Hur lär ni er att öka farten i kurvor?

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Åka på hög växel bra för att ta kurvan snabbare men man ska vara försiktig med gaspådraget. Otroligt lätt att få jättesläpp bak om man vrider på med hög växel. Då blir det ett helt okontrollerbart släpp.

Jo men alltså en kurva man tar ultimat i 2an lägger man i 3an istället om man är ovan. Detta gör att lite snabbare gaspådrag inte ger släpp lika lätt då man inte har samma kraft och kan träna upp på det viset, alltså lättare att ha kontroll genom kurvan. När man får upp bra känsla för kurvan lägger man istället i "rätt" växel för den kurvan och växlar mitt i under acceleration istället....träna träna träna....e vad jag gör. En sak att veta i teorin en helt annan att göra det på banan...iallafall för mig! :)

Nya nummret av Sporthojen hade en bra guide för baninställningar av fjädringen. Stämde väldigt bra för mig att ställa det som dom rekomenderade..fick dock dra på förspnningen lite, vill ha den lite hårdare fram.
 
Last edited:

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Nu har jag ingen större erfarenhet, men har kommit fram till följande i mina funderingar till att få snabb kurvhastighet :). Rätta mig om jag har fel.

1. Hitta optimalt däck och däcktryck med tanke på körhastighet, lufttemp, bantemp, din+hojens vikt, nya/slitna däck. Få eller inga släpp= närmare de otimala ovannämda faktorerna.
2. Burka på rätt sätt, få ut hela kroppen och ner mot asfalten. Har sett bilder på många som kör bana och inklusive mig själv som hänger ut, halva arslet på sadeln och knäskrap men axeln de har mot kurvan vrider sig ifrån kurvan istället för emot/med kurvans riktining, lite som man är rädd för kurvan och vill vrida bort kroppen från den. Se bild!
3. Hitta gränsen för hur sent in i kurvan man kan bromsa. En gräns som man får flytta försiktigt, då blir man varnad innan man ligger i sandfållan och undrade vad man gjorde för fel.
4. Hitta gränsen för hur mycke/snabbt/tidigt man kan ge gas ut ur kurvan, vilket man även här får prova sig försiktigt fram.
5. Minska marginalerna av banans bredd. Dvs slicka corden i både ingång och utgång i kurvan.
6. Sitt rätt och håll blicken rätt.

Tänkte själv börja ta lite tider på bandagarna nu och är speciellt intressead av detta för egen del oxå! Kolla upp böcker och körtips på youtube, finns bla annat en Racing School dokusåpa från England i torrentform på racingunderground.

Hau d Brau!

Greven sitter enligt bild 1 fast ännu värre och kör 35or på anderstorp :)
 

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
På en udde i södra Vänern
Hoj
ZX10R
Greven sitter enligt bild 1 fast ännu värre och kör 35or på anderstorp :)

Man kan ju sitta i princip hur som helst, på hojen :rolleyes:, och fortfarande köra riktigt fort, under förutsättning att man bla sitter avslappnat och därmed "stör" cykeln så lite som möjligt..

Sen kan det finnas vissa fördelar att sitta på ett visst sätt.
Desstom - om man nu ska lära sig att sitta avslappnat, så måste man ju utgå från nå'n körställning..

/Micke
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Man kan ju sitta i princip hur som helst, på hojen :rolleyes:, och fortfarande köra riktigt fort, under förutsättning att man bla sitter avslappnat och därmed "stör" cykeln så lite som möjligt.

Men bara under en förutsättning:
ATT MAN TRYCKER PÅ YTTERFOTPINNEN!!!!!!!!!:D
(apropå en underhållande tråd för något år sedan )
 
Last edited:

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Både teoretiskt och praktiskt tror jag Keith har rätt. Det finns ju inget som säger att Doohan hade kört sämre om han kört "rätt".

Nejdu, Hojåkning är en betydligt mer komplex verksamhet är vad Keith Code försöker få det till med sina tramsteorier. Trycka på ytterfotpinnen i en kurva, sicket trams. Titta på lite bilder från mitten av 80 talet när Mamola åker runt med ytterfoten en decimeter ovanför fotpinnen.

