Hur kass är Triumph?

Status
Ej öppen för fler svar.

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Jag får nog konstatera att eftersom min far verkar vara den enda som haft problem med dessa moppar beror det kanske på honom.
Men mystiskt var det, tre nya olika hojar, tre år i rad som han inte lyckades ta sig hem från Europa semestern med. Han bytte efter varje år där en period.
 
Last edited:

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Va fan, du måste vara riktigt dum i huvudet... Solsting eller?

Att jag inte har en trajja nu var att jag ville ha en annan typ av hoj, måste man äga ett visst fabrikat för att tycka hojen är bra? Jisses... Du måste ha tappats många ggr som barn!

Jag skrev att ditt inlägg var jävligt osakligt, inte att Triumph var bäst i världen... Även om jag nu tycker det.

Tyvärr är det du som är dum i huvudet. Kanske blev jag tappad många gånger som barn när jag var liten.
Men det har inte med detta att göra. Dina inlägg är helt värdelösa och jag börjar att ogilla dig. Vet inte om det är din attityd eller din äckligt fula hoj jag stör mig på.
Hursomhelst så skiter jag i dina innehållslösa inlägg. Skit nu blev jag arg på en nolla:va
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Tyvärr är det du som är dum i huvudet. Kanske blev jag tappad många gånger som barn när jag var liten.
Men det har inte med detta att göra. Dina inlägg är helt värdelösa och jag börjar att ogilla dig. Vet inte om det är din attityd eller din äckligt fula hoj jag stör mig på.
Hursomhelst så skiter jag i dina innehållslösa inlägg. Skit nu blev jag arg på en nolla:va

Japp, -håller med, -rätt ful är den, -och jag med! Men fan vad rolig hojen är!

Fortsätt du med dina väldigt sakliga inlägg som tillför mkt i diskussionen, jättebra med utlåtanden om Triumph då du aldrig ägt någon...:7peta:dummer
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Problemet med trådar som denna är naturligtvis att dom som kör märket som tråden handlar om kommer in i tråden som blinda och försvarar märket med näbbar och klor. När man kan se bristerna hos cykeln man själv har köpt och vågar prata om det så har man kommit en bit i att vara öppen för för diskussion. Jag är en hobbyfotograf och har ett kamerahus för över 30 000:- men jag har inga problem om att prata om eventuella brister som min dyra kamera har. Nu säger jag inte att Triumph är dåliga. Men på många av er trajjaägare låter det som att det inte finns nåt bättre, och det har jag svårt att köpa. Är man nöjd så är det skitbra, men det finns oftast bättre prylar än det man själv har, trots att det kan vara tungt för en själv att erkänna det.
Det är ett minst lika stort problem när folk som aldrig ägt en själv kommer med diverse saker som de vill få fram som fakta. Ungefär som att jag som äger en sketen Nikon D3100 kommer och berättar hur skit ditt kamerahus för 30k är eftersom jag har en kompis kompis mammas hunds väninnas avlägsna kusin som minsann hade en och som blev repig och därför är skit.

Säger inte att just du är sådan, men finns gott om sådana idioter i denna tråd nu.
 

Kneedrag

Guest
Det är också ganska meningslöst, kanske låter bitter. Men verkligheten blir ju den att det blir svårt att få ett objektivt inblick. T.e.x så rullar det ju många fler Honda än Triumph på vägarna, så det naturliga är ju att det skulle bli mer reklamationer från det märket som har flest sålda hojjar på vägarna... Betyder detta då att T.e.x Honda skulle vara ett sämre märke statistiskt? Som sagt är det svårt att bevisa saker. Men det behöver inte betyda att påståendet Triumph är sämre än japsarna inte är sann ändå. Och vad är egentligen sämre? Sämre drag, sämre bromsar,motorn håller inte lika långt för t.e.x bankörning. Det är nog klokt att bara säga att japsarna är bättre än konkurrensen i helhet.

Om man läser lite hur USA jobbar med recalls så har jag fattat det som (så finns det två olika saker) 1. mc-tillverkaren själva väljer att göra en recall eller så är det ofta Road Safty som genom lagdom, kräver ändring av en del för den är trafikfarlig.

Generelt kan man ju titta på hur allvarliga fel det är som det blivit recalls på för ett visst märke. Och sen göra sina bedömningar efter det.

Alla hojmärken har ju recalls.

Att skylla på att ett visst märke bygger fler hojar , därför har de fler recalls. Dålig ursäkt tycker jag. Vissa får drömma vidare att just deras mc-märke är lite bättre än andra. När man kan se svart på vitt att så inte är fallet. Bra markanadsföring kallar jag det inget annat.

Nu kommer jag säkert få skit för det men det kan jag bjuda på.
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Jag känner en som hade en trajja. En gång var det nåt som gick sönder eller vart trasigt på nåt sätt. Jävla skithoj om du frågar mig. :glömdet
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Ärligt du anklagar andra för att inte vara objektiva och kunniga.
Tyckte du inte testen var tillräckligt objektiv där man plockade isär olika modeller från olika tillverkare i dess minsta beståndsdelar och mäter toleranserna.

Kan du själv lägga fram initierade källor, fakta som stödjer det du säger.

Du skriver
Om du tänker efter ett steg till och tänker på tillverkningen av dom japanska märkena på bland annat hur många cyklar som spottas ut från fabrik, hur många nya modeller som konstant är under utveckling samt hur lite fel det rapporteras så får du en inblick om vad ingenjörskonst och kvalité handlar om.

Du anger mängden och antal nya modeller som ett kvalitets begrepp och ett tecken på ingenjörskonst.

På vilket sätt kan man förklara att en modern japansk supersport 600 är av bättre ingenjörskonst än än tex Daytona 675 menar du ?

Den vann Masterbike i sin klass 2006-2007 och kom väl 2a 2008 ?
Slog flera japanska märken som Kawasaki Ninja ZX-6R Honda CBR600RR Suzuki GSX-R750 Yamaha’s YZF-R6.
Den fick väldigt goda recensioner för sin vridstarka motor och lättkörda chassie i kombination med en fin landsvägsanpassad körställning.

Jag tolkar det som ett tecken på god ingenjörskonst från Triumph.


Yamahas litermaskin tex har klassats som trött, tung och slö trots hypermodern crossplane teknik levererar den inte i sitt standard utförande
Som man förväntat sig.
Är detta god ingenjörskonst?

Japanska tillverkare har tappat mark gentemot de Europeiska tillverkarna ifråga om ingenjörskonst.
2010 vann BMW S1000RR före Aprilia RSV4 Factory och MV Agusta F4. På fjärde plats kom KTM RC8R före Ducati, Honda, Suzuki, Kawasaki och Yamaha.
Europeiska märken vann även året före och efter.

Så det finns tydliga indikationer på att Japanska tillverkare av supersporthojar inte är lika dominerande idag ifråga om att ha konsten att tillverka en potent supersporthoj oavsett klass.

Du anger även att det är lite fel som rapporteras.

Har du själv tillförlitliga källor som kan visa att Triumph har sämre resultat ifråga om material kvalité ?
Nej antagligen inte!
Även om Motorrads långtidstester är stickprov, är dom ytterst seriösa och objektiva i sin bedömning.

Tycker du ska hålla en lite lägre profil om du inte har mer att komma med än kvalificerat tyckande innan du klassar på andra som okunniga.
Som sagt så är det inte lätt att visa källor på allt man säger, låt oss säga att det jag skriver är baserat på många många års läsning i olika tidningar, diverse tester och en del egna erfarenheter bakom styret på Triumph. Kommer ingenstans känns det som här. OJ Simpson gick fri från ett solklart mord, hur ska jag kunna bevisa att Triumph inte håller samma kvalité som Japanska maskiner? Många vill vara annorlunda och köper en sämre produkt för att visa "jag är inte som alla andra, jag kan tänka själv, ett sätt att vara alternativ" och vad menar jag med sämre? Tja att produkten i fråga inte är bättre. Kan dock visa tusen tester där Triumph inte har kommit bra till i japanska hojjars sällskap t.e.x i bikes tester, men det hör inte hit.
 

