Hur såg ditt mc-år ut 2016?

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Köpte ny hoj efter en ofrivillig paus i hojandet på 2 år. Kört runt 400 väldigt lugna mil. Var med på min första och sista gruppkörning. En helt ok säsong, även om jag kanske inte har hunnit köra riktigt så mycket som jag ville egentligen :)

Vad var det som gjorde att det blev sista gången?
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Sålde hojen till en kompis förra året för jag jobbar för mycket och kör för lite. Han körde hem den och där blev den stående. Så i våras skulle han sälja den och jag fick abstinens och köpte tillbaka den. Insåg dock att jag inte skulle köra så mycket om jag inte hade nån plan, så jag bokade 5 dar på GR. :)
Veckan efter jag bokat fick jag veta att jag var tvungen att dra på jobbresa GR-veckan. :huvet
Körde kanske tre ggr i maj, sen borrade nån ut styrlåset och den fick åka till verkstan som hade 6 veckors väntetid. :(
Mailade dem vecka 6 och meddelade att jag var på väg hem från jobb och skulle hämta den veckan efter. Verkstan mailade tillbaka och meddelade att det var 6 veckors kö. Varpå jag svarade att det gått 7 veckor. Inget svar. Kom hem till Sverige igen och ringde verkstan. Killen som svarar säger: -Öhh... Jag skulle kunna berätta vad som hänt men det är nog bättre att du får prata med min chef. :va Chefen tar luren och berättar att nån tjomme som tagit emot hojen slutat och de som jobbade kvar inte visste vad de skulle göra med hojen.
- Vänta... Om det står en hoj utan styrlås på er verkstad, så vet ni inte vad som ska göras? En hoj med regplåt, som transportstyrelsen kan ge ägaruppgifter på? Som man typ skulle kunna ringa och fråga vad som är fel? Om man inte ser hålet i styret alltså? - Jamen vi har ring dig! Jaså? Men då borde jag ju ha ett meddelande, eller ett missat samtal? Som jag inte har. - Jaja, men nu är det iallafall så att vi inte gjort nåt med hojen. Okej. (Nej det var fan inte ok, men vad skulle jag säga??) LAGA SKITEN!! NU!! :4skrika
- Ja, absolut.
Tar tre dar, så ringer de, styrlås är såklart restade hos Triumph, inkommer om 4 veckor. :gnissla
Efter 4 veckor ringer jag, jo styrlåset har kommit men de har ju 6 veckors väntetid. Ehh, va, jag har fan väntat 11 veckor?! - Ja, men du är inte inbokad, så vi tar din hoj när vi får tid. :brinnerup
Fick tillbaka den efter typ 12 veckor, sommaren var slut och jag hade börjat jobba igen. Körde kanske 6 gånger totalt i år. Sålde den och kommer aldrig mer köpa en Triumph eftersom HojCenter i Länna numera är de enda som servar Traja i Sthlm och jag vill aldrig mer ha med dem att göra.
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
"Lugn runda idag", tätt följt av att mosa 25mil i dubbla skylthastigheten. Nä, visst, alla gruppkörningar är ju klart inte så. Men hela upplevelsen var inte direkt min grej, kände jag.

Hände exakt samma sak på min första runda men då var det nog nästan trippla skylthastigheten, vände hem efter 2 mil.

Fast sen började jag köra med en annan grupp där lung grupp var en lugn grupp, ge inte upp hoppet än...
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Sålde hojen till en kompis förra året för jag jobbar för mycket och kör för lite. Han körde hem den och där blev den stående. Så i våras skulle han sälja den och jag fick abstinens och köpte tillbaka den. Insåg dock att jag inte skulle köra så mycket om jag inte hade nån plan, så jag bokade 5 dar på GR. :)
Veckan efter jag bokat fick jag veta att jag var tvungen att dra på jobbresa GR-veckan. :huvet
Körde kanske tre ggr i maj, sen borrade nån ut styrlåset och den fick åka till verkstan som hade 6 veckors väntetid. :(
Mailade dem vecka 6 och meddelade att jag var på väg hem från jobb och skulle hämta den veckan efter. Verkstan mailade tillbaka och meddelade att det var 6 veckors kö. Varpå jag svarade att det gått 7 veckor. Inget svar. Kom hem till Sverige igen och ringde verkstan. Killen som svarar säger: -Öhh... Jag skulle kunna berätta vad som hänt men det är nog bättre att du får prata med min chef. :va Chefen tar luren och berättar att nån tjomme som tagit emot hojen slutat och de som jobbade kvar inte visste vad de skulle göra med hojen.
- Vänta... Om det står en hoj utan styrlås på er verkstad, så vet ni inte vad som ska göras? En hoj med regplåt, som transportstyrelsen kan ge ägaruppgifter på? Som man typ skulle kunna ringa och fråga vad som är fel? Om man inte ser hålet i styret alltså? - Jamen vi har ring dig! Jaså? Men då borde jag ju ha ett meddelande, eller ett missat samtal? Som jag inte har. - Jaja, men nu är det iallafall så att vi inte gjort nåt med hojen. Okej. (Nej det var fan inte ok, men vad skulle jag säga??) LAGA SKITEN!! NU!! :4skrika
- Ja, absolut.
Tar tre dar, så ringer de, styrlås är såklart restade hos Triumph, inkommer om 4 veckor. :gnissla
Efter 4 veckor ringer jag, jo styrlåset har kommit men de har ju 6 veckors väntetid. Ehh, va, jag har fan väntat 11 veckor?! - Ja, men du är inte inbokad, så vi tar din hoj när vi får tid. :brinnerup
Fick tillbaka den efter typ 12 veckor, sommaren var slut och jag hade börjat jobba igen. Körde kanske 6 gånger totalt i år. Sålde den och kommer aldrig mer köpa en Triumph eftersom HojCenter i Länna numera är de enda som servar Traja i Sthlm och jag vill aldrig mer ha med dem att göra.

Tålamodskrävande med hoj ibland. :D Se det från den positiva sidan vet ja, få mil höjer priset! :tummenupp :rofl
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag köpte en motorcykel i juni. Bytte däck, drivpaket, gaffeltätningar, koppling, laddningsregulator, batteri, bromsvätska. Smorde upp alla vajrar och justerade in allt perfekt. Krockade den förra fredagen på väg till vinterförvaring. Bra år! :gnissla

:rofl :rofl
 

Stein

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2015
Ort
Sthlm
Hoj
Aprilia, Husqvarna
Tog licens, åkte tävlingar, fick pokaler, blev uppklassad till elit.
Bra år, ser fram emot nästa!
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Köpte en Viffer, pendlade en del i början för att sedan dra söderut. Tyskland, Frankrike, Schweiz. Det stora misstaget var att jag och sambon hade köpt intercom vilket resulterade i en massa tjat som förstörde hela resan :huvet Kommer åka själv nästa gång! Blev inte bättre av att det drog in ett lågtryck över centrala Europa som gjorde att vi fick mata på en jäkla massa mil bara för att ta oss hemåt i ösregn.. Fick hårdtesta allvädersstället och de hårda packväskorna iaf. 1000 mil blev det men inga vidare roliga minnen :(
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
* Betalade licensen ännu en gång i början på året.
* 0 mil gata (Slutade iofs med gata för flera år sedan)
* 7 bandagar(2 åsen & 5 Gotland) antal mil okänt.
Kände helt plötsligt att detta är på tok för lite åka i förhållande peng & tid, & bestämde mig för en förändring.
Sålde av Firebladen & all RR utrustning endast stället finns kvar, köpte istället en cross & jäklar va mycket åka det har hunnits med :) så det var ett helt rätt beslut.

Men måste erkänna att suget efter att leka RR har växt till sig en aning, kanske måste jag skaffa mig ngt "nytt" till 2017, kanske en 600cc ? vi får se.....
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Ducatistan har fått agera pendelhoj mesta delen av året (ska man pendla ska det tusan vara roligt också :) ). Blivit några smårepor på ca 20 mil om vädret varit gött. Missade knix detta året men det kommer ju fler nästa år hoppas jag.

Sitter nu och längtar efter att det ska bli Mars/April så att man kan ut o köra igen utan att riskera liv o lem på hala löv och bilister som inte ser en pga mörkret.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kört avrostning, köpt ny hoj, åkt lite grus (sporttouring), långturer på 200-350 mil, tre knixkurser, blandade småturer på 10-20 mil och dessutom coachat dottern till A1-kort.

Totalt ca 1100 mil och ett helt OK hojår.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Försöker köra med säkerhetstänkt men ibland brister omdömet ändå.


Nr 1 samt 2 är helt och hållet mitt eget fel och har fått mig att tänka till mer än en gång med vad man egentligen håller på med.

Nr 3 samt 4 är självklart också mitt fel men ibland så kan det vara svårt att förutse sådana händelser, ett sådant styrslag har jag aldrig åkt på innan och att trafikverket lägger ut grus på vägen utan att varna för det är ganska dålig stil...

Var ingen pik. Det är ju samtidigt det som är kul. Först får man den där dödsångesten långt ner i magen, sen skrattar man helt galet för sig själv. O tackar gud gör ännu en dag :) " iallafall jag " 95% av oss har gjort en del saker som kan diskuteras. Bara stay alive and fresh :banana
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
En mental aspekt som alltid är viktig men extra viktig när man kör hoj är att. Känna av vilken mental state man är i. Är man trött, mycket att tänka på, stressad, eller bara vaknat på fel sida, så skall man ta det lugnt. Blev lätt så i början att man körde inspirerat en dag, nästa dag så kankse mn tjafsat med tjejen eller annat, så fortsätter man som man körde igår, o kör som en djävla idiot i trafiken. Jag är av den tron att olyckor/skit i regel inte händer när man mår bra o är balanserad. Utan oftast när man har en dålig dag. O när dom flesta tänker efter när det hänt saker. Brukar ofta olyckor hänga ihop med dålig dagar.
..
Anledningen till att jag började funderan på saken är efter allt online spelande"skjukt stressigt skjut spel mot andra, som kräver snabbt tänk o reflexer som sitter långt ner i ryggraden,liknande mc körning" då jag märkte att hur mycket jag ändå gjorde mitt bästa blev piss vissa gånger .man får statistik i slutet på rundan, hur bra/dåligt det gick. O det hängde ihop med hur jag mådde.
Man skall allmänt vara utvilad vara glad här i livet. Då gör man bra val. O vise versa
 
Last edited:

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Två fulla månader kvar av 2016, men absolut ett bra år så här långt.
Visserligen bara 5 IBA-körningar hittills, hälften mot i fjol - men bra körning!
Toppar?
1000 miles norr om Polcirklen i Januari:

IMGP5546_zpsw840vtkv.jpg

Photo cred: "DieselSverige" här på forumet, och till höger i bild


Ride report: http://forum.ironbutt.org/index.php?threads/ss-1000-arctic-butt-2016.221/




och Naruska Tour i Finland med vänner:

DSCN0701_zpsdyuonfpi.jpg


Fantastiska vyer...


...och superb körning. Fullständig RR följer senare i höst.


Mer då?
Massa pendling. Kul det med, men trist att man närmast är tvungen att ta hojen till jobbet, eftersom trafiksituationen i Göteborg blir värre och värre månad efter månad. Galet.


Dalar?
Ja, det är ju allt man inte hann köra, eller som man var tvungen att stryka sig från för att cyklarna krånglade. IBA European Tour var fan inget kul att stå som DNS på...

2017? Mer mil 2017! Som alltid, som alltid.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Säsongen började med en HD som jag köpte förra året. Men det blev för blåsigt och bullrigt att åka längre sträckor om man inte höll sig runt 100 km/h så den såldes efter semestern. Säsongen är snart slut och nu kör jag med en R6 som jag har gått igenom gjort iordning det som behövdes på den. Jag hade nästan glömt hur bra en lätt och pigg hoj fungerar trots att jag har haft nya sådana tidigare. :) Jag har dock inget emot HD som är mycket charmiga hojar med förvånansvärt bra tryck i men har inte plats för en sådan också.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Sålde r1an i våras och provade sportbil. Rekommenderas starkt, jäkligt kul att gasa ,,Bulten med????. Får se nästa år om det blir hoj igen. Så här långt uppehåll har jag aldrig haft.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top