Hur stark är egentligen 2011 ZX-10 R?

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Läs om Dynojet på sidan jag länkar till. Dynojet är tydligen kalibrerad genom att köra skaparens Yamaha V-max i bänken och justera värdet så att det blev "rätt".

http://factorypro.com/magazine/Spor..._hp_reason,SportscarInternationalHartman.html
Hahah är det så? Fan och en V-Max, ja utom V-Gurras då, kunde ju ge allt mellan inte särskilt mycket och massor. Lika slumpartat som hur rak ramen är, eller hur bra den spårade som ny.


Skulle en kylfläkt i en bromsbänk simulera fartvind i mycket höra hastigheter? Hmm...
cool-blue-smiley-suspicious.gif
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Ska man på bilsidan ha en "korrekt drivaxel" effekt är det endast rototest som gäller...
Hur är det på hojsidan?
finns det öht nått som motsvarar rototest?
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Jag har bänkat ett antal gånger.
Och jag tycker resultaten är som en påse lego.

Dom är bra för att mappa hojen. Då man kan köra om och om igen och optimera insprut och tändning.

Men vad gäller felvisning av HK så är det riktigt dåligt.
Det är även så illa, så om man kör samma hoj 3-4 ggr och inte gör någon förändring, så får man i alla fall upp till 5hk skillnad mellan dom olika reporna.

Dessutom kan olika smord kedja skilja 3-4 hk. Mjukt eller hårt bakdäck kan diffa 3-5hk. Så smörjer man upp kedjan ordentligt och pumpar i mera luft så kan det lätt ge 5-10hk i bänk.

Har man dessutom mjukt Slicks på hojjen som jag har, så skiljer det 4-5 hk mot ett stenhårt gatdäck som rullar betydligt bättre.

Ska man testa två hojar så är det bara köra ett sprint på en lång raka, gärna med rullande start. Då får man ett hyffsat korrekt resultat.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Nu väntar jag såklart med spänning på ett riktigt porrigt test men:
Är inte BMW:n så äckligt asrå mest pga "hela paketet"? Alltså, TC-elektroniken som faktiskt funkar? Så rysligt lättkörd att Vem Som Helst kan doppa knät i backen vid Kvarnen på Kinnekulle och bara Ge Fullt(tm)?

Jag har inte kollat på ZX10R -11 ännu men det är väl snarare hur de lyckas här som ska konkurrera? Den gamla har vad jag vet aldrig varit beskylld för att vara klen eller lättkörd?

(jag jag vet. jag är en asfaltsopa som åker gammel-fejser. men jag planerar ett byte. any day now(tm). vill byta till något som både impar korvkiosk och hjälper mig se snabb ut.)
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Rätta mig om jag har fel men är det inte vevaxel-Hp som Kawasaki uppgett?
I så fall stämmer ju 170Hp rätt OK i en bänk.
Det spelar ju ingen roll vad Kawasaki uppger. Verkligheten gäller ju.

200 hk på bakhjulet gäller för den som vill vara värre än BMW. Plus samma elektroniska hjälpmedel som BMW har. Och det är precis vad Kawasaki säger att de kommer med nu: 200 hk. Ännu mer med ram air.

Mätningen i filmen görs av ett stort amerikanskt AMA-Superbiketeam. Jag tror inte att de använder en taskigt synkad bromsbänk. Tvärtom. Så siffrorna är ju ganska förvånande...
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag har bänkat ett antal gånger.
Och jag tycker resultaten är som en påse lego.

Dom är bra för att mappa hojen. Då man kan köra om och om igen och optimera insprut och tändning.

Men vad gäller felvisning av HK så är det riktigt dåligt.
Det är även så illa, så om man kör samma hoj 3-4 ggr och inte gör någon förändring, så får man i alla fall upp till 5hk skillnad mellan dom olika reporna.

Dessutom kan olika smord kedja skilja 3-4 hk. Mjukt eller hårt bakdäck kan diffa 3-5hk. Så smörjer man upp kedjan ordentligt och pumpar i mera luft så kan det lätt ge 5-10hk i bänk.

Har man dessutom mjukt Slicks på hojjen som jag har, så skiljer det 4-5 hk mot ett stenhårt gatdäck som rullar betydligt bättre.

Ska man testa två hojar så är det bara köra ett sprint på en lång raka, gärna med rullande start. Då får man ett hyffsat korrekt resultat.

Även det är ju svårt med olika vikt, olika förare osv :)
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
De 193 hästarna som BMW uppger är väl på veven? Precis som de 200 (+ramair) som Kawasaki uppger? Precis som är praxis på sporthojar sedan japanerna började med detta runt Hedenhös..?

Bara vad jag uppfattat, dock har jag aldrig råpluggat dessa fakta då båda modellerna, för mig, är ointressanta.
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Jag har bänkat ett antal gånger.
Och jag tycker resultaten är som en påse lego.

Dom är bra för att mappa hojen. Då man kan köra om och om igen och optimera insprut och tändning.

Men vad gäller felvisning av HK så är det riktigt dåligt.
Det är även så illa, så om man kör samma hoj 3-4 ggr och inte gör någon förändring, så får man i alla fall upp till 5hk skillnad mellan dom olika reporna.

Dessutom kan olika smord kedja skilja 3-4 hk. Mjukt eller hårt bakdäck kan diffa 3-5hk. Så smörjer man upp kedjan ordentligt och pumpar i mera luft så kan det lätt ge 5-10hk i bänk.

Har man dessutom mjukt Slicks på hojjen som jag har, så skiljer det 4-5 hk mot ett stenhårt gatdäck som rullar betydligt bättre.

Ska man testa två hojar så är det bara köra ett sprint på en lång raka, gärna med rullande start. Då får man ett hyffsat korrekt resultat.


De var tvungna att sätta på ett slicks på min hoj för annars så slirade den bara på rullen.:tungan
Vissa stater i USA har mindre hkr än andra pga avgasutsläppen.
Men det finns en körning till på den och den ger ungefär samma resultat (173), vad som stod där, var att de sänkt varvet till endast 13000 och att hojens motor konstruktion kommer svara extremt bra på tuning och sen höja varvet med c:a 700rpm.(något om det "frambyggda vevhuset", fattade inte riktigt fack engelskan.

Tror helt klart den kommer matcha BMW:tummenupp
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
De 193 hästarna som BMW uppger är väl på veven?
Jo, så är det. 10 hästar mindre på bakhjulet, vilket är ett väldigt bra värde. Här syns den relativa skillnaden jämfört med konkurrenterna när MCN testade.
 

Bifogat

  • new-curves.jpg
    new-curves.jpg
    99.7 KB · Visningar: 1,470
Last edited:

vallonen

Tomten kör Gixxer!
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Skåne
Hoj
BMW s1000rr
Har inte alla hojar ramair? det är ju bara yamaha och kawasaki som mäter hk i ramair jag kan ha fel! ett exempel kawasaki zx10 08 går ut med 188 hk och 203 hk med ramair honda cbr går ut med 178 rakt av ingen ramair och tittar man i tidningstester så har ibland hondan mer på hjulet än kawan när dom kör i samma bänk! och när det kommer till toppfart eller acceleration så är dom likvärdiga fast det skiljer 25 hk varför går inte alla hojtillverkare ut med ramair?jag menar s1000rr har 193 hk enligt bmw men i alla tester så ligger effekten mellan 200-205 hk i motorn skulle man mäta med ramair skulle sffran hoppa ut till 210 215hk jag undra kan det ha att göra med försäkringspremien? jag tror föresten den nya kawan kommer att bli svårslagen dom har alltid varit effektstarkast när när dom släper nya hojar enligt pappret.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Detta är tråden där vi stirrar oss blind på siffror.

Sen skulle jag ta allt med en nypa salt i videon från trådskaparen. Verkar ju som sagt inte vara utfört under "optimala" förhållanden. Ger den 188 hästar i en bänk utan ramair så tycker jag det är ett utmärkt resultat, och förmodligen kommer inte Kawas utlovade "210hk" vara långt borta om testet görs med ramair.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Vi får snart se, tidningarna lär stå på kö för denna "duell" mellan S1000RR och nya ZX10R!
Tror inte BMW kommer att han några större problem att ta tillbaka "effekt-tronen" om man förlorar den 2011 - frågan är om man vill! Man har redan satt ned foten med ett stort brak och talat om att man kan.

Och det till ett konkurrenskraftigt pris dessutom, med tanke på alla tillbehör som finns med för ca 185 tkr!

Det som skall bli mycket intressantare blir 5000 milatester, kvalitet i övrigt och hur S1000RR står sig i längden med sin paketlösning. Jag måste säga att jag tilltalas väldigt mycket av den kvalitet jag sett hittills på maskinen; lätt att mecka, varenda liten kåpskruv infettad med riktigt gängfett, genomtänkta lösningar överlag, osv.

Sen varför skulle jag köpa japanskt hoj när det finns en europeisk hoj, designad av en svensk och som e konkkurrenskraftigt?
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top