Hur tar man reda på vad en person har för årslön?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Vänta tills marknadsreglerings-individerna får höra om hur hela livsmedels-kedjan funkar, från ax till limpa...

Skulle de försöka sig på att beräkna den rena ondskan av den fria marknaden inom livsmedel så skulle de komma fram till av hela den svenska befolkningen svälter ihjäl minst två gånger i månaden...

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hyresrätt är den dyraste boende formen, i storstäder iaf..
För mig att -91 steg hyresrätter rejält i Stockholm då.. Redan då va de nästan att man inte hade råd att bo i en sådan..
Idag skulle de inte gå att bo i en hyresrätt om man inte försaka typ hojar å bilar samt levde på knäckebröd..

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Hyresrätt är den dyraste boende formen, i storstäder iaf..
För mig att -91 steg hyresrätter rejält i Stockholm då.. Redan då va de nästan att man inte hade råd att bo i en sådan..
Idag skulle de inte gå att bo i en hyresrätt om man inte försaka typ hojar å bilar samt levde på knäckebröd..
Det känns som att det kan bli som med gamla fastighetsskatten, har man otur att få grannar som kan betala mer så måste alla betala mer.

Nu är fastighetsskatten borta men jag betalar samma summa, men det är inte längre en skatt.

Fördelen här är att det inte går några pengar till det allmänna som fastighetsskatten utan till fastighetsägare som kan höja hyrorna! :tummenupp

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Facket är säkert jättebra .Men hur kan de godkänna att det skiljer 10000 kr i månaden mellan 2 personer med samma arbetsuppgifter på samma arbetsplats?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
För fanns de någe bra som hette ackord... Å de innebar att olika personer tjänade olika med samma arbetsuppgifter.. Vissade vilka som va effektiva eller inte..

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
lönen är satt direkt när de började jobba på arbetsplatsen .Arbetsgivaren har inte sett de i arbete när han satte lönen

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Facket är säkert jättebra .Men hur kan de godkänna att det skiljer 10000 kr i månaden mellan 2 personer med samma arbetsuppgifter på samma arbetsplats?

Det är inte upp till facket att ”godkänna” eller inte. Är lönen satt inom avtal eller om det inte finns avtal så är det såklart arbetsgivaren som sätter lön.

Vidare finns det flera andra saker att ta hänsyn till. Lönespridning, lönestruktur, löneutveckling.

En nyanställd 19-åring skall ju rimligen inte ha samma lön som en 57-åring med 35 års erfarenhet.

Osv.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
Ja men ändå säger arbetsgivaren att han inte kan öka lönen pga facket för att facket vill att man ska ha lika lön .Ja jag skiter i vilket har sagt till min arbetsledare att för min lön ska de inte räkna med så mycket engagemang. Ifrågasätter mest fackets roll

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Ja men ändå säger arbetsgivaren att han inte kan öka lönen pga facket för att facket vill att man ska ha lika lön .Ja jag skiter i vilket har sagt till min arbetsledare att för min lön ska de inte räkna med så mycket engagemang. Ifrågasätter mest fackets roll
Den ene var kanske bättre på att sälja in sig och framhäva sig själv?
Vad säger facket? Tyvärr är det inte ovanligt med maktmänniskor på båda sidor.
Om din arbetsledare inte vill ge dig högre lön är det bättre att skylla på facket.
Om din facklige representant inte gillar dig eller har någon annan anledning gör denne inte mer än nödvändigt för att få upp din lön.
Ska inte vara så men tyvärr är inte alla människor snälla och rättvisa, många gillar att visa sin makt, inte göra det som är bra.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
Den ene var kanske bättre på att sälja in sig och framhäva sig själv?
Vad säger facket? Tyvärr är det inte ovanligt med maktmänniskor på båda sidor.
Om din arbetsledare inte vill ge dig högre lön är det bättre att skylla på facket.
Om din facklige representant inte gillar dig eller har någon annan anledning gör denne inte mer än nödvändigt för att få upp din lön.
Ska inte vara så men tyvärr är inte alla människor snälla och rättvisa, många gillar att visa sin makt, inte göra det som är bra.
Jo den som har mest började för några år sen har för mej han har ca 3-4000 mer än mej .Men sen började där en från Syrien för för ca ett år sen och han ligger på 6000 mindre än mej precis samma befattning och han har bättre erfarenhet och utbildning på pappret .Det är mest den skillnaden som jag tycker är märklig att han ligger så lågt .

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Jo den som har mest började för några år sen har för mej han har ca 3-4000 mer än mej .Men sen började där en från Syrien för för ca ett år sen och han ligger på 6000 mindre än mej precis samma befattning och han har bättre erfarenhet och utbildning på pappret .Det är mest den skillnaden som jag tycker är märklig att han ligger så lågt .
Att killen från Syrien ligger en bit under dig är nog för att arbetsgivaren förväntar sig att det blir mer problem med sådan bakgrund. Samt att han säkert är sämre på att snacka för sig, bokstavligt talat. Och säkert är mer desperat att få jobbet, finns nog en hel del arbetsgivare som får kalla fötter pga bakgrund oavsett hur duktigt killen är.

Killen om ligger3-4000 över dig är svårare att förklara. Kanske behövde dom matcha ett annat bud när han sökte jobb. Kanske har han något du inte känner till, eller bara hade rätt kontakter.

Hos oss vet, vad jag känner till, ingen vad dom andra har i lön och det är kanske lika bra så. Det läckte på något sätt ut vad dom hade på grannavdelningen där den mest inkompetenta visade sig ha högst lön. Inget gott kom ur den kunskapen. Skulle inte svara på vad jag har om någon frågade mig, men det finns ju sätt att kolla upp.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning