Hur tar man reda på vad en person har för årslön?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
För att fackföreningarna lyckats indoktrinera folk att det är ofint, och de vill ha kvar så mycket makt som möjligt. Att veta vad folk tjänar ger makt till den enskilda individen, och det går ju inte för sig för facket.
Va bra att man gick ur facket för mer än 40 år sen.. Därför de har gått mig förbi då...

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Att veta vad folk tjänar ger makt till den enskilda individen, och det går ju inte för sig för facket.
På jobbet (som inte har kollektivavtal, är själv varken fackligt eller A-kasse-ansluten) har vi en "löneklubb" på google docs där inbjudna löpande redovisar sin nya lön. Ett arv från Ericsson-tiden där vi TCO-anslutna hade en liknande lista. När folk byter arbetsgivare blir det rätt uppenbart vad som betalar bäst då de fortsätter att rapportera in deras nya arbetsgivares löner. Svart-på-vitt, därav tänkte jag gå i pension om 8 månader, inte lönt att "slava". Finns roligare saker att göra. Svenska lönen idag är hälften av vad jag hade för 23 år sedan i USA för snarlik typ av jobb, hw/sw-utvecklare inom test för telekom och konsultar bl.a. åt tre av Sveriges top-20 företag.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns en medeltidskyrka vars takmålningar illustrerar svenska folkets olyckor. ”Avundsjukan” kommer på första plats och än idag är det uppenbart varför.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Arbetsgivarna gläds åt att deras anställda inte är med i facket! :hej
I mitt fall har jag varit med om att 4 tidigare arbetsgivare hjälpte mig med facket när facket fittade sig, men facket har aldrig hjälpt mig mot arbetsgivare, så jag gick ur skiten. Finns ingen anledning att betala för en ryggkliarklubb för innebördes beundran som sedan tar varje givet tillfälle att rövknulla mig.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
I mitt fall har jag varit med om att 4 tidigare arbetsgivare hjälpte mig med facket när facket fittade sig, men facket har aldrig hjälpt mig mot arbetsgivare, så jag gick ur skiten. Finns ingen anledning att betala för en ryggkliarklubb för innebördes beundran som sedan tar varje givet tillfälle att rövknulla mig.
Ja, när facket inte är på medlemmarnas sida blir man lite sur...
Nästan som att arbetsgivaren stod på arbetstagarens sida, så kan vi inte ha det...
För inte så länge sedan hade vi ett "Arbetarparti" som kom så bra överens med arbetsgivarna så facket blev överflödigt! :tummenupp

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jävla arbetsgivare att bete sig sådär.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jävla arbetsgivare att bete sig sådär.

Ja, det bästa vore att det blev som i Kina, där behövs inga fackföreningar! :tummenupp :hej

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ja, det bästa vore att det blev som i Kina, där behövs inga fackföreningar! :tummenupp :hej
Njae. Eller helt ok om de inte behövs. Behövs de så ska det vara ok sålänge det inte innebär tvång mot tredjepart.
Jag tänker att det ska vara helt ok att organisera sig i ett fack. Inte ok att facket sätter upp vad som gäller mellan arbetsgivare och icke-fackanslutna dock. Vi som inte är med i facket kan gott ha helt individuell lönesättning som överenskoms med motparten dvs arbetsgivaren.

Typ såhär tänker jag.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Arbetsgivarna gläds åt att deras anställda inte är med i facket! :hej
Har varit fackansluten 1981-2015 men när enda gången jag behövt deras hjälp, inte lyfte ett finger, fick de ett fack-off istället för mina pengar. AF/FK och A-kassa är även det ett stort jämra skämt. De enda man kan lita på är en själv och ens nära och kära.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Sakupplysning: Det är såhär* att svensk arbetsmarknad reglerats av Riksdagen att hantera det mesta mellan ”parterna”, där parterna är dels atbetsgivare och dels arbetstagarorganisationer, dvs facken.

De lagar som finns förutsätter då att tvister, förhandlingar mm löses mellan parterna. Är man då inte med i ett fackförbund (föreningsfrihet ni vet) står man utan representanter och någon som för ens talan i ev rättssak.

Det står givetvis var och en fritt att bekosta juridisk hjälp ur egen ficka i de fall man anser sig felaktigt behandlad, men dels är vissa frågor inskränkta till arbetstagarorganisation och dels är ju alla dugliga arbetsrättsjurister anställda åt antingen arbetsgivarna eller facken, eftersom det är där frågorna avgörs - och förstås i AD om/när frågorna hamnar där.

Man får givetvis ha vilken uppfattning man vill om ”facken” men det handlar nog främst om missförstånd om vad facken egentligen är om man tycker att de är överflödiga.

Som princip är det klokt att vara med i facket, oavsett om det tillhör LO, TCO, SACO eller Syndikalisterna.

Det är inte heller så konstigt att LO står S nära, eftersom S som politiskt parti en gång skapades ur just LO.

Som i de flesta föreningar så bygger facket på de egna medlemmarnas engagemang. Lågt engagemang brukar medföra sämre företrädare och definitivt mer förstockad verksamhet.

*Brooklynvisdom

Raderad medlem 51742

Guest
Minst lika illa som facket tycker jag är företags HR-avdelningar som vill stöpa alla i samma form och skapar en massa onödiga processer och merjobb som inte tillför nåt värde. Jag tycker helt enkelt inte om att bli behandlad som ett kollektiv, en del av en grå klump, istället för som en individ. Detta blir särskilt tydligt vid just lönefrågor. Detta är också en av anledningarna till att jag blivit egenföretagare.

Sen är det inte svart eller vitt. Jag kan ha förståelse för att man inom vissa yrkesgrupper skulle bli i princip livegen om det inte fanns en tillräckligt stark motpart som kunde hjälpa till att föra ens talan. Alla har inte heller så lätt att föra sin egen talan och hamnar då i underläge i en förhandlingsposition.

Att tillhöra ett kollektiv är förstås också något som kan vara bra, om det fullt ut bygger på frivillighet, även i praktiken. Jag är t ex med i facket, trots att jag är egenföretagare, helt enkelt för att det ger mig tillgång till bl.a. försäkringar med förmånliga villkor, juridisk rådgivning och liknande. Men de har inget att säga till om när det gäller min lön

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sakupplysning: Det är såhär* att svensk arbetsmarknad reglerats av Riksdagen att hantera det mesta mellan ”parterna”, där parterna är dels atbetsgivare och dels arbetstagarorganisationer, dvs facken.

De lagar som finns förutsätter då att tvister, förhandlingar mm löses mellan parterna. Är man då inte med i ett fackförbund (föreningsfrihet ni vet) står man utan representanter och någon som för ens talan i ev rättssak.

Det står givetvis var och en fritt att bekosta juridisk hjälp ur egen ficka i de fall man anser sig felaktigt behandlad, men dels är vissa frågor inskränkta till arbetstagarorganisation och dels är ju alla dugliga arbetsrättsjurister anställda åt antingen arbetsgivarna eller facken, eftersom det är där frågorna avgörs - och förstås i AD om/när frågorna hamnar där.

Man får givetvis ha vilken uppfattning man vill om ”facken” men det handlar nog främst om missförstånd om vad facken egentligen är om man tycker att de är överflödiga.

Som princip är det klokt att vara med i facket, oavsett om det tillhör LO, TCO, SACO eller Syndikalisterna.

Det är inte heller så konstigt att LO står S nära, eftersom S som politiskt parti en gång skapades ur just LO.

Som i de flesta föreningar så bygger facket på de egna medlemmarnas engagemang. Lågt engagemang brukar medföra sämre företrädare och definitivt mer förstockad verksamhet.

*Brooklynvisdom
Det bästa alla kan göra med arbetsgivare som är rövhattar är att säga upp sig.
Och sedan jag gick ur facket har jag haft bättre anställningsvillkor, så deras förhandling ger jag inte mycket för heller.
Facken hade en gång en väldigt viktig roll, men som alla organisationer så ruttnade de, och är nuförtiden skapelser för sin egen existens istället för arbetarna.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Lite ot, men varför skulle man ta en nyanställning om lönen matchar det gamla jobbet? :va
Jag sökte och fick en ny tjänst så sade jag upp mig från det gamla och tjänar 2000 kr mindre i månaden.
Man mår så jävla mycket bättre att slippa alla problem och jag ångrar inte en sekund att jag gjorde det. Sitta som chef på ett företag med dålig ekonomi, chefskollegor som ser en som ett hot mot deras egna roll så arbetsdagarna blir en dokusåpa med påhittade intriger, sätter käppar i hjulet istället för att se till företaget och personalens bästa, nya delägare som bara vill göra pengar på att köpa konkursmässiga bolag utan att kunna branschen etc. etc.

Ibland är det dags att bara släppa allt och göra något annat, så jävla skönt att sova hela söndag natt trots att man vet att det är en hel arbetsvecka framför en.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag sökte och fick en ny tjänst så sade jag upp mig från det gamla och tjänar 2000 kr mindre i månaden.
Man mår så jävla mycket bättre att slippa alla problem och jag ångrar inte en sekund att jag gjorde det. Sitta som chef på ett företag med dålig ekonomi, chefskollegor som ser en som ett hot mot deras egna roll så arbetsdagarna blir en dokusåpa med påhittade intriger, sätter käppar i hjulet istället för att se till företaget och personalens bästa, nya delägare som bara vill göra pengar på att köpa konkursmässiga bolag utan att kunna branschen etc. etc.

Ibland är det dags att bara släppa allt och göra något annat, så jävla skönt att sova hela söndag natt trots att man vet att det är en hel arbetsvecka framför en.
Det viktigaste! Är att man mår bra. Vad ska man med pengarna till om man styrs av ångest?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det bästa alla kan göra med arbetsgivare som är rövhattar är att säga upp sig.
Och sedan jag gick ur facket har jag haft bättre anställningsvillkor, så deras förhandling ger jag inte mycket för heller.
Facken hade en gång en väldigt viktig roll, men som alla organisationer så ruttnade de, och är nuförtiden skapelser för sin egen existens istället för arbetarna.

Så om alla skulle gå ur facket skulle alla få bättre anställningsvillkor? :va Jag tror att den kausala förklaringsmodellen är lite oklar här.
(Jag nös tre gånger 1 april och jag fick också högre lön! Perfa, facken är ju helt onödiga.)

Faktum kvarstår: Det ÄR aebetstagarorganisationerna/facken och arbetsgivarna som tillsammans är satta att hantera nästan allt på hela arbetsmarknaden.

Alternativen är att 1. Politikerna gör det eller 2. Arbetsgivarna gör det. Jag är inte säker på att du hade tyckt att det varit bättre.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Arbetsgivaren gör det med vem?

Alternativ 3. Individers lön avtalas mellan respektive individ och dess arbetsgivare helt fritt utan inblandning från tredjepart.
Vill arbetsgivaren ge en i dess ögon produktiv snickare eller sjuksyrra 10000kr mer i mån eller en lön på 50000 kr/mån så ska de få göra det oavsett andra mindre produktiva arbetstagares lönepåslag/lön. Alla arbetslösa skulle bli glada dessutom om facken fick noll och intet att säga till om.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...