Hur såg ditt mc-år ut 2016?

Tjena.

Min säsong började 2a veckan i mars med en BMW s1000xr som jag skulle lägga 35-40 mil på under helgen.
På vägen hem på fredagen var det 9 grader, helt ok med underställ och handtags värme.
Lördag var helt ok väder något kallare, blev en tur till Sigtuna (gyllene våfflan var stängd ? dåligt)
Söndagen kom och jade några mil kvar att lägga så ger mig av på en lite längre tur är någonstans norr om uppsala när temperaturen tok sjunker till 1-2 grader och det börjar snöa, så det var dags att börja röra sig tillbaka mot Upplands Väsby, när jag kommer hem är baken vit av snö. Visst bara precis så det täckte backen men ändå S1000xr på vinterföre kan det inte vara allt förmånga som har erfarenhet av :D

2 veckor senare hämtades min egna hoj en BMW s1000r som det jag hann köra ~880mil med under sommaren innan den såldes till en lycklig ny ägare förra veckan.

Totalt blev det någonstans runt 1300mil under sommaren på olika motorcyklar.

Nu återstår bara abstinens tiden tills det är vår igen och man får ge sig ut igen på nya äventyr.

Mvh
Jonas Lillman
 
Bortåt 1100-1200 mil blir det under 2016. Har inte slutat köra ännu. Pendlar till jobbet med min 300 cc Ninjascooter tills det blir frost och halt.

Trajjorna gick 300 mil (Thruxton) respektive 600 mil (Sprint). Resten fick scootrarna klara av i form av pendeltrafik och andra viktiga körningar. Som till Systemet eller Posten (för att hämta paket från Ebay... ;) ).

Toppar: Thruxtongängets årliga tur runt Vättern, såklart. Alltid lika kul! Ett par fina turer i Dalsland. En maj-körning till Slovakien. Rockerskörningen i Västergötland i juni - vilka go'a vägar!

Dalar: Att vi körde sönder en fälg i Slovakien och fick korta av vår resa - precis när den var som bäst... Att min Piaggio X9 har stått på verkstad sedan 22 juni(!) och väntat på reservdelar (heja Italien!). Och den står fortfarande kvar. :( Till slut köpte jag en ny pendlarscooter, den gamla blev ju aldrig färdig!

Men nu är tre av fyra hojar servade och klara och bara väntar på våren 2017! Vart kör vi då? Spanien? Lofoten? Eller Dalsland...? :)
 
Last edited:
Ca 500 mil. Nästan uteslutande bana, kanske 50-100 mil gata.
 
45 mil gata på lånad hoj, 5 deltävlingar i SEC och en start i R1000. Släppte det som var kvar av hojen i garaget 6/9 och har ägnat hösten åt att köpa nya delar....
 
Jag väntar med att summera året tills det är över. Det blev bara fem - sex mil idag, men det var ju lika varmt som vilken sommardag som helst. FB_IMG_1477687848176.jpg
 
Thisthreadisuselesswithoutpics.jpg


Nä, inte värdelös, men komijenny - bjussa på en bild hörrni.
Eller en länk till en reseberättelse, filmsnutt eller så. Då blir tråden ett balsam att plocka fram om en månad när saltbilarna tävlar om vem som är bäst på att köra samma sträcka två gånger men ändå missa omkörningsfilen.
 
En mental aspekt som alltid är viktig men extra viktig när man kör hoj är att. Känna av vilken mental state man är i. Är man trött, mycket att tänka på, stressad, eller bara vaknat på fel sida, så skall man ta det lugnt. Blev lätt så i början att man körde inspirerat en dag, nästa dag så kankse mn tjafsat med tjejen eller annat, så fortsätter man som man körde igår, o kör som en djävla idiot i trafiken. Jag är av den tron att olyckor/skit i regel inte händer när man mår bra o är balanserad. Utan oftast när man har en dålig dag. O när dom flesta tänker efter när det hänt saker. Brukar ofta olyckor hänga ihop med dålig dagar.
..
Anledningen till att jag började funderan på saken är efter allt online spelande"skjukt stressigt skjut spel mot andra, som kräver snabbt tänk o reflexer som sitter långt ner i ryggraden,liknande mc körning" då jag märkte att hur mycket jag ändå gjorde mitt bästa blev piss vissa gånger .man får statistik i slutet på rundan, hur bra/dåligt det gick. O det hängde ihop med hur jag mådde.
Man skall allmänt vara utvilad vara glad här i livet. Då gör man bra val. O vise versa

Det här är så angeläget att det förtjänar att quotas och kommenteras.

Köra motorcykel är en helhetsupplevelse och kräver ALLT av sin förare.


