT-avdrag är bra, för att det ger fler arbetstillfällen och en jämnare fördelning av resurser, både ekonomiskt och tidsmässiga.

Jag sade då att sextimmars arbetsdag ger samma effekt.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Tydligen är inte heller Moderater så duktiga på ekonomi, som säljer ut företag på ideologisk grund till så låga priser att köparna skrattar hela vägen till banken. Och Moderaternas tilltag lät inte ens bra i teorin.

Om det hade varit sant så hade det skrivits spaltmeter om de katastrofala försäljningarna. Nu har det inte skrivits hur dåliga försäljningarna var. Vad beror det på tror du?
Man kan t.ex. jämföra med försäljningarna som sossarna roade sig med - där kan vi prata om katastrofer. Telia t.ex., "folkaktien som skulle göra svenska folket rika som bara den". Den "reades" ut för 65kr eller så, och är nu värd ca 30 spänn. Bra affär för staten, dålig affär för folket som man grundlurade upp på läktaren.

Så... Då ska vi bena upp sextimmarsfrågan.

Skrotnisse sade att ROT- och RUT-avdrag är bra, för att det ger fler arbetstillfällen och en jämnare fördelning av resurser, både ekonomiskt och tidsmässiga.

Jag sade då att sextimmars arbetsdag ger samma effekt.

Du ser alltså ingen skillnad mellan rot/rut där arbetstillfällena ÖKAR genom att göra svarta jobb vita (de som redan jobbar i sektorn får oförändrad situation), jämfört med 8->6 där befintliga jobb ska SKÄRAS NER för att göra plats åt fler (de som redan jobbar i sektorn får minskad arbetstid), iom att arbetstillfällena är KONSTANT?

Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Om det hade varit sant så hade det skrivits spaltmeter om de katastrofala försäljningarna. Nu har det inte skrivits hur dåliga försäljningarna var. Vad beror det på tror du?
Man kan t.ex. jämföra med försäljningarna som sossarna roade sig med - där kan vi prata om katastrofer. Telia t.ex., "folkaktien som skulle göra svenska folket rika som bara den". Den "reades" ut för 65kr eller så, och är nu värd ca 30 spänn. Bra affär för staten, dålig affär för folket som man grundlurade.

Så du baserar bra och dåliga saker som sker genom att analysera antalet spaltmeter i en tidning? Fint! :tummenupp

Jag tycker inte försäljningen av Telia "till" svenska folket var bra. De sålde ju något till "oss" som vi redan ägde. Hur som helst, säga vad man vill om den saken, de tjänade i alla fall pengar på det eftersom de lyckades sälja aktien till ett överpris. Den var alltså verkligen ingen katastrof rent ekonomiskt sett. Däremot var den inte speciellt schysst.

Du ser alltså ingen skillnad mellan rot/rut där arbetstillfällena ÖKAR genom att göra svarta jobb vita (de som redan jobbar i sektorn får oförändrad situation), jämfört med 8->6 där befintliga jobb ska SKÄRAS NER för att göra plats åt fler, iom att arbetstillfällena är KONSTANT?

ROT/RUT - Finanseras via skattebetalare. Folk som redan har jobb får mer att göra. Kanske sker nyanställningar.

6-timmarsdag - Kan finansieras via skattesänkningar för företag. Folk som redan har jobb får lite mer fritid. Folk som inte har jobb får chansen att arbeta och betala skatt istället för att leva på bidrag.

Det finns många fördelar med sex timmars arbetsdag, men vill du höra dem alla kan vi kanske ta dem via PM? :)

Och ett stort tack för att du faktiskt sade att antalet arbetstillfällen är konstant. Då kanske du är en av de få moderater som förstår att alla arbetslösa inte är det på grund av lathet, förstår att de måste få någon form av bidrag för att klara sig, och inte är en av dem som slänger standardrepliken i ansiktet på dem: "Klipp dig och skaffa ett jobb".

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Så du baserar bra och dåliga saker som sker genom att analysera antalet spaltmeter i en tidning? Fint! :tummenupp

Nej, men på det faktum att du inte klarade av att precisera dig utan bara sa "det var dåligt", när du i själva verket är ganska ensam (tillsammans med vänstern) om att påstå det. Ungefär som med finanskrisen - hela världens analytiker säger att Sverige skött sig bra i krisen och att de borde ta efter oss, medan vänstern påstår som enda källa att vi klarat oss sämre än alla andra. Det är helt enkelt inte trovärdigt.

ROT/RUT - Finanseras via skattebetalare. Folk som redan har jobb får mer att göra. Kanske sker nyanställningar.

6-timmarsdag - Kan finansieras via skattesänkningar för företag. Folk som redan har jobb får lite mer fritid. Folk som inte har jobb får chansen att arbeta och betala skatt istället för att leva på bidrag.

Det finns många fördelar med sex timmars arbetsdag, men vill du höra dem alla kan vi kanske ta dem via PM? :)

Du såg som sagt ingen skillnad, nej. Det var väl det jag misstänkte. Svårt att diskutera när du är så dåligt insatt. inte för att jag lagt särskilt mycket tid på att sätta mig in i politiken, men de mest basal sakerna som plus och minus har jag i alla fall förstått.
Det är ointressant om det finns 1 miljard fördelar så länge det inte är finansierat. Jag ser många fördelar med att sluta jobba också, men för min privatekonomi är det inte finansierat och därför inte ett alternativ.

Och ett stort tack för att du faktiskt sade att antalet arbetstillfällen är konstant. Då kanske du är en av de få moderater som förstår att alla arbetslösa inte är det på grund av lathet, förstår att de måste få någon form av bidrag för att klara sig, och inte är en av dem som slänger standardrepliken i ansiktet på dem: "Klipp dig och skaffa ett jobb".

Nej, det sa jag inte. Jag sa att för att övergå från 8 timmar till 6 timmar för att få fler i arbete så förändras inte antalet arbetstillfällen (dvs de är konstanta). Det blir inte automatiskt mer att göra bara för att flera ska dela på arbetsuppgifterna. Förutom i den ofantliga ineffektiva sektorn förstås...
Menar du allvar med att du inte förstod det så är jag ärligt orolig för dig.

F.ö. så har ingen moderat någonsin sagt att alla arbetslösa är det pga lathet. Men en alldeles för stor del är det, och borde klippa sig och skaffa ett jobb istället för att lalla runt.

Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Nej, men på det faktum att du inte klarade av att precisera dig utan bara sa "det var dåligt", när du i själva verket är ganska ensam (tillsammans med vänstern) om att påstå det. Ungefär som med finanskrisen - hela världens analytiker säger att Sverige skött sig bra i krisen och att de borde ta efter oss, medan vänstern påstår som enda källa att vi klarat oss sämre än alla andra. Det är helt enkelt inte trovärdigt.

Försäljningen av Vin & Sprit är ett exempel. Ge mig gärna en förklaring varför det gynnade Sverige att sälja V&S till ett förhållandevis lågt pris. Att ta bort apoteksmonopolet är ett annat.

Oväntat att vänstern säger att det gått dåligt. Ungefär lika oväntat som att högern säger det när vänstern styr, hur bra det än går. :rolleyes:

Du såg som sagt ingen skillnad, nej. Det var väl det jag misstänkte. Svårt att diskutera när du är så dåligt insatt. inte för att jag lagt särskilt mycket tid på att sätta mig in i politiken, men de mest basal sakerna som plus och minus har jag i alla fall förstått.

Bra att du förstått plus och minus. Kom igen när du lärt dig multiplicera och dividera. ;)

Jag erbjöd en diskussion via PM, men du väljer att trycka till mig här istället, utan att själv komma med några vettiga argument. Hyfsat patetiskt, men ungefär i nivå av vad jag förväntat mig från dig. :tummenupp

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ärligt talat så kommer jag med 99% sannolikhet att förlora både tid och pengar på den bilen. Jag kommer inte få tillbaka det jag lagt ner, så det är tyvärr jobb som inte kommer ge något tillbaka.

Du kan ju motbevisa mig och dessutom få chansen att skratta gott åt mig, att jag hade fel, genom att köpa den av mig för 15.000. :tungan

Du har verkligen en riktig sosse-logik

Jag menar naturligtvis att du får mer för att sälja en fixad bil än en trasig bil. Skillnaden därimellan är din lön.

Du kanske får 5kkr för din trasiga bil och 15kkr efter att du fixat den och lagt 5kkr på delar? Din lön är då 5kkr. Att du sedan betalat 25kkr för bilen och totalt sett ändå gör en förlust påverkar inte det värde ditt arbete tillför på bilen.

Anser du att ditt arbete inte ökar värdet på bilen så förstår jag inte vad då håller på?

Jag vill inte ha nån bil som man måste meka med.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
F.ö. så har ingen moderat någonsin sagt att alla arbetslösa är det pga lathet. Men en alldeles för stor del är det, och borde klippa sig och skaffa ett jobb istället för att lalla runt.

Gamla kärri... menar 50+ :are som har jobbat hela sitt liv på en och samma arbetsplats hjälper det inte att de klipper håret, snyter sig och söker jobb. De är många och de får inga riktiga jobb (utom möjligtvis några få med kraftiga lönebidrag). De är inte lata men med tiden så ger de mer eller mindre upp när de inte har någon chans på jobben.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Vilka företag menar du att moderaterna sålt ut så billigt? Varför deltog du själv inte i den utförsäljningen om det var så billigt? Det sista jag minns är utförsäljningen av Telia som Rosengren gjorde och den var sannerligen inte billig för köparen.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Försäljningen av Vin & Sprit är ett exempel. Ge mig gärna en förklaring varför det gynnade Sverige att sälja V&S till ett förhållandevis lågt pris. Att ta bort apoteksmonopolet är ett annat.

Oväntat att vänstern säger att det gått dåligt. Ungefär lika oväntat som att högern säger det när vänstern styr, hur bra det än går. :rolleyes:

Nu var det ju som så, att det var du som kom med ett påstående. Då är det upp till dig att stödja ditt påstående, och inte mig att motbevisa dig. Varför var det fel att sälja V&S för 60mdr, och varför skriker inte alla finanskunniga ut sin avsky mot den korkade regeringen? Varför var det fel att avreglera apoteksmonopol? Monopol är sällan eller aldrig något bra.

Bra att du förstått plus och minus. Kom igen när du lärt dig multiplicera och dividera. ;)

Jag erbjöd en diskussion via PM, men du väljer att trycka till mig här istället, utan att själv komma med några vettiga argument. Hyfsat patetiskt, men ungefär i nivå av vad jag förväntat mig från dig. :tummenupp

Nej, du erbjöd förklaringar på fördelar med 6-timmarsvecka. Jag kan också se många fördelar, men det är fullständigt ointressant så länge det inte är finansierat. Men du verkar ju ha hittat något revolutionerande som alla politiker från både vänster och höger har missat - nämligen att vi kan finansiera hela skiten genom sänkta arbetsgivaravgifterna, och på så sätt få 100% sysselsättning i Sverige. Du borde satsa på en karriär som finansminister.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Du har verkligen en riktig sosse-logik

Jag menar naturligtvis att du får mer för att sälja en fixad bil än en trasig bil. Skillnaden därimellan är din lön.

Du kanske får 5kkr för din trasiga bil och 15kkr efter att du fixat den och lagt 5kkr på delar? Din lön är då 5kkr. Att du sedan betalat 25kkr för bilen och totalt sett ändå gör en förlust påverkar inte det värde ditt arbete tillför på bilen.

Anser du att ditt arbete inte ökar värdet på bilen så förstår jag inte vad då håller på?

Jag vill inte ha nån bil som man måste meka med.

Tack för att du gav mig ett räknexempel. Nu ser jag allt i ett så mycket klarare ljus. :rolleyes:

Det må så vara att jag har sosse-logik, trots jag inte ens gillar sossarna, men jag vill sälja något som fungerar oavsett om jag får igen pengarna eller ej.