Det handlar ytterst om känsla och det var Mick mycket bra på. Code är bara bra på att vara stor i truten.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Alltså jag hör väldigt ofta att folk (gatåkare och banåkare) pratar om framhjulssläpp när dom kör. Och jag kan nog inte minnas många framhjulssläpp som jag har haft, som INTE har resulterat i att jag ligger och sprattlar i nån sandfålla nånstans...

Om man åker runt med konstanta framhjulssläpp varje pass man kör, så är jag duktigt imponerad av att man håller sig på hjulen.

Jag är varken jättesnabb eller otroligt talangfull, men har kört ganska länge och jag kan nog bara minnas ett eller två tillfällen sedan jag började köra racing 2004 där jag lyckats hålla mig på hjulen vid ett framhjulssläpp....

Om du vill få upp kurvhastigheten (vilket inte alltid gör dig snabbare runt en bana) så tror jag Eskilssons tips är riktigt bra. :tummenupp

Har inte haft så många klockrena framhjulsläpp men 2st sitter kvar i minnet. Det ena är i slutet på en träningspass och jag tippar av lite på tempot efter att ha blivit omkörd av en snabbare åkare och bestämde mig för att tempot var högre än min körkunskap. I bergskurvan på Sviestad märker jag hur framhjulet bara glider utåt. Någon tiondel senare märker jag att jag åker på knä och armbåge i 'flatout' på kurvan och direkt efter axeln :gnissla
Inte mer än lyfta upp hojen och leda in den i depån för att inse att någon repa på kåporna och lite grusig.

Flera åskådare sa att jag hade haft mycket högre fart efter jag blev omkörd och jag kollade loggen från passet, nästan 10km/h lägre apexfart (där släppet började om man gick efter däckspåren) än de tidigare varven. Jag hade slagit av, åskådarna tyckte farten var hög för att jag vurpade.

Varför vurpade jag :confused:


Lite senare provade jag nytt märke på framdäcket, hård gummiblandning i oktober kanske inte är helt rätt men jag ville hitta en profil på framdäcket som kändes bra! Ut ur esset återigen på Sviestad känner jag hur framhjulet glider utåt.

Jaha, dags att lämna kåporna på lack tänker jag när framhjulet sakta men säkert glider åtut. Men sakta men säkert börjar det greppa igen, utgången blev inte perfekt men ibland är det inte allt. Högst troligt framdäck som började bli kallt, men sättet det hittade fäste gjorde att jag bytte till denna däcksmodell.
Spåret visade att jag hade glidit utåt ungefär en halvmeter samt kasat strax över 5 meter i längd.
Varför vurpade jag inte?

Små saker som däcksmodell om den passar just dig, fjädringsinställningar etc kan nog påverka mycket. En del däck kräver nog en lite lös sladdande framhjul medans andra däck ger en gratis ruggning av skinnet på magen direkt.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Men bara under en förutsättning:
ATT MAN TRYCKER PÅ YTTERFOTPINNEN!!!!!!!!!:D
(apropå en underhållande tråd för något år sedan )

Fråga Randy Mamola om nödvändigheten av att trycka på fotpinnen :D

Nu orkar jag inte leta upp bilder men under många år så hade han för korta ben (eller hängde för mycket) så det var cirkus 5 centimeter luft mellan fot/tå och yttre fotpinne.

Men han blev ju aldrig världsmästare, tog ju bara några segrar och typ en 4/5 total så han kanske var för dålig

Kanske en j-ligt dum fråga: Jag brukar alltid bromsa klart innan kurvan börjar. Får mycket bättre flyt i körningen då. Hur gör man i racing egentligen? Bromsar man även i ingången till kurvan? Men det kanske är olika.

Titta gärna på sändningarna för motoGP och superbike. Ibland har de visare med trottelläge/bromskraft och de bästa bromsar ungefär in till apex. Men tänk på att vm är lite häftigare än sm/km men en bit in i kurvan bromsa det normalt.



edit, alldeles för långsam. Mamola redan nämnd.
 
Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Extremt, på en bana helt olik de svenska, men likväl grymt att se. Kanske kan man lära sig nåt :)
Man kan ju iaf se hur långt in i kurvan de fortfarande sänker hastigheten. I kurvor som inte är långa och jämna är det nästan antingen avslag eller pådrag.

Jag tycker också det är intressant att se att det oftare bromsas med hojen mer eller mindre i sväng, mer sällan med hojen rakt upp och ner. Men mycket beror förstås på att det är helt annan typ av bana än de svenska - snabb och bred.

[YOUTUBE-ID]XSX_J33Pif8[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Kanske en j-ligt dum fråga: Jag brukar alltid bromsa klart innan kurvan börjar. Får mycket bättre flyt i körningen då. Hur gör man i racing egentligen? Bromsar man även i ingången till kurvan? Men det kanske är olika.

En som sagt var synnerligen berättigad fråga.

Ja, man bromsar under nedlägg i racing. Hur mycket? Ja, det är inte så lätt att säga, det är här din känsla för vad som händer kommer in. Men man kan säga att du kan bromsa tills knät är i backen. Man måste våga och ha råd att crascha ett par gånger innan man hittar sina gränser (och helst inte slå sig allvarligt).

Givetvis skall man fråga sig vad syftet är med sin körning? Att köra 1.35 på Anderstorp eller är man lika glad att åka runt på två minuter?

Åk och titta på tex Filip Backlund i en kort och tvär kurva som tex depåkurvan på Mantorp. Det är full broms hojen med upprätt, han släpper bromsen till stor del, men har alltjämt ett klart tryck kvar på handtaget. Svänger in och det gör han fort, han är inte rädd för att trycka rejält i styret. Han har kvar bromsverkan medans hoj lägger sig ner mot max lutningsvinkel eller knäskrap. Tiden från det han släpper bromsen tills han går på gasen är väldigt kort. Ungefär lika kort som det tar för fingrarna att släppa handtaget och handleden att börja vrida sig för att öppna gas. Och han slår på fullt. Inte fullt som en strömbrytare men nära på för han har tränat upp känslan för hur mycket och hur snabbt han kan slå på gasen när han börjar ta upp hojen för att komma ur svängen. Att tala om grundgas i kurvan för en förare av den här typen i den här typen av kurva är bara trams.

MEN, det räcker att åka ca 10s långsammare än Filip runt Mantorp för att den här typen av kurva tas på ett helt annat sätt. Det bromsas oxå under nedlägg men mindre och bromsen släpps tidigare än Filip och märkligt nog så öppnas gasen betydligt tidigare i kurvan. Nu är det relevant att prata om grundgas genom böjen och den här föraren åker en stor del av böjen med ett litet men ändå tydligt gaspådrag innan hojen reses upp i utgången och fullt gaspåslag kommer, ett avsevärt antal meter senare än Filip.

Nu skall det sägas att kan man köra runt Mantorp på 1.25 så är man ganska duktig på att köra motorcykel.

Ett vanligt "nybörjarfel" när man skall köra "snabbt" in i en böj är att man bromsar fullt med hojen upprätt. Släpper bromsen snabbt och lägger ner hojen o svänger in. Som lök på laxen skall oxå röven flyttas ut och knät skall ut vilket ofta görs samtidigt som man svänger in.

Vad händer?

Framgaffeln som är ihopressad i botten fjädrar tebax när man släpper bromsen. Sekunden efter trycks den ihop igen när hojen börjar luta. Den blir oxå påverkad av att föraren skall flytta runt samtidigt som gaffeln åker jojo upp och ner.

Är det konstigt att det både känns och ser otryggt och wobbligt ut när man gör så här?

Hur gör man då?

Flytta ut röven mot slutet av den hårda inbromsningen.
Släpp bromsen mjukt men inte helt.
Sväng in med fortfarande broms kvar som man gradvis släpper helt.
Timar man det här bra åker inte gaffeln in och ut, hojen är lugn, det ser bra ut, det känns bra och tryggt och det har alla möjligheter att gå FORT.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Mycket givande text.

Tack för ett väldigt intressant svar. Känns lite dumt att öva såna här inbromsningar på gata dock.

Titta gärna på sändningarna för motoGP och superbike. Ibland har de visare med trottelläge/bromskraft och de bästa bromsar ungefär in till apex. Men tänk på att vm är lite häftigare än sm/km men en bit in i kurvan bromsa det normalt.



.

Trevligt att man har så bra tv-utbud då :brinnerup :rolleyes:
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Nejdu, Hojåkning är en betydligt mer komplex verksamhet är vad Keith Code försöker få det till med sina tramsteorier. Trycka på ytterfotpinnen i en kurva, sicket trams. Titta på lite bilder från mitten av 80 talet när Mamola åker runt med ytterfoten en decimeter ovanför fotpinnen. Det handlar ytterst om känsla och det var Mick mycket bra på. Code är bara bra på att vara stor i truten.
Tolkar det som att du inte är något stort fan av Keith eller CSS :hihi

Jag har läst en del av hans böcker och sett dokumentärer och att allt bara skulle vara trams köper jag inte, oavsett om Mamola körde med fötterna i luften eller om Doohan satt som en mupp på sin hoj.

Alla kan bli snabbare, även Rossi och Stoner...
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Tolkar det som att du inte är något stort fan av Keith eller CSS :hihi

Jag har läst en del av hans böcker och sett dokumentärer och att allt bara skulle vara trams köper jag inte, oavsett om Mamola körde med fötterna i luften eller om Doohan satt som en mupp på sin hoj.

Alla kan bli snabbare, även Rossi och Stoner...

Naturligtvis finns det flera saker som Code säger som är vettigt och bra. MEN det finns mängder av saker som direkt felaktiga, hittepå och trams.

Framför allt finns det en attityd som genomsyrar hela deras verksamhet, "It's our way or hit the highway".

Så, ja du tolkar helt rätt, de står långt ned på min lista.

och btw Tom Cruise tillhör inte mina idoler heller...
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
En som sagt var synnerligen berättigad fråga.

Ja, man bromsar under nedlägg i racing. Hur mycket? Ja, det är inte så lätt att säga, det är här din känsla för vad som händer kommer in. Men man kan säga att du kan bromsa tills knät är i backen. Man måste våga och ha råd att crascha ett par gånger innan man hittar sina gränser (och helst inte slå sig allvarligt).

Givetvis skall man fråga sig vad syftet är med sin körning? Att köra 1.35 på Anderstorp eller är man lika glad att åka runt på två minuter?

Åk och titta på tex Filip Backlund i en kort och tvär kurva som tex depåkurvan på Mantorp. Det är full broms hojen med upprätt, han släpper bromsen till stor del, men har alltjämt ett klart tryck kvar på handtaget. Svänger in och det gör han fort, han är inte rädd för att trycka rejält i styret. Han har kvar bromsverkan medans hoj lägger sig ner mot max lutningsvinkel eller knäskrap. Tiden från det han släpper bromsen tills han går på gasen är väldigt kort. Ungefär lika kort som det tar för fingrarna att släppa handtaget och handleden att börja vrida sig för att öppna gas. Och han slår på fullt. Inte fullt som en strömbrytare men nära på för han har tränat upp känslan för hur mycket och hur snabbt han kan slå på gasen när han börjar ta upp hojen för att komma ur svängen. Att tala om grundgas i kurvan för en förare av den här typen i den här typen av kurva är bara trams.

MEN, det räcker att åka ca 10s långsammare än Filip runt Mantorp för att den här typen av kurva tas på ett helt annat sätt. Det bromsas oxå under nedlägg men mindre och bromsen släpps tidigare än Filip och märkligt nog så öppnas gasen betydligt tidigare i kurvan. Nu är det relevant att prata om grundgas genom böjen och den här föraren åker en stor del av böjen med ett litet men ändå tydligt gaspådrag innan hojen reses upp i utgången och fullt gaspåslag kommer, ett avsevärt antal meter senare än Filip.

Nu skall det sägas att kan man köra runt Mantorp på 1.25 så är man ganska duktig på att köra motorcykel.

Ett vanligt "nybörjarfel" när man skall köra "snabbt" in i en böj är att man bromsar fullt med hojen upprätt. Släpper bromsen snabbt och lägger ner hojen o svänger in. Som lök på laxen skall oxå röven flyttas ut och knät skall ut vilket ofta görs samtidigt som man svänger in.

Vad händer?

Framgaffeln som är ihopressad i botten fjädrar tebax när man släpper bromsen. Sekunden efter trycks den ihop igen när hojen börjar luta. Den blir oxå påverkad av att föraren skall flytta runt samtidigt som gaffeln åker jojo upp och ner.

Är det konstigt att det både känns och ser otryggt och wobbligt ut när man gör så här?

Hur gör man då?

Flytta ut röven mot slutet av den hårda inbromsningen.
Släpp bromsen mjukt men inte helt.
Sväng in med fortfarande broms kvar som man gradvis släpper helt.
Timar man det här bra åker inte gaffeln in och ut, hojen är lugn, det ser bra ut, det känns bra och tryggt och det har alla möjligheter att gå FORT.

Otroligt bra skrivet!:tummenupp
Känner igen mig otroligt i det du skriver om nybörjarfel med hård bromsning. Jag kan bromsa hårt och bra men jag ska släppa av bromsen försiktigare i fortsättningen.

Sen är ju hantering, körsätt av en hoj så otroligt olika om du kör touring på 1.16 runt G-åsen eller 1.06. Sett några filmer där jag tycker att den som kör åker med helt avslag i stort sett förbi apex och sen låter det som full gas direkt. Men det är ju som du skriver om Philip. Lite annat körsätt men de olika stadierna finns ju där.
 

MC Doktorn

Guest
Framför allt tror jag det krävs en Dysfunktionell frontallob.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Släpp är nog fel ord. Det kasar i sidled mjukt. Gör det inte det för er köra fort människor också? Eller bara strax innan vurpa?:D
.

Nej det kasar inte i fram. annat än när jag får ett oönskat framhjulssläpp.
Ibland går det dock så fort att båda fram och bak släpper lite och man känner att man kör med 2 hjulssläpp i kurvan.

Däremot så känner man med dåliga däck eller felinställd hoj att den inte vill svänga som jag vill. Och den understyr i kurvan och jag har svårt att hålla spår. Men det har inget med att framhjulet glider att göra.
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
Byt till BT016 (triple compound) fungerar väldigt bra både till bana och gata. Bra grepp och lång livslängd! Bästa däck jag haft.

\Masonit

Jag håller inte med. Körde med BT016 på Anderstorp och fick ett otäckt bakhjulssläpp efter rakan fastän jag kör som en mes med lite och mjuk gas. Efter den erfarenheten kommer jag aldrig köra med ett gatdäck på en bana. Jag har dock hört med andra här på SH och läst artiklar att däcken skall funka men mitt förtroende är förbrukat.

Tal om kurvhastighet så är tydligen inte den alltid så viktig för ett snabbt varv. "Plötsligt kastar sig Anthony West med ZX-10R in i leken också. Han passerar mig på innern mitt i en kurva. Till min stora förvåning kör vi nästan jämnfort. Något senare får jag förklaringen av MC Williams som berättar att han kör saktare än oss journalister mitt i vissa kurvor. Detta är dock kalkylerat för att få bättre flyt och i slutänden en lägre varvtid..."

Artikel
 

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Kanske slår jag in öppna dörrar; men RÄTT GASKONTROLL, avslappnade armar, hyfsat rätt ställd fjädring och fräscha däck är en bra början för att undvika framhjulsjitter.

Själv kör jag inte särskilt snabbt men har haft jitter fram (släpp-grepp-släpp oscillationer) ett par gånger. Det har för mig handlat om felaktig gaskontroll där jag tippat av eller gasat för lite genom svängen för att något spöke tagit plats inne i skallen. En gång trodde jag att jag skulle drifta av asfalten i utgången av hårnålen på Gelleråsen och tippade av på gasen mitt i svängen. En annan gång kasade det när jag körde runt sakta och stelt för att det var kallt och lite, lite fuktigt på banan och jag oroade mig för att jag hade dåligt framdäck. Troligen fegade jag på gasen och höll för hårt i styret.

Prova en sporthojskurs eller broms-kurvkurs med SMC; steg 1 handlar om gaskontroll och då har du en intruktör som kollar hur du kör och kanske till och med kan filma dig så att du själv kan se. Ställ hänget på hojen och byt till fräscha däck inför kursen så har du sannolikt eliminerat dom problemen och slipper hjärnspöken.

Jag tror att det är lätt att fokusera allt för mycket på fjädringen, tänk på att gaskontrollen har minst lika stor betydelse och att rätt gaskontroll är en förutsättning för att kunna utvärdera och eventuellt justera hojen.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top