Hur klär ni er i denna värme?

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
KGK skrev:
2282577 ser ut att bli en del värme framöver

http://www.aftonbladet.se/vss/vader/story/0,2789,851977,00.html

Karlstad, juli 1905.
Det är den varmaste månaden någonsin i Sverige sedan man började mäta.
Då var dygnsmedeltemperaturen 21,9 grader.
I år kan det rekordet ryka.
De första tio dygnen i juli blir det långt över de normala temperaturerna i hela landet.

I nästa vecka kan det bli temperaturer på över 30 grader i Götaland, Svealand och södra Norrland.
Högtrycket ser inte ut att ge med sig förrän till slutet av nästa vecka. Men det är inte säkert att solfesten tar slut.
Vi har redan haft uppemot 35 grader i skuggan.

och ja, det är svettigt.

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
Till och från jobbet i jeans, skinnjacka, ryggskydd, mc stövlar, hanskar och hjälm såklart. Men imorgon blir det stället på. Fan inte bra att köra i jeans...

Thor

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
Kawazaki ZX 750 -89
Alltid på med allt ;) vågar inte köra "roligt" utan stället hahah :rofl

chrtur

Ducati, Telisar, MTB och Stegjärn!
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Ducati Monster
Var nog två månader sedan jag sist körde med helställ om jag körde runt i stan :hihi

davveman

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2005
Hoj
Sv 1000n -04
Kör alltids med full skyddsutrustning.. E ett helvete i denna värme men åker inte en meter utan allt på...

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Svart skinn rokkar i sommaren... jag har alldeles för rolig väg hem från jobbet för att ens tänka på att inte ha komplett ställ... Ruggigt sugen på en safetyjacket o sedan den splitternya sporthojtröjjan utanpå... Då kommer man nog inte hänga på varenda tokig bilist på morgonen när man åker till jobbet...

O nää, det är inte samma väg dit som hem ;)

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Ska jag bara åka inom kommun dvs 50 sträckor ( om jag ska göra ärenden ) blir det jeans skor mc jackan och ryggskyddet. Ska jag nöjesåka alt åka motorväg blir det fullt ställ (svart dessutom) och ja det är sjukt varmt men vill man vara fin får man lida pin.. :)

jezziiie

Member of Huddinge MCK.
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
En okonventionell gatmissil, enligt Allt om MC. (ombyggd ZZR med släpvagn)
I den här värmen händer det att jag ersätter skinnbyxorna med jeans. För övrigt är det full mundering.

Något jag aldrig skulle åka utan är handskar. Fy tusan. Min körskolelärare avskräckte mig en gång. Han sa: "Tänk att inte kunna torka sig själv i arslet på fjorton dagar. Kör aldrig utan handskar." :3freak

Sen skulle jag nog aldrig våga åka i T-shirt och shorts och sånt. Satan vad ont en humla eller sten måste göra. :gnissla

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Nursey skrev:
2284111 Det är skönast :3freak då man skall stanna någonstans och byter om och skall låsa (och sedan låsa upp) hojen etc..då vet man vad svettig innebär

Precis! Det är fasiken en mardröm när man stannar vid badet, parken, fiket, vänner eller [fyll i].

Så.... hur gör ni med alla grejer då? Hjälm och ryggskydd går ju ibland att fästa på hojen men sedan kommer stället/jackan/byxorna. Gigantväskan Allan? Någon smart hemmalösning för att slippa kånka runt?

jezziiie

Member of Huddinge MCK.
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
En okonventionell gatmissil, enligt Allt om MC. (ombyggd ZZR med släpvagn)
TukTuk skrev:
2284942 Precis! Det är fasiken en mardröm när man stannar vid badet, parken, fiket, vänner eller [fyll i].

Så.... hur gör ni med alla grejer då? Hjälm och ryggskydd går ju ibland att fästa på hojen men sedan kommer stället/jackan/byxorna. Gigantväskan Allan? Någon smart hemmalösning för att slippa kånka runt?

Jag har ett sånt däringa vajerlås med tresiffrig kod. Trä igenom jacka / byxa / hjälm / whatever you want ... Skitsmidigt. Finns på Touringbutiken.

AlGhouti

AlGhouti
Gick med
20 Nov 2005
Hoj
Svart gsxr1000-07 med leo vince
Måste medge att jag syndat nær jag ska kortare ærenden. Kør mycket lugnare utan stællet (klarade inte det nær jag var 20 år). Svor att jag aldrig skulle køra i shorts igen men faaaan va skønt det e i denna værmen :D
Blir man påkørd så blir man. Kan lika gærna bli nermejad på trampcykeln.
Nån som cyklar med stællet på? Eu-Moped med skinnstæll kanske?
Bægge lær gå snabbare æn 20 km/h :hihi

Normalt sett kør jag alltid i full utrustning men pallar inte dra på mej racestællet nær jag ska køra ner o bada =(

Och ja jag har synat asfalten i tshirt o shorts i 60 km/h o det var inte kul.

Big up till alla som faktiskt tar på sig full utrustning ALLTID :Bugar

tober

Internet.
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Triumph S3
Kör med allt utom byxor när jag ska till jobbet eller kort sträcka och lägre fart. Annars är det fullt paket som gäller. Håller man sig på roligare vägar och dricker mycket så är det inga problem.

Kan förstå alla posörer som inte vill ha ställ på sig. Möter ju ett antal per dag i Sthlm som kör avklätt och står och varvar vid rödljusen som ett äkta moppefucko.

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
vid längre eller inspirerande körning har jag fullt men annars shorts och t-shirt + hjälm

Men det är intrssant ibland och läsa att vissa spyr på de som inte alltid kör med full utrustning men man skriker inte lika högt om någon har maxat ut hojen på bogesund rundan eller vart det nu är, vad tror dessa att ett ryggskydd, skinnställ, hanskar hjälm med mera har för betydelse om man träffar ett träd i 250 km/h.. bara en liten fundering.

nu har jag inte sagt att man inte ska köra hoj utan skyddskläder, men jag har fått komentarer när jag har kört ner till stranden i bara shorts om att det där är vansinnigt de du håller på med "pÅ med skydden grabben". men va fan man kan bli på körd när man går över en gata inte fan har jag ryggskydd, skinställ, hjälm och hanskar när jag ska gå ut och handla.

Hur många här åker skidor med ryggskydd? trolligen inte lika många som åker skidor.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jörgen Karlsson skrev:
2283017
Men även jag har sett skinnflådda, uppskrapade lår. Även brännskadade ben som fastklämts under motorn innan man fått bort hojen. Samt krossade knän. osv osv. Så jag kör aldrig utan mina Halvarssonbrallor. Känner mig inte säker för det dock. Mer som att då har jag iaf gjort vad jag kunnat på den fronten.

/J

Jag krossade mitt knä iförd full skyddsmundering för 14 dar sen, faktum är att min skyddsutrustning förmodligen orsakade olyckan.
(jag halkade nerför en slänt när jag gick, mc-skorna är fan inte gjorda för att gå i )

Så nu KAN jag inte ha brallorna utan får köra i jeans, ÅAS så har jag en ställning med gångjärn på ena knäet, det kanske skyddar vid en eventuell vurpa :hihi

Man får trösta sig med att dom först hade tänkt gipsa och sjukskriva mig i sex veckor, men efter envetet tjatande och med goda kontakter på ortopeden fick jag den här MC-vänliga lösningen istället. (Ortos heter det visst)

Faktum är att jag har inte varit borta en dag från jobbet, och eftersom jag körde MC när det hände och var tvungen att ta mig hem har jag kört MC sedan 10 minuter efter olyckan...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
GuW skrev:
2285236 Jag krossade mitt knä iförd full skyddsmundering för 14 dar sen, faktum är att min skyddsutrustning förmodligen orsakade olyckan.
(jag halkade nerför en slänt när jag gick, mc-skorna är fan inte gjorda för att gå i )

