Hur kass är Triumph?

Status
Ej öppen för fler svar.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Skillnaden oss emellan är att jag inte går i taket av ett sådant påstående, jag är en stolt & trygg gixxer ägare som kan ta din kritik med ett leende & medlidande.


Kritik? Tro mig, jag har inget som helst intresse att försöka utveckla dig som individ. Kritik sparar jag för de som är nära och mottagliga.
 

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
I Motorads 5000-mila har Triumph med hela sitt motorprogram

Så det räcker som kvalitetsbevis

Svar till on/off:
Blanda inte ihop Speed(1050) och Street(675)

Slaglängdsändringen gäller från 955 till 1050
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Har nu läst alla inlägg. Orkar inte läsa mer tjafs i tråden. Ge TS lite vettig input istället för att gräla.

Godnatt!
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Lyssna, jag köper hoj A - jättebra
Jag köper höj B - inte lika bra

Jag säger hoj - A = bättre

Du säger, konstigt att du kör hoj B



Jag säger - Använd skallen
Du säger - (svårt att förstå för den som inte har din skalle)

Ja, och.... så du menar att den som gick från trajan till KTM´n ånger sig bittert?? Det är väl bara att byta tillbaka även om jag inte tror att så sker.

Jag är glad för att jag har min skalle & inte någon annans.. Du då?
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Kritik? Tro mig, jag har inget som helst intresse att försöka utveckla dig som individ. Kritik sparar jag för de som är nära och mottagliga.

Jag talar om ett kollektivt mindervärdeskomplex traja hojägare verkar lida av. Som med all önskvärd tydlighet visat sig i denna tråd.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Ja, och.... så du menar att den som gick från trajan till KTM´n ånger sig bittert?? Det är väl bara att byta tillbaka även om jag inte tror att så sker.

Jag är glad för att jag har min skalle & inte någon annans.. Du då?

Din egen kommentar är alltså att förbise?

Jag talar om ett kollektivt mindervärdeskomplex traja hojägare verkar lida av. Som med all önskvärd tydlighet visat sig i denna tråd.

Okej...vi skiter alltså i erfarenheter och tester och går helt på personangepp, helt i linje med vad du brukar skriva.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Har Du ändå kostat på Dig ett körkort på sistone? För jag antar att Du lånade hojarna Du provkörde på en firma?

Så efter ett antal provturer med några hojar anser Du Dig kapabel och kompetent att avfärda kvaliteten på hopskruvningen och de egenproducerade komponenterna? Du är duktig Du...

För Din upplysning - Daytona 675 utan R har exakt samma motor som R-varianten och mycket kompetenta chassikomponenter redan som standard. Enligt FIMA tävlar 4-cylindriga 600, 3-cylindiga 675 och tvåcylindriga 750 mot varandra och i samma klass. Har Du synpunkter på det?

Utan att känna Dig vågar jag påstå att Du inte skulle ha ett dugg nytta av R-modellens chassikomponenter när Du bombar raksträckor, att döma av den bild av Din körning Du så frenetiskt försöker torgföra på detta forum.

Sedan tycker Du till om S3:an, utan att ens ha förstått vilket användningsområde hojen har. Samma kommentar som ovan gäller även för chassikomponenterna på denna maskin.

Den effekttörst Du ger uttryck för närmast bekräftar mina misstankar att Du aldrig förstått att sporthojar är byggda för effektiv kurvtagning och inte för rattlåsbombning rakt fram. Att Du inte själv upplevt tjusningen med att bygga, bevara och vårda fart genom en kombination av kurvor.

Köper man hoj läser man på med hjärnan aktiverad, sedan provkör man, filosoferar och väljer den som bäst uppfyller de krav man ställer samt känns spännande och fräscht - enligt hjärtat.

För att ta ett exempel - jag var hyggligt påläst om vad alla förståsigpåare och tidningsprofeter ansåg om litersegmentet när jag letade ny hoj ifjol. Men sedan provkörde jag mina kandidater ordentligt, på bana, en efter en. Och hör och häpna - den första som föll bort var den breda massans och en samlad journalistkårs favorit. Kvar blev ett par, tre jämbördiga kandidater som var och en hade sina fördelar men även krävde mer eller mindre omfattande ingrepp för att komma till sin rätt.

Sedan dök rätt hoj med rätt utrustning och vettigt pris upp. Om den var etta, tvåa eller trea efter min utvärdering? Spelade ingen roll, den tillhörde de jag gillade och funkar nu, efter en hel del smärre chassijusteringar, precis som jag visste att den skulle göra. Jag hade inte valt Gixxern utifrån dess prestanda som den levereras från ÅF.

Däremot skulle jag aldrig drömma om att, som Du och fler med Dig tycks göra utan att ens blinka, avfärda de andra hojarna på hörsägen eller efter en mycket kort provkörning. Att uttala sig om byggkvalitet och komponenters funktion efter en landsvägstur ligger inte inom mitt kompetensområde. Varken nu eller i framtiden. Fadear bromsarna efter ett antal tuffa inbromsningar? Hur avstämda är fjädrarna? Är justerområdena för returen tillräckligt distinkta? Får jag rätt feedback, varken för mycket eller för lite? Har jag rätt top-out eller jazzar bakhjulet vid inbromsning/nedväxling?

Men det är jag det, Du kan alltså avgöra detta efter att ha accelererat på fyran på en 70-väg? Ha en underbar helg:)

...spekulationer och trams om Daytona

...Spekulationer och trams om S3.

Men jag inser att det är en orättvis jämförelse att gå från en GSXR 1000 med 180 hk på bakhjulet till denna hoj, man är fartblind & effekt skadad & allt annat känns tamt utom en potentare hoj - vilket inte trajan är.

Den enda hoj jag tyckte var rolig var Tigern 1050 med abs den skulle vara ok ...

Det är inte de enstaka detaljerna som är problemet iallafall inte de kvalitetsprodukter man utrustat hojen med utan det är helheten. Brister finns i de egenproducerade delarna & komponenterna & i kvalitetskontrollen av enskilda delar samt färdig hoj. Det är en dåligt hopskruvad medel budget hoj...

Men:
Köper du hoj med hjärnan gäller japanskt & senare års BMW.
 
Last edited:

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Copy that, är inte insatt i modellerna & specarna.

Där slog du huvudet på spiken... Du är inte insatt men skall likt förbannat uttala dig om kvaliteten baserat på ett par testkörningar och lösryckta tester som dessutom inte gör märket orättvisa... :glömdet
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Hur kan ni tycka att trajjjja är ovanlig och mer personlig? Tycker det kryllar av dom där illskrikande sakerna!? Hoppas dom är roligare att köra än dom låter för det gör fett ont i huvudet när man lyssnar på dom :brynad
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Hur kan ni tycka att trajjjja är ovanlig och mer personlig? Tycker det kryllar av dom där illskrikande sakerna!? Hoppas dom är roligare att köra än dom låter för det gör fett ont i huvudet när man lyssnar på dom :brynad

I betraktarens öga.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Har Du ändå kostat på Dig ett körkort på sistone? För jag antar att Du lånade hojarna Du provkörde på en firma?

Så efter ett antal provturer med några hojar anser Du Dig kapabel och kompetent att avfärda kvaliteten på hopskruvningen och de egenproducerade komponenterna? Du är duktig Du...

För Din upplysning - Daytona 675 utan R har exakt samma motor som R-varianten och mycket kompetenta chassikomponenter redan som standard. Enligt FIMA tävlar 4-cylindriga 600, 3-cylindiga 675 och tvåcylindriga 750 mot varandra och i samma klass. Har Du synpunkter på det?

Utan att känna Dig vågar jag påstå att Du inte skulle ha ett dugg nytta av R-modellens chassikomponenter när Du bombar raksträckor, att döma av den bild av Din körning Du så frenetiskt försöker torgföra på detta forum.

Sedan tycker Du till om S3:an, utan att ens ha förstått vilket användningsområde hojen har. Samma kommentar som ovan gäller även för chassikomponenterna på denna maskin.

Den effekttörst Du ger uttryck för närmast bekräftar mina misstankar att Du aldrig förstått att sporthojar är byggda för effektiv kurvtagning och inte för rattlåsbombning rakt fram. Att Du inte själv upplevt tjusningen med att bygga, bevara och vårda fart genom en kombination av kurvor.

Köper man hoj läser man på med hjärnan aktiverad, sedan provkör man, filosoferar och väljer den som bäst uppfyller de krav man ställer samt känns spännande och fräscht - enligt hjärtat.

För att ta ett exempel - jag var hyggligt påläst om vad alla förståsigpåare och tidningsprofeter ansåg om litersegmentet när jag letade ny hoj ifjol. Men sedan provkörde jag mina kandidater ordentligt, på bana, en efter en. Och hör och häpna - den första som föll bort var den breda massans och en samlad journalistkårs favorit. Kvar blev ett par, tre jämbördiga kandidater som var och en hade sina fördelar men även krävde mer eller mindre omfattande ingrepp för att komma till sin rätt.

Sedan dök rätt hoj med rätt utrustning och vettigt pris upp. Om den var etta, tvåa eller trea efter min utvärdering? Spelade ingen roll, den tillhörde de jag gillade och funkar nu, efter en hel del smärre chassijusteringar, precis som jag visste att den skulle göra. Jag hade inte valt Gixxern utifrån dess prestanda som den levereras från ÅF.

Däremot skulle jag aldrig drömma om att, som Du och fler med Dig tycks göra utan att ens blinka, avfärda de andra hojarna på hörsägen eller efter en mycket kort provkörning. Att uttala sig om byggkvalitet och komponenters funktion efter en landsvägstur ligger inte inom mitt kompetensområde. Varken nu eller i framtiden. Fadear bromsarna efter ett antal tuffa inbromsningar? Hur avstämda är fjädrarna? Är justerområdena för returen tillräckligt distinkta? Får jag rätt feedback, varken för mycket eller för lite? Har jag rätt top-out eller jazzar bakhjulet vid inbromsning/nedväxling?

Men det är jag det, Du kan alltså avgöra detta efter att ha accelererat på fyran på en 70-väg? Ha en underbar helg:)

Jag går på egna erfarenheter & vänners förtvivlan samt det jag läst mig till, i den ordningen,
Jag sitter inte inne med varenda detalj om trajans alla hojar genom tiderna. Men jag vet & skrev att daytonan med & utan R har samma motor.
Jag provkörde flera modeller av trajor - har du överhuvud taget läst vad jag skrivit ?? Gav märket en ärlig chans, kastade bort en förmiddag; men kom fram till att den inte var något för mig.
Du känner inte mig & vet ej heller hur & var jag kör- riktig observation .
Du styrs av Jante lagen - det gör inte jag.
Du kör en japansk liter hoj - varför när trajan finns??

Där slog du huvudet på spiken... Du är inte insatt men skall likt förbannat uttala dig om kvaliteten baserat på ett par testkörningar och lösryckta tester som dessutom inte gör märket orättvisa... :glömdet

Tillräkligt insatt för att kunna välja bort den.
Mja, onroadoffroad har någon annan agenda:

http://www.sporthoj.com/forum/showt...er-(-AvaMC-)&p=5600303&viewfull=1#post5600303

Skum inställning, är nog bäst att lägga på ignorelistan (påminner om Tocar eller vad han nu hette).
???
Din egen kommentar är alltså att förbise?.

Lär dig att skriva begriplig svenska, dina insinuationer & halvkvävda förolämpningar förlorar effekt då omgivningen ej vet vad du mena eller vad du syftar på. Du framstår inte som klipsk snarare obegriplig. Komvux?

Okej...vi skiter alltså i erfarenheter och tester och går helt på personangepp, helt i linje med vad du brukar skriva

Vilka "vi" jag är inte intresserad av att ge mig in i någon personangrepps kamp med karaktärsmord som vapen om något så trivialt som för eller emot traja.
 
Last edited:

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Har Du ändå kostat på Dig ett körkort på sistone? För jag antar att Du lånade hojarna Du provkörde på en firma?

Så efter ett antal provturer med några hojar anser Du Dig kapabel och kompetent att avfärda kvaliteten på hopskruvningen och de egenproducerade komponenterna? Du är duktig Du...

För Din upplysning - Daytona 675 utan R har exakt samma motor som R-varianten och mycket kompetenta chassikomponenter redan som standard. Enligt FIMA tävlar 4-cylindriga 600, 3-cylindiga 675 och tvåcylindriga 750 mot varandra och i samma klass. Har Du synpunkter på det?

Utan att känna Dig vågar jag påstå att Du inte skulle ha ett dugg nytta av R-modellens chassikomponenter när Du bombar raksträckor, att döma av den bild av Din körning Du så frenetiskt försöker torgföra på detta forum.

Sedan tycker Du till om S3:an, utan att ens ha förstått vilket användningsområde hojen har. Samma kommentar som ovan gäller även för chassikomponenterna på denna maskin.

Den effekttörst Du ger uttryck för närmast bekräftar mina misstankar att Du aldrig förstått att sporthojar är byggda för effektiv kurvtagning och inte för rattlåsbombning rakt fram. Att Du inte själv upplevt tjusningen med att bygga, bevara och vårda fart genom en kombination av kurvor.

Köper man hoj läser man på med hjärnan aktiverad, sedan provkör man, filosoferar och väljer den som bäst uppfyller de krav man ställer samt känns spännande och fräscht - enligt hjärtat.

För att ta ett exempel - jag var hyggligt påläst om vad alla förståsigpåare och tidningsprofeter ansåg om litersegmentet när jag letade ny hoj ifjol. Men sedan provkörde jag mina kandidater ordentligt, på bana, en efter en. Och hör och häpna - den första som föll bort var den breda massans och en samlad journalistkårs favorit. Kvar blev ett par, tre jämbördiga kandidater som var och en hade sina fördelar men även krävde mer eller mindre omfattande ingrepp för att komma till sin rätt.

Sedan dök rätt hoj med rätt utrustning och vettigt pris upp. Om den var etta, tvåa eller trea efter min utvärdering? Spelade ingen roll, den tillhörde de jag gillade och funkar nu, efter en hel del smärre chassijusteringar, precis som jag visste att den skulle göra. Jag hade inte valt Gixxern utifrån dess prestanda som den levereras från ÅF.

Däremot skulle jag aldrig drömma om att, som Du och fler med Dig tycks göra utan att ens blinka, avfärda de andra hojarna på hörsägen eller efter en mycket kort provkörning. Att uttala sig om byggkvalitet och komponenters funktion efter en landsvägstur ligger inte inom mitt kompetensområde. Varken nu eller i framtiden. Fadear bromsarna efter ett antal tuffa inbromsningar? Hur avstämda är fjädrarna? Är justerområdena för returen tillräckligt distinkta? Får jag rätt feedback, varken för mycket eller för lite? Har jag rätt top-out eller jazzar bakhjulet vid inbromsning/nedväxling?

Men det är jag det, Du kan alltså avgöra detta efter att ha accelererat på fyran på en 70-väg? Ha en underbar helg:)

Game
Set

MATCH.
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Jag tror och upplever följande oavsett märke och modell.
Köper du en sprillans hoj är risken stor att du råkar ut för barnsjukdomar men detta brukar lösas av garantin.
Köper du en hoj som har ett par år på nacken (typ 5-10) och har servats som den skall, gått ett par mil (inte stått i lada) så brukar det mesta vara löst på den. Jag har haft betydligt mer problem med NYA fordon än begagnade i bra skick.

Vad gäller min traja, dock glidare inte sporthoj, så hade den stått ganska länge och gott väldigt lite. Jag hade räknat med att jag behövde byta torkade packningar och plocka isär bränslesystemet för att göra rent från guck men det visade sig inte behövas. Det enda var att vissa bultar behövde dras åt och sen lite standardservice (olja, filter stift etc...).

Jag har endast råkat ut för 2 saker, muttern till centralstödet släppte va bara skruva dit(va ingen fara för piporna är i vägen så själva bulten sitter låst.). Det small en del vid motorbromsning, visade sig vara piporna som läckte, bra skruva åt dom igen.

Jag har läst lite här och var att just vissa bultar brukar vara för löst åtdragna på trajjor, tror jag läste om en svingbult här på SH. Men det är faktiskt ett moment i servicen.

Hur som helst kläm och känn på en triple dom e roliga.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Första citatet visar precis det Du anklagar andra för - totalt ogrundade, vilseledande och rent av missuppfattade citat och påståenden. Om vi ska prata Jantelag kan du möjligen återge första meningen, studera nu även den sista och tänk efter en stund innan Du svarar något mer. Till någon...

Ptjaa, jag köpte min 675 -06 och körde bana första gången den hösten. Det har blivit ungefär lika delar gata som bana sedan dess och jag satte tidigt upp vissa tider jag skulle nå på tre olika banor innan jag uppdaterade. Det är kurvorna som begränsar serru.

Ifjol nådde jag mina mål på samtliga tre banor, då skaffade jag en liter för att prova den hojtypen. Jag har hitintills kapat 2.5-3s med +50 hk och tre år nyare maskin, vilket är okey och något bättre än mitt mål för denna säsong.

Hade Triumph haft en literklubba hade den utvärderats bland de andra. En 675R var ett starkt alternativ in på mållinjen.

Men så bombar jag inte sa**n rakt fram heller, det klarar nämligen en måttligt dresserad primat lika bra. Och så ÄR jag ju inte lika sensitiv och kunnig som Dig.

Mina 2p, jag tror jag besvarat allt av värde i Dina inlägg nu:)

...Du styrs av Jante lagen - det gör inte jag...
Du kör en japansk liter hoj - varför när trajan finns??
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Alltså skärp er!
Det är ingen som säger att Triumph är skit och menar det!
Det är väl klart att det inte är skit. Speed Triplen är ju en av dom mest hyllade hojarna som finns.
Triumph kanske till och med är skitbra! Men Japsingarna är snäppet bätte, Så är det bara. Volvo är bättre än fiat,
BMW är bättre än SAAB! Jag kan inte ta fram en massa fakta på det, Jag har inga länkar på några tester, men det är ju sånt som man som MC-förare borde veta. Varför rullar det en Triumph på 20 japanska hojar? Dom är ju knappast dyrare. Folket vet, Statisktiken på försäljningen talar sitt tydliga språk. Vi litar mer på Japanska motorcyklar och just därför köper vi dom. Fan min gamla R6a var ju odödlig, jag plågade och plågade den dygnet runt. Bokstavligen så levde den ett hårdrocksliv. V-power och fullgasväxlingar utan Quickshifter (självklart så använde jag ingen koppling:rodnar) Det enda som tog stryk på den hojen var bakdäcket. Fick synka föggarna en gång iofs men det är ju normalt. Jag undrade alltid när den skulle ge upp, Men fanskapet gick bara bättre och bättre. Det mina vänner är kvalité. Sen så har många av er säkert hört talas om konsumenttest av Yamaha r1 2005. Stå och fullgasvarva en hoj på tomgång i 7 minuter, glykolen bara sprutade ut. Men sen så var det bara att fylla på glykol och köra som att ingenting hade hänt. Hojen rullade på många många mil till innan han sålde den till någon stackare:(
Men som sagt så har jag ingenting emot en Trajja, Den dagen dom kan erbjuda mig 5-års Garanti som japsingarna så kan jag tänka mig att provköra en för att sedan hoppa upp på min Yamaha och sedan köra hem med ett leende och tänka på hur jävla bra jag egentligen har det:yoparty
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Stå och fullgasvarva en hoj på tomgång i 7 minuter, glykolen bara sprutade ut. Men sen så var det bara att fylla på glykol och köra som att ingenting hade hänt.

Äh, det var väl inget. Fullgasvarva på tomgång kan min hoj göra hela dan till soppan tar slut :banana
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top