Hur stark är egentligen 2011 ZX-10 R?

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Jag har bänkat ett antal gånger.
Och jag tycker resultaten är som en påse lego.

Dom är bra för att mappa hojen. Då man kan köra om och om igen och optimera insprut och tändning.

Men vad gäller felvisning av HK så är det riktigt dåligt.
Det är även så illa, så om man kör samma hoj 3-4 ggr och inte gör någon förändring, så får man i alla fall upp till 5hk skillnad mellan dom olika reporna.

Dessutom kan olika smord kedja skilja 3-4 hk. Mjukt eller hårt bakdäck kan diffa 3-5hk. Så smörjer man upp kedjan ordentligt och pumpar i mera luft så kan det lätt ge 5-10hk i bänk.

Har man dessutom mjukt Slicks på hojjen som jag har, så skiljer det 4-5 hk mot ett stenhårt gatdäck som rullar betydligt bättre.

Ska man testa två hojar så är det bara köra ett sprint på en lång raka, gärna med rullande start. Då får man ett hyffsat korrekt resultat.

Om man inte kan backa i tiden och köra samma repa igen så kan man inte köra en hoj flera ggr med samma förutsättningar så det är självklart att det kommer diffa.
Roll on start med jämförelse av två hojar går inte heller att lita på om man vill åt vilken som ger flest hästkrafter. Om det inte är två lika dana hojar. För många parametrar så som utväxlingar mm.
 

Ezz

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Bastuselet
Hoj
Z1000SX 2014
När man mäter effekten på bakhjulet i en dynobänk får man räkna bort 13-15%.

85% av 200= 170... Stämmer jävligt bra med andra ord

Sen har S1000RR faktiskt lite mer än 193hp...

Men en jämförelse måste göras i samma bänk.

Jag lär köra ZX10:an i vår och kan ta in en S1000RR när jag ändå håller på... Lär bli intressant
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Detta är tråden där vi stirrar oss blind på siffror.
Ja, den handlar om toppeffekt. Inget annat.

...i videon från trådskaparen. Verkar ju som sagt inte vara utfört under "optimala" förhållanden.
Vilka förhållanden är det du menar?

Ger den 188 hästar i en bänk utan ramair så tycker jag det är ett utmärkt resultat...
Den ger 188 hk med slipon och annan mappning.:fakta
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ja, den handlar om toppeffekt. Inget annat.

Vilka förhållanden är det du menar?

Den ger 188 hk med slipon och annan mappning.:fakta

Din retorik luktar troll men jag ska försöka svara så utförligt jag kan ändå.

Here goes... :rolleyes:

Ja, folk stirrar sig blinda på siffror. En hoj med hög effekt tycks vara bättre än allt.

Dom optimala förhållanden jag pratar om är just en bänk med "ram air".

Sen får du det att låta som att ett slipon skulle göra någon märkvärdig skillnad. I senaste Motorrad hade dom ett test som jag vågar säga stämmer på 99% av alla maskiner idag. Det bästa slip-onet gav en effektökning på typ 2-4%. På 188 hästar ger det i bästa fall 7,5 hästar. Och detta med den "andra mappen" du syftar på.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
ja rent genereellt, men det skiljer på exempelvis kardan o kedja,sliten kedja, belt osv,, men dom 13% har jag för mig härstammar från en kedja,sedan är det ju o-ring-x-ring-inte o/x ring osv,, en jäkla djungel helt enkelt

Ja gammalt djungelordspråk säger att det tappas bort 13% från vev till bakhjul.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Ja, den handlar om toppeffekt. Inget annat.

Vilka förhållanden är det du menar?

Den ger 188 hk med slipon och annan mappning.:fakta

Så den ger 170 hk på bakhjulet med orginal map + ljuddämpare och 188 hk på bakhjulet med slip-on och annan map?

18hp mer det är en bra ökning det.....

Hur mycket får SS1000RR med slip-on + annan map? från 182hk till 200? eller är det mer 188hk?
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Så den ger 170 hk på bakhjulet med orginal map + ljuddämpare och 188 hk på bakhjulet med slip-on och annan map?

18hp mer det är en bra ökning det.....

Hur mycket får SS1000RR med slip-on + annan map? från 182hk till 200? eller är det mer 188hk?

BMW ger med "original slipon" Akrapovic 187hkr utan någon annan förändring. Kawwas 170 verkar för klent och 188 för mycket, något stämmer inte:va
Med annat luftfilter och akra-helsystem samt powercommander V har BMWn gett (i två engelskatidningar) 197hkr. 2 kuggars ändring på drevpaketet= toppfart 325km/tim. Redan utan drevning var det den snabbaste standardhoj de någonsin testat (inkl hayabusa osv..).

Men Kawwa testet/körningen var väl från USA och de har 10-15hkr mindre i hojarna pga avgaskrav, när det körs en hoj från europa kommer den säkert vara lika potent som BMWn.

Annars varför bygga och annonsera om sitt nya "monster" om de inte vet att den ger lika eller mer än BMW, då skulle det ju bara bli löjligt.
Tom Sykes söndagsåker runt Qatar på lanseringen på c:a 2,15 enl videon. Kawwa blir att räkna med i år!!
 
Last edited:

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Jag tycker att den nya Ninjan är tusengånger snyggare och brutalare än ALLA andra föregångare! Brukar inte tycka om Kawa, men den här ser riktigt lovande ut! :tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Se där! Helt andra siffror.

Undra om hojen i första inlägget var en strypt USA version.

Förmodligen, om LeoVinces graf är att lita på eller om den bara är ett PR-trick för att sälja ljuddämpare.

Visserligen står det ju "The dyno charts are referring to a racing product", så det skulle ju kunna vara en BSB hoj eller något sånt dom bänkat.

Men det är ju onekligen imponerande siffror. Cirkus 207~ hästar.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Hur svårt kan det vara.
Kawa och alla andra tillverkare uppger vevaxelhästar som mäts på växellådans utgående axel, och de flesta "verkstadssvennar" som testar uppger bakhjulshästar som bara har tillgång till "bakhjulsmätare".
Så trådskapern har gjort en tankevurpa och försöker jämföra äpplen med päron.

MotoSpeed och MC-Express en två firmor som har bromsutrustning för att ta ut effekten på utgående axel. De kan finnas fler firmor som bromsar typ bilmotorer som kanske har "jiggar" för MC-motorer för de som är intresserade. Appelgren Racing typ.

Sedan kan man ställa opp 10st ZX-10:eek:r å köra en bromsning på, å de kommer att ha en viss spridning med nån som ger högst, å nån som ger lägst effekt.

Fabriksuppgifter på effekt har ofta vart i överkant och angivits på EN maskin som optimerats för att vara en "likare" och man skall kunna utgå ifrån. Men ofta så har de i serieproduktion visat sämre siffror.
På 80-talet var effektsiffror angivna av fabriken starkt överdrivna.

Sedan kommer de tydligen alltid att råda en åsikt om att detär mer rätt eller fel att ange vevaxelhästar eller bakhjulshästar. Det är ju iaf bara en skillnad på samma sak, effekt.
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top