Så nu KAN jag inte ha brallorna utan får köra i jeans, ÅAS så har jag en ställning med gångjärn på ena knäet, det kanske skyddar vid en eventuell vurpa :hihi

Man får trösta sig med att dom först hade tänkt gipsa och sjukskriva mig i sex veckor, men efter envetet tjatande och med goda kontakter på ortopeden fick jag den här MC-vänliga lösningen istället. (Ortos heter det visst)

Faktum är att jag har inte varit borta en dag från jobbet, och eftersom jag körde MC när det hände och var tvungen att ta mig hem har jag kört MC sedan 10 minuter efter olyckan...
Aj!
Det låter onekligen som ödets ironi, snubbla pga av skydden! Hoppas du tillfrisknar utan komplikationer. I mitt ställ är det knäskydd. :va

Mvh
J

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Såja kom precis hem efter min jeans-tur. La väl ca 15 mil, körde klart långsammare än normalt, men låg väl ändå i 160 på highwayen på väg hem. Var skönt som fan på dagen, men nu var det jäfligt kallt om benen, skulle dragit på mig långfillingarna.

ceasar skrev:
2283666 Inte bara risky, jävligt fult också...
inte fulare än jeans väl :confused:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jörgen Karlsson skrev:
2285254 Aj!
Det låter onekligen som ödets ironi, snubbla pga av skydden! Hoppas du tillfrisknar utan komplikationer. I mitt ställ är det knäskydd. :va

Mvh
J

Det är knäskydd i mitt ställ med, så jag krossade inte knäskålen, jag bröt benet i sidled och fick en kompressionsfraktur.
Förmodligen läker det bara fint, jag har ju gått på benet sedan olyckan, har jag inte ställningen på mig så böjer sig knäet i sidled väldigt lätt (och det är ungefär lika njutbart som att hugga in en glödgad kniv i sidan på knäet)

Fyra veckor kvar tills jag får gå utan ställning, men det är ju semester nu så lite kommer jag nog att fuska (man måste ju för tusan få bada)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
GuW skrev:
2285270 Det är knäskydd i mitt ställ med, så jag krossade inte knäskålen, jag bröt benet i sidled och fick en kompressionsfraktur.
Förmodligen läker det bara fint, jag har ju gått på benet sedan olyckan, har jag inte ställningen på mig så böjer sig knäet i sidled väldigt lätt (och det är ungefär lika njutbart som att hugga in en glödgad kniv i sidan på knäet)

Fyra veckor kvar tills jag får gå utan ställning, men det är ju semester nu så lite kommer jag nog att fuska (man måste ju för tusan få bada)

Då förstår jag. Det måste göra fruktansvärt ont. :gnissla Du får trösta dig med att du nu har rätt till en lat sommar som uppassad och ärrad biker, dessutom kan schasa bort snorisar från handikappsätena om du åker kommunalt! ;)

/J

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jörgen Karlsson skrev:
2285282 Då förstår jag. Det måste göra fruktansvärt ont. :gnissla Du får trösta dig med att du nu har rätt till en lat sommar som uppassad och ärrad biker, dessutom kan schasa bort snorisar från handikappsätena om du åker kommunalt! ;)

/J

Uppassad my ass, jag har en bil att byta motor i innan torsdag, jag jobbar fortfarande heltid, har ett hus att sköta om själv och hojvädret har aldrig varit bättre...

Ska man se någon ljusning så kanske jag kan parkera hojjen i handikappruta nu, men jag är rädd för att Kia* inte ser det så, hon kan ju ha semester här uppe i Umeå och ha blocket med sig.

*Kia = enda P-vakten som har vågat "komma ut" med sitt yrke på SH

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...