Nu var det ju som så, att det var du som kom med ett påstående. Då är det upp till dig att stödja ditt påstående, och inte mig att motbevisa dig. Varför var det fel att sälja V&S för 60mdr, och varför skriker inte alla finanskunniga ut sin avsky mot den korkade regeringen? Varför var det fel att avreglera apoteksmonopol? Monopol är sällan eller aldrig något bra.
Att sälja V&S var företagsekonomiskt en utmärkt ide då man fick skäligt betalt i förhållande till utdelningspotentialen. Apoteksmonopolet är däremot den största niten möjligen slagen av bilbesiktningsmonopolet.
Varför är följande scenario jättebra?
* Staten måste fortfarande via landstingen ta kostnaden för lagerhållning och säkerställd tillgång på ovanliga läkemedel, vacciner, motgift mm ty det ville inte apotekskedjorna göra.
* Asta 87 år med en läkemedelslista längre än synden går till sitt närmsta apotek (hon kommer givetvis alltid att handla där då det är närmast). Dessutom har hon frikort i likhet med de flesta som kroniskt tar läkemedel. Tidigare lagerhöll alltid apoteket den billigaste generikan (kopia på läkemedel med utgångna patent) vilken upphandlades centralt. Nu kan apoteket välja att enbart lagerhålla de preparat de tjänar pengar på. Slutsumman blir att staten får betala för ett dyrare läkemedel än nödvändigt.
Ex: Omeprazol (generika för Losec) 79kr/100tabl vilket Apoteket Hjärtat inte lagerhåller utan enbart en annan kopia som kostar 301kr.
Kunder med högkostnadskort skiter i vilket och de som betalar saknar idag möjlighet till prisjämförelse.
* Service, ett vackert ord som är ledstjärnan enl all marknadsföring på den nyskapade apoteksmarknaden. Service för vemdå?
Tidigare kunde jag som förskrivare när jag skrev receptet se vart läkemedlet fanns i lager och strulade det fanns där ett nummer att ringa och det gick till utbildad personal. Nu har jag ingen aning om vilket av alla kedjor som lagerhåller läkemedlet och där finns 5 olika nummer att ringa där IQ befirade callcenterbrudar svarar.