Hur kass är Triumph?

Status
Ej öppen för fler svar.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag tycker det är roligt att trådstartaren inte vill ha info från Triumph ägare:hihi

-Jo jag kör Suzuki och antar att Triumph dras med vissa kvalitétsbrister, dessutom osv osv:3freak
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mjae, saknar Du förmågan att göra Dig förstådd bland andra intresserade i detta ämne kan ju en annan slutsats vara att Dina åsikter framförs så illa underbyggda att de inte går att utvärdera? Och därmed inte kan värderas? Utan måste betecknas som subjektiva? Jaja, Du är fri att göra Din egna tolkning av situationen och tur är väl det:)

Men nu kan vi nog avsluta denna debatt, TS har all input han behöver för att besvara sin fråga!

Om du läser mina tidigare inlägg så står det just att det är svårt att sätta fingret på vad som gör en hoj bättre eller sämre. Och har jag inte gjort mig förstådd så är det inte hos mig felet ligger. Hur jag är som förare är helt upp till vilken maskin jag sitter på och vilket humör jag är på.
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Snälla, kan du inte bemöda dig med att läsa innantill åtminstone: "beating 12 other competitor"

Jag är för övrigt inte märkestaliban, bara en nöjd Triumphägare. Vad gäller högvarviga literklubbor så är väl jämförelsen lika relevant i 600cc klassen där Daytonan verkar ha fungerat utmärkt.

Den här personpåhoppsgrejen du kör känns lite fånig. Du kanske kan sluta med det?
Du började med att säga "väx upp" om jag inte minns fel. Och jag skrev ju tydligt att det inte var nåt personligt utan jag har svårt för märkestalibaner. Och jag märker av sånt ganska snabbt. Men om du på nåt sätt tycker att jag gick över gränsen så ber jag naturligtvis hjärtligt om ursäkt. Och vad säger det där testet egentligen? Hur har dom testat hojjarna, har dom tourat, har dom kört hårt på bana, har dom kört med lite olja? Vid normalt touringåka har jag svårt att se varför Triumph skulle vara "sämre" än nåt annat. Vid hård körning och tuffare förhållanden däremot så har jag svårt att tro att Triumph skulle klara sig lika bra. Helt enkelt för att engelsmännen inte är lika duktiga som japanerna på att tillverka motorcyklar. Dom flesta insatta vet ganska tydligt om att japanerna är i en klass för sig gällande helhet av motorcykeltillverkning. Svårare än så är det egentligen inte.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Har man inte egna erfarenheter av märkena, så bör man hålla käft för att inte ge en missvisande bild. Att skriva; De är sämre för att de andra är bättre, men jag kan inte säga varför tillför ingenting till någon som funderar på att köpa ett märke för första gången. Att däremot säga exempelvis att "Jag har haft detta felet och har hört att det är vanligt" tillför däremot någonting.

Jag är övertygad om att många märken dras med oförtjänt dåligt rykte. Ducati, ska exempelvis vara sjukt dyra att serva, vilket min modell inte alls var.

Personliga erfarenheter är det som räknas!!! Inte massa blaj!

För övrigt tillverkas Triumph numera i Thailand, inte i England. -I alla fall de modellerna jag har koll på.

Edit:

Dom flesta insatta vet ganska tydligt om att japanerna är i en klass för sig gällande helhet av motorcykeltillverkning. Svårare än så är det egentligen inte.

Detta är ett lysande exempel. :va
 
Last edited:

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Jag är ingen märkes hora, dock med handen på hjärtat ligger kawa och Honda närmast. Jag svarade på ts första inlägg med den info jag hade, sen då om det kom som ett knytnäve slag mot vissa är ju tyvärr så. Det är ingen statistik tagen från himlen iaf, skulle aldrig smutskasta ett märke/handlare utan information som jag kan styrka!

Och i detta fallet kanske man skulle börja riva fram en gammal bike tidning från vinden och bifoga en bild...

Har ju hänt en hel del sen -02 också
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Det är det som är problemet. Du tror och känner. Som att diskutera religion med religiösa...eller talibaner för den delen.

Om du istället tar in erfarenheter från andra så blir det en världsbild.

Men jag tror inte du har något större intresse av det så vi kan lika gärna låta det bero.
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Sluta att nervärdera japanernas kunskaper om hur man får saker och ting att fungera bra och problemfritt.
Det är lika med deras bilar, det är dom mest felfria bilar som finns.
Nu blir jag arg på ditt dumma inlägg! du vet att japsingarna håller en bättre och jämnare kvalité. Trajja är ju inte ens med i leken, till och med BMW är en mycket bättre cykel än Trajja. Du har som sagt haft 3 trajjor så du är partisk.
Kom tillbaka när trajjorna rullar 20 000 mil problemfritt. Honda VFR 750 och Yamaha Diversion 900 är 2 cyklar som klarar det utan problem. Min kompis Triumph T100 -04 har en seg koppling och växellåda vid 2600 mil.
Som jag sa Trajja är kanske inte ett dåligt märke men japsingarna är bättre.
Varför har du inte en Trajja nu om dom är så bra?
Sluta och skriv in denna tråd när du är så okunnig. Svarar du på detta inlägg igen då har du väldigt tråkigt eller så är du bara helt enkelt blåst.
Så ja så ja, skicka mig ditt personnummer så ska doktorn skriva ut lite lugnande till dig.
Säg mig, har du själv ägt en Triumph eller baserar du allt du säger på rykten och andra handsinfo?

Ser tyvärr att du är en märkestaliban och inte särskilt kunnig eller objektiv, du hänvisar till ett test där man har testat tre olika modeller och utgår ifrån att Triumph är ett märke i nivå med dom bättre. Om du tänker efter ett steg till och tänker på tillverkningen av dom japanska märkena på bland annat hur många cyklar som spottas ut från fabrik, hur många nya modeller som konstant är under utveckling samt hur lite fel det rapporteras så får du en inblick om vad ingenjörskonst och kvalité handlar om. Ingen vet hur en högvarvig supersporthoj från Triumph skulle klara sig mot dom japanska literhojarna. Varför? Kanske helt enkelt för att Triumph inte ens har kunskapen att bygga en sån hoj som skulle klara sig i den konkurrensen. Kom tillbaka när du har lite mer kött på benen. Just nu tycker jag bara att du gör dig löjlig och har därför svårt att ta dig på allvar. Inget personligt mot dig, men jag klarar inte av märkestalibaner...
Så antalet modeller på produktionslistan och antalet producerade bilar är lika med kunskap, kvalité och ingenijörskonst?

Ja jävlar, då är ju märken som Bugatti, Lamborghini och Co traktorer i jämförelse med Skoda, Volvo etc.



Jag äger en Triumph och tycker den är bra. Skulle jag köpa nytt skulle jag inte gå på vad tidningar, forum, märkeshoror eller andra säger, utan på vad jag tycker om motorcykeln efter att jag tittat och provkört den.

Allt annat är bara befängt. Alla märkesdiskussioner är befängda, i synnerhet när nötter med andrahandsinformation och rykten försöker sig på att veta.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Sedan köper ju många sina motorcyklar begagnade. Man kan ju ha köpt en MC som är riktigt dåligt omhändertagen/buskörd och vilket kan ge en bild av att en MC av visst märke är dålig.
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Problemet med trådar som denna är naturligtvis att dom som kör märket som tråden handlar om kommer in i tråden som blinda och försvarar märket med näbbar och klor. När man kan se bristerna hos cykeln man själv har köpt och vågar prata om det så har man kommit en bit i att vara öppen för för diskussion. Jag är en hobbyfotograf och har ett kamerahus för över 30 000:- men jag har inga problem om att prata om eventuella brister som min dyra kamera har. Nu säger jag inte att Triumph är dåliga. Men på många av er trajjaägare låter det som att det inte finns nåt bättre, och det har jag svårt att köpa. Är man nöjd så är det skitbra, men det finns oftast bättre prylar än det man själv har, trots att det kan vara tungt för en själv att erkänna det.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Nu säger jag inte att Triumph är dåliga. Men på många av er trajjaägare låter det som att det inte finns nåt bättre, och det har jag svårt att köpa. Är man nöjd så är det skitbra, men det finns oftast bättre prylar än det man själv har, trots att det kan vara tungt för en själv att erkänna det.

Läs tråden, finns en hel del om vad som inte fungerar bra och vad som fungerar bra.

Egentligen, bara läs något över huvud taget. :huvet
 

EHEC

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Jakobstad
Hoj
Tillfälligt hojlös
Så Triumph är kass för du fått spraya stödgivaren en gång på 4 år?

Så allt som är blåvitt är kass?

Du är Finlandssvensk?

Jag driver med er. Jag använder samma ståltråd man länge använt mot allt icke-japanskt med hjul, dvs det är skit om materialet inte är okrossbart..

Jag är mycket väl medveten om att min Daytona är okrossbar och snabbare än allt som inte bygger på scramjet-teknologi.. :)
 
Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Vi som har eller har haft Trajja tycker jag har skrivit i denna tråd vad vi haft för problem/brister med våra Trajjor. Men många har förutfattade meningar om Triumph pga. kanske tidigare brister i design och tillverkning (typ innan år 2000...)

Sedan vad är en bättre MC, en MC som gör 0-100 på 0.5 sekunder bättre eller en MC som ger en större smajl när man kör den.

Skulle jag köpa ny "fin" MC igen så blir det nog Triumph Street Triple eller möjligvis Aprilia Touno. För jag tycker japanska RAD4 är så tråkiga i karaktären.
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Läs tråden, finns en hel del om vad som inte fungerar bra och vad som fungerar bra.

Egentligen, bara läs något över huvud taget. :huvet

I Inlägg #74 så skriver du "dom är bättre i jämnförelse" i vilket inlägg i denna tråd har du som Triumphägare skrivit någonting i negativ anda om ditt märke? Eller kanske har du världens bästa motorcykel med utan några som helst några brister? Om den nu har brister vill du dela med dig om vilka dessa är? TS vill gärna veta.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
I Inlägg #74 så skriver du "dom är bättre i jämnförelse" i vilket inlägg i denna tråd har du som Triumphägare skrivit någonting i negativ anda om ditt märke? Eller kanske har du världens bästa motorcykel med utan några som helst några brister? Om den nu har brister vill du dela med dig om vilka dessa är? TS vill gärna veta.

Har en 08a, växellådan är det sämsta på den, falska neutraler mellan 5an och 6an. Ironiskt nog är det svårt att hitta den riktiga neutralen. I övrigt har den hållit utmärkt kvalité. Motorn är fantastisk och Brembo oken är tokbra.

Edit: Den har gått 3200 mil. Batteri och skivor fram är det enda Jag behövt byta i förtid. Tack ISR för grymmt bra skivor!

Se ovan inlägg #12
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
I Inlägg #74 så skriver du "dom är bättre i jämnförelse" i vilket inlägg i denna tråd har du som Triumphägare skrivit någonting i negativ anda om ditt märke? Eller kanske har du världens bästa motorcykel med utan några som helst några brister? Om den nu har brister vill du dela med dig om vilka dessa är? TS vill gärna veta.

Men herregud, står ju på förstasidan!
Ska jag behöva läsa det högt för dig också?

http://www.sporthoj.com/forum/showt...%E4r-Triumph&p=5601669&viewfull=1#post5601669
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Sluta att nervärdera japanernas kunskaper om hur man får saker och ting att fungera bra och problemfritt.
Det är lika med deras bilar, det är dom mest felfria bilar som finns.
Nu blir jag arg på ditt dumma inlägg! du vet att japsingarna håller en bättre och jämnare kvalité. Trajja är ju inte ens med i leken, till och med BMW är en mycket bättre cykel än Trajja. Du har som sagt haft 3 trajjor så du är partisk.
Kom tillbaka när trajjorna rullar 20 000 mil problemfritt. Honda VFR 750 och Yamaha Diversion 900 är 2 cyklar som klarar det utan problem. Min kompis Triumph T100 -04 har en seg koppling och växellåda vid 2600 mil.
Som jag sa Trajja är kanske inte ett dåligt märke men japsingarna är bättre.
Varför har du inte en Trajja nu om dom är så bra?
Sluta och skriv in denna tråd när du är så okunnig. Svarar du på detta inlägg igen då har du väldigt tråkigt eller så är du bara helt enkelt blåst.

Va fan, du måste vara riktigt dum i huvudet... Solsting eller?

Att jag inte har en trajja nu var att jag ville ha en annan typ av hoj, måste man äga ett visst fabrikat för att tycka hojen är bra? Jisses... Du måste ha tappats många ggr som barn!

Jag skrev att ditt inlägg var jävligt osakligt, inte att Triumph var bäst i världen... Även om jag nu tycker det.
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Ok - Du som skriver kloka & sakliga inlägg.
Hävdar att trajan är den bästa hoj du ägt & därför kör du KTM, är det någon mer som inte förstår logiken eller är det bara jag som är trög?:confused::va:confused::va

Vet inte om vi behöver svara på det... Det är DU som är trög!

Läs en gång till och se om du kan tolka det annorlunda. Men ditt surande beror nog på andra trådar...
 

MC Doktorn

Guest
Ser tyvärr att du är en märkestaliban och inte särskilt kunnig eller objektiv, du hänvisar till ett test där man har testat tre olika modeller och utgår ifrån att Triumph är ett märke i nivå med dom bättre. Om du tänker efter ett steg till och tänker på tillverkningen av dom japanska märkena på bland annat hur många cyklar som spottas ut från fabrik, hur många nya modeller som konstant är under utveckling samt hur lite fel det rapporteras så får du en inblick om vad ingenjörskonst och kvalité handlar om. Ingen vet hur en högvarvig supersporthoj från Triumph skulle klara sig mot dom japanska literhojarna. Varför? Kanske helt enkelt för att Triumph inte ens har kunskapen att bygga en sån hoj som skulle klara sig i den konkurrensen. Kom tillbaka när du har lite mer kött på benen. Just nu tycker jag bara att du gör dig löjlig och har därför svårt att ta dig på allvar. Inget personligt mot dig, men jag klarar inte av märkestalibaner...

Ärligt du anklagar andra för att inte vara objektiva och kunniga.
Tyckte du inte testen var tillräckligt objektiv där man plockade isär olika modeller från olika tillverkare i dess minsta beståndsdelar och mäter toleranserna.

Kan du själv lägga fram initierade källor, fakta som stödjer det du säger.

Du skriver
Om du tänker efter ett steg till och tänker på tillverkningen av dom japanska märkena på bland annat hur många cyklar som spottas ut från fabrik, hur många nya modeller som konstant är under utveckling samt hur lite fel det rapporteras så får du en inblick om vad ingenjörskonst och kvalité handlar om.

Du anger mängden och antal nya modeller som ett kvalitets begrepp och ett tecken på ingenjörskonst.

På vilket sätt kan man förklara att en modern japansk supersport 600 är av bättre ingenjörskonst än än tex Daytona 675 menar du ?

Den vann Masterbike i sin klass 2006-2007 och kom väl 2a 2008 ?
Slog flera japanska märken som Kawasaki Ninja ZX-6R Honda CBR600RR Suzuki GSX-R750 Yamaha’s YZF-R6.
Den fick väldigt goda recensioner för sin vridstarka motor och lättkörda chassie i kombination med en fin landsvägsanpassad körställning.

Jag tolkar det som ett tecken på god ingenjörskonst från Triumph.


Yamahas litermaskin tex har klassats som trött, tung och slö trots hypermodern crossplane teknik levererar den inte i sitt standard utförande
Som man förväntat sig.
Är detta god ingenjörskonst?

Japanska tillverkare har tappat mark gentemot de Europeiska tillverkarna ifråga om ingenjörskonst.
2010 vann BMW S1000RR före Aprilia RSV4 Factory och MV Agusta F4. På fjärde plats kom KTM RC8R före Ducati, Honda, Suzuki, Kawasaki och Yamaha.
Europeiska märken vann även året före och efter.

Så det finns tydliga indikationer på att Japanska tillverkare av supersporthojar inte är lika dominerande idag ifråga om att ha konsten att tillverka en potent supersporthoj oavsett klass.

Du anger även att det är lite fel som rapporteras.

Har du själv tillförlitliga källor som kan visa att Triumph har sämre resultat ifråga om material kvalité ?
Nej antagligen inte!
Även om Motorrads långtidstester är stickprov, är dom ytterst seriösa och objektiva i sin bedömning.

Tycker du ska hålla en lite lägre profil om du inte har mer att komma med än kvalificerat tyckande innan du klassar på andra som okunniga.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top