Nu var det ju som så, att det var du som kom med ett påstående. Då är det upp till dig att stödja ditt påstående, och inte mig att motbevisa dig. Varför var det fel att sälja V&S för 60mdr, och varför skriker inte alla finanskunniga ut sin avsky mot den korkade regeringen? Varför var det fel att avreglera apoteksmonopol? Monopol är sällan eller aldrig något bra.
Staten valde att sälja då ekonomin var i en svacka och kunde därmed fått kanske 60 mdr kronor, men fick verkar det som 55. Enligt uppgifter så drog V&S in ca 2,3 miljarder kronor till statskassan årligen, vilket säkert ökat med åren. Ett stadigt inflöde av pengar årligen är knappast en dålig sak för statens finanser.
Tycker du försäljningen var bra och av vilka skäl?
Finanskunniga skriker inte ut sin avsky av ideologiska skäl.
Kan du berätta för mig varför det är bra att tjäna pengar på försäljning av läkemedel till kund? Ett privat företag bör väl försöka maximera försäljningen men är det bra att försäljningen av läkemedel ökar? Varför har priserna gått upp på läkemedel sedan de fick lov att säljas fritt? Är inte det ett av skälen som förespråkarna för fram för att slopa monopol, att priserna sjunker med konkurrens?
Nej, du erbjöd förklaringar på fördelar med 6-timmarsvecka. Jag kan också se många fördelar, men det är fullständigt ointressant så länge det inte är finansierat. Men du verkar ju ha hittat något revolutionerande som alla politiker från både vänster och höger har missat - nämligen att vi kan finansiera hela skiten genom sänkta arbetsgivaravgifterna, och på så sätt få 100% sysselsättning i Sverige. Du borde satsa på en karriär som finansminister.
Jag erbjöd förklaringar via PM, men jag kan ta dem här då, även om du inte kommer hålla med mig av ideologiska skäl, precis som jag inte kommer hålla med dig.
Ideologier och vad man tror är rätt sitter trots allt rätt djupt rotat och är svårt att ändra på.
Du är ju faktiskt hur som helst något på spåren när du skriver att bolagsskatten kan sänkas. Om färre går på bidrag och istället arbetar, fler mår bättre och inte behöver uppsöka sjukvård, konsumtionen ökar, så kan ju faktiskt skatten sänkas. En del är säkert dessutom villiga att avstå löneökningar under en tid ifall det skulle införas.
Andra länder klarar av att sänka arbetstiden. Vi klarade av att sänka den från 48 till 40 timmar. Argumenten emot du kommer med är desamma som då.
Jag tror det kommer bli hur bra som helst att sänka arbetstiden. Du tror det inte. Men vi vet inte hur det blir förrän någon vågar sig på att försöka. Någon vågade från 48 till 40 utan att Sverige gick under, som motståndarna trodde.
Vad är dina argument mot att vi inte skulle klara det?