Hur kass är Triumph?

Status
Ej öppen för fler svar.

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Så för 10 år sedan i ett odefinierat bikte "test" fick triumph 117% på nånting relaterat till reklamationer.
Vad ska man med den informationen till, vet ju inte ens vad det gällde eller vilka perioder.

I stort alla fordon får något reklamationsärende under garantitiden.

Naaw, tog den hårt?

Reklamationer sker när en produkt inte håller eller fel som i te borde vara fel. Ja bike var det och inte bikte.. Statistik inte test, fel av mig en kul att sälja 100st hojar och 117st kommer tillbaka :tummenupp

Jag skulle kunna tänka mig en trajja om Kawasaki, honda, BMW, Yamaha, eller Suzuki hade funnits! Men det är bara lilla jag! Tycker det är kul så länge man har samma intresse så får man åka på villen skit som helst, jag skruvar inte åt andra ändå:krama
 
Last edited:

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Triumph... finns dom fortfarande? Skämt åsido så tycker jag personligen inte om triumph. Det känns helt enkelt inte som att dom är lika bra "ihopsatta" som japsarna. Dessutom har dom ju knappast kvalité i samma klass som t.e.x Honda,Yamaha,Suzuki och Kawasaki. Japan är fruktansvärt duktiga på det mesta som dom gör. Och gällande motorcyklar så är dom odiskutabelt mest kompetenta. Dom spottar ut nya modeller år efter år dom fyra japanska tillverkarna, och väldigt sällan får man höra att det är några fel på dom. Det är riktigt grymt :)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Åter igen, bike gjorde ett test (reklamationer) vill minnas 2002 då hade trajja 117%!

Kawasaki hade bäst följt av Honda om jag minns rätt dock sålde Honda vääääldigt många mer cyklar än Kawasaki.. Går säkert att söka om den undersökningen som gjordes då!

Att Honda sålde fler cyklar än Kawasaki är ganska ointressant då det var andelen av cyklarna som kom in som räknades.

Dock var den tydliga trenden i testet att dom modeller som funnits längst hade minst antal problem. 2002 när testet gjordes hade Kawa få uppdaterade modeller, sporthojarna hade fortfarande förgasare (ZX6R kom t.ex. i ny modell med sprut 2003, ZX10R 2004, zzr1400 och storsäljaren er6 var ännu några år fram i tiden) och även i andra segment så var det få nyheter.

Intressant var också att extremt få reklamationer gjordes mellan år 2 och 5, dvs att den fem åriga garantin var i praktiken ingen större kostnad för bolagen som hade det.

Men sen vet man ju inte vad för åtgärder det var. Är ju lite skilnnad om kunderna kallas in för att efterdra någon skruv eller om man måste byta kolvringar.
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Triumph... finns dom fortfarande? Skämt åsido så tycker jag personligen inte om triumph. Det känns helt enkelt inte som att dom är lika bra "ihopsatta" som japsarna. Dessutom har dom ju knappast kvalité i samma klass som t.e.x Honda,Yamaha,Suzuki och Kawasaki. Japan är fruktansvärt duktiga på det mesta som dom gör. Och gällande motorcyklar så är dom odiskutabelt mest kompetenta. Dom spottar ut nya modeller år efter år dom fyra japanska tillverkarna, och väldigt sällan får man höra att det är några fel på dom. Det är riktigt grymt :)

Mycket tyckande, har du någon källa på något av påståendena? T.ex. på vilket sätt tycker du dom känns sämre ihopsatta, har du ens ägt någon eller kört någon längre sträcka?

Kör själv japshoj men tror inte att det egentligen är någon skillnad mot t.ex. BMW och Trajja.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jaså, du är här och trollar nu...

Vem är du?
Varför bryr jag mig om ditt inlägg?
Att jag vågar skriva det jag tycker är inte att trolla, men att vara rädd och försiktig med sina inlägg på ett forum är bara karaktärslöst. Ett forum är ju till för att man ska skriva det man kan och tycker. Sen kan man ju vara feg och rädd och sitta i ett hörn och bara lägga in små dumma kommentarer som "Jaså, du är här och trollar nu"
Det jag kan och och upplevt på motorcyklar skulle du inte ens förstå.
Du tillför lixom inget på forumet "du bara är"
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Att Honda sålde fler cyklar än Kawasaki är ganska ointressant då det var andelen av cyklarna som kom in som räknades.

Dock var den tydliga trenden i testet att dom modeller som funnits längst hade minst antal problem. 2002 när testet gjordes hade Kawa få uppdaterade modeller, sporthojarna hade fortfarande förgasare (ZX6R kom t.ex. i ny modell med sprut 2003, ZX10R 2004, zzr1400 och storsäljaren er6 var ännu några år fram i tiden) och även i andra segment så var det få nyheter.

Intressant var också att extremt få reklamationer gjordes mellan år 2 och 5, dvs att den fem åriga garantin var i praktiken ingen större kostnad för bolagen som hade det.

Men sen vet man ju inte vad för åtgärder det var. Är ju lite skilnnad om kunderna kallas in för att efterdra någon skruv eller om man måste byta kolvringar.

Jag är ingen märkes hora, dock med handen på hjärtat ligger kawa och Honda närmast. Jag svarade på ts första inlägg med den info jag hade, sen då om det kom som ett knytnäve slag mot vissa är ju tyvärr så. Det är ingen statistik tagen från himlen iaf, skulle aldrig smutskasta ett märke/handlare utan information som jag kan styrka!

Och i detta fallet kanske man skulle börja riva fram en gammal bike tidning från vinden och bifoga en bild...
 

hymn

We must push little cart!
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Skaune
Hoj
2011 Speed Triple
Aldrig köpt en hoj efter hur driftsäker den är, pengahål oavsett. Vill man köra japs så gör man det, vill man köra något mer udda så gör man det. Haft både japs och trajja, inte haft problem med några av dem.

Ride more, worry less :näsblod
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Reklamationer sker när en produkt inte håller eller fel som i te borde vara fel. Ja bike var det och inte bikte.. Statistik inte test, fel av mig en kul att sälja 100st hojar och 117st kommer tillbaka :tummenupp

Jag undviker att sänka mig till din nivå i den här diskussionen och försöker istället prata om själva innehållet.

Om 117% nu är värdet som ska ställas i någon form av relation till något så kan jag endast tänka mig att det handlar om 1,17 reparationer per motorcykel. Dock har ju ingen tidsperiod eller ens om det är garantireparationer angivits så det säger ju i stort ingenting.

1,17 åtgärder under garantitiden låter som riktigt bra faktiskt, kan vara allt från rost på nypbultar, en dålig slangklämma till betydligt värre.

Har för övrigt haft 4 garantiärenden på 4500 mil med V70n (400%?!?!), inget av dem har varit något större problem.

Kan du lägga av med högstadiekommentarerna så vore det uppskattat.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Och gällande motorcyklar så är dom odiskutabelt mest kompetenta. Dom spottar ut nya modeller år efter år dom fyra japanska tillverkarna, och väldigt sällan får man höra att det är några fel på dom. Det är riktigt grymt :)

Ärligt talat så är det väl endast KTM och de mindre italienarna som man tycker sig ha märkt ha högre felfrekvens bland de Europeiska. Italienarna kan man ju förstå eftersom det oftast bygger lite extremare maskiner med mindre volymer. Moderna amerikanare har jag ingen uppfattning om ens.
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Mycket tyckande, har du någon källa på något av påståendena? T.ex. på vilket sätt tycker du dom känns sämre ihopsatta, har du ens ägt någon eller kört någon längre sträcka?

Kör själv japshoj men tror inte att det egentligen är någon skillnad mot t.ex. BMW och Trajja.

Källor hit och dit kan vara rätt meningslösa om man pratar subjektivt. Tror inte det finns så många tester där man har testat vilken hoj som är sämst? Har du t.e.x nån källa på motsatsen? Eller nån källa på att jag inte kan springa snabbare än en leopard? För det finns inte just ett sånt test. Jag har åkt sporthojar sen 95 och vill inte låta som en gammal räv. Har åkt många olika trajjor och ja. Jag kan känna att dom inte är lika välgjorda, det är inte Ducati heller.
Och i ärlighetens namn så är det ju knappast Triumph som hyllas för sin driftsäkerhet/kvalité i olika tidningar, det brukar vara Honda och Yamaha. Och glöm inte att prylar/produkter kan skilja i kvalité, allting är inte lika bra eller lika dåligt. Japan är allmänt kända för att ha extremt duktiga ingenjörer. Detta gäller inte bara motorcyklar. Triumph är inte dåliga, bara dåliga i jämnförelse.
 

Kneedrag

Guest
Vet det finns statlig sida i usa där man kan läsa om reklammationer som vissa märken varit tvugna att genomföra.

Kan någon leta up den?

Jag hinner inte googla sitter på jobbet med shitload att göra .
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Vilket dumt inlägg, osakligt!

Har haft tre trajjor (1050 Tiger 07 samt två Speed triplar 08+10), betydligt mindre fel på dessa än min tidigare Honda och nuvarande KTM. Helt underbara hojjar med otrolig motor och karaktär.

Triumph dras nog med ryktet om dålig kvalitet sedan 80-90 talet men har sedan sekelskiftet ryckt upp sig otroligt. Testet paPs nämnde tror jag var i Motorad för ett-två år sedan.

Triumph e väl ett av märkena som klarat sig bäst i lågkonjunkturen i branschen vilket borde visa en del. Tror man inte ska lyssna så mkt på hörsägen, speciellt från japsägare som inte vet bättre :krama

Ok - Du som skriver kloka & sakliga inlägg.
Hävdar att trajan är den bästa hoj du ägt & därför kör du KTM, är det någon mer som inte förstår logiken eller är det bara jag som är trög?:confused::va:confused::va
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Vet det finns statlig sida i usa där man kan läsa om reklammationer som vissa märken varit tvugna att genomföra.

Kan någon leta up den?

Jag hinner inte googla sitter på jobbet med shitload att göra .
Det är också ganska meningslöst, kanske låter bitter. Men verkligheten blir ju den att det blir svårt att få ett objektivt inblick. T.e.x så rullar det ju många fler Honda än Triumph på vägarna, så det naturliga är ju att det skulle bli mer reklamationer från det märket som har flest sålda hojjar på vägarna... Betyder detta då att T.e.x Honda skulle vara ett sämre märke statistiskt? Som sagt är det svårt att bevisa saker. Men det behöver inte betyda att påståendet Triumph är sämre än japsarna inte är sann ändå. Och vad är egentligen sämre? Sämre drag, sämre bromsar,motorn håller inte lika långt för t.e.x bankörning. Det är nog klokt att bara säga att japsarna är bättre än konkurrensen i helhet.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ursäkta min franska men det blev inte mycket vettigt sagt i Din post!

Testen som avses är Motorrads 5 000-milatest där både Daytona, Sprint och senare säkert ytterligare några Trajjor placerat sig bland de driftsäkraste och billigaste hojarna att underhålla under testet.

Visst gäller testen bara en hoj ur mängden och ett bra testresultat är en klen tröst för den enskilde ägare som står med skuren motor. Det gäller oaktat man köper en Blade -08 eller en Triumph.

Jag påstår att min nyare Gixxer inte på någon punkt är mer välbyggd än min gamla Daytona. Detta utifrån mina värderingar om driftsäkerhet, enkelt underhåll och genomtänkt demontering av kåpor och slitdelar. Bägge har sina för- och nackdelar. Men den sammanlagda bedömningen är att de, med min uppfattning om kvalitet, är just likvärdiga.

Vilka Triumph har Du kört? På vilket sätt skulle Du från förarplatsen märkt deras sämre "kvalitet"? Vad hade de hojarna för historik? Vad jämför Du Med? Vilken förartyp är Du? Vilka egenskaper hos en maskin värderar Du högre respektive lägre? Tror Du blint på vad som skrivs i tidningar och press eller föredrar Du att bilda Dig en egen uppfattning?

Till dess Du besvarat de frågetecknen är nog Din post och Dina åsikter tämligen svåra att värdera.

Definitionen på kvalitet är intressant. Vad som är rätt kvalitet för vissa är för låg kvalitet för andra, där är vi överens. Men mumbo-jumbo och generaliseringar om tidningars åsikter eller att man "känner något" är, som Du kanske förstår, inte precis knivskarpa uttalanden?

Så - komplettera gärna Din tidigare post med lite mer fakta och exakta reflektioner, då blir den enklare för TS att utvärdera:)

Källor hit och dit kan vara rätt meningslösa om man pratar subjektivt...
Jag har åkt sporthojar sen 95 och vill inte låta som en gammal räv. Har åkt många olika trajjor och ja. Jag kan känna att dom inte är lika välgjorda...
Och i ärlighetens namn så är det ju knappast Triumph som hyllas för sin driftsäkerhet/kvalité i olika tidningar, det brukar vara Honda och Yamaha. Och glöm inte att prylar/produkter kan skilja i kvalité...
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Väx upp.


De är bättre i jämförelse, Motorrad 07/08 som källa efter 5Kmil testerna.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...-ST-tr%E5den&p=2895186&viewfull=1#post2895186

Bara ett exempel...
Ser tyvärr att du är en märkestaliban och inte särskilt kunnig eller objektiv, du hänvisar till ett test där man har testat tre olika modeller och utgår ifrån att Triumph är ett märke i nivå med dom bättre. Om du tänker efter ett steg till och tänker på tillverkningen av dom japanska märkena på bland annat hur många cyklar som spottas ut från fabrik, hur många nya modeller som konstant är under utveckling samt hur lite fel det rapporteras så får du en inblick om vad ingenjörskonst och kvalité handlar om. Ingen vet hur en högvarvig supersporthoj från Triumph skulle klara sig mot dom japanska literhojarna. Varför? Kanske helt enkelt för att Triumph inte ens har kunskapen att bygga en sån hoj som skulle klara sig i den konkurrensen. Kom tillbaka när du har lite mer kött på benen. Just nu tycker jag bara att du gör dig löjlig och har därför svårt att ta dig på allvar. Inget personligt mot dig, men jag klarar inte av märkestalibaner...
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Ursäkta min franska men det blev inte mycket vettigt sagt i Din post!

Testen som avses är Motorrads 5 000-milatest där både Daytona, Sprint och senare säkert ytterligare några Trajjor placerat sig bland de driftsäkraste och billigaste hojarna att underhålla under testet.

Visst gäller testen bara en hoj ur mängden och ett bra testresultat är en klen tröst för den enskilde ägare som står med skuren motor. Det gäller oaktat man köper en Blade -08 eller en Triumph.

Jag påstår att min nyare Gixxer inte på någon punkt är mer välbyggd än min gamla Daytona. Detta utifrån mina värderingar om driftsäkerhet, enkelt underhåll och genomtänkt demontering av kåpor och slitdelar. Bägge har sina för- och nackdelar. Men den sammanlagda bedömningen är att de, med min uppfattning om kvalitet, är just likvärdiga.

Vilka Triumph har Du kört? På vilket sätt skulle Du från förarplatsen märkt deras sämre "kvalitet"? Vad hade de hojarna för historik? Vad jämför Du Med? Vilken förartyp är Du? Vilka egenskaper hos en maskin värderar Du högre respektive lägre? Tror Du blint på vad som skrivs i tidningar och press eller föredrar Du att bilda Dig en egen uppfattning?

Till dess Du besvarat de frågetecknen är nog Din post och Dina åsikter tämligen svåra att värdera.

Definitionen på kvalitet är intressant. Vad som är rätt kvalitet för vissa är för låg kvalitet för andra, där är vi överens. Men mumbo-jumbo och generaliseringar om tidningars åsikter eller att man "känner något" är, som Du kanske förstår, inte precis knivskarpa uttalanden?

Så - komplettera gärna Din tidigare post med lite mer fakta och exakta reflektioner, då blir den enklare för TS att utvärdera:)
Om du läser mina tidigare inlägg så står det just att det är svårt att sätta fingret på vad som gör en hoj bättre eller sämre. Och har jag inte gjort mig förstådd så är det inte hos mig felet ligger. Hur jag är som förare är helt upp till vilken maskin jag sitter på och vilket humör jag är på.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Ser tyvärr att du är en märkestaliban och inte särskilt kunnig eller objektiv, du hänvisar till ett test där man har testat tre olika modeller och utgår ifrån att Triumph är ett märke i nivå med dom bättre.

Snälla, kan du inte bemöda dig med att läsa innantill åtminstone: "beating 12 other competitor"

Jag är för övrigt inte märkestaliban, bara en nöjd Triumphägare. Vad gäller högvarviga literklubbor så är väl jämförelsen lika relevant i 600cc klassen där Daytonan verkar ha fungerat utmärkt.

Den här personpåhoppsgrejen du kör känns lite fånig. Du kanske kan sluta med det?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top