Hur stark är egentligen 2011 ZX-10 R?

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Dom kan skratta dom...Speciellt när min utvecklingsförare o VM-piloten Christer Miinin kommer slå ett par stycken banrekord i ERF-sprint serien, ombord mitt Ninja-2011-Turbo-E85-Superbike-projekt i samarbete med flera svenska o engelska teknikpartners. Den som lever få se...
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Jo, jag vet! Jag är också responsnarkoman! Dock har jag en turbobruksbil där funkar det fint. Men laggen retar mig ibland
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Way to go! En motor utan turbo suger, det kan ingen säga emot!

Helt rätt, men min Hondas råa gång och det kraftpaketet, får en att få kårar på ryggen redan vid lätt gas, det låter och är POTENT. Har bil (lev 2/12) med 5liters V8 nästan 450hkr, inget turbovinande där, utan brutal urkraft, när spjällen i avgassysyemet öppnar vid c:a 3500rpm, WOW!

Turbo is the shit:arsele
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Om ni verkligen vill veta hur stark 2011 ZX-10R egentligen är, ring Stiggy!!

www.fastbikes.se/index.php/nyheter/fbs-blogg/3644-fastbikesse-provkoer-2011-ars-kawasaki-zx-10r

Vi andra som redan vet vad vi vill ha och kan läsa innantill, fixar en Ninja till jul via UK.

Helmut Dähne lever han...anyhow man kan faktiskt bara bli ännu säkrare OCH snabbare runt Ringen med en supersmooth, state of the art Japanese powerhouse. Nya Ninjan kommer bli 2011 års motorcycle/SBK of the year, ska vi slå vad?

Nya Aprilian RSV4Factory Aprc(?), slår Kawwa med hästlängder om den får vara med pga priset. Min gissning!
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Projektet heter: Kawasaki Ninja MotoGT E85 (T som i Turbo), kommer hamna på ca 300vevhk. Fokus på att få till grym körbarhet, ihopbakat med Kawas egen vassa TractionControl för snabba varvtider på RR bana. Det blir "lågt" laddtryck, ganska högt grundkomp, bra spool-up o vridmoment ifrån låga varv med värre prestanda än en MotoGP hoj väl uppe i varv, blir en ganska spännande utmaning att rodda ihop allt mekaniskt o styrsystemsmässigt. Ett BRA miljövänligt alternativ oxå...*Host*

Pratade faktiskt redan i våras med Erik Marklund på McXpress, ang. detta SBK-specialkit...

Mer updates o ev. byggtråd efter MC mässan i Sthlm!
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Projektet heter: Kawasaki Ninja MotoGT E85 (T som i Turbo), kommer hamna på ca 300vevhk. Fokus på att få till grym körbarhet, ihopbakat med Kawas egen vassa TractionControl för snabba varvtider på RR bana. Det blir "lågt" laddtryck, ganska högt grundkomp, bra spool-up o vridmoment ifrån låga varv med värre prestanda än en MotoGP hoj väl uppe i varv, blir en ganska spännande utmaning att rodda ihop allt mekaniskt o styrsystemsmässigt. Ett BRA miljövänligt alternativ oxå...*Host*

Pratade faktiskt redan i våras med Erik Marklund på McXpress, ang. detta SBK-specialkit...

Mer updates o ev. byggtråd efter MC mässan i Sthlm!

Blir intressant att följa:tummenupp, då Kawasaki själva haft problem med elektroniken i både MotoGP och SBK och kommit på efterkälken.

Därför får jag en liten magkänsla om den verkligen är så bra som första testerna säger, får de ordning på en standard hoj men inte SBK/MotoGP? Stort lycka till i ditt Projekt!!:tungan

hoj från England, då sitter ju styret på felsida:va
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Ni lär inte bli de enda. Vad som däremot är sällsynt som vatten i Sahara, är tillförlitliga europeiska bänkkörningar. Inget nytt? Någon?

Stiggy2 borde ju ha en körning före efter bygget? Annars får vi nog dras med amerikanska lekstugor.
Till Bettingtråden --> Tror inte Kawwa slår BMW i original hkr på hjulet!
 
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Marginellt bättre varvräknare nu än innan men måste halva skalan vara rödmarkering??? :va

Ser bättre ut än förra modellen iaf :)
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
MCN ratings BMWs1000rr vs
Overall rating is 5
Engine rating is 5
Ride & Handling rating is 5
Equipment rating is 4
Quality & Reliability rating is 4
Value rating is 4
MCN overall verdict rating is 5

Kawasaki ZX10

Overall rating is 4
Engine rating is 4
Ride & Handling rating is 4
Equipment rating is 4
Quality & Reliability rating is 4
Value rating is 4
MCN overall verdict rating is 4

Tror Aprilia blir årets hoj!
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
MCN ratings BMWs1000rr vs
Overall rating is 5
Engine rating is 5
Ride & Handling rating is 5
Equipment rating is 4
Quality & Reliability rating is 4
Value rating is 4
MCN overall verdict rating is 5

Kawasaki ZX10

Overall rating is 4
Engine rating is 4
Ride & Handling rating is 4
Equipment rating is 4
Quality & Reliability rating is 4
Value rating is 4
MCN overall verdict rating is 4

Tror Aprilia blir årets hoj!
Ingen uppmätt effekt. :tummenner

Och ganska intetsägande omdömen utan några andra (BMW) referenser tillgängliga. Vi får fortfarande vänta på det första jämförande testet för att veta hur snabb/stark Kawasakin är.

:brinnerup

Övergripande
Kawasaki’s ZX-10R evokes thoughts of rip-roaring power and handling best suited to race circuits. While that may have been the case of the original 2004 model, subsequent models have been diluted to the point where ZX-10R is regarded as a decent on the road superbike but not quite in touch with the competition of the latest Blade, techno-laden R1 and BMW’s S1000RR. The 2011 Kawasaki ZX-10R is the bike to change this. It is the first of the Japanese bikes to come out fighting against the storming BMW and, based on MCN’s first ride (at Qatar’s Losail circuit), the Kawasaki’s superb blend of handling, braking, usable power and decent suspension will make it a better road bike than the BMW. As for track use? At 198kg fully gassed, the ZX-10R has the best power to weight ratio, and it isn’t as intense to ride as the BMW and so will suit a lot more riders. Good one, Kawasaki.

Motorn
Kawasaki claims the new ZX-10R produces 197.3bhp at the crankshaft from 82.7ftlb of torque, with a linear delivery of both to the rear wheel. And that’s exactly how it feels to ride. It is very tractable from low rpm, pulling cleanly and without any fuss. And on the track there’s plenty of go in the upper rev ceiling. It’s the bit in between that buyers will use more for road riding and from what can be gleaned from circuit laps the ZX-10R doesn’t lack anything here. As expected, the motor’s an all new lump, with taller stacked gearbox to reduce size and maximise mass centralisation, and the cylinders are offset by 2mm to the crank to reduce thrust forces and enable shorter, lighter pistons to be used. A secondary balancer shaft keeps vibes to a minimum until near peak revs. Bigger dual-butterfly injectors ensure the bike keeps pulling at high rpm at speed. And for factory produced exhaust downpipes they are stunning to view (build quality) and only need a decent aftermarket end can and link pipe to extract more lunacy.

Att köra
Up front is a pair of Showa 43mm USD Big Piston Front fork. Forget the technical advantages but be aware these beauties allow big braking action while retaining the ability to soak up roads and deliver bags of feedback. At the back is a decent ‘horizontally’ mounted single shock. It’s not quite flat as the horizon but it and the linkages are mounted above the swingarm. Clever system and it works – minimal changes to the shock’s settings were made for track abuse. The end result is a bike whose handling harks back to early 90s ZX and ZX-R 750cc WSB bikes where front end stability and feel is top notch and the bike is effortless at being hauled around.

Utrustningsnivå
The decent ‘horizontally’ mounted single shock: tick. Showa BPF forks: tick. LED bar graph tachometer: tick. Dash that switches to race-like info for track use: tick. Sports ABS on the ABS (doh!) version: big tick. Powerful but usable engine: tick. Wavy discs: tick. Adjustable footrest height: tick: Traction control: big thick tick x 3. Kawasaki’s traction control system is stunning. It relies on front and rear wheel speeds matched to rpm, throttle position, gear selected and other sensors to predict tyre slippage and alter ignition/fuel settings to balance acceleration against loss of traction. Switchable power modes are via a bar mounted button, but greater power delivery can be instantly accessed according to throttle position i.e. fully open.

Kvalitetskänsla
Even on the pre-production bikes the panels all fitted perfectly. And the support-less fairing screen is a touch of genius – albeit a bit short for taller riders. Everything worked fine, too. Even the front brake refused to fade after repeated 170mph braking – something early ZX-10R owners will appreciate.

Valuta för pengarna
The ZX-10R’s price drops it neatly behind the BMW by £1. Yep, a whole quid. And if it runs the BMW as close as we think it will, then it is good value. Granted £11,699 is a lot of money – and another £1000 for the ABS version (which adds 3kg) – but this is the price we are going have to pay for the elite of motorcycling. Kawasaki summed it up neatly by saying the ZX-10R features ‘trickle technology’, whereby new technology (sports ABS, revised cylinder mounting etc) will ‘trickle’ down to other models at lower costs.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
£11,699 motsvarar däremot inte 117 000kr. Lägg på moms och lite till så har du väl mer dom svenska priserna. 157-177 000kr kanske.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top