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
Frågan var om kvalitet, inte nått annat.

Du får väl åka ner till BMW-bladet i Tyskland och berätta att dom har gjort fel.
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Att skylla på att ett visst märke bygger fler hojar , därför har de fler recalls. Dålig ursäkt tycker jag. Vissa får drömma vidare att just deras mc-märke är lite bättre än andra. När man kan se svart på vitt att så inte är fallet. Bra markanadsföring kallar jag det inget annat.
Såeeee om t.e.x Suzuki säljer 300 motorcyklar på en säsong och 4 blir återkallade så är det värre än om Moto guzzi skulle sälja 4 motorcyklar och 3 blir återkallade? Har jag förstått dig rätt?
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Såeeee om t.e.x Suzuki säljer 300 motorcyklar på en säsong och 4 blir återkallade så är det värre än om Moto guzzi skulle sälja 4 motorcyklar och 3 blir återkallade? Har jag förstått dig rätt?


Återkallelse på enstaka hojar under en säsong är nog rätt ovanligt.
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Det är ett minst lika stort problem när folk som aldrig ägt en själv kommer med diverse saker som de vill få fram som fakta. Ungefär som att jag som äger en sketen Nikon D3100 kommer och berättar hur skit ditt kamerahus för 30k är eftersom jag har en kompis kompis mammas hunds väninnas avlägsna kusin som minsann hade en och som blev repig och därför är skit.

Säger inte att just du är sådan, men finns gott om sådana idioter i denna tråd nu.
Om du har en D3100 som för övrigt är en trevlig kamera så måste jag säga att det är brottsligt att inte ha Nikkor 35mm/f1.8g =) Med den kombinationen kan du få mycket fina bilder på din motorcykel.
 

Kneedrag

Guest
Visst är det så, därför jag skrev "t.e.x".

En sak man kan göra om man inte vet så mycket om kvalitet mellan märken. Är ju att ringa olika opartiska mc-verkstäder. Och höra vad de får in.

RN ml.fl


Av en slump fann jag mig hos rg- engineering i falkenberg.
Vad jag ville veta var villka mc-märken han ranka som bäst när det kom till HK/ kvalitet i mc-motorer.

Jag fick ju ett svar som jag redan hade på känn. Resten av rankingen förvånade mig.

Vad han sa behåller jag för mig själv.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Fan vad jag älskar dessa trådar, så fort någon trampar någon på tårna om hans hoj märke är det nästan värre än att slå han fru...

EVILN:krama & :fyllisar
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag gissar att det vi som har haft trajor ruttnar lite på är uttalanden som att Triumph är dåliga/skit/dynga inte om andar hojar är bättre eller sämre.

Men eftersom det alltid finns idioter som baserat på hörsägen (gärna gammal sådan) basunerar ut hur usla Trajjor är så blir det lätt att man kontrar med sina egna erfarenheter efter lång tids användande i ur och skur kryddat med lite tester man läst.

Om det kan klassas som märkesreligon så får det väl vara så, och dom som vill lyssna får det. Dom andra kan strunta i det.

Dessutom är det väl ingen triumphägare som påstår att andra märken är dåliga/skit/dynga. Det som sägs är väl att även andra märken drabbas av recals och fel.
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Ditt eller Triumphs fel?
Den gick hårt. Dagen den havererade gick den extra hårt, dvs upprepat mot varvstopp körandes på bakhjulet. Resultatet blev att kolv och ventiler på mittencylindern umgicks lite tätare än de vanligtvis brukar. Det hade nog varit på gång ett tag. Sen hur mycket folk anser att en motor ska tåla i längden verkar vara ganska olika.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top