Hur svårt kan det vara.
Kawa och alla andra tillverkare uppger vevaxelhästar som mäts på växellådans utgående axel, och de flesta "verkstadssvennar" som testar uppger bakhjulshästar som bara har tillgång till "bakhjulsmätare".
Så trådskapern har gjort en tankevurpa och försöker jämföra äpplen med päron.
MotoSpeed och MC-Express en två firmor som har bromsutrustning för att ta ut effekten på utgående axel. De kan finnas fler firmor som bromsar typ bilmotorer som kanske har "jiggar" för MC-motorer för de som är intresserade. Appelgren Racing typ.
Sedan kan man ställa opp 10st ZX-10r å köra en bromsning på, å de kommer att ha en viss spridning med nån som ger högst, å nån som ger lägst effekt.
Fabriksuppgifter på effekt har ofta vart i överkant och angivits på EN maskin som optimerats för att vara en "likare" och man skall kunna utgå ifrån. Men ofta så har de i serieproduktion visat sämre siffror.
På 80-talet var effektsiffror angivna av fabriken starkt överdrivna.
Sedan kommer de tydligen alltid att råda en åsikt om att detär mer rätt eller fel att ange vevaxelhästar eller bakhjulshästar. Det är ju iaf bara en skillnad på samma sak, effekt.
Bakhjulshästar är ju de enda intresanta, endast de som man kan använda