Nu finns det ju bara en hyresgästförening att välja på, då de har monopol och tvångsanslutning, så när jag kritiserar Hyresgästföreningen är jag fullt medveten om risken för att det då kan uppfattas som att jag drar alla över en kam och kritiserar hyresgästföreningar i allmänhet, vilket förstås är olyckligt. Det skulle ju rent hypotetiskt sett, om lagen och en massa annat ändras, kunnat finnas alternativa hyresgästföreningar som inte skor sig på medlemmarnas pengar genom fantasilöner och som inte bedriver kampanjarbete för kommunistiska partier för samma pengar och om ett sådant fenomen skulle tänkas uppstå skulle jag mycket väl kunna tänkas vara en aning mildare i min kritik, även om jag fortfarande skulle vara emot det hela på principiella grunder.
För övrigt tar du upp många bra argument för varför man inte bör stödja varken fackföreningar, hyresgästföreningar, bostadsrättsföreningar eller för all del en del företag med sin tid och pengar om det går att undvika. Att människor är som de är och att sociopater, narcissister och människor som på olika sätt är olämpliga för att utöva makt över andra tenderar att söka sig till och hamna på just sådana maktpositioner (de är till och med överrepresenterade) är svårt att ändra på. Däremot kan man begränsa deras möjligheter till inflytande över ens eget liv.
Förlåt, nu raljerar jag på din bekostnad, men du lade upp resonemanget så bra för det, så jag kunde inte låta bli
Men för att vara mer nyanserad - jag stödjer gärna sådant som fungerar bra (t ex SMC om man skall ta ett exempel på förening) men vill också kunna välja att låta bli att stödja sådant som inte är bra, vilket är svårt om man blir tvångsansluten eller på annat sätt inte har en valmöjlighet i praktiken.