Hur kass är Triumph?

Status
Ej öppen för fler svar.

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Tro mer på staten än dig i det här fallet:hihi
1+1=2
15000 mil = Kvalité
Resten är bara snack.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Du har rätt. Finns många Guldvingar med de miltalen, så det är bara för Dig att handla då:)

Seriöst så kanske miltalen för vissa är en indikator, för andra är den inte så intressant.

StfPaps fick ju ut duktigt många mil på sin hoj utan bekymmer. Motorrads test med 5 000 mil är också en bra värdemätare enligt den modellen. Är Du riktigt intresserad finns en tråd på triumph675.net där Du hittar några riktiga långkörare från länder där klimatet är lite mer gynnsamt för mc-åkande. Det finns alltså ingen anledning att betvivla hållbarheten, i alla fall enligt mitt sätt att se det.

Tro mer på staten än dig i det här fallet:hihi
1+1=2
15000 mil = Kvalité
Resten är bara snack.

Det är helt riktigt en vanvettig vurpa, men det finns andra exempel på andra hojar som upplösts i molekyler när man har otur och hojen börjar tumla på det sättet. Nu kör jag ju Gixxer, vi minns väl fortfarande problemen från -05 med ramar som sprack och styrhuvuden som lossnade...? Utan att det belastar vår uppfattning om märket som sådant?

Jakten på vikt gör tyvärr att överflödigt material (och överdimensionerade komponenter) skalas bort och att inga moderna hojar klarar en olycklig tumling i samband med en vurpa.

Så därför kanske inte en extrem olycka i elittävlingssammanhang heller ska avgöra ett hojfabrikats tillförlitlighet?

För att driva resonemanget ännu längre kan ju statistiken över dödsolyckor från tidigt 2000-tal studeras (SMC och Trafikverkets hemsidor), där är just Yamaha R1 dominerande när det gäller hoj inblandad i dödsolyckor - även bland andra sporthoj-fabrikat. Men inte påstår väl någon att Yamaha R1 skulle vara en lågkvalitativ dödsmaskin för den sakens skull?

Att dra statistiska slutsatser är inte särskilt enkelt, TS har frågat efter synpunkter och erfarenheter från oss som praktiskt levt med ett eller flera exemplar av märket. Och det har vi försökt att leverera, efter bästa förmåga:)

...Har aldrig sett en hoj gå i så många bitar utan att krasha in i något så att det tar tvärstopp.
 
Last edited:

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Min polares farsa har en Honda VFR 750 -97 som har rullat 22600 mil och hojen ser fortfarande jävligt fin ut. Originalmotor såklart! Sluta snacka skit och lägg fram miltal istället. Inte bara en hoj utan på flera. Det finns alltid någon trisslott med vinst.
Kan hända att det är dåligt med Trajjor som gått över 15000mil men eftersom vi pratar om hur kvalisorten är på trajjor idag 2012 och strax innan, och inte de från slutet på 80-talet så är jag inte förvånad. Eftersom hojar som gått 15000mil+ oftast är från slutet av 80-talet och början på 90-talet och även jag är övertygad om att Triumph inte var i samma kvalitetsnivå som japsarna vid den tiden.

Dock vill jag påpeka att inte ens VFR'er är helt skottsäkra då jag bytte motor på min -87'a vid ca 5900mil då den fått skador på kammarna, vilket jag upptäckte veckan efter jag köpt den.

IMG_1649.jpg
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Förstår inte varför några stycken i denna tråd absolut vill svartmåla Triumph. TS frågade om erfarenheter från tidigare ägare och ni ger er in i diskussionen och framhäver en det ena och än det andra hur dåliga Triumph är. Ni har provkört vissa modeller och ni har läst tester, och säkert hört nått omdöme av någon enstaka tidigare eller aktuell ägare, men ni har inte ägt någon? Varför är era åsikter så mkt rättare och riktigare än tidigare ägares som faktiskt försöker gör sig hörda och ge TS en rättvis bild av hur dom uppfattar/uppfattade sin hoj? Ni vrider och vänder på allting och skriver emot er själva.

I annan tråd så anger en av er att Triumphhandlaren har för bra service och är överambitiösa i sitt kundbemötande och lyfter AVA Mc till skyarna när dom fått skit. Om ni bara är ute efter att säga tvärtom majoriteten och skapa debatt så finns det andra forum för detta, eller PMá varann så slipper vi se era påhopp och ert skittyckeri.

Att de som skriver om sina erfarenheter från Triumph och som faktiskt ägt någon modell är ett försök att förklara sin upplevelse och i vissa fall sin kärlek till märket. För kärlek tror jag många får, det är en hoj som man tar till sig och tycker om, det finns en Triumphhistoria som går långt tillbaks i tiden. Precis som HD, Ducati mfl så blir och är många entusiatiska över Triumph oavsett vad ni tycker. Sen kan ni tycka den där Diversion eller vad den heter är världens bästa hoj... skapa en tråd och diskutera Yamaha eller något istället, personligen tycker jag den hojen är apful!

Till TS kan jag bara ge rådet som andra sagt, skaffa dig egen erfarenhet och glöm kvalitetsrykten från 80-90 tal. På senare år har Triumph rosats mer än vissa andra japanska märken och jag kan nästan lova att det inte är någon större skillnad på kvaliteten. Även BMW får sig slängar av kritik från vissa, hur tänker ni där nu då, BMW har väl ett kvalitetsryckte som få, fattar inget :va?

Som sagt, skapa en egen tråd och ge fan i att förstöra för andra med era grundlösa patetiska åsikter.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Denna här "Total Recall" som di pratar om på TV, är det Triumph som släpper en ny modell tro ?

big-smiley-004.gif
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Hahaha... Du gjorde ju din egen total recall i höstas... :)

Bra att du inte glömde förtydliga med en smiley, du e så otydlig :tungan:krama
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
För kärlek tror jag många får, det är en hoj som man tar till sig och tycker om, det finns en Triumphhistoria som går långt tillbaks i tiden. Precis som HD, Ducati mfl så blir och är många entusiatiska över Triumph oavsett vad ni tycker.

Ducati, HD och Triumph är de tre märken man kan älska. Du fick +1 för det men vad menar du med ....mfl
Det finns väl inga fler?:) Åtminstone så kan jag och mina polare aldrig hitta några fler. Inte hur många bira vi än dricker. Sen har vi aldrig någonsin tyckt eller påstått att det är världens bästa hojar i någon objektiv bemärkelse. Fast det sista låter ju så jävla tråkigt. Jag köpte Yamgutsu xxx för den fick flest poäng i Motorads test.

Det går utmärkt att köra Honda, Yamaha, Suzuki och Kawasaki ( har aldrig ägt en kawa) Men älska dem? Nä det kan man inte.

Ducati, Triumph och HD i modern tappning har tillräckligt hög kvalitet för att det ska vara lätt att älska dem.

Precis lika osakligt inlägg som många andra i den här tråden. Ursäkta TS! Du hade en vettig förfrågan om än med en rätt provocerande text! :D Fast du har ju fått en del vettiga inlägg tidigare.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ducati, HD och Triumph är de tre märken man kan älska. Du fick +1 för det men vad menar du med ....mfl
Det finns väl inga fler?:) Åtminstone så kan jag och mina polare aldrig hitta några fler. Inte hur många bira vi än dricker. Sen har vi aldrig någonsin tyckt eller påstått att det är världens bästa hojar i någon objektiv bemärkelse. Fast det sista låter ju så jävla tråkigt. Jag köpte Yamgutsu xxx för den fick flest poäng i Motorads test.

Det går utmärkt att köra Honda, Yamaha, Suzuki och Kawasaki ( har aldrig ägt en kawa) Men älska dem? Nä det kan man inte.

Ducati, Triumph och HD i modern tappning har tillräckligt hög kvalitet för att det ska vara lätt att älska dem.

Precis lika osakligt inlägg som många andra i den här tråden. Ursäkta TS! Du hade en vettig förfrågan om än med en rätt provocerande text! :D Fast du har ju fått en del vettiga inlägg tidigare.

Skaffa nya kompisar.
Man glömmer inte Moto Guzzi.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Skaffa nya kompisar.
Man glömmer inte Moto Guzzi.

Jodå, vi har pratat om Guzzi. Skulle kunna vara en kandidat om inte motorn vore så jävla ful. :)

Nja, nya kompisar skaffar jag nog inte när vi tycker så lika om vissa saker.:D

Återigen TS, förlåt spammet! Det blir bara så!
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Sorry, lite lätt OT.

Vill ni ha något att älska? Inte ens en Triumph slår denna.

Benelli TRE LE.jpg
Själ, hjärta och temperament.

Bilden kommer ifrån Toymans blogg.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Kört 2 st tiger -98 och nu -03, inga problem alls på 5000 mil med den första. Skit i förgasarna ett par ggr, men det kan knappast triumph eller keihin lastas för, hoj nr 2 har haft problem med snabbkopplingarna till tanken (plast) som tydligen bytts på garanti i vissa fall, dock bara hanen och i mitt fall var det en hona som sprack :). Tror Ducati med flera haft samma kopplingar, bytte själv till rostfria (500kr). Den nuvarande har jag kört drygt 2000 mil (gått straxt under 7K). Det jag inte gillar är att båda hojarna hade ett tapp i effektkurvan mellan 3200-4000 i original, vet ej om det är orsakat av någon avgasnorm eller överdriven bränslebesparingsiver, fixades med omvbestyckning/ommappning. Åker man två med packning så är bakstödämparen i original hellkass på -03, den gamla hojen hade Öhlinare monterad när jag köpte den. Haft alla japs utom Suzuki tidigare, också utan problem, XS850 (18000 mil) är väl den som gått längst. Kanske inte samma finish på Triumph som jappsarna, i alla fall inte mina "gamla" hojar, men har varit helt problemfria.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
2ro3oyh.jpg
 

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
Jag är helnöjd med all respons! Bästa responsen är den som handlar om Triumphs eventuella fragmentering... Men allt engagemang uppskattas!

/TS
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Dom flesta i bombrepa som åkte traja sålde ju sina trajor för några år sedan och böt märke, vissa fick behålla traja gadningen på armen livet ut. Varför då who knows :va
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top