Vilka företag menar du att moderaterna sålt ut så billigt? Varför deltog du själv inte i den utförsäljningen om det var så billigt? Det sista jag minns är utförsäljningen av Telia som Rosengren gjorde och den var sannerligen inte billig för köparen.

Nej, Rosengren visste verkligen hur man ska dra in pengar på en försäljning. :tummenupp Eller du tycker försäljaren gör ett bra arbete ifall han/hon/dem/det säljer en sak till underpris? :confused: För övrigt gillade jag inte den försäljningen alls av de anledningar jag skrev tidigare.

Kommentaren att jag skulle köpa Vin & Sprit själv var ganska infantil.

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nu var det ju som så, att det var du som kom med ett påstående. Då är det upp till dig att stödja ditt påstående, och inte mig att motbevisa dig. Varför var det fel att sälja V&S för 60mdr, och varför skriker inte alla finanskunniga ut sin avsky mot den korkade regeringen? Varför var det fel att avreglera apoteksmonopol? Monopol är sällan eller aldrig något bra.

Att sälja V&S var företagsekonomiskt en utmärkt ide då man fick skäligt betalt i förhållande till utdelningspotentialen. Apoteksmonopolet är däremot den största niten möjligen slagen av bilbesiktningsmonopolet.

Varför är följande scenario jättebra?

* Staten måste fortfarande via landstingen ta kostnaden för lagerhållning och säkerställd tillgång på ovanliga läkemedel, vacciner, motgift mm ty det ville inte apotekskedjorna göra.

* Asta 87 år med en läkemedelslista längre än synden går till sitt närmsta apotek (hon kommer givetvis alltid att handla där då det är närmast). Dessutom har hon frikort i likhet med de flesta som kroniskt tar läkemedel. Tidigare lagerhöll alltid apoteket den billigaste generikan (kopia på läkemedel med utgångna patent) vilken upphandlades centralt. Nu kan apoteket välja att enbart lagerhålla de preparat de tjänar pengar på. Slutsumman blir att staten får betala för ett dyrare läkemedel än nödvändigt.
Ex: Omeprazol (generika för Losec) 79kr/100tabl vilket Apoteket Hjärtat inte lagerhåller utan enbart en annan kopia som kostar 301kr.
Kunder med högkostnadskort skiter i vilket och de som betalar saknar idag möjlighet till prisjämförelse.

* Service, ett vackert ord som är ledstjärnan enl all marknadsföring på den nyskapade apoteksmarknaden. Service för vemdå?
Tidigare kunde jag som förskrivare när jag skrev receptet se vart läkemedlet fanns i lager och strulade det fanns där ett nummer att ringa och det gick till utbildad personal. Nu har jag ingen aning om vilket av alla kedjor som lagerhåller läkemedlet och där finns 5 olika nummer att ringa där IQ befirade callcenterbrudar svarar.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Nej. Jag tycker / tror inte att det är praktiskt omöjligt. Jag är bara realistisk genom att säga att det tar tid.
[...]
Jag är realistisk och säger att det, eftersom att vårt politiska system ser ut som det gör, är praktiskt omöjligt.

Vi är helt överens om alla punkter du radar upp, jag vill bara trycka på att det inte är riktigt sant att endera av de politiska blocken kan förändra detta på långt sikt.

Problematiken med rödtottarna är att deras agenda handlar mer om teoretisk ideologi än praktisk politik. Problematiken med blåsmurfarna är att deras agenda handlar om praktisk politik och nästan helt saknar teoretisk ideologi. Jmf den röda devisen om att alla skall ha det lika bra (helt utan praktisk anknytning) och den borgerliga utförsäljningen av statliga företag för att minska skuldkvoten (helt utan ideologisk anknytning/konsekvens).

Sossarnas tomma prat ingjuter förtroende och har gjort så under majoriteten av efterkrigstiden. Borgarnas praktiska manövrar är skrämmande och förändrar livssituationer.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka