Hur kan man vara höger?

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
På samma sätt som du skänker bort överskjutande del av jobbskatteavdraget varje månad till bättre behövande. :hihi

Gör du det då? :)

Skillnaden är väl att jag inte har något emot att betala den skatt, även om den höjs, som regeringen ålägger mig att betala, utan att gnälla så förbaskat som andra här verkar göra. Vad jag sedan gör med mina resterande pengar är min ensak. ;)

Edit: För övrigt var det en rätt dålig liknelse. Kan till och med sträcka mig så långt att det inte var någon liknelse överhuvudtaget.

Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Du hade alltså personligen tänkt handplocka dina barns lärare? Genom djuplodande intervjuer? Göra en bakgrundscheck? Anlita en detektiv för att kolla så att läraren inte gör några konstigheter utanför skoltid? :confused:

Är du sedan säker på att andra barns föräldrar tycker den läraren är rätt för sina barn, så det slutar med att bara du vill ha den läraren och ditt barn får en helt egen privatlärare som du ska betala för? :confused:

Är det så konstigt för dig att ägna mer tid åt/för dina barn än att skjutsa dom till dagis?
Har du gjort djuplodande intervjuer med din bryggare när du köper pilsner på bolaget? Spelar du fånig eller?

Menar du på allvar att du tror att en kommunalt anställd lärare på något sätt skulle vara bättre än en privat anställd lärare?
Nu vet jag inte i vilken kommun du bor i, men kan du med handen på hjärtat säga att det bland din kommuns grundskolor inte finns de som är bättre, har bättre rykte och kanske till och med bättre lärare? Menar du att det idag med statlig skola är rättvist?
Hur mycket ni än vill det så är inte människor stöpta i samma formar. Alla är inte lika och alla kommer inte bidra enligt egen förmåga för allas bästa.

Jag vill själv kunna välja var och hur jag vill att mina barn ska utbilda sig (hur djupt jag vill engagera mig i det är väl upp till mig?), och vart mina föräldrar ska ligga på ålderdomshem. Vill jag att de ska ha det lite bättre så jobbar jag gärna lite mer för det. DET är frihet.

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Alla arbeten kräver inte poäng från högskola/universitet, men det är mycket viktigt att de utförs. "Straffet" de får är lägre lön hela sitt yrkesliv och lägre pension därefter. Det räcker väl?
Vilka pratar du om nu? Jag har vänner som är sopåkare, snickare och elektriker. Alla tjänade drygt 1,3 millar den tiden jag pluggade. Återstår att se om jag någonsin kommer att kunna komma ifatt, det är ju även ett rätt saftigt studielån som ska betalas tillbaks.

Vem var det som straffades sa du?

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Ja, det finns alltid Kycklingpappor som tror att just deras barn är sååå speciella att dom behöver annorlunda utbilning än alla andra barn och med särskilt utvalda lärare. Betala skatt istället så får du med största sannolikhet en bra skola utan batikhäxor.

Jo sen finns det ju de pappor som fullständigt skiter i sina ungar oxå. Vadå det kan väl nån annan ta hand om? "Hallå, staten var är ni, jag behöver torka mig i arslet!?"

:huvet

Edit:
Det där är så jävla typiskt vänsterfolk att resonera. Låt staten ta hand om allt så kan vi skylla på dom sen när ungen kommer ut som ett kriminellt mongo. För du har ju inget ansvar. Det har ju aldrig en vänstermänniska.

Last edited:

Stuff

Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Ja, det finns alltid Kycklingpappor som tror att just deras barn är sååå speciella att dom behöver annorlunda utbilning än alla andra barn och med särskilt utvalda lärare. Betala skatt istället så får du med största sannolikhet en bra skola utan batikhäxor.
Det handlar inte om att vara kycklingpappa, det handlar om att se efter sitt barns intresse. Jag valde bort den kommunala skolan med barngrupper som kunde uppgå till 25 barn. Istället går nu ungen på en musikskola (som är hennes intresse) där grupperna är hälften så stora och studieresultaten mycket högre.

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Kan du inte redan idag bestämma var du vill att ditt barn ska gå i skola? :confused:

Din syn på medmänniskor låter hyfsat otrevlig. Jag antar att du, ifall någon låg skadad, först skulle fråga om utbildning och inkomst, för att sedan bestämma dig för om det var lönt att hjälpa honom/henne.

Jovisst, jag kan ju betala in min unge på en privatskola idag...OCH dessutom betala skatt för att dina ungar ska få sig en utbildning oxå, eftersom du inte orkar engagera dig mer i dina barn?

Jag tycker DIN syn på medmänniskor är totalt skev. Jag antar att du, ifall någon låg skadad, först skulle låta någon annan ta hand om problemet eftersom "alla ska bidra efter egen förmåga"?
Jag behöver inte "pappa staten" som ska tala om för mig om jag vill hjälpa den skadade, jag hjälper honom gärna, troligen bra mycket mer än vad en vänstermänniska skulle göra.

Last edited:

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Eftersom du fått en utbildning, från grundskola, gymnasium till högskola/universitet, som inte kostat dig ett rött öre och idag tydligen ger dig hög lön, vore det väl kanske på sin plats att betala tillbaka lite utan att börja prata om bestraffning?

Utbildning betalar alla via sin skatt. Det är inget som "ngn annan" betalt.

Vad menar du med "betala tillbaka"? Gör inte de som utbildat sig det? Betalar inte de skatt på sina inkomster? Ska det vara en extra skatt för högutbildade? Om de tjänar mer efter utbildningen så betalar de redan mer i kronor än de som tjänar mindre.

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X

Skillnaden är väl att jag inte har något emot att betala den skatt, även om den höjs, som regeringen ålägger mig att betala, utan att gnälla så förbaskat som andra här verkar göra. Vad jag sedan gör med mina resterande pengar är min ensak. ;)

Edit: För övrigt var det en rätt dålig liknelse. Kan till och med sträcka mig så långt att det inte var någon liknelse överhuvudtaget.

Det är väl bättre att ha pengar över och skänka dem till de som VERKLIGEN behöver dem, t ex katastrofhjälp i Pakistan, än att skänka dem till via skatt Butlers i tunnelbanan? :tummenupp

Edit: Hörde på radion nyss. Ett av de stora problemen i Sverige idag är att 8% av yoghurten fastnar i de nya höga förpackningarna. Damn!

Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Är det så konstigt för dig att ägna mer tid åt/för dina barn än att skjutsa dom till dagis?
Har du gjort djuplodande intervjuer med din bryggare när du köper pilsner på bolaget? Spelar du fånig eller?

Menar du på allvar att du tror att en kommunalt anställd lärare på något sätt skulle vara bättre än en privat anställd lärare?
Nu vet jag inte i vilken kommun du bor i, men kan du med handen på hjärtat säga att det bland din kommuns grundskolor inte finns de som är bättre, har bättre rykte och kanske till och med bättre lärare? Menar du att det idag med statlig skola är rättvist?
Hur mycket ni än vill det så är inte människor stöpta i samma formar. Alla är inte lika och alla kommer inte bidra enligt egen förmåga för allas bästa.

Jag vill själv kunna välja var och hur jag vill att mina barn ska utbilda sig (hur djupt jag vill engagera mig i det är väl upp till mig?), och vart mina föräldrar ska ligga på ålderdomshem. Vill jag att de ska ha det lite bättre så jobbar jag gärna lite mer för det. DET är frihet.

Det var du som sade det var så viktigt att få välja, inte jag, och att du ville ägna tid åt att se till att dina barn fick bästa möjliga lärare. Vad gäller pilsner så köper jag en och finns inte ena märket tar jag det andra, eller ett tredje, eller provar något nytt.

Menar du att lärare i privata skolor per automatik är bättre? Jag frågade någon tidigare om statistik på att så var fallet, men hittills har jag tyvärr inte fått se någon.

Klart vissa skolor kan anses vara bättre, men det beror på många olika faktorer. Lärare är en av dem. Vilken utbildning föräldrarna har en annan.

Öh, jo, alla kommer väl bidra efter sin egen förmåga? Åtminstone får man väl hoppas det i alla fall? Att alla inte är lika håller jag med dig om. Vi är det inte till exempel. ;)

Vilka pratar du om nu? Jag har vänner som är sopåkare, snickare och elektriker. Alla tjänade drygt 1,3 millar den tiden jag pluggade. Återstår att se om jag någonsin kommer att kunna komma ifatt, det är ju även ett rätt saftigt studielån som ska betalas tillbaks.

Vem var det som straffades sa du?

Studielånet är frivilligt, om än att bidragsdelen borde höjas lite, så det var väl ingen nyhet då du började plugga? Så varför började du plugga istället för att bli snickare, sophämtare eller liknande?

Edit:
Det där är så jävla typiskt vänsterfolk att resonera. Låt staten ta hand om allt så kan vi skylla på dom sen när ungen kommer ut som ett kriminellt mongo. För du har ju inget ansvar. Det har ju aldrig en vänstermänniska.

Gick du i kommunal skola? Är du ett kriminellt mongo? :confused:

Last edited:

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Jo sen finns det ju de pappor som fullständigt skiter i sina ungar oxå. Vadå det kan väl nån annan ta hand om? "Hallå, staten var är ni, jag behöver torka mig i arslet!?"

:huvet

Edit:

Jag röstar inte vänster har aldrig gjort. Skiter inte i mina barn heller, samt att jag torkar mig själv efter varje toabesök.

Det finns hur många sätt som helst om du verkligen vill engagera dig i dina barns skola. Det behövs inga privatskolor för det. Om du verkligen tror att det är skolan som gör våra barn till kriminella mongon så bör du nog tänka om. Det är ditt förbannade ansvar som förälder att se till att ditt barn inte blir det, inte skolans

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jovisst, jag kan ju betala in min unge på en privatskola idag...OCH dessutom betala skatt för att dina ungar ska få sig en utbildning oxå, eftersom du inte orkar engagera dig mer i dina barn?

Jag tycker DIN syn på medmänniskor är totalt skev. Jag antar att du, ifall någon låg skadad, först skulle låta någon annan ta hand om problemet eftersom "alla ska bidra efter egen förmåga"?
Jag behöver inte "pappa staten" som ska tala om för mig om jag vill hjälpa den skadade, jag hjälper honom gärna, troligen bra mycket mer än vad en vänstermänniska skulle göra.

Fint att du kan göra det, betala skatt och en extra skolavgift! Har inga barn än, men den dagen jag får det ska jag skicka ett tackkort till dig. :tummenupp

Då har vi kommit fram till att vi båda har skeva uppfattningar. :hihi Precis så som det väl ska vara i en demokrati. ;)

Utbildning betalar alla via sin skatt. Det är inget som "ngn annan" betalt.

Vad menar du med "betala tillbaka"? Gör inte de som utbildat sig det? Betalar inte de skatt på sina inkomster? Ska det vara en extra skatt för högutbildade? Om de tjänar mer efter utbildningen så betalar de redan mer i kronor än de som tjänar mindre.

Det var väl precis det jag skrev?

Det är väl bättre att ha pengar över och skänka dem till de som VERKLIGEN behöver dem, t ex katastrofhjälp i Pakistan, än att skänka dem till via skatt Butlers i tunnelbanan? :tummenupp

Edit: Hörde på radion nyss. Ett av de stora problemen i Sverige idag är att 8% av yoghurten fastnar i de nya höga förpackningarna. Damn!

Jag tror, att röstar vi på Alliansen så kommer de lösa youghurt-problemet. :tummenupp

Last edited:

Stuff

Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Studielånet är frivilligt, om än att bidragsdelen borde höjas lite, så det var väl ingen nyhet då du började plugga? Så varför började du plugga istället för att bli snickare, sophämtare eller liknande?
Nu byter du spår i vanlig ordning. Jag frågade på vilket sätt de som inte väljer att högskoleutbilda sig blir straffade? Med tanke på att många av dem tjänar mer än dito utbildad grupp sett över ett helt yrkesliv.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Nu byter du spår i vanlig ordning. Jag frågade på vilket sätt de som inte väljer att högskoleutbilda sig blir straffade? Med tanke på att många av dem tjänar mer än dito utbildad grupp sett över ett helt yrkesliv.

Är det verkligen många som gör det, tjänar mer än dito utbildad grupp? Möjligtvis män inom industri, bygg och liknande, men en kvinna som städar, är kallskänka i skolmatsbespisningen, undersköterska i äldrevården och femtioelva andra yrken, gör det troligtvis inte. Och så generaliserar jag givetvis lite här, eftersom jag vet att det finns män inom kvinnodominerade yrken likväl som det finns kvinnor inom mansdominerade dito.

Straffa var nog dumt skrivet av mig, men till mitt försvar så satte jag det inom citattecken så att det inte skulle läsas helt bokstavligt.

Det finns akademikeryrken som ger dåligt betalt och det finns de som ger bra. Det finns icke-akademikeryrken som har samma förutsättningar. Pluggar till något gör man väl i första hand för att man har ett intresse inom det man läser till. Hoppas jag i alla fall.

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1

Aldrig i livet. Jag betalar mer än nog i skatt. :tummenupp

Frågan är varför du inte gör det som röstar för höjning av skatterna. Du borde ju kunna ligga före valet och ge bort lite extra.

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag kan hålla med om att vänsteridén om att alla ska ha det lika bra är en jättefin tanke.
Eller idé och idé... Utopi är ett bättre valt ord..

Dessvärre lever vi i verkligheten, och inte i en utopi. Om det vore så som vänstern vill att de "rika" ska finansiera allt, så att de "fattiga" får det lika bra.. vart finns då moroten för mig som individ att göra det där lilla extra?

Världen ser ut och fungerar trots allt som den gör, och vi i Sverige måste självklart vara konkurrenskraftiga internationellt sett för att kunna fortsätta ligga långt fram och ha våran välfärd.

Att ha skyhöga skatter och arbetsgivaravgifter leder bara till att företagen, och därmed kapitalet lämnar landet. Företagen och de förmögna betalar trots allt redan mer skatt i kronor än vad jag, och förmodligen du, någonsin kommer att göra. Vill vi verkligen att deras pengar ska försvinna ur landet?

På vilket sätt gynnar det oss?

Det är bra att allmänheten faktiskt börjar vakna och inser hur verkligheten fungerar istället för att gå på vänsterns illusioner.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Bara den kommentaren skulle göra det värt en hel del att sätta ungarna i privatskola. Inte för lärarnas skull, utan bara för att de inte skulle gå i samma klass som dina.

Kommunal skola är i otäckt många exempel rena skämten idag. Framförallt skapas "klassfrågan" inte genom kostnader, lärarkompetens eller matsedel för luncherna, utan i det faktum att föräldrar som väljer att forska reda på en skola som passar deras barn tagit ett steg redan där och visat sig engagerade och medvetna. DET påverkar skolan, barnen och bildningsnivån i all högsta grad.

Jag pluggar just nu på universan som "seniorstudent". Ge mig 3 bra politiska argument för att stanna i Sverige när jag är klar. Istället för att åka till USA, Tyskland, England eller Frankrike där jag skulle tjäna 3 ggr mer för att göra samma sak som i Sverige?!

Jag kan hålla med om att vänsteridén om att alla ska ha det lika bra är en jättefin tanke.

Kan du?

Om alla ska ha det lika bra. Kan du då motivera för mig varför jag pluggar? Varför jag sliter röv och har tentaångest och varför jag ska engagera mig i alla dessa skittråkiga, men viktiga kurser?

I min värld är det en uppoffring som ger något i andra änden. Men om alla ska ha det lika bra, då skulle jag gärna vara arbetslös. Det skulle ge mkt mer tid över till att sänka varvtiderna på Åsen.

Det har alltid varit så att man måste odla och skörda sin mark för att få mat på bordet. Varför skulle det förändras bara för att vi kommit högre i behovstrappan?

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Världen ser ut och fungerar trots allt som den gör, och vi i Sverige måste självklart vara konkurrenskraftiga internationellt sett för att kunna fortsätta ligga långt fram och ha våran välfärd.

Att ha skyhöga skatter och arbetsgivaravgifter leder bara till att företagen, och därmed kapitalet lämnar landet. Företagen och de förmögna betalar trots allt redan mer skatt i kronor än vad jag, och förmodligen du, någonsin kommer att göra. Vill vi verkligen att deras pengar ska försvinna ur landet?
Nu är du ju relativt ung om 1980 är ditt fördelseår :7peta men en sak kan vara bra att ta med sig från historien: Vi hade vänsterstyre under massor av år från 30-talet till mitten av 70-talet. Konstigt nog var det också under den tiden som Sverige byggdes upp till ett rikt land med många stora internationella företag som AGA, SKF, IKEA, Volvo och SAAB. Och då var sossarna betydligt mer vänster än vad de är idag. Så någon form av drivkraft verkar det ha funnit ändå och någon from av konkurrenskraft verkar det som om vi klarade av att ha, trots sossarna.
Allt berodde knappast på att det var krig i Europa på 40-talet.

Volvo betalade väl inte så många procent i skatt?!

har även hört, men inget jag vet, att det finns företag som flyttar till Sverige för att det faktiskt är ett bra företagsklimat här. Vi knyter t.ex. nävarna i fickorna istället fär att strejka hela tiden.

Fast jag brukar ha svårt att tro på domedagsprofeter och tror nog att Sverige kommer att klara sig bra oavsett vilken regering vi får...

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Bara den kommentaren skulle göra det värt en hel del att sätta ungarna i privatskola. Inte för lärarnas skull, utan bara för att de inte skulle gå i samma klass som dina.

Kommunal skola är i otäckt många exempel rena skämten idag. Framförallt skapas "klassfrågan" inte genom kostnader, lärarkompetens eller matsedel för luncherna, utan i det faktum att föräldrar som väljer att forska reda på en skola som passar deras barn tagit ett steg redan där och visat sig engagerade och medvetna. DET påverkar skolan, barnen och bildningsnivån i all högsta grad.

Jag pluggar just nu på universan som "seniorstudent". Ge mig 3 bra politiska argument för att stanna i Sverige när jag är klar. Istället för att åka till USA, Tyskland, England eller Frankrike där jag skulle tjäna 3 ggr mer för att göra samma sak som i Sverige?!

Mina ungar går inte i skolan, så du behöver inte oroa dig att dom hamnar i samma klass. Du får självklart lämna Sverige om du vill om du inte trivs här, jag tänker inte nämna ett enda politiskt argument för att du ska stanna.
Vi lever i en demokrati.
Själv jobbar jag och sliter röv och får stressångest, men lycka till med pluggandet

Last edited:

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
GSXR1000 K6
Nu är du ju relativt ung om 1980 är ditt fördelseår :7peta men en sak kan vara bra att ta med sig från historien: Vi hade vänsterstyre under massor av år från 30-talet till mitten av 70-talet. Konstigt nog var det också under den tiden som Sverige byggdes upp till ett rikt land med många stora internationella företag som AGA, SKF, IKEA, Volvo och SAAB.

Ja, men det är ju inte alls speciellt konstigt. Skattetrycket var betydligt lägre på 30-talet (10%) än vad det var på 70-talet (53%). Därför var det ju också en massa industrier som byggdes upp under den tiden.
Hur många stora bolag har startats i Sverige sedan 70-talet. Ser du inte sambandet??? :va

Källa: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattetrycket-historiskt/

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
ja, men det är ju inte alls speciellt konstigt. Skattetrycket var betydligt lägre på 30-talet (10%) än vad det var på 70-talet (53%). Därför var det ju också en massa industrier som byggdes upp under den tiden.
Hur många stora bolag har startats i sverige sedan 70-talet. Ser du inte sambandet??? :va

källa: http://www.ekonomifakta.se/sv/fakta/skatter/skattetryck/skattetrycket-historiskt/
attachment.php

Bifogat

• foretag.jpg
    foretag.jpg
    122.5 KB · Visningar: 115
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...