Hur klär ni er i denna värme?

KidNasty

Inte bara tuffa killar som har tatuering
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Hojlös... Men drömmer om en R1-07 eller nyare.
Fullt utrustad, men det bytes nog till jeans istället nu.. ....

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Idag skiter jag i skinnet och drar på mig cordura-jackan samt jeansen istället. men det lär bli lite kallt när man ska hem från jobbet i natt.

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Det är i sådana här trådar med puckade bortförklaringar som "jag kör mycket försiktigare när jag kör utan..." som man anar Darwinismen...

Pr0bz skrev:
2282596 Stämmer inte våran tempratur här? jag läste av att den var 39C i solen idag, men de va den inte enligt smhi. :S
:7peta Det är alltid temperaturen i skuggan som anges...

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
NoPinky skrev:
2282884 Det är i sådana här trådar med puckade bortförklaringar som "jag kör mycket försiktigare när jag kör utan..." som man anar Darwinismen...

:7peta Det är alltid temperaturen i skuggan som anges...
Darwinismen? Tror du ett par skinnbrallor räddar några liv?

mafo

Snygg, prydlig och pretto!
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
Letar..
HanneZ skrev:
2282890 Darwinismen? Tror du ett par skinnbrallor räddar några liv?

Ja, det kan de göra. De sår som uppstår av sk. roadrash vätskar så förbannat att du kan tömmas helt pga stora sårytor.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
MrRoadSnail skrev:
2282895 Ja, det kan de göra. De sår som uppstår av sk. roadrash vätskar så förbannat att du kan tömmas helt pga stora sårytor.
Det har jag aldrig hört talas om, vanligt förekommande fenomen?

Att man kör snabbare när man känner sig säker är inget konstigt, det gäller samma med nya/gamla bilar etc.

mafo

Snygg, prydlig och pretto!
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
Letar..
HanneZ skrev:
2282898 Det har jag aldrig hört talas om, vanligt förekommande fenomen?

Jag har ingen statistik att luta mig mot och jag är inte kirurg, men jag har fått uppfattningen att det är vanligt. Egentligen, för mig som lekman, så känns det inte så konstigt. Sår vätskar, det är ingen större hemlighet. Ju större såryta desto mer vätska. Kana på väg i tshirt och jeans kan ge väldigt stora sår. Go figure. :)

HanneZ skrev:
Att man kör snabbare när man känner sig säker är inget konstigt, det gäller samma med nya/gamla bilar etc.

Men du är inte ensam i trafiken. Vad skönt om det bara var upp till en själv i alla lägen .. :rolleyes:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
MrRoadSnail skrev:
2282903 Jag har ingen statistik att luta mig mot och jag är inte kirurg, men jag har fått uppfattningen att det är vanligt. Egentligen, för mig som lekman, så känns det inte så konstigt. Sår vätskar, det är ingen större hemlighet. Ju större såryta desto mer vätska. Kana på väg i tshirt och jeans kan ge väldigt stora sår. Go figure. :)
Vanligt att folk dör av stora skrapsår?
Vem har snackat om t-shirt? Jag skrev skinnbrallor.

MrRoadSnail skrev:
Men du är inte ensam i trafiken. Vad skönt om det bara var upp till en själv i alla lägen .. :rolleyes:

Nej, men sänker man farten så minskas riskerna rejält. Hur många mc-olyckor tror du sker med rätt anpassad fart till gällande förhållande?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
HanneZ skrev:
2282898 Det har jag aldrig hört talas om, vanligt förekommande fenomen?

Men i trådar om tex samhällets syn på fortkörning brukar många unga killar förklara att de känner sig säkrare om de bara får köra fort och att de tycker att riskerna att förolyckas/skadas blir påtagligt större när de tvingas köra i samma rytm som bilarna. Det hörde jag live senast igår vid ett eftersnack med yngre hojkillar.

Nä Hannes, jag tror att motorcyklismen har större nytta av att en smart kille som du argumenterar för skydd istället ;)

Mvh
Jörgen

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
HanneZ skrev:
2282890 Darwinismen? Tror du ett par skinnbrallor räddar några liv?
Tror du att ett skinnställ enbart är till för att hålla skydden på rätt plats?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
NoPinky skrev:
2282922 Tror du att ett skinnställ enbart är till för att hålla skydden på rätt plats?
Nej, det gör att man slipper spendera en hel del övertid på sjukhuset.

Jörgen Karlsson skrev:
2282917 ...

Nä Hannes, jag tror att motorcyklismen har större nytta av att en smart kille som du argumenterar för skydd istället ;)

Mvh
Jörgen

Haha jo asså skydd är alltid bra. Jag tror dock att om det försämrar attityden så folk kör 20 % snabbare med skydd(läs skinnbrallor) så tror jag det är bättre att skippa skinnbrallorna. Jag själv kör aldrig utan rygga, jacka, hjälm o handskar. Småsvängar in till stan etc. så struntar jag i brallorna.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
HanneZ skrev:
2282932
Haha jo asså skydd är alltid bra. Jag tror dock att om det försämrar attityden så folk kör 20 % snabbare med skydd(läs skinnbrallor) så tror jag det är bättre att skippa skinnbrallorna.

Jag själv kör aldrig utan rygga, jacka, hjälm o handskar. Småsvängar in till stan etc. så struntar jag i brallorna.

Så kan det ju hypotetiskt vara, men då ska man nog påverka attityden med ngt annat medel än att klä av den dödslängtande hojpiloten till 50-talets skyddsnivå kan jag tycka. Det är ju rent bakåtsträvande. Det låter ju annars som samma haltande logik som i argumenten man hör av den minskande skara som alltjämt inte vill ha bilbäte på.

Bra! :)

/J

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jörgen Karlsson skrev:
2282962 Så kan det ju hypotetiskt vara, men då ska man nog påverka attityden med ngt annat medel än att klä av den dödslängtande hojpiloten till 50-talets skyddsnivå kan jag tycka. Det är ju rent bakåtsträvande. Det låter ju annars som samma haltande logik som i argumenten man hör av den minskande skara som alltjämt inte vill ha bilbäte på.

Bra! :)

/J

En bra hjälm, skinnjacka, ryggskena som sitter bra med hjälp av skinnjackan + handskar tycker jag är långt ifrån 50-talets skyddsnivå.

Jag har själv försökt ändra min egna attityd ungefär 533244 ggr men har inte lyckats EN enda gång :huvet

Dark_Messenger

Guest
Jeans och skjorta. Ev en jacka över.

Vid seriös åka, samma som ovan, plus överdragsbyxor och en tröja till plus jacka.

Ev kängliknande skor.

Danne_

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Hoj
Honda 900rr i nyskick
Fullt ställ..
T-skirt och Kallingar under. Funkar ganska bra . Som sagt , svettas hellre än riskera att ligga i asfalten på bara skinnet.. :D

Mat_hilda

ABY
Gick med
29 Aug 2005
Hoj
Honda VFR 400r
HanneZ skrev:
2282977 DET är farligt däremot, det är jättesvårt att hålla ögonen på vägen om man möter nakna (kvinnliga)motorcyklister.

Hehe de hade faktiskt räckt med om du bara hade skrivit "nakna motorcyklister", vem fan hade inte glott om man sett en lätt överviktig gubbe på en sporthoj med en liten prinskorv mellan benen...? :zpy

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!