Hur kass är Triumph?

Status
Ej öppen för fler svar.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Provkör, provkör, provkör =0)

Jag tycker de verkar ryckt upp sig på senare år men för egen del så är jag inte helt imponerad av växellåda/koppling (vajer) när jag provkörde 675R 2012 några mil. Det är såklart även en smaksak men nu när de ändå börjat ta betalt för hojarna tycker jag att man kan förvänta sig bättre doningar. Äldre modeller (runt -00) tycker jag känns som skräp rakt igenom.

Men som sagt provkör =0)

Jag har ett svagt minne av att lådorna behöver köras in ett par hundra mil innan de "släpper".

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Vad har det varit för fel då? Var det fel orsakade av dålig kvalisort eller spontanfel?

Jag tycker det är viktigt att när man pekar ut ett märke eller en modell så preciserar man vad som är kass. Allt för många (säger absolut inte att så är fallet med dig) skyller på cykeln istället för den bakom spakarna, "Ducati är skit, körde av kedjan på min och det slog sönder blocket". "Min KTM är kass, kopplingen slirade på min så fick byta lameller efter 300mil"

Lär dig att justera kedjan och träna inte på att köra bakhjul istället för att skylla på märket....

Kan inte säga exakt vad det varit för fel Boris. Vet faktiskt inte ens vad mopparna hette (utan att fråga honom), ingen Daytona ivf.
Var ju trots allt några år sedan nu.
Men minns jag rätt var det elfel i två av fallen, motorn slutade helt enkelt gå rätt och slätt. Inget mekanikfel. Första gången minns jag inte vad som hände.

Edit: Sista gången var det ivf en Sprint som gav upp. De övriga två var Legend respektive Trophy. Elfel i alla fallen nu då jag kollat upp det. Alla mopparna har bara tvärdött helt plötsligt. Mer exakt än så visste inte farsgubben.

Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Upplevde inga problem med min växellåda på Speed Triple 2005. Tvärt om tyckte jag den var skön, hade en r6a 2002 som jag tyckte lådan var sådär på.. men den kan ju varit sliten. Hade inga problem med neutralen eller extra neutraler mellan 5 och 6..

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Där har varit marginellt mycket mer fel på dem jämfört med japscyklar. JA där har funnits en del typfel men det mesta är åtgärdat på garantin och det är ingen som tycker att Honda är skit trots att även de med jämna mellanrum gör missar tänk cbr1000 -08 och kolvringar...

skillnaden är möjligen att Honda tar det på garanti och Triumph stack ner med huvudet likt en struts vid liknande problem och sa att det skulle vara så men men. I stort håller jag med dig. Förövrigt råder jag ingen att köpa 08ans Honda literklubba som inte är medveten om "barnsjukan".
Lagerfel, lamellstrul och slukar olja. vet flertalet som fått 09ans motor till slut då problemen inte löst sig. Även dessa "2009" motorer kan dra ruskigt mkt olja men där har goodwillen tagit slut?! Så frågan är från vilket år eller motornummer man kan vara säker att slippa de medbyggda problemen. Inte hört någon med 2010 och framåt men vad vet jag.

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Jag har ett svagt minne av att lådorna behöver köras in ett par hundra mil innan de "släpper".

Kan säkert stämma, annan olja kan göra duktig skillnad det med men får ändå lite huvudbry när det inte känns rätt. Jag är dock kräsen när det kommer till växlingar, flera ggr inte varit imponerad av BMW och Yamaha på den punkten heller men så gott som alltid varit nöjd med Honda, Kawa och Suzuki. Sen finns det såklart annat man kan uppskatta eller ej på olika modeller/märken.

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Hoj
Snart
Den 3-cyl motorn på 955 och 1050 är i stort samma, längre slag på 1050.

Frambromsarna är nått standardfel som har med friktion att göra.

Jag har haft två, en 99:a Daytona, gick perfekt inte en misständning ens
vart så nöjd att jag köpte en 1050 Sprint, samma med den har funkat tre år för mig.

Båda drog mindre än 0,5 vid långkörningar i laglig fart och har bra med effekt.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Upplevde inga problem med min växellåda på Speed Triple 2005. Tvärt om tyckte jag den var skön, hade en r6a 2002 som jag tyckte lådan var sådär på.. men den kan ju varit sliten. Hade inga problem med neutralen eller extra neutraler mellan 5 och 6..

Jag kör på feltemas olja så jag får testa OKQ8 SBK eller nån svindyr Motul nästa gång. Aldrig mer Castrol i alla fall. Slirade satan i kopplingen, fick byta efter några tiotals mil.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Har kört 3000 mil med min Thruxton från 2008. Har bytt en glödlampa i instrumentbelysningen. Det är allt.
*Peppar, peppar, ta i trä!* :)

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag körde min -06 drygt 8000 mil innan jag krashade, endast vanlig service och väldigt lite egen skötsel som tvätt och sådant.

Aldrig några större trassel. en kulbult i växellänkaget gick av efter 6000 men fixades enkelt med en insex M6a och en fil. Lite 5-56 i kopplingskontakten och stödkontakten.

Om jag körde ECO-drive ca 0,4 L/mil om jag körde bana aldrig över 0,7. Normal körning (mycket bus) 0,6.

Vid mycket lek kunde man få fylla på någon dl olja. Jag tror jag köpte sådär 3-4 L olja under dom 8000 milen.

Kanon hoj, blir nog en sådan igen eller en Tiger.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Drygt 3 000 tuffa mil blev det på min Daytona 675 mellan 2006 och 2011 utan några allvarliga bekymmer som jag inte själv orsakat.

Typfel på den modellen är av enklare slag och (för traditionens skull - minns Lucas, skaparen av mörkret) relaterade till att laddrelä eller stator ibland packar ihop, dessutom är hojen begåvad med ett pinsamt klent batteri. Andra "typfel av enklare art" som förekommit:
- kamkedjesträckare som låser sig, årsmodell 2006-2008. Märks på rasslande mellan 4-8k RPM.
- tempgivare i luftburken ger upp (hände mig) årsmodell 2006-2008.
- EXUP-ventilen kärvar och orsakar felkod.

Alltså - inga allvarligare fel. Hojen vill ha någon dl olja per 100 mil, mer om Du kör mycket bana. Växellådan verkar skottsäker men är inte lika smidig som t ex Suzuki men väl så bra som vissa BMW.

Däremot en fantastiskt rolig körmaskin med vettig lay-out och rätt bra chassikomponenter redan från fabrik:) Så - hojen får mina varmaste rekommendationer:tummenupp

Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag har en thruxton som gått 2200mil, varav de sista 800 milen är körda av mig.

Trottelnålen satt tydligen löst och hade spel i mina förgasare när verkstan bestyckade om vid 2000mil. Det märkte jag däremot aldrig på motorgången. Vänster packning på blocket började läcka strax före 2000mil. That's it! Annars har jag inte haft/märkt några som helst problem med hojen. Startar alltid och går kanon.

Jo förresten, varvräknarnålen svajar lite ibland, vilket tydligen är hyfsat vanligt på thruxton/bonneville.

Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
På den Bonneville 08:a jag hade under ett års tid och körde drygt 1000 mil med så var det enda problemet ett uppbrunnet tändningslås annars helt OK :tummenupp

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag körde 3000 mil med min 2003 Speed Triple utan några speciella problem innan jag lyckades haverera motorn. Hängde dit en uppbyggd Daytona 955 och har snart kört 1000 mil med den motorn utan problem.

Aldrig krånglat utan alltid startat bra med undantag för när batteriet börjat bli dags att byta. Har inte haft några speciella problem i övrigt.

På 2002-2004 modellerna var det dock problem med tätningarna för tändstiftsbrunnarna vilket gjorde att fukt kom in men inte ut, vilket kunde orsaka överslag och misständningar samt dålig gång efter ett tag. Uppstod då vanligtvis efter tvätt eller kraftigt regn. Dessa tätningar finns dock i ny utforming nu och sitter de inte monterade redan så kostar de 40 kr styck att köpa nya.

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
Jag hade en sp3'a 07 som jag körde 4000 mil innan jag gick omkull och den förpassades till hoj himlen. Inga direkta problem. Kördes dagligen i ur och skur från April till November. Körde både bana och touring. Det är en kanonhoj som funkar till det mesta. Som nämnts tidigare i tråden så är växellådan det enda som man kan klaga på. Man får vara bestämd annars kan man hamna i något mellanläge. En sak som man kanske ska säga är att den äter duktigt med bakdäck men det är ju bara för att den inbjuder till buskörning. :tummenupp

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Har haft två st Speed Triple -00, -04, samt två Daytona 955.
Hade inga problem annat än läckande anslutning av bränsleslang från tanken, en klassiker på dessa modeller.

Annars har dom lite ljud för sig, men"så ska det låta" :hihi

Underbara hojar med karaktär. :tummenupp

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Hade en 675 06 ett kortare tag, körde inte så långt men inga problem där. Nu har jag en Tiger 1050 -07 som rullat 3500mil utan missöde.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S