Hur kass är Triumph?

Status
Ej öppen för fler svar.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Farsan har haft tre stycken i de årsmodellerna du nämner. Olika varianter. Alla tre av dem har fått åka bärgare hem från Italien, Kroatien respektive Tyskland.
Att döma av det så var de sådär i kvalisorten. Nya hojar allihop och olika fel, allt fixades på garantin, men vad hjälper det då han fick avbryta och åka hem.

Bytte sedan till en FJR som aldrig varit på verkstad annat än på service.

Lite lustigt att din farsa köpte TRE nya Trajjor när han "visste" att de var skit redan efter den första :rolleyes:

MC Doktorn

Guest
Som sagt så är det inte lätt att visa källor på allt man säger, låt oss säga att det jag skriver är baserat på många många års läsning i olika tidningar, diverse tester och en del egna erfarenheter bakom styret på Triumph. Kommer ingenstans känns det som här. OJ Simpson gick fri från ett solklart mord, hur ska jag kunna bevisa att Triumph inte håller samma kvalité som Japanska maskiner? Många vill vara annorlunda och köper en sämre produkt för att visa "jag är inte som alla andra, jag kan tänka själv, ett sätt att vara alternativ" och vad menar jag med sämre? Tja att produkten i fråga inte är bättre. Kan dock visa tusen tester där Triumph inte har kommit bra till i japanska hojjars sällskap t.e.x i bikes tester, men det hör inte hit.

Ok inga fakta mer tyckande igen.Tusen tester... OJ Simpson gick fri...många års läsning av tester .....
Helt osammanhängande, osaklig och värdelös information.
Du har bestämt dig för en sak oavsett vad som skrivs eller läggs fram.

Jag lämnar denna meningslösa diskussion :)

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Va fan, du måste vara riktigt dum i huvudet... Solsting eller?

Att jag inte har en trajja nu var att jag ville ha en annan typ av hoj, måste man äga ett visst fabrikat för att tycka hojen är bra? Jisses... Du måste ha tappats många ggr som barn!

Jag skrev att ditt inlägg var jävligt osakligt, inte att Triumph var bäst i världen... Även om jag nu tycker det.

Vet inte om vi behöver svara på det... Det är DU som är trög!

Läs en gång till och se om du kan tolka det annorlunda. Men ditt surande beror nog på andra trådar...

Inser du själv hur oförskämt du skriver. Är dessa personangrepp ett tecken på desperation?

peterol

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2012
Hoj
Triumph Speedmaster 2003
Här är en bild från Motorrad och deras långtidstester (5000 mil) av ett gäng olika motorcyklar.
I deras tester har 3 olika Triumph motorcyklar varit med och de har kommit på plats 7, 17 och 24..
Vilket "bevisar" :tungan att de inte är sämre eller bättre än andra motorcyklar...
:tummenupp

IMG_0064.jpg

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Hur tänker du då (om du överhuvudtaget tänkt), vad menar du med min logik & var är retoriken i det du skriver?

Om man har en erfarenhet och den tidigare erfarenheten var bättre. Innebär det att man inte kan ha haft något bättre innan?

Använd skallen.

Str3 R

Guest
Jag äger två Trajor och är nöjd med båda. Streeten hade lite växlingsproblem i början (under inkörningsperioden), man sa att den nöts in med tiden. Och se, i dag har jag inga problem alls med växlandet på den. Scramblern funkar klockrent. Petig som jag är med finishen på mina fordon så irriterar jag mig på att detaljer som småskruvar med krom har en benägenhet att rosta på Scramblern, det är det enda jag hängt upp mig på vad gäller den Trajan. Streeten, nej jag har inte hittat nåt att hänga upp mig på där (än).

Scramblern har jag haft i 4,5 år nu, hade den jävlats skulle den snabbt vara historia. Hojar jag knappt kör med längre eller retar mig på tillräckligt åker ut ganska fort. :)

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Lite lustigt att din farsa köpte TRE nya Trajjor när han "visste" att de var skit redan efter den första :rolleyes:

Nja, det är inte såå konstigt. Han är ju idag 83 och Triumph var "tha shit!" när han växte upp. Han har faktiskt haft ett otal Triumph:ar genom åren (och varit jättenöjd).

Men så blev han "återfallsknutte" på senare år och då hände detta.

Nu vet jag att han inte är jordens varsammaste med grejor han har. Men det var liiite frustrerande att försåka få hem honom från diverse ställen med minimal hjälp från honom själv, - han talar nämligen enbart svenska......

Han har faktiskt slutat åka hoj nu, - iom förra året. Men en go gubbe är det. Han har åkt mer än de flesta av oss och utan annat språk än just svenska i bagaget!

Triumph är säkert ok. Alla verkar ju tycka så här och Ni kan nog mer än jag själv om det. Men lätt frustrerande var det för oss då det hände och den gemensamma nämnaren var just moppen (och möjligen gubben själv då). - tyvärr.

Last edited:

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Ur sporthoj perspektiv är två modeller aktuella ut traja sortimentet. Nämligen : Daytona R som har Öhlinare fram & bak & Brembo bromsar fram, vilket ger + ; 125hk 72 Nm ur en 675cc. Iof. klassas en 600cc men regeln är upp till 600 ej över . Därför hamnar hojen i segmentet 600-750cc. Men är vi snälla & jämför den med andra 600cc står den sig hyfsat mot andra sporthojar i klassen, men kräver en större motor för att hänga med, inte bäst men ej heller sämst & här pratar jag bara prestanda på pappret.

