Hur såg ditt mc-år ut 2016?

J_Lillman

Medlem
Gick med
4 Apr 2016
Ort
Knivsta
Hoj
Aprilia RS660
Tjena.

Min säsong började 2a veckan i mars med en BMW s1000xr som jag skulle lägga 35-40 mil på under helgen.
På vägen hem på fredagen var det 9 grader, helt ok med underställ och handtags värme.
Lördag var helt ok väder något kallare, blev en tur till Sigtuna (gyllene våfflan var stängd ? dåligt)
Söndagen kom och jade några mil kvar att lägga så ger mig av på en lite längre tur är någonstans norr om uppsala när temperaturen tok sjunker till 1-2 grader och det börjar snöa, så det var dags att börja röra sig tillbaka mot Upplands Väsby, när jag kommer hem är baken vit av snö. Visst bara precis så det täckte backen men ändå S1000xr på vinterföre kan det inte vara allt förmånga som har erfarenhet av :D

2 veckor senare hämtades min egna hoj en BMW s1000r som det jag hann köra ~880mil med under sommaren innan den såldes till en lycklig ny ägare förra veckan.

Totalt blev det någonstans runt 1300mil under sommaren på olika motorcyklar.

Nu återstår bara abstinens tiden tills det är vår igen och man får ge sig ut igen på nya äventyr.

Mvh
Jonas Lillman
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Bortåt 1100-1200 mil blir det under 2016. Har inte slutat köra ännu. Pendlar till jobbet med min 300 cc Ninjascooter tills det blir frost och halt.

Trajjorna gick 300 mil (Thruxton) respektive 600 mil (Sprint). Resten fick scootrarna klara av i form av pendeltrafik och andra viktiga körningar. Som till Systemet eller Posten (för att hämta paket från Ebay... ;) ).

Toppar: Thruxtongängets årliga tur runt Vättern, såklart. Alltid lika kul! Ett par fina turer i Dalsland. En maj-körning till Slovakien. Rockerskörningen i Västergötland i juni - vilka go'a vägar!

Dalar: Att vi körde sönder en fälg i Slovakien och fick korta av vår resa - precis när den var som bäst... Att min Piaggio X9 har stått på verkstad sedan 22 juni(!) och väntat på reservdelar (heja Italien!). Och den står fortfarande kvar. :( Till slut köpte jag en ny pendlarscooter, den gamla blev ju aldrig färdig!

Men nu är tre av fyra hojar servade och klara och bara väntar på våren 2017! Vart kör vi då? Spanien? Lofoten? Eller Dalsland...? :)
 
Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Ca 500 mil. Nästan uteslutande bana, kanske 50-100 mil gata.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
45 mil gata på lånad hoj, 5 deltävlingar i SEC och en start i R1000. Släppte det som var kvar av hojen i garaget 6/9 och har ägnat hösten åt att köpa nya delar....
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag väntar med att summera året tills det är över. Det blev bara fem - sex mil idag, men det var ju lika varmt som vilken sommardag som helst. FB_IMG_1477687848176.jpg
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Körde en rysktillverkad sidovagnshoj t/r Sverige - Kazakstan.
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Thisthreadisuselesswithoutpics.jpg


Nä, inte värdelös, men komijenny - bjussa på en bild hörrni.
Eller en länk till en reseberättelse, filmsnutt eller så. Då blir tråden ett balsam att plocka fram om en månad när saltbilarna tävlar om vem som är bäst på att köra samma sträcka två gånger men ändå missa omkörningsfilen.
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
En mental aspekt som alltid är viktig men extra viktig när man kör hoj är att. Känna av vilken mental state man är i. Är man trött, mycket att tänka på, stressad, eller bara vaknat på fel sida, så skall man ta det lugnt. Blev lätt så i början att man körde inspirerat en dag, nästa dag så kankse mn tjafsat med tjejen eller annat, så fortsätter man som man körde igår, o kör som en djävla idiot i trafiken. Jag är av den tron att olyckor/skit i regel inte händer när man mår bra o är balanserad. Utan oftast när man har en dålig dag. O när dom flesta tänker efter när det hänt saker. Brukar ofta olyckor hänga ihop med dålig dagar.
..
Anledningen till att jag började funderan på saken är efter allt online spelande"skjukt stressigt skjut spel mot andra, som kräver snabbt tänk o reflexer som sitter långt ner i ryggraden,liknande mc körning" då jag märkte att hur mycket jag ändå gjorde mitt bästa blev piss vissa gånger .man får statistik i slutet på rundan, hur bra/dåligt det gick. O det hängde ihop med hur jag mådde.
Man skall allmänt vara utvilad vara glad här i livet. Då gör man bra val. O vise versa

Det här är så angeläget att det förtjänar att quotas och kommenteras.

Köra motorcykel är en helhetsupplevelse och kräver ALLT av sin förare.


Att lita på att inget händer bara man är balanserad och skärpt är möjligen att tänja gummibandet något,
men motsatsen: köra hoj ledsen, arg, upprörd, trött, berusad, splittrad eller på rutin är ett undergångsrecept.
Välj era dagar som ni kör, eller boota om helt och hållet när ni drar på er kläderna och låt hjälmterapin skölja igenom systemet.

Det finns ingen plats för trist bagage på en hoj.
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Mitt nyårslöfte var att antingen köpa en hund. Eller ta mc kort och köpa mig en hoj, midsommarhelgen infann sig och under ett rus så kom jag på mig själv. Jag har fortfarande inte tagit ett beslut. Men det blev snabbt klart får mig att en hoj skulle jag ha.

En ny mt07a inköptes, övningskörde kanske en 200 mil, mest ut till Norrtälje till och från fiskeresorna. Augusti kom och min uppkörning var här, satte det på första. Ez-mode. Stack direkt iväg på en Sverige - Norge resa under 6 dagar. FETT!

Hösten rullade på och jag hade precis bokat in min 1000 mil service. Körde hem från stan på Fleminggatan då bilen framför mig plötsligt gör en oannonserad u-sväng. Placerade mig själv och hojen rakt in i plåten. Ambulans till st:Göran, hojen skrot. Börjar väl känna mig någorlunda som en människa nu... Men ryggen och nacken är fortfarande trasslig. Hojen ska snart skadevärderas, blir väl att boka in 100 mil servicen tidigt på nästa säsong.

Trist historia.
Kan man trösta dig med att du gjort en typisk nybörjartabbe?

Vi har alla liknande erfarenheter, och man får en annan blick för mottrafikanterna efter första incidenten.
Somliga kommer dock inte längre än till just första smällen. Antingen så blir man så skärrad att man kliver av för gott där och då, köper hund och blir killgubbe över en natt. Andra checkar ut helt och hållet utan att det ens finns en eftersändningsadress att hänvisa till.

Det är trist och olyckligt att inte kunna komma upp på en hoj direkt efter en smäll, och extra tradigt med en vinter emellan - men häng kvar: sug på den söta karamellen som Norgeresan och all glädje du upplevde under dina första 1000 mil.

Smällen är dom där gulvita klumparna som kommer upp ur halsen ibland. Dom finns inom dig, du har någorlunda lärt dig hur du skall slippa att få upp dem, och framför allt: erfarenheten säger dig att inte spara på dem eller bita sönder dem.

Så tar man sig igenom en vintersäsong med nytt körkort och nysmälld hoj på verkstad.
Se det hela som en nyttig erfarenhet som kommer att förlänga ditt MC-liv.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Sålde den och kommer aldrig mer köpa en Triumph eftersom HojCenter i Länna numera är de enda som servar Traja i Sthlm och jag vill aldrig mer ha med dem att göra.

Surt, de verkar inte veta hur man behandlar kunder. :(
I somras kom det fram en kille vid ett rödljus i Tokholm och frågade var man servar Trajor. Nu skruvar jag själv men när jag nämnde ovannämnda firma blev svaret, -Nej för F-N, dit åker jag inte!

Men ge inte upp Triumph för det. Johan kan serva din Triumph i Enskede! :tummenupp
Tekniskt utbildad under 8 års tid direkt från fabriken hos världens äldsta motorcykeltillverkare.
http://www.mcverkstaden.se/page005.html
http://www.mcverkstaden.se/services.html
Kan vara svår att få tag i om man förväntar sig blixtsnabbt :)D) svar men för oss som föddes innan ordet snigelpost uppfanns är det inga problem...:)

Thisthreadisuselesswithoutpics.jpg


Nä, inte värdelös, men komijenny - bjussa på en bild hörrni.
Eller en länk till en reseberättelse, filmsnutt eller så. Då blir tråden ett balsam att plocka fram om en månad när saltbilarna tävlar om vem som är bäst på att köra samma sträcka två gånger men ändå missa omkörningsfilen.

En länk till en reseberättelse. Inte min men läsvärd. Många bilder för er som är modärna och inte orkar läsa långa texter! :D

http://craigvetter.com/pages/Vetter_Fairings/Windjammer-3/John-Young.html


John-YoungIBR2011s.jpg

Lite långt från TS sätt att köra...
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Införskaffade en gammal (nåväl 17 år) Suzuki i våras som jag gjorde i ordning. Mycket löpande mek under säsongen. Dålig rygg samt tidsbrist och mycket skruvande har bara resulterat i 350 mil, men 7!!! oljebyten :tummenupp .
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Många mil har det blivit i år, dock alldeles för lite :fakta

Testat på att klippa rådjur i 120km/h!
Annars är de bara massa gruskastande på sura gubbar å kärringer!
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Kan det blivit 50 mil i år tro. Fan vad ont om tid man har. Eller för många intressen :gnissla var iaf på rudskogen och körde lite bana. Och det var riktigt kul
 
Last edited:

bigtree

Mullrar...
Gick med
3 May 2010
Ort
Sthlm/Uppsala
Hoj
TL1000R
Sålde r1an i våras och provade sportbil. Rekommenderas starkt, jäkligt kul att gasa ,,Bulten med????. Får se nästa år om det blir hoj igen. Så här långt uppehåll har jag aldrig haft.

Hamnade i precis samma, började året med att TLR'n fortsatte krånglet med ettan och frågan var hur man bäst skulle ta sig an det problemet, svaret såg ut bli att skita i försäkringskostnaden som jag dragit mig länge för och slå till på en ny RSV4 som jag suktat efter i flera år.

Dock vägrar fortfarande tjejen att åka hoj tyvärr och frågan om en sommarbil kom upp, vi hade ju t.ex aldrig haft en cab. Började kikade på ex äldre audi A4 men spårade ur fullständigt och slutade med en R8 V10 Spyder, skadat kul att köra och den går faktiskt bättre än hojen. Dvs året började med lite trassel och slutade med att det nog dröjer innan det blir ny hoj igen, men TLR'n står kvar i garaget och får lufta sig ibland så helt bortglömd är den inte...
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
13716219_10153632684867353_2704771447963633186_n (1).jpg

Det hände en grej 7e Maj... så sommaren va rätt tråkig....
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag vet inte hur långt jag rullat men det borde vara uppåt 700 mil iaf. Började på ER6an jag köpte i höstas, har haft fånigt roligt med den körde lite knix i Uppsala.
Jag har börjat känna att jag ville ha någon lite större cykel så jag kollade på sälj-annonser vad som finns tillgängligt och letade info om dessa. Åkte ut till Start to Ride på Gillinge och konstaterade vad jag inte ville ha iaf :). Sen snöade jag in på VFR800 som jag tyckte verkade lovande, hittade dock ingen hos någon handlare i Sthlmsområdet som jag kunde testköra men det stod en begagnad 2006a i Göteborg, dit skulle jag ändå så jag släpade med mig alla grejer, köpte hojen och åkte hem med den. 1800 mil hade den gått då på 10 år, har lagt på 200-300 till på en dryg månad :)

Nu skall jag bara få på de där rackarns väskhållarna, saknas typ alla skruvar, muttrar, brickor och distanser så det blir intressant, framförallt verkar det sitta någon form av distanser mellan sidohållarna och topboxhållaren som blir spännande att ersätta.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Köpte en ny R1 -16 och hann med 150+ mil på gata/bana innan den byggdes om till racehoj. Tänkte kört 20+ dagar på bana i år men blev bara 13 dagar på bana fördelat på träning och race.
Nästa år ska jag hinna med 20-talet och förhoppningsvis hålla ett tempo som kan räcka till uppklassning till elit efter nästa säsong:)

Läs mer och bilder: http://motorrad.se/?nid=2232

IMG_3984.JPG


Edit: Tror det blev ca 400mil+ med R1:an samt ca 500-600mil på andra hojar.
 

Raderad medlem 51742

Guest
På det stora hela en väldigt bra säsong. Började säsongen med ny hoj (BMW S 1000 R) och hade kommit upp i ca 1100 mil när jag parkerade den i garaget igår efter vad som troligen var sista turen för i år.

Några utflykter hann jag också med. Först en tur till Rudskogen för 2 dagars SMC-kurs:

Rudskogen.jpg

I början av september blev det sen en tur genom Halland, Skåne och ner genom Tyskland med slutmålet BMW-fabriken i Berlin. BMW hade arrangerat resan för alla som köpt ny hoj under förra hösten, så det var totalt 80 hojar från olika delar av Sverige med på resan.

Jag rundade av säsongen med att köra ca 120 mil i Andalusien i södra Spanien i mitten av oktober, då på hyrd hoj.

Sierra Nevada och borg i bakgrunden.jpg
El Chorro 2.jpg
Sierra Nevada - Serpentinväg 1.jpg
Sierra Nevada - möte med sporthojar 2.jpg
Sierra Nevada - byar i bakgrunden.jpg

Andalusien är verkligen rena drömmen när man kör hoj. Vackert landskap, ingen trafik och sköna kurvor. Vägarna är av absolut toppklass. Finns i princip alltid tre vägar att välja på: den slingrigaste vägen genom bergspasset med tighta kurvor, den lite snabbare vägen med sköna, svepande kurvor eller en nybyggd motorväg. Asfalten är ofta helt perfekt och utsikten fantastisk.

Längtar så mycket tillbaka till Spanien att jag även inleder nästa säsong där. I mars väntar BMW Test Camp. Då blir det två dagars körning på landsväg med test av 2017 års modeller samt två dagars körning på Almeria-banan med S1000RR. :banana

Missöden har jag i stort sett klarat mig från, bortsett att jag blev prejad av en hantverkarbil strax före en tvåfilig rondell när jag var på väg ut ur Malaga. Lyckades hålla mig på hjulen, men blev skrapmärken på vänster sidoväska på den hyrda hojen. Kostade mig 20 Euro till hojuthyraren för skadan samt ett par nya kalsonger.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top