Har Du ändå kostat på Dig ett körkort på sistone? För jag antar att Du lånade hojarna Du provkörde på en firma?
Så efter ett antal provturer med några hojar anser Du Dig kapabel och kompetent att avfärda kvaliteten på hopskruvningen och de egenproducerade komponenterna? Du är duktig Du...
För Din upplysning - Daytona 675 utan R har exakt samma motor som R-varianten och mycket kompetenta chassikomponenter redan som standard. Enligt FIMA tävlar 4-cylindriga 600, 3-cylindiga 675 och tvåcylindriga 750 mot varandra och i samma klass. Har Du synpunkter på det?
Utan att känna Dig vågar jag påstå att Du inte skulle ha ett dugg nytta av R-modellens chassikomponenter när Du bombar raksträckor, att döma av den bild av Din körning Du så frenetiskt försöker torgföra på detta forum.
Sedan tycker Du till om S3:an, utan att ens ha förstått vilket användningsområde hojen har. Samma kommentar som ovan gäller även för chassikomponenterna på denna maskin.
Den effekttörst Du ger uttryck för närmast bekräftar mina misstankar att Du aldrig förstått att sporthojar är byggda för effektiv kurvtagning och inte för rattlåsbombning rakt fram. Att Du inte själv upplevt tjusningen med att bygga, bevara och vårda fart genom en kombination av kurvor.
Köper man hoj läser man på med hjärnan aktiverad, sedan provkör man, filosoferar och väljer den som bäst uppfyller de krav man ställer samt känns spännande och fräscht - enligt hjärtat.
För att ta ett exempel - jag var hyggligt påläst om vad alla förståsigpåare och tidningsprofeter ansåg om litersegmentet när jag letade ny hoj ifjol. Men sedan provkörde jag mina kandidater ordentligt, på bana, en efter en. Och hör och häpna - den första som föll bort var den breda massans och en samlad journalistkårs favorit. Kvar blev ett par, tre jämbördiga kandidater som var och en hade sina fördelar men även krävde mer eller mindre omfattande ingrepp för att komma till sin rätt.
Sedan dök rätt hoj med rätt utrustning och vettigt pris upp. Om den var etta, tvåa eller trea efter min utvärdering? Spelade ingen roll, den tillhörde de jag gillade och funkar nu, efter en hel del smärre chassijusteringar, precis som jag visste att den skulle göra. Jag hade inte valt Gixxern utifrån dess prestanda som den levereras från ÅF.
Däremot skulle jag aldrig drömma om att, som Du och fler med Dig tycks göra utan att ens blinka, avfärda de andra hojarna på hörsägen eller efter en mycket kort provkörning. Att uttala sig om byggkvalitet och komponenters funktion efter en landsvägstur ligger inte inom mitt kompetensområde. Varken nu eller i framtiden. Fadear bromsarna efter ett antal tuffa inbromsningar? Hur avstämda är fjädrarna? Är justerområdena för returen tillräckligt distinkta? Får jag rätt feedback, varken för mycket eller för lite? Har jag rätt top-out eller jazzar bakhjulet vid inbromsning/nedväxling?
Men det är jag det, Du kan alltså avgöra detta efter att ha accelererat på fyran på en 70-väg? Ha en underbar helg