Nästa är : Speed Triple R Öhlinare fram & bak & Brembo bromsar fram, + ; 135hk 111Nm ur en 1050cc, Street Tripple samma motor inget godis är båda mediokra skapelser. Effekt kurva som en standard tourer.
Motorn är samma rad 3á i två olika skepnader. Enl. någon är skillnaden längre slaglängd på 1050´n.

Jag provkörde en sådan Speed Triple R med sk. märkes effekt rör (tillbehör) på, vilket skulle höja effekten (sa säljaren) - Drog ur den till rött till 4án ( var en 70 väg) hojen är ok, som streetfighter eller cafe racer i innerstan mot liknande hojar eller touringhoj på landsväg, med hög vindruta. Provade även en Sprint GT med så många väskor så att man fick husvagnskänsla, men åter igen samma motor, lika trist. . Men jag inser att det är en orättvis jämförelse att gå från en GSXR 1000 med 180 hk på bakhjulet till denna hoj, man är fartblind & effekt skadad & allt annat känns tamt utom en potentare hoj - vilket inte trajan är.

Den enda hoj jag tyckte var rolig var Tigern 1050 med abs den skulle vara ok som andra/pendlarhoj. Men lirar i en helt annan klass, men har likförbannat samma motor som resten. Har de bara två motorer?

De ska ha en parallel-twin till deras glidare. har jag hört. Rad 3á & parallel-twin varför ska engelsmännen alltid vara så egna, när det finns rad fyror & V-Twin ??

Det är inte de enstaka detaljerna som är problemet iallafall inte de kvalitetsprodukter man utrustat hojen med utan det är helheten. Brister finns i de egenproducerade delarna & komponenterna & i kvalitetskontrollen av enskilda delar samt färdig hoj. Det är en dåligt hopskruvad medel budget hoj.

Om några år kommer den att vara ikapp sina konkurrenter då hojen har förbättras från åren de stod på konkursens rand fram till idag. Även deras skamfilade rykte håller på att byggas upp.

Men:
Köper du hoj med hjärnan gäller japanskt & senare års BMW.
Köper du med hjärtat kan en traja eller HD vara aktuella men även IMZ-Ural & Silverpilen om du är nostalgiskt lagd.

Av tidigare inlägg i tråden framkommer ett antal brister. Sen förstår jag att om man sitter med en traja så försvarar man den med näbbar & klor, men det är inte samma sak som att man är sanningsvittne i frågan. Om en traja gått felfritt i flera år bevisar det ju inget om resten av beståndet.
Jag skulle inte köpa en ny traja idag då ingen av modellerna tilltalar mig, men håller öppet för att i framtiden om modellutbudet vässas med en riktig sporthoj i liter klassen & kvalitén fortsätter att förbättras, ompröva min ståndpunkt. Att ha en tiger som andra hoj kan jag tänka mig redan idag.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Ur sporthoj perspektiv är..bla bla bla bla bla

Vilket är fullständigt ointressant då tråden handlar om byggkvalité på Triumphs nyare hojar.
Starta en tråd om vad-du-nu-gillar istället.

Jag skulle inte köpa en ny traja idag då ingen av modellerna tilltalar mig, men håller öppet för att i framtiden om modellutbudet vässas med en riktig sporthoj i liter klassen & kvalitén fortsätter att förbättras, ompröva min ståndpunkt.

Finns väl ingen som köper en ny Gixxer heller, gårdagens teknik och prestanda...

Last edited:

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Vilket är fullständigt ointressant då tråden handlar om byggkvalité på Triumphs nyare hojar.
Starta en tråd om vad-du-nu-gillar istället.

Om du läser vad jag skriver & även vad TS frågar, kommer du att inse att båda frågor berörs i mitt inlägg. Däremot sitter jag inte inne med exakt hur många/vilka fel varje årgång av trajan har, intresserar mig inte. Sen vet både du & jag att valet av hoj är en blandning av förnuft & känsla. Därför väljer jag bort trajan som första hoj då den inte tillfredställer något av de två kriterierna.

Finns väl ingen som köper en ny Gixxer heller, gårdagens teknik och prestanda...

Skillnaden oss emellan är att jag inte går i taket av ett sådant påstående, jag är en stolt & trygg gixxer ägare som kan ta din kritik med ett leende & medlidande.

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Om man har en erfarenhet och den tidigare erfarenheten var bättre. Innebär det att man inte kan ha haft något bättre innan?

Använd skallen.

Du frågar om man kan ha flera goda erfarenheter över tid ,om man använder skallen - Ja det borde man kunna, men om du kan det vet jag inte?

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Ok inga fakta mer tyckande igen.Tusen tester... OJ Simpson gick fri...många års läsning av tester .....
Helt osammanhängande, osaklig och värdelös information.
Du har bestämt dig för en sak oavsett vad som skrivs eller läggs fram.

Jag lämnar denna meningslösa diskussion :)
Inte för att du heller driver vettigare argument. Som jag sa tidigare och som du också säger så är diskussionen meningslös.

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Snicksnack.
Jag såg en kille på TV som hade en icketriumph som var minst lika mycket mer söndrigare.

Aa fast ba, ja känner han! Har han på fejjan! Kan typ RINGA HAN om jag vill nåt! :toppadetomdukan!!1!11!elva11!

Så om nån vill veta nåt om trajjor, skicka PM.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Du frågar om man kan ha flera goda erfarenheter över tid ,om man använder skallen - Ja det borde man kunna, men om du kan det vet jag inte?

Lyssna, jag köper hoj A - jättebra
Jag köper höj B - inte lika bra

Jag säger hoj - A = bättre

Du säger, konstigt att du kör hoj B

Jag säger - Använd skallen
Du säger - (svårt att förstå för den som inte har din skalle)

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S