Hur stark är egentligen 2011 ZX-10 R?

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Hur svårt kan det vara.
Kawa och alla andra tillverkare uppger vevaxelhästar som mäts på växellådans utgående axel, och de flesta "verkstadssvennar" som testar uppger bakhjulshästar som bara har tillgång till "bakhjulsmätare".
Så trådskapern har gjort en tankevurpa och försöker jämföra äpplen med päron.

MotoSpeed och MC-Express en två firmor som har bromsutrustning för att ta ut effekten på utgående axel. De kan finnas fler firmor som bromsar typ bilmotorer som kanske har "jiggar" för MC-motorer för de som är intresserade. Appelgren Racing typ.

Sedan kan man ställa opp 10st ZX-10:eek:r å köra en bromsning på, å de kommer att ha en viss spridning med nån som ger högst, å nån som ger lägst effekt.

Fabriksuppgifter på effekt har ofta vart i överkant och angivits på EN maskin som optimerats för att vara en "likare" och man skall kunna utgå ifrån. Men ofta så har de i serieproduktion visat sämre siffror.
På 80-talet var effektsiffror angivna av fabriken starkt överdrivna.

Sedan kommer de tydligen alltid att råda en åsikt om att detär mer rätt eller fel att ange vevaxelhästar eller bakhjulshästar. Det är ju iaf bara en skillnad på samma sak, effekt.


Bakhjulshästar är ju de enda intresanta, endast de som man kan använda:D
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Som tidigare sagts så är toppeffekt, toppeffekt, isolerat säger det inte ett skvatt om andra viktiga egenskaper som körbarhet osv fast det vet ju alla redan, eller hur?

Jag vet inte hur slutdämparen på ZX10 2011 ser ut men alla som tittat på S1000RRs slutdämpare kan se att den, till skillnad mot i stor sätt alla japsare, redan är av "straight through" modell, det finns alltså inte så mycket mer att göra på den för att höja effekten som man "i vanliga fall" kan nå genom ett slipon...
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
ja rent genereellt, men det skiljer på exempelvis kardan o kedja,sliten kedja, belt osv,, men dom 13% har jag för mig härstammar från en kedja,sedan är det ju o-ring-x-ring-inte o/x ring osv,, en jäkla djungel helt enkelt

Det där var ju inga nyheter direkt:D

Men det verkar som om skillnaden mellan vev och RWHP är mindre än 13% om man läser på många håll. Vem vet det "gamla djungelordspråket" kanske blivit just gammalt...

Förexten ... Long time no see..
 

Gurra Gixxer

ERF 2010
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Ystad
Hoj
GsxR 1000 k9
BMW ger med "original slipon" Akrapovic 187hkr utan någon annan förändring. Kawwas 170 verkar för klent och 188 för mycket, något stämmer inte:va
Med annat luftfilter och akra-helsystem samt powercommander V har BMWn gett (i två engelskatidningar) 197hkr. 2 kuggars ändring på drevpaketet= toppfart 325km/tim. Redan utan drevning var det den snabbaste standardhoj de någonsin testat (inkl hayabusa osv..).

Men Kawwa testet/körningen var väl från USA och de har 10-15hkr mindre i hojarna pga avgaskrav, när det körs en hoj från europa kommer den säkert vara lika potent som BMWn.

Annars varför bygga och annonsera om sitt nya "monster" om de inte vet att den ger lika eller mer än BMW, då skulle det ju bara bli löjligt.
Tom Sykes söndagsåker runt Qatar på lanseringen på c:a 2,15 enl videon. Kawwa blir att räkna med i år!!


Det är ju så här att det är bara californien som har dessa avgas krav på sina hojar.. och sannolikheten att ett AMA team köper en hoj med 10hk mindre är nog ganska liten..
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Det är ju så här att det är bara californien som har dessa avgas krav på sina hojar.. och sannolikheten att ett AMA team köper en hoj med 10hk mindre är nog ganska liten..

Begränsningen är ju inte direkt svår att ta bort, men flera stater säljer dessa begränsade hojarna, läs forumen där de undrar vad europa har för hojar (speciellt MCn's tester)som ger så mycket mer.

Tror säkert Kawwan kommer bli potent, men skillnaden 18hkr med slipon:confused::confused:
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Begränsningen är ju inte direkt svår att ta bort, men flera stater säljer dessa begränsade hojarna, läs forumen där de undrar vad europa har för hojar (speciellt MCn's tester)som ger så mycket mer.

Tror säkert Kawwan kommer bli potent, men skillnaden 18hkr med slipon:confused::confused:

18hk kanske om dom tagit bort strypningen, men definitivt inte av att byta ljuddämpare.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Bakhjulshästar är ju de enda intresanta, endast de som man kan använda:D

Håller iofs med om att det är hk på slangen som är intressant för oss förare..

Men anser ändå att hk på axeln kan vara intressant om det bara handlar om att jämföra vilken tillverkare som byggt den starkaste motorn..
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Här är kanske svaret:

//Early reports have the North American model producing around 170 rear-wheel horsepower in stock tune, and while this is about 10 percent down on the European-spec 10R, our Yankee Ninja provided an exhilarating ride around Road Atlanta’s undulating 2.5-mile road course. Our hosts treated us to an additional four laps aboard a bike equipped with the race-kit ECU and slip-on exhaust, said to unleash an additional 18 peak horsepower. To be honest, the speed and acceleration difference wasn’t huge.//
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Håller iofs med om att det är hk på slangen som är intressant för oss förare..

Men anser ändå att hk på axeln kan vara intressant om det bara handlar om att jämföra vilken tillverkare som byggt den starkaste motorn..

Ja och nej: Ja vem som byggt starkaste motorn e ju intressant men nej: Om den´som byggt den starkaste motorn har lägre RWHP så är förlusterna transmission större och prestandan på hojen sämre.
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Fabriksuppgifter på effekt har ofta vart i överkant och angivits på EN maskin som optimerats för att vara en "likare" och man skall kunna utgå ifrån. Men ofta så har de i serieproduktion visat sämre siffror.
På 80-talet var effektsiffror angivna av fabriken starkt överdrivna.
Japp, och precis tvärs om med vikt, dom verkar ju väga snustorra hojar, utan bromsvätska tom. Ibland undrar man om dom inte tar bort allt som kan innehålla vätska också... Bara för att lura marknaden! Om dom tog en ZX-R250, fick den att låta som en R4, bultade på snygga kåpor och skrev att den hade 200hk så är jag övertygad om att den skulle sälja som smör... :rolleyes:
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
har jag fel nu eller ?

när man kör hojen i bänken. om man har kedjan perfektspännd och exakt rak och har däcket hårt pumpat så måste de ju skilja några eller flera hästar på bakhjulet jämtimot en som har slak kedja som står lite lite snet och har ett mjukt pumpat däck.

eller jag kanske är helt ute och cyklar.

sedan beror de olika effekt utagen på en massa faktorer. luftfuktighet, om de är varmt eller kallt.

(sedan så finns de alltid FUSK bänkar) dom som visar mer än alla andra.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top