Hur kan man vara höger?

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
När ROT/RUT införs innebär det att dina surt förvärvade pengar som går i skatt gynnar random företag inom ROT/RUT-branschen. Du gillar alltså ett högre skatteuttag så att det kan finansiera detta bidrag?

ROT/RUT kostar skattebetalarna exakt ingenting.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
När ROT/RUT införs innebär det att dina surt förvärvade pengar som går i skatt gynnar random företag inom ROT/RUT-branschen. Du gillar alltså ett högre skatteuttag så att det kan finansiera detta bidrag? Men du gillar inte sänkt skatt för företag så att de får lägre kostnader och därmed kan anställa fler, låta dem arbeta lite kortare tid men mer effektivt?

Eehh... ? Vilken skola gick du i?

ROT/RUT innebär att en svajande bransch öppnat för massa arbetstillfällen vilket gör att dessa INTE behöver bidrag, vilket direkt påverkar mitt skattetryck positivt. Dessutom betalar de fortfarande skatt, men inte lika mkt. Även om de nollat både bolagsskatt och sociala avg. mm så hade det genererat 25% moms, vilket känns lite ogjort om momsen kommer från andras skattsedlar.

Tänk om, tänk rätt

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09

ROT/RUT innebär att en svajande bransch öppnat för massa arbetstillfällen vilket gör att dessa INTE behöver bidrag, vilket direkt påverkar mitt skattetryck positivt. Dessutom betalar de fortfarande skatt, men inte lika mkt. Även om de nollat både bolagsskatt och sociala avg. mm så hade det genererat 25% moms, vilket känns lite ogjort om momsen kommer från andras skattsedlar.

Tänk om, tänk rätt

Sex timmars arbetsdag innebär att det öppnas för en hel del arbetstillfällen då samma sak ska bli utförd genom att man delar lite på arbetsbördan, vilket gör att dessa INTE behöver bidrag, vilket direkt påverkar mitt skattetryck positivt. Dessutom betalar de fortfarande skatt, men inte lika mkt. Även om de nollat både bolagsskatt och sociala avg. mm så hade det genererat 25% moms, vilket känns lite ogjort om momsen kommer från andras skattsedlar.

Tänk om, tänk rätt

ROT/RUT kostar skattebetalarna exakt ingenting.

Varifrån kommer pengarna som medger ett ROT/RUT-avdrag då?

Last edited:

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Varifrån kommer pengarna som medger ett ROT/RUT-avdrag då?

ROT/RUT har öppnat en marknad som inte fanns innan. Det är inte skattebetalarna som pröjsar 50% av din/min kostnad för bygg/städtjänster, det är i praktiken bygg/städ som betalar mindre skatt. Skatt som de inte hade betalat annars heller pga de inte sålt sina tjänster.
Innan: Väldigt liten alt. svart marknad=inga skatteintäkter & arbetslöshet. A-kassa & socialbidrag.
Nu: Betydligt större vit marknad med skatteintäkter, dock lägre än för övriga tjänster. Färre arbetslösa och mindre skattepengar till A-kassa & soc.bidrag. De som arbetar inom ROT/RUT-sektorn har pengar att handla varor som staten får in skatt för och håller ytterligare ett antal människor utanför arbetslöshet. Ganska enkelt

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
ROT/RUT har öppnat en marknad som inte fanns innan. Det är inte skattebetalarna som pröjsar 50% av din/min kostnad för bygg/städtjänster, det är i praktiken bygg/städ som betalar mindre skatt. Skatt som de inte hade betalat annars heller pga de inte sålt sina tjänster.
Innan: Väldigt liten alt. svart marknad=inga skatteintäkter & arbetslöshet. A-kassa & socialbidrag.
Nu: Betydligt större vit marknad med skatteintäkter, dock lägre än för övriga tjänster. Färre arbetslösa och mindre skattepengar till A-kassa & soc.bidrag. De som arbetar inom ROT/RUT-sektorn har pengar att handla varor som staten får in skatt för och håller ytterligare ett antal människor utanför arbetslöshet. Ganska enkelt

Tittar man snävt på det så är det fortfarande vi, det vill säga staten, som betalar det. Får de in 100 i skatt innan, men nu 50, så innebär det att vi, det vill säga staten, får in mindre pengar. Det i sin tur får effekten att nedskärningar måste ske inom något område, avgifter för tjänster som tidigare ingått bland de offentliga tjänsterna tas ut eller skattehöjningar.

Att det sedan istället har långtgående positiva effekter runt omkring, vissa svåra att förutspå, andra man kan hoppas inträffar och ett par stycken saker som är självklara att de inträffar är ju en politisk satsning. Färre som går på a-kassa, lite mindre svartjobb och så vidare är självklart positivt, men inget som är självklart det måste inträffa. Den kan bära eller brista. Ungefär som ifall de skulle införa sex timmars arbetsdag. Det får också effekter på många områden som kanske kan leda till något positivt för alla i slutänden, eller så inte, men någon måste ju våga ta steget och prova, precis som med ROT/RUT.

Varför inte prova att ge skattelättnader åt de företag som inför sex timmars arbetsdag och se hur det går?

Wiklund

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2009
Hoj
GSXR 1000 K8
Varför inte prova att ge skattelättnader åt de företag som inför sex timmars arbetsdag och se hur det går?

Väldigt lätt att häva ut sig med man ska införa sex timmars arbetsdag, men hur blir det löntagerens löneutveckling och framtida pension?

Ska staten isf skjuta till skattepengar till förlorande inkomsttagarens senare pensionpengar, eller till socialbidrag när 70- o 80talisterna går i pension?

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Väldigt lätt att häva ut sig med man ska införa sex timmars arbetsdag, men hur blir det löntagerens löneutveckling och framtida pension?

Ska staten isf skjuta till skattepengar till förlorande inkomsttagarens senare pensionpengar, eller till socialbidrag när 70- o 80talisterna går i pension?

Vi lyckades skala bort 8 timmar per vecka utan att vi gått under (än så länge) och jag tror frågeställningarna då var desamma. Kanske kan du med sextimmarsdag höja pensionsåldern några år, men för de över 65 stoppa in ett par extra semesterveckor?

Domedagsprofetior får man ju höra lite då och då av politiker. Vi skulle ju till exempel gå under som land ifall vi inte anslöt oss till Euron, men vi har ju klarat oss bra trots allt. Självklart finns det därför de som absolut inte ens bryr sig om att se någon lösning på det här med arbetstidsförkortning, för sverige går ju under ifall man skulle arbeta 36 timmar per vecka, eller 30.

Ska jag vara ärlig tycker jag själv 30-timmarsvecka låter lite väl lite, 36 mer lagom, men det kanske kan fungera?

Vissa har ju löst det lite genom att avstå löneökningar i typ två år. Fungerar säkert sämre för de med redan låga löner.

Jag tycker i alla fall det är en bra idé. Livet innehåller mer än endast arbete. Det måste finnas mer tid över för hojkörning också! :tummenupp

Wiklund

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2009
Hoj
GSXR 1000 K8
Vi lyckades skala bort 8 timmar per vecka utan att vi gått under (än så länge) och jag tror frågeställningarna då var desamma. Kanske kan du med sextimmarsdag höja pensionsåldern några år, men för de över 65 stoppa in ett par extra semesterveckor?

Upplys mig, när var det?

Jag tycker i alla fall det är en bra idé. Livet innehåller mer än endast arbete. Det måste finnas mer tid över för hojkörning också! :tummenupp

Man måste ha råd med att köra hoj med, det är juh inte precis billigt och särskilt om man får förhöjd skatt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är alliansens fel!

Ny arbetslöshetsstatistik kom idag.

Antalet utförda arbetstimmar i genomsnitt per vecka uppgick till 88,5 miljoner under juli, en ökning med 7,8 miljoner timmar jämfört med juli 2009, vilket är statistiskt säkerställt. Justerat för skillnader i semesterledighet och liknande innebär det en ökning med 7,0 procent jämfört med juli 2009

Tack för det Reinfeldt! Du tar oss ur krisen!

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Jag har ett svagt minne av att på lokalradion hört ett reportage för något år sedan om minst en firma, tror det var en bilfirma i Hässleholm, som infört sex timmars arbetsdag med positiva resultat. Får nog googla lite men vill minnas att det var bibehållen lön och ökad produktion.

Hittade förresten en artikel om det, iofs från Aftonbladet, men det stärker mig ialla fall att jag nog mindes rätt trots allt! Var trots allt några år sedan...

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/rolfjansson/article112607.ab

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...