Hur långt har du till rödljuskorset?

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Vilka är "alla"?
Stockholm och Köpenhamn är ungefär lika stora, men Köpenhamn har betydligt mer storstadskänsla och ligger betydligt bättre till.

Du och El Garto? 2 pers å så avrundar man uppåt.

Köpenhamn är trevligt. Vad man får storstadskänslor av är väl ganska subjektivt så det tänker jag inte rota i.
Tycker nog snarare att det är positivt om du inte får storstadskänsla av Stockholm. Jag gillar Stockholm, hennes behändiga storlek och små gröna oaser, som kan få en att glömma att man är i en "storstad".

Ofta hamnar turister nånstans runt centralen, det är varken särskilt fint eller representativt för Stockholm i mitt tycke.

Om det är nån lantis som ska besöka Stockholm och vill ha lite tips så PM:a gärna :)

moddlaren

Guest
Jag kan garantera dig min vän, att jag inte är avundsjuk på boende i Stockholm. Det räcker att kliva ur tåget på Centralen för att stressen ska göra sig mer än påmind. För min del räcker det så bra med lilla Kristineberg och ca 1000 invånare. Storstadspulsen kan jag få över sundet i grannlandets huvudstad, där lyser stressen med sin frånvaro trots dubbla antalet invånare jämfört med Stockholm.

Du menar kristineberg i stockholm antar jag?

eftersom man bor som jag bor så har vi en villa i kristineberg i lycksele komun 10mil snett ovan skelefteå kostade 70,000 att köpa helt nyrenoverat o fullt möblerat.
tja barnen till ägaren av villan bor i stockholm o ville ha pengar tror att köpeskillingen kanske räckte i 4-6mån för ett boende i staden o vi äger en kanonfin villa i västerbotten resten av livet i princip gratis:D.

Fina mc vägar i massor, mängder av fiske jakt skog grusvägar o inte minst snö på vinter:tummenupp

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du och El Garto? 2 pers å så avrundar man uppåt.

Köpenhamn är trevligt. Vad man får storstadskänslor av är väl ganska subjektivt så det tänker jag inte rota i.
Tycker nog snarare att det är positivt om du inte får storstadskänsla av Stockholm. Jag gillar Stockholm, hennes behändiga storlek och små gröna oaser, som kan få en att glömma att man är i en "storstad".

Ofta hamnar turister nånstans runt centralen, det är varken särskilt fint eller representativt för Stockholm i mitt tycke.

Om det är nån lantis som ska besöka Stockholm och vill ha lite tips så PM:a gärna :)
Om du orkat läsa, så handlade det om en person som ville bo i närheten av, men inte i, en storstad.
Han verkade inte överförtjust i Stockholm, men ansåg att man inte hade något val i Sverige.
Därför föreslog jag Köpenhamn.
Då påstods det att Köpenhamn är mycket mindre.
Då påpekade jag att de är ungefär lika stora.
Det får du till att alla tror att Köpenhamn är dubbelt så stort.

Det är det som diskvalificerar Stockholm som bostadsort.
Skitnödigheten.

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Om du orkat läsa, så handlade det om en person som ville bo i närheten av, men inte i, en storstad.
Han verkade inte överförtjust i Stockholm, men ansåg att man inte hade något val i Sverige.
Därför föreslog jag Köpenhamn.
Då påstods det att Köpenhamn är mycket mindre.
Då påpekade jag att de är ungefär lika stora.
Det får du till att alla tror att Köpenhamn är dubbelt så stort.

Det är det som diskvalificerar Stockholm som bostadsort.
Skitnödigheten.

Ibland är det lätt att tro att du saknar humor. Ok jag uttryckte mig fel genom att använda Aftonbladetretorik.
Det du skrev var att Köpenhamn hade fler invånare, sen blev det helt plötsligt ett godkänt fakta som jag tyckte lät anmärkningsvärt och kollade upp och delade med mig.

Skitnödig kan du va själv :arsele :hej

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Stockholm fi fan vilken skit håla:arsele. Var o drog bredband i alkalla o jag har aldrig Mött så många rädda människor som där.

fega vågar inte stå för vad dom säger kaos på hög nivå minst sagt. Enda positiva var kvälls gympingen ute på gräs ytan utanför akalla centrum då det samlades ett hundratal galanta kvinnor i allsköns trevliga spandex outfitter.

Essingeleden ja herre jösses:gråta. Nja det tog ej lång tid innan min chef fick ett samtal att nu är det bra jag åker inte till Stockholm någon mer gång och passar inte det så säger jag upp mig.

rödljus? Mjo i dalsland har vi inga alls hela denna delen av swearike finns inte ett rödljus. O jag bor i villa 4 km från centrum ute på ett gärde med fågel kvitter lösa hundar sola naken:D osåvidare:tummenupp

landet är 100 gånger bättre än stan.
3km till badhus
3,5 km till bio
3 km till järnafär XL färg tapeter bilhandlare arkticatt centret båtförsäljning osv osv
15 pizzerior vitasandars badplats som är dalslands riviera
Tja allt finns som i storsraden på bara några km avstånd men inga köer inga rödljus o lätt att parkera överallt.

Att man sedan har 20,000 över i månaden att göra vad man vill med gör ju inget heller bor ändå i ett 11år gammalt 200m2 hus med 100m2 fullisolerat garage o har en månads kostnad på ca 4500 inklusive allting

mvh
Va fan, Akalla är inte Stockholm?
Det är en förort till Stockholm.

Du måste vara bra bondis om du inte ens kan klara av att jobba utanför sthlm. SÅ jäkla svårt är det inte.

Jag har spenderat mycket tid i Härnösand/Sundsvall/Östersund/Hemavan/Narvik och kan inte påstå att jag har fått psykbryt. Det är allmänt trevligt där uppe.
Det finns en anledning till att hus där du bor säljs för en kaffe & macka. Ont om jobb samt ingen vill bo där.

Ska du handla och det inte finns på ICA, coop eller hos den lokala elektrikern så är du beroende av internet.
Jag som bor 40min utanför stan har Sveriges bästa utbud av butiker, det är mycket värt enligt mig.
Att det finns jobb och färre sossar är ganska positivt också.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Stockholm är den enda staden att bo i om man vill bo i en stad med en gnutta storstadskänsla i Sverige.

Jag tror att du har fel. Malmö är väl den enda svenska staden som känns som en amerikansk storstad...? Ingen annan svensk stad kommer ju ens i närheten av Chicago och Atlanta, oavsett om man räknar antalet mord per invånare eller mord per kvadratkilometer...?

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag tror att du har fel. Malmö är väl den enda svenska staden som känns som en amerikansk storstad...? Ingen annan svensk stad kommer ju ens i närheten av Chicago och Atlanta, oavsett om man räknar antalet mord per invånare eller mord per kvadratkilometer...?

Du har en poäng

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
2015, BMW S1000R

Kan stämma, erkänner att det var nåt jag bara kastade ur mig. Antar att det skulle kunna vara en aning subjektivt också. Ishallen är grym iaf :).

Själv tycker jag att Stockholms vinst är skärgården, det är ju en Huvudstad bestående av satans många öar vilket blir svårslaget sommartid.... bortsett från T-Centralen då men den biten tror jag vi betat av redan.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Själv tycker jag att Stockholms vinst är skärgården, det är ju en Huvudstad bestående av satans många öar vilket blir svårslaget sommartid....

Och just den biten kombinerat med dåligt pålästa stockholmare är också något som kan reta gallfeber på norrbottningar såväl som folk längs Höga Kusten. Nej, Stockholm har definitivt inte världens enda skärgård. Oavsett hur många gånger man skriver det i turistreklamen...

Annars tror jag att BÅDE lantisar och stockholmers skulle må bra av att lyfta blicken lite grann. Våga inse att det finns positiva såväl som negativa sidor med landsbygd såväl som storstad. En åsikt baserad på dubbelt boende och veckopendling de sista arton åren.

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Va fan hände med 10min till vänster och 10min till höger för att komma till ett rödljus?

Jag hade mer än gärna haft 10min till centrala Sthlm eller Gbg från huset. Grannen ett par hundra meter bort, 3200kvm tomt som hundarna kan leka på och fin natur för 1 000 000kr. Men nu har inte vi råd med det, så då blir det det 10min till rödljus i Trollhättan eller 10min till rödljus i lilla Edet.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Och just den biten kombinerat med dåligt pålästa stockholmare är också något som kan reta gallfeber på norrbottningar såväl som folk längs Höga Kusten. Nej, Stockholm har definitivt inte världens enda skärgård. Oavsett hur många gånger man skriver det i turistreklamen...

Annars tror jag att BÅDE lantisar och stockholmers skulle må bra av att lyfta blicken lite grann. Våga inse att det finns positiva såväl som negativa sidor med landsbygd såväl som storstad. En åsikt baserad på dubbelt boende och veckopendling de sista arton åren.

Det är vackert att se någon skriva Stockholm och stockholmare som man skrev förr. Sällan man ser det idag. :tummenupp :fakta

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
2015, BMW S1000R
Och just den biten kombinerat med dåligt pålästa stockholmare är också något som kan reta gallfeber på norrbottningar såväl som folk längs Höga Kusten. Nej, Stockholm har definitivt inte världens enda skärgård. Oavsett hur många gånger man skriver det i turistreklamen

Nope, men kombon svensk huvudstad och skärgård är världens enda...

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
12 min motorväg och i en annan kommun åt ena hållet.
Åt andra hållet tror jag det är närmare 10 mil.

Bor jag på landet?
Mja, antagligen.

Bor jag mitt bland alla bra Mc-vägar?
Absolut.

Vi har tre grannar.
Trevliga grannar som gärna kommer över med roliga bensindrivna masikiner när vi skyfflar med spade.
Och som gärna berättar när dom var unga och körde Vincent Black Lightning.

Har fiber Bredband.

5 min till Byggmax.
12 min till köpcenter 1 med Biltema, Jula osv osv osv.
15 min till köpcenter 2.

Nattbussen från stan stannar 200 meter från huset och går rakt från pubben och hem.

Varför bo i stan?

Last edited:

moddlaren

Guest
Va fan, Akalla är inte Stockholm?
Det är en förort till Stockholm.

Du måste vara bra bondis om du inte ens kan klara av att jobba utanför sthlm. SÅ jäkla svårt är det inte.

Jag har spenderat mycket tid i Härnösand/Sundsvall/Östersund/Hemavan/Narvik och kan inte påstå att jag har fått psykbryt. Det är allmänt trevligt där uppe.
Det finns en anledning till att hus där du bor säljs för en kaffe & macka. Ont om jobb samt ingen vill bo där.

Ska du handla och det inte finns på ICA, coop eller hos den lokala elektrikern så är du beroende av internet.
Jag som bor 40min utanför stan har Sveriges bästa utbud av butiker, det är mycket värt enligt mig.
Att det finns jobb och färre sossar är ganska positivt också.

Ofaaan vi har swearikes absolut mest datastyrda plastfabrik den fabriken tjänar mest pengar per kolli i hela europa o därför finns 3 större elfirmor med ett 20tal anställda i varje firma så hittar du inte det du vill ha i våran bondhåla vad det gäller el vete fan om det finns..

Tja ca 10min körning till varje el firma.

På 40min når jag trollhättan, vänersborg ,uddevalla, åmål, Säffle samt en del andra städet/kommuner o INGA KÖER!!

uppigenom västmanland/norrland ksn jag tillbringa månader skulle utan tvekan flytta till dom trakterna bara man hade jobb skön befolkning dom är som folk skall vara.

Så tro inte att det bara finns butiker runt tokholmen när det verkar vara mera folk från just tokholmen som inte vet ett skit var dom ksn hitta en skruv eller ens brstämma om dom kan smörja en gaswire eller skall byta den.

Mjäää jag är mer än nöjd med att nå hela södra delen av landet samt mellersta på ca 4 tim körning. O då klarar iallafall jag mej sjukt bra ifrån både götterborg o stockholm.

i götet är ju folk till största delen jävligt gemytliga o trevliga

att sedan inte folk vill bo utanför stockholm är ju bullchit bor det totalt 900,000 i tokholm motsvarar väll dett ca 9% av våran befolkning i sverige så det är väll mera troligt att det är mera folk som är mindre bemedlade som flyttar till det kaoset än det är vettigt för varför skulle annars 91% ge fan i att flytta dit??

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring