Ur sporthoj perspektiv är två modeller aktuella ut traja sortimentet. Nämligen : Daytona R som har Öhlinare fram & bak & Brembo bromsar fram, vilket ger + ; 125hk 72 Nm ur en 675cc. Iof. klassas en 600cc men regeln är upp till 600 ej över . Därför hamnar hojen i segmentet 600-750cc. Men är vi snälla & jämför den med andra 600cc står den sig hyfsat mot andra sporthojar i klassen, men kräver en större motor för att hänga med, inte bäst men ej heller sämst & här pratar jag bara prestanda på pappret.
Nästa är : Speed Triple R Öhlinare fram & bak & Brembo bromsar fram, + ; 135hk 111Nm ur en 1050cc, Street Tripple samma motor inget godis är båda mediokra skapelser. Effekt kurva som en standard tourer.
Motorn är samma rad 3á i två olika skepnader. Enl. någon är skillnaden längre slaglängd på 1050´n.
Jag provkörde en sådan Speed Triple R med sk. märkes effekt rör (tillbehör) på, vilket skulle höja effekten (sa säljaren) - Drog ur den till rött till 4án ( var en 70 väg) hojen är ok, som streetfighter eller cafe racer i innerstan mot liknande hojar eller touringhoj på landsväg, med hög vindruta. Provade även en Sprint GT med så många väskor så att man fick husvagnskänsla, men åter igen samma motor, lika trist. . Men jag inser att det är en orättvis jämförelse att gå från en GSXR 1000 med 180 hk på bakhjulet till denna hoj, man är fartblind & effekt skadad & allt annat känns tamt utom en potentare hoj - vilket inte trajan är.
Den enda hoj jag tyckte var rolig var Tigern 1050 med abs den skulle vara ok som andra/pendlarhoj. Men lirar i en helt annan klass, men har likförbannat samma motor som resten. Har de bara två motorer?
De ska ha en parallel-twin till deras glidare. har jag hört. Rad 3á & parallel-twin varför ska engelsmännen alltid vara så egna, när det finns rad fyror & V-Twin ??
Det är inte de enstaka detaljerna som är problemet iallafall inte de kvalitetsprodukter man utrustat hojen med utan det är helheten. Brister finns i de egenproducerade delarna & komponenterna & i kvalitetskontrollen av enskilda delar samt färdig hoj. Det är en dåligt hopskruvad medel budget hoj.
Om några år kommer den att vara ikapp sina konkurrenter då hojen har förbättras från åren de stod på konkursens rand fram till idag. Även deras skamfilade rykte håller på att byggas upp.
Men:
Köper du hoj med hjärnan gäller japanskt & senare års BMW.
Köper du med hjärtat kan en traja eller HD vara aktuella men även IMZ-Ural & Silverpilen om du är nostalgiskt lagd.
Av tidigare inlägg i tråden framkommer ett antal brister. Sen förstår jag att om man sitter med en traja så försvarar man den med näbbar & klor, men det är inte samma sak som att man är sanningsvittne i frågan. Om en traja gått felfritt i flera år bevisar det ju inget om resten av beståndet.
Jag skulle inte köpa en ny traja idag då ingen av modellerna tilltalar mig, men håller öppet för att i framtiden om modellutbudet vässas med en riktig sporthoj i liter klassen & kvalitén fortsätter att förbättras, ompröva min ståndpunkt. Att ha en tiger som andra hoj kan jag tänka mig redan idag.