Hur kass är Triumph?

Status
Ej öppen för fler svar.

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Första citatet visar precis det Du anklagar andra för - totalt ogrundade, vilseledande och rent av missuppfattade citat och påståenden. Om vi ska prata Jantelag kan du möjligen återge första meningen, studera nu även den sista och tänk efter en stund innan Du svarar något mer. Till någon...

Ptjaa, jag köpte min 675 -06 och körde bana första gången den hösten. Det har blivit ungefär lika delar gata som bana sedan dess och jag satte tidigt upp vissa tider jag skulle nå på tre olika banor innan jag uppdaterade. Det är kurvorna som begränsar serru.

Ifjol nådde jag mina mål på samtliga tre banor, då skaffade jag en liter för att prova den hojtypen. Jag har hitintills kapat 2.5-3s med +50 hk och tre år nyare maskin, vilket är okey och något bättre än mitt mål för denna säsong.

Hade Triumph haft en literklubba hade den utvärderats bland de andra. En 675R var ett starkt alternativ in på mållinjen.

Men så bombar jag inte sa**n rakt fram heller, det klarar nämligen en måttligt dresserad primat lika bra. Och så ÄR jag ju inte lika sensitiv och kunnig som Dig.

Mina 2p, jag tror jag besvarat allt av värde i Dina inlägg nu:)

Oj vad du är duktig, jag blir riktigt imponerad.

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
38441_7dtr2scy8f_l.jpg

Lågvattenmärke att göra sig lustig över utvecklingsstörda.

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Den har diskussionens slutreplik från mig blir: att man försvarar den hoj man har & är det en traja blir det en strid där man inte skyr några medel för att få sista ordet. För mig personligen är det ingen viktig fråga, jag har sagt vad jag tycker ett antal gånger. De traja frälsta står fast vid sin åsikt & jag vid min, vi kommer inte att mötas eller omvärdera vår ståndpunkt, så därför är vidare diskussion meningslös.

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville

Det där är en människa med känslor, Han har inte valt att bli utvecklingstörd.
Han ler ändå. Han är oskyldig och dömer inte andra, och han gör inte narr av andra människor. Med andra ord så är han en bättre människa än du, Men ändå så är det du som gör narr av honom.

Last edited:

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Det där är en människa med känslor, Han har inte valt att bli utvecklingstörd.
Han ler ändå. Han är oskyldig och dömer inte andra, och han gör inte narr av andra människor. Med andra ord så är han en bättre männsiska än du, Men ändå så är det du som gör narr av honom.

"Even if you win you´re still retardet" Du ladda upp bilden, texten & budskapet glasklart - Osmakligt!

Snyggingen1988

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Hoj
Ingen än
Vilken kvalitetstråd. Känns som ett par herrar här borde öka sin dos lugnande eller använda ignoreknappen. Det är inte bra för hälsan att bli så upprörd...

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
Hej, TS här! Tack för alla input om Triumph! :):):) Jag vill ju köpa mig en tillräckligt bra knarr!

Ös på med mer!! :yoparty

ps.Jag kanske kunde blivit "Triumph-religös" i fjol om jag blivit insläppt när jag svängde förbi Hinckley, men jag kom endast fram till en vakt som inte var kundorienterad...

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Nöjd som fän med min Speed triple 08, den är inte perfekt men den håller lika bra som Firebladen jag hade innan.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Hej, TS här! Tack för alla input om Triumph! :):):) Jag vill ju köpa mig en tillräckligt bra knarr!

Ös på med mer!! :yoparty

ps.Jag kanske kunde blivit "Triumph-religös" i fjol om jag blivit insläppt när jag svängde förbi Hinckley, men jag kom endast fram till en vakt som inte var kundorienterad...

Om det är äventyrshoj du är ute efter och gillar 3-pipens karaktär kan du kolla in MC Folket nummer 4.12 så kan du se vad dom tycker om Explorern.

När det gäller kvalitet (vad som är kvalitet är relativt) på hojar tror jag det är så här.

Hojar tillverkas i relativt sett små serier alltså kan man inte testa lika mycket innan man släpper en ny modell.

I utvecklingen strävar man efter en så lätt konstruktion som möjligt med mycket effekt som dessutom skall kunna tillverkas till ett pris som tillräcligt många accepterar.

Till detta hör att dom flesta hojar körs väldigt lite så dom dimensioneras antagligen inte för lika många mil som en bil eller lastbil.

Detta sammataget gör att det blir barnsjukdommar och lite missar då och då lite oftare än för saker som produceras i större serier med andra krav.

Dessutom åker man ju inte omkring på bakhjulen så ofta med våra vanligaste bilmärken. En hoj är ju dessutom inte ett under när det gäller fukt och saltskydd.

Detta gäller för alla märken. Som tur är och antagligen eftersom alla tillverkare känner till det ovanstående så är man hyfsat generös när det gäller garanti på nya hojar.

Jag kör sådär 2500 mil om året när jag har en hoj och det har jag gjort sen -76. Jag har alltid varit en Triumph människa och alltid varit nöjd med mina trajjor och inte en enda gång blivit stående efter vägen. Under alla dessa år har jag åkt hoj med vänner som haft alla möjliga märken och min erfarenhet är att det inte är någon extrem kvalitetsskillnad mellan märken. Det är snarare så att olika märken haft problem med olika årsmodeller och modeller.

Vad jag vet finns det väl ingen som haft sådana problem att det inte gått att fixa eller varit direkt farliga. (skulle möjligen vara Kawasaki modellerna där ramen kunde gå av vid styrhuvudet, om det nu är sant)

Jag kan dessutom inte se ett enda inlägg i denna tråd där någon påstår att Triumph har bäst kvalitet bara att det är minst lika bra som andra märken genom att referera till erfarenheter och tester.

Det är ju bara ickeTriumph ägare som hävdar att ett visst märke är bäst och att Triump är skit.

Om man skulle våga sig på lite teknik eftersom man jobbar med det så är en stor grej med Triumph att man kan köpa en hoj med 3-cylindrig motor.

Om man tittar på olika tekniska saker som jobbar med kolvar så visar det sig att ett udda antal cylindrar oftast ger mindre vibrationer, jämnare gång, mindre pulsationer.

Jag har kört 1-, 2-, 3-, 4- och 6-cylindriga hojar och det är klart en CBX1000 går ju väldigt fint men är rätt klumpig och en V-5 vore nog ruggigt härlig.

Nu finns det 3-cylindriga som kobinerar smalhet med vibrationsfri gång till ett vettigt pris.

Att Triumps 3-cyliner koncept är bra verkar ju fackpressen vara rätt enig om. Om man jämför 1050 motorns karaktär med andra icke turboladdade motorer ser man att den har extremt jämn och fin momentkurva, i princip fullt moment från strax över tomgång till varvstopp, till skillnad från andra likvärdiga motorer som ofta har pucklar och dalar.

Jag har även stor erfarenhet av utombordsmotorer i storlek 20-75 HK och där är en 3-cylindrig outstanding jämfört med en 2 cylindrig. Jag kör båt varje dag år ut och år in även i is då det går att bryta den. Trots detta väljer jag gamla Johnson eller Evinrude 2-Cylindriga på grund av deras driftsäkerhet på vintern.

Hade Honda, Suzuki, Kawasaki också tillverkat 3-Cylindriga hojar hade det antagligen blivit svårare att välja. (Några har dom gjort genom tiderna)

Kolla i dom olika Triumph trådarna, där finns mycket information om kanon, bra, mindre bra och dåliga saker med dom olika trajjorna.

Om du sen känner för att ha en trajja så köp en, du kommer att bli nöjd men kan givetvis ha otur precis som med vilket annat märke som helst och få reklamera något på just det exemplar du köpt.

Om det blir en Speed Triple, se till att oljenivån ligger uppe vid den runda delen av stickan om du skall åka mycket bakhjul och justera växellänkaget så att inte pedalen tar i ramen när du växlar upp. Och se till att använda hojen, den blir bara bättre om man gör det.

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Hoj
Speed Triple -06
Att posta skämt bilder om utväcklingsstörda på ett hoj forum borde ge några veckors ofrivillig semester ifrån sporthoj.

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Har haft tre trajor under min mc-karriär och det blir nog en traja till när jag byter nästa gång.
Började med en sprint 900 -98 som utöver standardservice fick en ny tempsensor och vakuumslang till fuggen. Gick bra men var lite tungrodd.
Bytte till en Sprint RS -02. Funkade klockrent förutom växellådan som inte gillade slöväxling. Växlade man bara ordentligt så funkade den gött.
Har nu en street triple. Generalfelet på denna är lite läckande kylarslangar. Drog åt slangklämmorna så blev det nästintill bra. Efter en lång och hård körning kan det ligga en femkronorspöl under hojen dagen efter.
Kan varmt rekommendera streeten, roligare hoj får man leta efter. Med arrow-blås så låter det dessutom wunderbar!

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Har nu en street triple. Generalfelet på denna är lite läckande kylarslangar. Drog åt slangklämmorna så blev det nästintill bra. Efter en lång och hård körning kan det ligga en femkronorspöl under hojen dagen efter.
Kan varmt rekommendera streeten, roligare hoj får man leta efter. Med arrow-blås så låter det dessutom wunderbar!
Lite klena slangklämmor tror jag. Även jag har dragit åt mina och en klämma har jag bytt ut mot en aning kraftigare för originalet klarade inte av att dra åt hårdare utan kuggade över, men nu är den tät. :tungan
I övrigt instämmer jag i allt du säger, kanonrolig hoj. :kär

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Ja jösses..... Ibland får man intrycket att vissa här på Sporthoj inte ens är så pass gamla att dom får ta lätt hojkort. Eller knappt klivit av trehjulingen ens..... Diskussionsnivån hos vissa är VERKLIGEN under all kritik......

Skärpning tack! Jösses..... Det är bara motorcyklar det handlar om......

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ja .... Det är bara motorcyklar det handlar om......

Nu får du vara väldigt försiktig.

"Bara motorcyklar" är för en biker ungefär som att säga krocketklubbor om en golfares klubbor, att avbilda en viss person i rondeller eller att tycka att vår nuvarande regering gör ett bra jobb. Det kan gå mycket illa.

big-smiley-006.gif

Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Nu får du vara väldigt försiktig.

"Bara motorcyklar" är för en biker ungefär som att säga krocketklubbor om en golfares klubbor, att avbilda en viss person i rondeller eller att tycka att vår nuvarande regering gör ett bra jobb. Det kan gå mycket illa.

Hotar du mig? Motorcyklar är en hobby alternativt ett transportfordon. Det finns INGET gällande motorcyklar som motiverar att man kallar folk "mongos", lägger kränkande bilder på utvecklingsstörda eller annat som jag sett och läst här i den här tråden och på forumet i stort. Det är under all värdighet. Om du inte håller med om detta så får det stå för dig. Med all respekt.

//Jan

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Chill.jpg

Och eftersom TS bara ville ha input från tidigare ägare till Triumph och inte nuvarande, så uttalar jag mig inte ämnet. Apropå det så diskvalificerar det antagligen folk som bara provkört, hört, sett på stan eller tror och tycker utan att ha en aning som vanligt.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...