Hur såg ditt mc-år ut 2016?

ladelai

The Patriots
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Huddinge Hills
Hoj
Yamaha R1, Yamaha MT-07
Jag åkte till Norge, fick 5000 i böter, och sen åkte jag hem igen.

Det är gulligt, men jag fick 18.000kr i Finland i somras, 85km/h på 50 väg. :hihi

Men hojåret har varit lite spridda skurar.

Normalt brukar det bli en sejour ut i Europa på sommaren men det fanns inte tid för iår.

Bytte bort en Honda VFR för något smidigare och det fick bli en MT-07. Ett riktigt bra val!

Lägger R1an påväg till en knixkurs på vårkanten som jag och min flickvän tänkt deltaga på. Pinsamt, men samtidigt vill jag skylla lite på att vintergruset låg kvar där vi bor ända in i början av maj. Den helgen var inte en av mina bästa i uppförande kodex mot min omgivning.
 
Last edited:

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Konstigt mc-år - både bra och dåligt.

Lämnade in semesterplaneringen i november 2015 med ledighet för alla SM-tävlingar och några sprintrace i SEC.

Men...
Halkade gåendes på jobbets parkering i februari 2016 och lyckades paja två revben på vänster sida.
Så träningsmängden på gymmet sjönk drastiskt. Och är man lika stor (fet) som jag kan man inte slarva med konditionsträningen om man ska ha roligt på motorcykel.

Körde omkull i låg fart i Trösen när det började regna den 21 april (jag fegade och slog av, tänkte att jag skulle bara rulla runt ett första varv). Visade sig i efterhand att jag pajat revbenen på höger sida.
Hade mycket bekymmer med huvudet och fick träna massor för att komma igen med körningen (vilket var skumt - har gjort värre saker utan att drabbas av förvillelser förut).
Missade Anderstorp på grund av revbenen.

19 juni kör en tysk turist fel, olycka. Kan inte klaga - turisten stannande kvar och tog på sig skulden, alla (verkligen alla!) hjälpte till och fick fantastisk vård genom alla instanser. T om försäkringsbolaget gjorde allt rätt. Men såren på den trasiga vänsterfoten blev allvarligt infekterade och jag har fortfarande besvär (prognos 6-9 månader till innan återställd).
Så resten av säsongen försvann där.
Men, som sagt ovan, eftersom alla inblandade gjorde precis vad de skulle känns det som man bara vore gnällig om jag klagar. Det brukar inte riktigt vara så att alla hjälper till så bra och utan tjafs.

Medan den ena cykeln är på verkstad (tog lång tid, XR1200 är en uddamodell) körde jag min ER-6n (samma som jag tävlade med i Speedster Cup 2015). Man får verkligen onda blickar av folk när man kör hoj med kryckorna på ryggen. Samt växlingsmanövrar med en svullen vänsterfot som saknar de flesta ledbanden blir lite myxo för övriga trafikanter.

Blev cirka 600 mil med ER-6n varav 4 SMC kursdagar (steg 3, steg 4, steg 4, gruskurs)

Hämtade ut den andra hojen efter reparationen och körde till SpeedArtDesign i Mariestad, samt SM-finalen i Sviesta innan jag tog dit den på en långtur till Alicante (med en avstickare till Motorland Aragon för att se MotoGP). Ställde hojen för förvaring i Alicante, så min säsong är inte riktigt slut än - hinner med en runda till innan nyår.

Hittills i år 890 mil med XR1200 varav 2 SMC kursdagar (steg 1, steg 2)

Resan till Spanien var otroligt bra, att köra i Spanien är en fantastisk upplevelse.
(Berätta ogärna mer - kommer bara låta som om jag skryter eller vill få folk att avundas)

Så säsongen pajade helt pga skador, men rymde ändå livsomvälvande positiva körningar.
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Surt, de verkar inte veta hur man behandlar kunder. :(
I somras kom det fram en kille vid ett rödljus i Tokholm och frågade var man servar Trajor. Nu skruvar jag själv men när jag nämnde ovannämnda firma blev svaret, -Nej för F-N, dit åker jag inte!

Men ge inte upp Triumph för det. Johan kan serva din Triumph i Enskede! :tummenupp
Tekniskt utbildad under 8 års tid direkt från fabriken hos världens äldsta motorcykeltillverkare.
http://www.mcverkstaden.se/page005.html
http://www.mcverkstaden.se/services.html
Kan vara svår att få tag i om man förväntar sig blixtsnabbt :)D) svar men för oss som föddes innan ordet snigelpost uppfanns är det inga problem...:)
Grymt! Tack! Slutar väl med att jag köper tillbaka den i vår igen för tredje gången! :kär Och då kommer jag skylla på dig! :hihi
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Klara sig hojen?:gråta

Gick på några 100lappar och lite sprayfärg från Feltema... det dyrast va bromsvätskebehållaren för typ 250:- .... och förlorad inkomst ca 40-45k... är ju inte över ännu.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Shit mannen!!!

:näsblod

Vad hände med ditt bäcken?!

Highiside på Anderstorp 7e Maj ... spräckte skålen och 1 spricka rakt över.
4.5 tim operation och 13 dagar på sjukan. 6v utan att få använda högerben.
Det kändes ... inte först, men då jag trodde jag kunde ställa mig upp och gå, som dom tuffa killarna !
Vänster fot fick 4 frakturer oxå... höger pekfinger, vänster tumme och höger axel blev lite tilltuffsad.
Men är lite sugen på SM premiären om så där 200 dagar så jag kämpar på :huvet

..och fy satan vad man tappar styrka fort utan rörelse, och bygger fett :D
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Hamnade i precis samma, började året med att TLR'n fortsatte krånglet med ettan och frågan var hur man bäst skulle ta sig an det problemet, svaret såg ut bli att skita i försäkringskostnaden som jag dragit mig länge för och slå till på en ny RSV4 som jag suktat efter i flera år.

Dock vägrar fortfarande tjejen att åka hoj tyvärr och frågan om en sommarbil kom upp, vi hade ju t.ex aldrig haft en cab. Började kikade på ex äldre audi A4 men spårade ur fullständigt och slutade med en R8 V10 Spyder, skadat kul att köra och den går faktiskt bättre än hojen. Dvs året började med lite trassel och slutade med att det nog dröjer innan det blir ny hoj igen, men TLR'n står kvar i garaget och får lufta sig ibland så helt bortglömd är den inte...

Ja den är ju rikgtig fin den:). Funderar starkt på att byta upp mig från Boxstern till en 997 turbo eller åtmindstonde en 997 Carrera S.

Fast ja nu blir ju sugen på en R8 också!!
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Bytte in mitt Italienska busfrö mot en cruiserhoj i somras , börjat uppskatta att glida runt och lukta på blommorna och steka trötta sporthojar vid rÖljusen .... inte en meter bakhjul , mest för att jag inte kan :(
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top