Att lita på att inget händer bara man är balanserad och skärpt är möjligen att tänja gummibandet något,
men motsatsen: köra hoj ledsen, arg, upprörd, trött, berusad, splittrad eller på rutin är ett undergångsrecept.
Välj era dagar som ni kör, eller boota om helt och hållet när ni drar på er kläderna och låt hjälmterapin skölja igenom systemet.

Det finns ingen plats för trist bagage på en hoj.
 
Mitt nyårslöfte var att antingen köpa en hund. Eller ta mc kort och köpa mig en hoj, midsommarhelgen infann sig och under ett rus så kom jag på mig själv. Jag har fortfarande inte tagit ett beslut. Men det blev snabbt klart får mig att en hoj skulle jag ha.

En ny mt07a inköptes, övningskörde kanske en 200 mil, mest ut till Norrtälje till och från fiskeresorna. Augusti kom och min uppkörning var här, satte det på första. Ez-mode. Stack direkt iväg på en Sverige - Norge resa under 6 dagar. FETT!

Hösten rullade på och jag hade precis bokat in min 1000 mil service. Körde hem från stan på Fleminggatan då bilen framför mig plötsligt gör en oannonserad u-sväng. Placerade mig själv och hojen rakt in i plåten. Ambulans till st:Göran, hojen skrot. Börjar väl känna mig någorlunda som en människa nu... Men ryggen och nacken är fortfarande trasslig. Hojen ska snart skadevärderas, blir väl att boka in 100 mil servicen tidigt på nästa säsong.

Trist historia.
Kan man trösta dig med att du gjort en typisk nybörjartabbe?

Vi har alla liknande erfarenheter, och man får en annan blick för mottrafikanterna efter första incidenten.
Somliga kommer dock inte längre än till just första smällen. Antingen så blir man så skärrad att man kliver av för gott där och då, köper hund och blir killgubbe över en natt. Andra checkar ut helt och hållet utan att det ens finns en eftersändningsadress att hänvisa till.

Det är trist och olyckligt att inte kunna komma upp på en hoj direkt efter en smäll, och extra tradigt med en vinter emellan - men häng kvar: sug på den söta karamellen som Norgeresan och all glädje du upplevde under dina första 1000 mil.

Smällen är dom där gulvita klumparna som kommer upp ur halsen ibland. Dom finns inom dig, du har någorlunda lärt dig hur du skall slippa att få upp dem, och framför allt: erfarenheten säger dig att inte spara på dem eller bita sönder dem.

Så tar man sig igenom en vintersäsong med nytt körkort och nysmälld hoj på verkstad.
Se det hela som en nyttig erfarenhet som kommer att förlänga ditt MC-liv.
 
Sålde den och kommer aldrig mer köpa en Triumph eftersom HojCenter i Länna numera är de enda som servar Traja i Sthlm och jag vill aldrig mer ha med dem att göra.

Surt, de verkar inte veta hur man behandlar kunder. :(
I somras kom det fram en kille vid ett rödljus i Tokholm och frågade var man servar Trajor. Nu skruvar jag själv men när jag nämnde ovannämnda firma blev svaret, -Nej för F-N, dit åker jag inte!

Men ge inte upp Triumph för det. Johan kan serva din Triumph i Enskede! :tummenupp
Tekniskt utbildad under 8 års tid direkt från fabriken hos världens äldsta motorcykeltillverkare.
http://www.mcverkstaden.se/page005.html
http://www.mcverkstaden.se/services.html
Kan vara svår att få tag i om man förväntar sig blixtsnabbt (:D) svar men för oss som föddes innan ordet snigelpost uppfanns är det inga problem...:)

Thisthreadisuselesswithoutpics.jpg


Nä, inte värdelös, men komijenny - bjussa på en bild hörrni.
Eller en länk till en reseberättelse, filmsnutt eller så. Då blir tråden ett balsam att plocka fram om en månad när saltbilarna tävlar om vem som är bäst på att köra samma sträcka två gånger men ändå missa omkörningsfilen.

En länk till en reseberättelse. Inte min men läsvärd. Många bilder för er som är modärna och inte orkar läsa långa texter! :D

http://craigvetter.com/pages/Vetter_Fairings/Windjammer-3/John-Young.html


John-YoungIBR2011s.jpg

Lite långt från TS sätt att köra...
 
Införskaffade en gammal (nåväl 17 år) Suzuki i våras som jag gjorde i ordning. Mycket löpande mek under säsongen. Dålig rygg samt tidsbrist och mycket skruvande har bara resulterat i 350 mil, men 7!!! oljebyten :tummenupp .
 
Många mil har det blivit i år, dock alldeles för lite :fakta

Testat på att klippa rådjur i 120km/h!
Annars är de bara massa gruskastande på sura gubbar å kärringer!
 
Kan det blivit 50 mil i år tro. Fan vad ont om tid man har. Eller för många intressen :gnissla var iaf på rudskogen och körde lite bana. Och det var riktigt kul
 
Last edited:
Sålde r1an i våras och provade sportbil. Rekommenderas starkt, jäkligt kul att gasa ,,Bulten med????. Får se nästa år om det blir hoj igen. Så här långt uppehåll har jag aldrig haft.

Hamnade i precis samma, började året med att TLR'n fortsatte krånglet med ettan och frågan var hur man bäst skulle ta sig an det problemet, svaret såg ut bli att skita i försäkringskostnaden som jag dragit mig länge för och slå till på en ny RSV4 som jag suktat efter i flera år.

Dock vägrar fortfarande tjejen att åka hoj tyvärr och frågan om en sommarbil kom upp, vi hade ju t.ex aldrig haft en cab. Började kikade på ex äldre audi A4 men spårade ur fullständigt och slutade med en R8 V10 Spyder, skadat kul att köra och den går faktiskt bättre än hojen. Dvs året började med lite trassel och slutade med att det nog dröjer innan det blir ny hoj igen, men TLR'n står kvar i garaget och får lufta sig ibland så helt bortglömd är den inte...
 
Jag vet inte hur långt jag rullat men det borde vara uppåt 700 mil iaf. Började på ER6an jag köpte i höstas, har haft fånigt roligt med den körde lite knix i Uppsala.
Jag har börjat känna att jag ville ha någon lite större cykel så jag kollade på sälj-annonser vad som finns tillgängligt och letade info om dessa. Åkte ut till Start to Ride på Gillinge och konstaterade vad jag inte ville ha iaf :). Sen snöade jag in på VFR800 som jag tyckte verkade lovande, hittade dock ingen hos någon handlare i Sthlmsområdet som jag kunde testköra men det stod en begagnad 2006a i Göteborg, dit skulle jag ändå så jag släpade med mig alla grejer, köpte hojen och åkte hem med den. 1800 mil hade den gått då på 10 år, har lagt på 200-300 till på en dryg månad :)

Nu skall jag bara få på de där rackarns väskhållarna, saknas typ alla skruvar, muttrar, brickor och distanser så det blir intressant, framförallt verkar det sitta någon form av distanser mellan sidohållarna och topboxhållaren som blir spännande att ersätta.
 
Köpte en ny R1 -16 och hann med 150+ mil på gata/bana innan den byggdes om till racehoj. Tänkte kört 20+ dagar på bana i år men blev bara 13 dagar på bana fördelat på träning och race.
Nästa år ska jag hinna med 20-talet och förhoppningsvis hålla ett tempo som kan räcka till uppklassning till elit efter nästa säsong:)

Läs mer och bilder: http://motorrad.se/?nid=2232

IMG_3984.JPG


Edit: Tror det blev ca 400mil+ med R1:an samt ca 500-600mil på andra hojar.
 
På det stora hela en väldigt bra säsong. Började säsongen med ny hoj (BMW S 1000 R) och hade kommit upp i ca 1100 mil när jag parkerade den i garaget igår efter vad som troligen var sista turen för i år.

Några utflykter hann jag också med. Först en tur till Rudskogen för 2 dagars SMC-kurs:

Rudskogen.jpg

I början av september blev det sen en tur genom Halland, Skåne och ner genom Tyskland med slutmålet BMW-fabriken i Berlin. BMW hade arrangerat resan för alla som köpt ny hoj under förra hösten, så det var totalt 80 hojar från olika delar av Sverige med på resan.

Jag rundade av säsongen med att köra ca 120 mil i Andalusien i södra Spanien i mitten av oktober, då på hyrd hoj.

Sierra Nevada och borg i bakgrunden.jpg
El Chorro 2.jpg
Sierra Nevada - Serpentinväg 1.jpg
Sierra Nevada - möte med sporthojar 2.jpg
Sierra Nevada - byar i bakgrunden.jpg

Andalusien är verkligen rena drömmen när man kör hoj. Vackert landskap, ingen trafik och sköna kurvor. Vägarna är av absolut toppklass. Finns i princip alltid tre vägar att välja på: den slingrigaste vägen genom bergspasset med tighta kurvor, den lite snabbare vägen med sköna, svepande kurvor eller en nybyggd motorväg. Asfalten är ofta helt perfekt och utsikten fantastisk.

Längtar så mycket tillbaka till Spanien att jag även inleder nästa säsong där. I mars väntar BMW Test Camp. Då blir det två dagars körning på landsväg med test av 2017 års modeller samt två dagars körning på Almeria-banan med S1000RR. :banana

Missöden har jag i stort sett klarat mig från, bortsett att jag blev prejad av en hantverkarbil strax före en tvåfilig rondell när jag var på väg ut ur Malaga. Lyckades hålla mig på hjulen, men blev skrapmärken på vänster sidoväska på den hyrda hojen. Kostade mig 20 Euro till hojuthyraren för skadan samt ett par nya kalsonger.
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top