Hur tar man reda på vad en person har för årslön?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Läs: jag vill veta vad personen deklarerade för årslön sist. Kan man få ut sådana uppgifter? Vart? Får personen i fråga reda på det?

Jag hittar inget på Skatteverkets hemsida..

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Hittade https://www.ratsit.se nu.

Då upplysningen begärs av en privatperson kommer en kopia till den som omfrågats att skickas till XXXXX YYYYY där det framgår att personen som begärt upplysningen är NNNNN MMMMM med personnummer 19120101-0101

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Taxerad inkomst från föregående år är offentliga uppgifter, antingen kan du ringa Skatteverket eller gå in på ett Skatteverkskontor och själv leta fram den uppgiften. På varje Skatteverkskontor finns det nämligen något som heter allmänhetens dator och där finns alla offentliga uppgifter.

Personen i fråga får ej reda på dettta, enligt förvaltningslagen har du rätt att vara anonym i din konatkt med myndigheter.

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Tack Izah, det låter bra!

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Tidigare kunde man få fram personers årslön anonymt men idag får personen man kollar upp information att man har kollat upp honom eller henne.

Så vill du göra det anonymt är det ingen idé.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Tidigare kunde man få fram personers årslön anonymt men idag får personen man kollar upp information att man har kollat upp honom eller henne.

Inte om du använder dig av tex, Skatteverket i och med att det är offentliga uppgifter.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Inte om du använder dig av tex, Skatteverket i och med att det är offentliga uppgifter.

Exakt. Det är bara lite pilligare.
Det där med att den uppkollade informeras av Ratsit är en reaktion på att folk ett tag satt och kollade upp sina grannar hej vilt eftersom det var så enkelt.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Exakt. Det är bara lite pilligare.
Det där med att den uppkollade informeras av Ratsit är en reaktion på att folk ett tag satt och kollade upp sina grannar hej vilt eftersom det var så enkelt.

Pilligare och pilligare ring 0771 567 567 svårare än så är det inte, om du inte har personens fullständiga personnummer kan du få det med....

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Japp, bara att ringa skatteverket.
Detta som möjligjör slaskpressens artiklar av typen "De tjänar mest i din komun" där de hänger ut privatpersoner till höger och vänster.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
PMa mig personnummer så kan jag springa förbi skatteverket på lunchen om det inte är för mycket folk och kolla i deras terminal.

Eller ring numret ovan, visste inte att det gick.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Kan man inte beställa taxeringskalendern längre annars?

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk

Jag har ingen aning om hur detta funkar, men jag antar att man registrerar sig som användare på Ratsit. Kan man då inte bara ange falska personuppgifter?

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Jag har ingen aning om hur detta funkar, men jag antar att man registrerar sig som användare på Ratsit. Kan man då inte bara ange falska personuppgifter?

Det vet jag inte, men det borde nog inte vara så komplicerat att regga i falskt namn.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping