Sannefjord
Ny medlem
200 häst i motorn ? Det faller ju "ett par" mellan motor och bakhjul?
Hahah är det så? Fan och en V-Max, ja utom V-Gurras då, kunde ju ge allt mellan inte särskilt mycket och massor. Lika slumpartat som hur rak ramen är, eller hur bra den spårade som ny.Läs om Dynojet på sidan jag länkar till. Dynojet är tydligen kalibrerad genom att köra skaparens Yamaha V-max i bänken och justera värdet så att det blev "rätt".
http://factorypro.com/magazine/Spor..._hp_reason,SportscarInternationalHartman.html
Ska man på bilsidan ha en "korrekt drivaxel" effekt är det endast rototest som gäller...
Hur är det på hojsidan?
finns det öht nått som motsvarar rototest?
Jag har sett bilder på riggar som ansluts på framdrevsaxeln.
Ooooh, det låter ju intressant.
Skulle ju vara kul om rototest tog fram en sånn rigg till sina maskiner.
Det spelar ju ingen roll vad Kawasaki uppger. Verkligheten gäller ju.Rätta mig om jag har fel men är det inte vevaxel-Hp som Kawasaki uppgett?
I så fall stämmer ju 170Hp rätt OK i en bänk.
Jag har bänkat ett antal gånger.
Och jag tycker resultaten är som en påse lego.
Dom är bra för att mappa hojen. Då man kan köra om och om igen och optimera insprut och tändning.
Men vad gäller felvisning av HK så är det riktigt dåligt.
Det är även så illa, så om man kör samma hoj 3-4 ggr och inte gör någon förändring, så får man i alla fall upp till 5hk skillnad mellan dom olika reporna.
Dessutom kan olika smord kedja skilja 3-4 hk. Mjukt eller hårt bakdäck kan diffa 3-5hk. Så smörjer man upp kedjan ordentligt och pumpar i mera luft så kan det lätt ge 5-10hk i bänk.
Har man dessutom mjukt Slicks på hojjen som jag har, så skiljer det 4-5 hk mot ett stenhårt gatdäck som rullar betydligt bättre.
Ska man testa två hojar så är det bara köra ett sprint på en lång raka, gärna med rullande start. Då får man ett hyffsat korrekt resultat.
Jag har sett bilder på riggar som ansluts på framdrevsaxeln.
Jag har bänkat ett antal gånger.
Och jag tycker resultaten är som en påse lego.
Dom är bra för att mappa hojen. Då man kan köra om och om igen och optimera insprut och tändning.
Men vad gäller felvisning av HK så är det riktigt dåligt.
Det är även så illa, så om man kör samma hoj 3-4 ggr och inte gör någon förändring, så får man i alla fall upp till 5hk skillnad mellan dom olika reporna.
Dessutom kan olika smord kedja skilja 3-4 hk. Mjukt eller hårt bakdäck kan diffa 3-5hk. Så smörjer man upp kedjan ordentligt och pumpar i mera luft så kan det lätt ge 5-10hk i bänk.
Har man dessutom mjukt Slicks på hojjen som jag har, så skiljer det 4-5 hk mot ett stenhårt gatdäck som rullar betydligt bättre.
Ska man testa två hojar så är det bara köra ett sprint på en lång raka, gärna med rullande start. Då får man ett hyffsat korrekt resultat.
Jo, så är det. 10 hästar mindre på bakhjulet, vilket är ett väldigt bra värde. Här syns den relativa skillnaden jämfört med konkurrenterna när MCN testade.De 193 hästarna som BMW uppger är väl på veven?
200 häst i motorn ? Det faller ju "ett par" mellan motor och bakhjul?
Sen varför skulle jag köpa japanskt hoj när det finns en europeisk hoj, designad av en svensk och som e konkkurrenskraftigt?
För att slippa skämmas över en skelögd hoj, kanske?!....
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |