Hur många mil körde du i dag?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
57 mil idag.

Ja att rekommendera är svårt. Jag kan i alla fall säga att jag gillade Stelviopasset både upp och ned.
Jo, vyn är fantastisk - körde du hela vägen från Bormio ner till Stilfer Joch? Blir en hel del kurvor.......

Mötte en kille på skateboard nere i skogen på norra sidan - fullt skinnställ o heltäckande hjälm... Det finns folk till allt

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
För ett antal år sedan körde vi gamla Stelvio norrut en sen kväll. På toppen mötte vi några ungdomar som körde longboards och filmade. Vi fick äran att åka efter och hålla klart bakåt.

Ungefär 90 km/h nedför, fyrhjulssladd genom kurvorna med ena handen i asfalten (såndär ”handske” med släp-plastbygel vid handleden) - hela vägen ned till Schweizisk platå.

Dårar - men ganska häftigt får man medge.

4fa566fc66e0f4fe66e87ed0904ae375.jpg

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
För ett antal år sedan körde vi gamla Stelvio norrut en sen kväll. På toppen mötte vi några ungdomar som körde longboards och filmade. Vi fick äran att åka efter och hålla klart bakåt.

Ungefär 90 km/h nedför, fyrhjulssladd genom kurvorna med ena handen i asfalten (såndär ”handske” med släp-plastbygel vid handleden) - hela vägen ned till Schweizisk platå.

Man får se mycket i området - galna cyklister (vet inte när galenskapen är som värst - utför eller uppför) och som synes skateboardåkare. Motorcyklarna brukar ta det lugnt, innerkurvorna uppför är luriga - man ser ju inte om eller vad man möter. Innerkurvorna kan vara luriga på annat sätt - låg bakom en Panamera på väg neråt, han tog inte ut spåret och kvaddade hela tröskeln på kantstenen.
Denne killen mötte jag på väg mot Livigno 1661890123879.png
(inte min bild)

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-

Jag tänkte på dom som jag sett på tuben med skinnställ och dessa handskar/bromsbelägg. Fast bredställ bromsar väl bäst med handskarna för att balansera.
Lite högre farter nerför och inga hårnålar.

Lite förundrad blir jag över alla cyklister som cyklar i alla berg som finns. Tränade visst, sedan den iskalla vägen ner i 70.
Jag såg en tjej runt 11-12 år och en kille runt 12-13 cykla uppför. Med varsin farsa. Strongt.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jo, vyn är fantastisk - körde du hela vägen från Bormio ner till Stilfer Joch? Blir en hel del kurvor.......

Mötte en kille på skateboard nere i skogen på norra sidan - fullt skinnställ o heltäckande hjälm... Det finns folk till allt
Ja den vägen. Passerade Trento och nära Bolzano sedan kom jag fram till Bormio och hänger jag på en camping mellan Leccio och Milano. 20 meter till sjön.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
En fin sträcka är därifrån till Davos, sedan mindre vägar Liechtenstein, Zürich (håll höjd förbi), Freiburg, Nancy och sedan upp genom västra Frankrike. Men du skulle väl åt Spanien till?

I så fall kan du därifrån hålla mot Lugano, sedan Chamonix-Grenoble-Montpellier. Ovanför Como och vad-den-nu-heter sjön som ligger väster om.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
En fin sträcka är därifrån till Davos, sedan mindre vägar Liechtenstein, Zürich (håll höjd förbi), Freiburg, Nancy och sedan upp genom västra Frankrike. Men du skulle väl åt Spanien till?

I så fall kan du därifrån hålla mot Lugano, sedan Chamonix-Grenoble-Montpellier. Ovanför Como och vad-den-nu-heter sjön som ligger väster om.
Det är fint där. Åkte mycket i Österrike och Schweiz på 80-talet.
Kusten åkte jag för några år sedan, Tarifa (Gibraltarsund) och ner till Rom. Fina bergsvägar ovanför rivieran.

Vi får se :)

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Runt 8-10 mil. Kollade att nyrenoverade BMWn höll ihop, och att Kawwans nya däck höll luften.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
54 mil. Passerade just 300 mil på min utflykt.
Lecco (efter Stelvio) via Monzabanan, genom Grenoble och nu på en camping Grenoble och Valence.
Varmt idag med runt 27? Åkte en lååång tunnel efter gränsen mot Frankrike, Freijus? Där var det nog 35-40 grader. Hårfön turbo. Det brukar ju vara svalare i tunnlar på sommaren.
Fint värre med alla höga berg på sidorna.
Blev omkörd av en Gendarmeri-bil med fyra gendarmer i. Jag i 130+ på en 130 väg. Living on the edge...
Såg två hojsnutar som stoppat en bil. Jag körde så fort att jag inta hann se om det var två TDM900. I Paris vet jag att de kört TDM. Även bil-gendarmerna har mc-stövlar och grå gabardinbyxor till. Snyggt och bra.

Lite blandat från idag.

545A8C47-2239-4ED5-B7AA-5C22555B956A.jpeg545A8C47-2239-4ED5-B7AA-5C22555B956A.jpegF93AD93C-785E-455D-943E-0A9B26262409.jpeg7DB3B995-BC3D-45A8-9427-FDCE161EE7BC.png3018AD89-9E23-4251-9AE8-39AA053DE41B.jpeg
Den sista är från Grenoble. Coolt med berget i bakgrunden. Hela stan är ju omgiven av berg. Lite som Högdalen och Högdalstoppen, typ fast mera.
Solna och Haga Norra.
Grenoble, har inte stan något med sport att göra?
Fixade med gpsen, tog en bild och vann rödljusracet genom att ta den närmaste vägen. Långnäsa på franskarna.

Imorgon 29 grader. Hoppas den handtvättade tvätten hinner torka.
Tvättsträck mellan träd och topbox.
Längre ner i Frankrike imorrn.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
47 mil från Valence till Clermont Ferrand. Sköna motorvägar upp och ned och kurvigt. Tog lite småvägar i bergen, blev lite svalt på 1200 meter. Testade bromsarna när bilarna framför tvärnitade på ”olycksdrabbad mc-väg”. Funkade fint, även bak. ;)
Termometern på ett apotek i Clermont Fd visade 30 grader. Lite varmt i skinnstället när jag handlade mat, letade soppamack och sedan camping.
Idag har jag varit i området jag tänkt mig. Otroligt fint och kul vägar. Mycket berg. Mina chicken strips har blivit lite smalare idag. Mina mjuka packväskor är nu klassade för 170 km/tim.

BCB83077-AAA0-4657-B2CE-4A67933D8E6B.jpeg
Byn efter campingen imorse.

F1F34D78-7D16-4332-B25E-0EB9B72EC502.jpeg
En halv liter vatten och ett par bananer i skuggan på en trottoar i Clermont Fd.
Varmt!

76B4C678-EE6F-4028-A326-740C86AB9C19.jpeg
Nattens camp på en höjd ovanför St Flour.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Inga mil alls de senaste två veckorna. Småkyligt och regn varje dag, flera plötsliga skyfall som gör att man tvekar att ge sig iväg. Vart tog sommaren vägen? Det gick från "tropiska nätter" till höst på ett par veckor.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
55 mil tror jag.
Packade i lätt regn. På med alla regnkläder. Ut på motorvägen och det började regna ordentligt. Sen började det REGNA. Bilarna med feta mackor försvann i backspegeln.
Det stod säkert 2 cm vatten på vägen.
Med nya och rättvända däck så tuffade det på. Betalmotorvägar är inte kompatibelt med skinnställ, skinnhandskar, regnjacka och regnhandskar. Biljett och betalkort. Av och på. Av och på. Men man ler ändå.
Åker på reserven länge. Stannar och letar närmaste mack. På gränsen till för långt.
Blir telefonen blöt under kartfodralet så dör vi. Med luren i innerfickan hör jag inget över 90.
Kommer fram på minnet av bensin. Nästan.
Tankade 18,73 liter. Rekord. Hade kommit två mil till i ödemarken och regnet. Log.
Tankade.
Kollade kartan och vände tillbaka. Åkte bron igen. Uppehåll nu. Såg bättre. Coolt. As seen on TV. Millaubron, Europas längsta hängbro näst efter Höga kustenbron. Joho.

Tog en annan väg uppåt. Småvägar, 70-90 med kurvor, backar och vyer. Ahhh.
Nu campar jag tidigt, luftar tält och regnkläder mm. Ingen skada skedd.
Ingen plan är en bra plan. :)

Brojäveln igen då.
D28442A0-931A-4F11-9CA2-DC0B0D9A85CB.jpegCB7F05E1-16D2-4F61-8C2B-0A2C571D3994.jpeg
Franskt pensionärsgäng på HD. En med regnställ och gympadojor. En annan med felvänt framdäck. Trevliga. :)

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
55 mil tror jag.
Packade i lätt regn. På med alla regnkläder. Ut på motorvägen och det började regna ordentligt. Sen började det REGNA. Bilarna med feta mackor försvann i backspegeln.
Det stod säkert 2 cm vatten på vägen.
Med nya och rättvända däck så tuffade det på. Betalmotorvägar är inte kompatibelt med skinnställ, skinnhandskar, regnjacka och regnhandskar. Biljett och betalkort. Av och på. Av och på. Men man ler ändå.
Åker på reserven länge. Stannar och letar närmaste mack. På gränsen till för långt.
Blir telefonen blöt under kartfodralet så dör vi. Med luren i innerfickan hör jag inget över 90.
Kommer fram på minnet av bensin. Nästan.
Tankade 18,73 liter. Rekord. Hade kommit två mil till i ödemarken och regnet. Log.
Tankade.
Kollade kartan och vände tillbaka. Åkte bron igen. Uppehåll nu. Såg bättre. Coolt. As seen on TV. Millaubron, Europas längsta hängbro näst efter Höga kustenbron. Joho.

Tog en annan väg uppåt. Småvägar, 70-90 med kurvor, backar och vyer. Ahhh.
Nu campar jag tidigt, luftar tält och regnkläder mm. Ingen skada skedd.
Ingen plan är en bra plan. :)

Brojäveln igen då.
View attachment 475823View attachment 475824
Franskt pensionärsgäng på HD. En med regnställ och gympadojor. En annan med felvänt framdäck. Trevliga. :)
Masochist..? Fakir..? Det låter som grundkurs för självplågare. Inget för mig, jag vill må bra och njuta av livet.
Fascinerande att läsa om, dock.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
65 mil idag.
Lite planlöst i Frankrike. Ändrar mig. Tänkte ta en bild med mig och hojen vid Triumfbågen. För att vi är ett bra team TDMen, mobilen och jag. Då och nu.
Men trafiken var tät (en lördag?) bytte från slött touring mode till Stockholmstrafiken. Kul! Men lokalbefolkningen på hojar och storskotrar rår jag inte på i längden. Med jag ställde lite skåp i alla fall.
Har inte varit här sedan -84 vad jag minns. Kände igen några platser ändå.

4CA4937A-1900-47C8-A45C-EECBB547E969.jpeg6A4FD7AA-807A-4DAD-B324-3376E97949A1.jpegBE176611-DAB3-45D9-BD6B-FF9E0B98974A.png0100765F-D6F3-4800-9670-21198045336F.jpeg

Imorgon ska jag till Gent och titta på monteringen av Volvo 440 och 460.
Eller inte.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
65 mil idag.
Lite planlöst i Frankrike. Ändrar mig. Tänkte ta en bild med mig och hojen vid Triumfbågen. För att vi är ett bra team TDMen, mobilen och jag. Då och nu.
Men trafiken var tät (en lördag?) bytte från slött touring mode till Stockholmstrafiken. Kul! Men lokalbefolkningen på hojar och storskotrar rår jag inte på i längden. Med jag ställde lite skåp i alla fall.
Har inte varit här sedan -84 vad jag minns. Kände igen några platser ändå.

View attachment 475879View attachment 475880

Imorgon ska jag till Gent och titta på monteringen av Volvo 440 och 460.
Eller inte.
Är detta en historisk körning??? 440 o 460???
Men du kan alltid hälsa på den unge mannen från Gent.....
There was a young man from Gent
whose penis were terribly bent
to save him the trouble
he put it in double

so instead of coming he went.......

Kanske mer tråden för stötande skämt.......

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
En runda i väst - stopp för fika på Bynanders sedan Timmele (o sen klarar inte Google Maps alla brytpunkter så det får bli en ny karta)
Ca 40 mil på S:en
1662303426560.png
1662303757986.png

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...