Hur tar man reda på vad en person har för årslön?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
varför man nu vill det...? :va

Om man är jätteintresserad så frågar man de och hoppas att de inte tar illa upp. Annars ger man fan i att snoka i andras privatekonomi :fakta

Kan tänka mig en rad rimliga orsaker till att man vill kolla den saken. Speciellt om det är någon som försöker parasitera på en. Måste man ha ett ont uppsåt? Tror inte jag.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Tidigare kunde man få fram personers årslön anonymt men idag får personen man kollar upp information att man har kollat upp honom eller henne.

Så vill du göra det anonymt är det ingen idé.

Ratsit är på väg runt det nu genom att kalla det för en katalogsökning i stället. Tryckta kataloger klassas som något annat och man behöver då inte notifiera den eftersökte att någon registersökning gjorts. Något juridiskt kryphål de hittat.

Hela deras skumma affärsidé bygger ju på anonymitet. Det roliga är att det alltid gått att kolla helt anonymt på stadsbiblioteket som har tryckta taxeringskalendrar.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Hela deras skumma affärsidé bygger ju på anonymitet. Det roliga är att det alltid gått att kolla helt anonymt på stadsbiblioteket som har tryckta taxeringskalendrar.

Fast mycket bekvämare att göra det hemma i soffan eftersom det regnar ute.

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Hoj
ECX125
Jag bara gissar här, men verifiera att en tänkbar ny kollegas löneanspråk någotsånär matchar förra jobbet.

Men du får ju inte fram personens årsinkomst. Då får ju bara fram personens beskattningsbara inkomst efter alla avdrag och kvittningar m m på deklarationen. Det kan också vara så att personen har flera jobb, inkomster via hobby eller aktier och fonder m m.

Uppgifterna man får kan alltså vara låååångt ifrån årslönen.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Haha kul att spekulera i varför han vill veta. Det kan ju verkligen vara vad som helst från att kolla hur man ligger lönemässigt mot konkurrenter i samma branch, till att kolla upp en eventuell blivande sambo, eller varför inte killen på golfklubben som snackar så förbannat om sina pengar ... Eller varför inte en kille som vill göra upp i godo för att han slagit dig på käften, och du vill veta vad det är värt för honom att inte åka på dagsböter.

Så berätta nu!!! :)

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Starkt trådlyft, tre år och sex månader (och två dagar), du får tre drivpaket av fem möjliga i betyg av mig ;)

Blomma145

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2021
Hoj
160
Vet inte hur funkar ratsit. Kommer de skickar notifikation att nån har sökt tjänster eller nej!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vet inte hur funkar ratsit. Kommer de skickar notifikation att nån har sökt tjänster eller nej!

Om jag inte minns fel så måste de det enligt lag, men de kan ju ha hittat något nytt "kryphål" som ska valsas genom rätten innan de måste börja följa lagen igen.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Lite ot, men varför skulle man ta en nyanställning om lönen matchar det gamla jobbet? :va
Lönen är väl inte allt med en arbetsplats?
Sist jag bytte jobb fick jag fler semesterdagar, bättre pensionsavsättning, färre arbetstimmar, tjänstebil och högre lön. Fast den nya arbetsgivaren har ju inget med att göra vad jag tjänat tidigare. Det de ska bekymra sig om är vad det kostar att få ha mig som anställd.

Raderad medlem 51742

Guest
Lönen är som sagt inte allt. Ibland kan det ju vara så att man tidigare haft ett jobb inom en mycket välbetald bransch och en ny möjlighet öppnar sig som kan få avgörande betydelse för ens karriär, trots att det innebär att man går ned i lön. Likaledes kan ett byte av sammanhang leda till en rejäl löneförhöjning.

Så att en arbetsgivare tittar på vad en person tjänat tidigare kan bli missledande både åt ena eller andra hållet och är väl mest en indikation på att arbetsgivaren, kandidaten eller båda har dålig koll på löneläget för den kompetens som söks inom den bransch/sammanhang anställningen gäller och då vore det mer relevant att titta bredare och samla in mer data kring inom vilket intervall lönerna ligger och vad som motiverar en högre eller lägre lön inom det intervallet.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Om man vill ha reda på någon lön är de väl bara fråga personen... Hur svårt kan de vara??

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Varför inte??? Jag brukar fråga folk om jag är intresserad, men de är sällan de är intressant..
För att fackföreningarna lyckats indoktrinera folk att det är ofint, och de vill ha kvar så mycket makt som möjligt. Att veta vad folk tjänar ger makt till den enskilda individen, och det går ju inte för sig för facket.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning